10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    rudivd

WiFi in de trein werkt niet goed.

Hallo !

Ik heb een iphone(4) en een ipad(wifi only)(3), beiden iOS 6.1.3. In de (NS) trein doet zich het volgende voor. Mijn Ipad werkt (vaak) wel met de (T-mobile) trein internet hotspot, echter mijn Iphone weigert (altijd ?) dienst, en laat bij het verbinden met het t-mobile netwerk bijgevoegd scherm zien, dus ik krijg de login (accept) pagina gewoon niet …. Enig idee ?!

Rudi

Bijdrager
    verwijderd-profiel

Vergeet het netwerk en probeer het opnieuw.

Volgens mij is dat geen iOS 6 hoor. De menubalk bovenin is niet meer grijs in iOS 6.

Bijdrager
    rudivd

Kan kloppen, dit is ook geen screenshot van mijn 6.3.1 foon, maar de alertbox die ik krijg op een wit scherm ziet er hetzelfde uit.
    Netwerk “vergeten” biedt (ook) geen soelaas:-(

RUdi

Bijdrager
    /dev/enschede

Klopt, ik herken dit verschijnsel. Ik heb mij 6.1.3 hetzelfde probleem.

Bijdrager
    FrisoA86

Hier inderdaad hetzelfde probleem. Netwerk vergeten en lease vernieuwen werken bij mij ook niet. Ik heb ook een iPhone 4 maar mijn vriendin een 4S en die heeft dit probleem nooit (ook niet als we samen reizen en ik het probleem wel heb). Zou het aan het model iPhone liggen?

Bijdrager
    rudivd

Wat nog toe te voegen valt is dat dezelfde IPhone 4 geen problemen heeft mat andere captive portals (zoals KPN hotspots, swisscom of T-mobile vaste hotspots)… Het lijkt echt aan de nstrein setup te liggen samen met ios lijkt het …

Geblokkeerd
    Anoniem

Negeer het login-scherm (lukt niet altijd meteen) maar zorg dat je op het Wifi-netwerk zit. Ga vervolgens naar nstrein.ns.nl in Safari. Daar kun je wel inloggen en verder gebruik maken van het netwerk. Omslachtig, dat wel, maar meestal gaat het zo goed.

Bijdrager
    SunKeeper

Wat ik me onlangs heb laten vertellen door iemand die bij de inbouw van Wi-Fi in treinen betrokken is:

De verschillende types treinen (VIRM, ICM, DDZ, voor de kenners) gebruiken ieder een specifieke firmware. (dat in verband met een verschillend aantal accespoints a.d.h.v. langte van de trein)

Apparaten zien echter dat verschil niet doordat ieder netwerk in elke trein zich hetzelfde voordoet. Dit veroorzaakt dus een probleem als het apparaat gegevens uit zijn cache gebruikt om bepaalde verbindingsinstellingen niet meer opnieuw te hoeven ophalen.

Zo leeg je die cache:
    – zodra je bij het inlogscherm komt wat direct die foutmelding geeft:
    – tap het scherm weg, klik op het blauwe pijltje achter de netwerknaam en kies ”Vergeet dit netwerk”
    – zet Wi-Fi uit (dit kan op een iPhone 5 soms een tijdje duren voordat de schakelaar reageert)
    – ga naar het beginscherm en dubbelklik op de homeknop
    – houdt Instellingen vast en klik op het rode knopje linksboven op het icoon (app schakelt zich uit)
    – Ga nu weer naar Instellingen, zet Wi-Fi aan en je zult het netwerk vrijwel direct zien verschijnen.
    – Zodra je op het netwerk hebt geklikt zal het loginscherm spoedig verschijnen (snelheid hangt af van het aantal mensen wat op dat moment zich aanmeldt op het netwerk)
    – Als alles goed gaat zul je nu succesvol kunnen verbinden

Je zult dit dus helaas iedere keer moeten doen als die foutmelding verschijnt. En dan met name als je van type materieel wisselt.
    Hopelijk kan iOS 7 beter met dit soort situaties omgaan zodat dit soort omwegen in de toekomst niet meer nodig zijn.

Bijdrager
    kvii

Ik raad het sterk af om Wifi in de trein van NS te gebruiken. Als jij een website bezoekt dat geen HTTPS heeft en een geldig certificaat dan kunnen hackers mee kijken wat jij aan het doen bent op deze website. In het ergste geval kunnen ze jou wachtwoord onderscheppen.

Meer informatie hierover kun je vinden op Wikipedia: http://nl.wikipedia.org/wiki/Man-in-the-middle

Bijdrager
    SunKeeper

Het lijkt me in het algemeen af te raden om allerlei beveiligde omgevingen via een iPhone of iPad te bezoeken. Het mag dan een volledige browser lijken, het is het zeker niet.

Persoonlijk, behalve OMT dan, zijn er zelfs geen sites waar ik via mijn iPhone op inlog. Zo heb ik bijv. ook geen bankierapp erop staan omdat ik er simpelweg genoeg aan heb om dat via mijn Mac te benaderen.
    (overigens wel een offline app waarmee financiƫle gebeurtenissen te registreren zijn, hiermee valt iedere wijziging in het online overzicht namelijk ook direct op)

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.