14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:
    Bijdrager
    arlee

wifi downloadsnelheid iMac beperkt?

Mijn iMac uit 2009 haalt de aangeboden downloadsnelheid van 300 Mb niet. Op de ipad en iphone haal ik in de buurt van de iMac gemakkelijk die 300, maar de iMac blijft steken rond de 120 Mb. Kan dat kloppen of staat er wellicht iets niet goed ingesteld.

Bijdrager
    Furbz

Het kan zijn dat je een 802.11 g kaart in je iMac hebt met
    max 54 mb/s.

Bijdrager
    Q-collective

Je iMac kan een 802.11n verbinding aan (hoewel er wordt gesproken van een “conceptspecificatie”) en deze kan tot 130Mbit/s doorvoersnelheid aan. Dit lijkt dus de maximale snelheid te zijn voor de technologie die je hebt.

Bijdrager
    arlee

Dank jullie wel. Zit inderdaad een 802.11n in.
    En dat betekent voor zowel wifi als bedraad max 130 Mbit/s?

Bijdrager
    McPim

Nee, dat geldt voor je WiFi snelheid. Bedraad heeft je iMac Gigabit Ethernet, dat is veel sneller.

Bijdrager
    pruus

Als je UTP aansluit, dan gaat het via de netwerk kaart, en die is veel sneller. Maak ook hier is een max. Je moet dan ook weer utp6 kabels gaan gebruiken omdat die een hogere snelheid aankunnen. Bedraad is sneller heb ik geconstateerd.

Bijdrager
    arlee

Ah, dat geeft de burger moed. dus mijn oude iMac kan nog jaren mee.:) dank!!!

Geblokkeerd
    Anoniem
    pruus op 06 september 2017

Bedraad is sneller heb ik geconstateerd.

Dat is niet geheel waar, ik haal bedraad en/of via wifi 150 Mbits, wat ook meteen mijn maximale internet snelheid is.

Bijdrager
    Ziegler

Dan is het laatste het ‘probleem’, maar je kan niet stellen dat het bedraad niet sneller is.

Bijdrager
    computer space
    pruus op 06 september 2017

Als je UTP aansluit, dan gaat het via de netwerk kaart, en die is veel sneller. Maak ook hier is een max. Je moet dan ook weer utp6 kabels gaan gebruiken omdat die een hogere snelheid aankunnen. Bedraad is sneller heb ik geconstateerd.

UTP6 noodzaak? Pure onzin. In de meeste gevallen voldoet een knaken UTP5 kabel prima voor gigabit. Ik heb op mijn switches van die LED’s die de actuele snelheid weergeven, en die draaien allemaal gigabit, ook op de grootste baggerkabels die ik heb rondslingeren. Zet ze ook handmatig op 9000bit jumbo frames en Full-Duplex, wordt eea nog een stuk sneller. Ik merk dat bijvoorbeeld met overpompen geripte blu-rays, die staan vrij snel op een andere mac in huis (30GB in 6 minuten), tenzij ze worden afgeknepen doordat ze op een externe USB 2 schijf staan.

Bedenk ook dat Wifisnelheden theoretisch maximaal zijn, en Single duplex, dit i.t.t. bedraad waar de snelheid vast is en symmetrisch.
    Wil je max geadverteerde snelheid, moet je ongeveer 2 meter van de hotspot zitten (te dichtbij is ook niet goed) en niet te veel stoorzenders hebben.

Bijdrager
    fred44nl
    computer op 07 september 2017

UTP6 noodzaak? Pure onzin.

inderdaad:)
    cat5E is ruim voldoende.
    cat5 is toch niet meer te koop ??

Single duplex

die vind ik leuk:)
    je bedoelt natuurlijk half duplex.

Bijdrager
    computer space

Cat 5 is niet meer te koop, maar die slingeren er nog wel een paar rond, van die leuke kleurtjes van bij mijn eerste Demon ADSL modem. Draaien allemaal gigabit.

Geblokkeerd
    Anoniem
    Ziegler op 06 september 2017

maar je kan niet stellen dat het bedraad niet sneller is.

Toch wel, want bedraad neemt de snelheid NIET toe8-)

Bijdrager
    fred44nl
    vuurvreter op 07 september 2017

bedraad neemt de snelheid NIET toe

voor alle duidelijkheid moet je er wel bij vermelden welke snelheid wèl en welke niet toeneemt.
    de snelheid op het lokale netwerk wordt bedraad wel degelijk sneller, onder voorwaarde dat de aangesloten apparatuur dat aan kan.
    de downloadsnelheid vanaf internet zal echter nooit hoger worden dan het abonnement geeft.
    dus als je een 150/15 Mb/s abonnement hebt, dan kun je lokaal, onderling een snelheid van 1 Gb/s halen.

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.