10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:

Bijdrager
    jkazius

Wifi door het hele huis?

Hallo allemaal,

Momenteel heb ik de volgende opstelling hier in huis; beneden hangt aan mijn Ziggo modem een airport extreme en op de eerste verdieping en zolder zit een airport express. Beneden heb ik rond de 120 Mbit/s, maar het wifi verlies boven en op zolder is enorm. Vooral op zolder, slaapkamer met Smart TV om Netflix te kijken, daar schommelt het tussen de 8 en 1 Mb… Hoe kan ik dit verbeteren? Zie bijlages.

Bijdrager
    JJmac

Ik zou beide AirPort met draad verbinden en dan eens weer kijken.

Hoe oud zijn beide AirPorts eigenlijk.

Bijdrager
    gipsman

Beste jkazius, hier een vergelijkbare opstelling, maar wel in totaal 5 accesspoints + time capsule. Huis meet 10x10x10m met afwisselend beton of houten plafonds. Toch is de snelheid heel acceptabel, heb het niet nagemeten, maar op zolder bijna even snel als vlakbij de extreme die dient als router. Op de foto zie ik de ‘oude’ (al zijn ze nu allemaal oud) express, misschien overwegen om deze door de nieuwere versie te vervangen, nu het nog kan. Verder ook 5Ghz naast 2.4Ghz gebruiken, want is sneller en meer storingvrij. Maar de oudere express ondersteunt 5Ghz niet denk ik, of toch niet gelijktijdig gebruik. Is de routerfunctie van Ziggo uitgezet? PS Op de foto zie ik de Time capsule. Is dit de router?

Bijdrager
    EagerB0bNerd

Je zou eens moeten kijken naar een mesh systeem. Is een beetje een investering maar ook niet extreem duur meer en, als je het goed doet, een effectieve oplossing waar je veel plezier van hebt.

Wat links met een duidelijke uitleg plus vergelijking:

https://computertotaal.nl/artikelen/internet-thuis/de-10-beste-wifi-mesh-systemen-die-je-kunt-kopen/

https://www.pcmag.com/roundup/350795/the-best-wi-fi-mesh-network-systems

Bijdrager
    gipsman

@eager

Is airport niet al een mesh systeem avant la lettre?

Bijdrager
    Ziegler

De gemakkelijkste oplossing is om elke verdieping te bekabelen. Dan plaats je op elke verdieping een express (of iets anders) die als ‘bridge’ fungeert en zelf gewoon via een kabel is aangesloten op het modem in de meterkast.

Dit kan ook redelijk voordelig maar minder efficient via het electriciteitsnet.

Bijdrager
    janbertwedman

Ik gebruik Devolo’s over ons hele terrein (manege) en werkt perfect!

Bijdrager
    Harley

Mesh netwerk, kost wat maar had ik jaren eerder moeten doen. Zelf de AmpliFi.

Bijdrager
    Demo

Hey,
    Plaats een WIFI repeater op 1e verdieping, check verschillende plaatsen voor de beste output

Nadat je deze gekoppeld hebt je mac met je wifi-netwerk, verander wel default ww van repeater!

Snel!!, Werkt perfect, auto-update firmware

Tip:Fritz WLAN repeater 1750 E

Bijdrager
    EagerB0bNerd

@Gipsman en @Demo:

Een repeater en een mesh systeem werken heel anders. Een repeater pikt het signaal van je draadloze router op een zendt het opnieuw uit.

Omdat de repeater/wifi versterker niet tegelijkertijd kan zenden en ontvangen halveert je snelheid en wordt je verbinding minder stabiel. Bij mesh systemen hebben de mesh points een aparte chip om met elkaar te communiceren. Die hebben dat probleem dus niet. Met een mesh systeem heb je een betere dekking, stabielere verbinding en een veel hogere snelheid.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.