11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    J-peters

WiFi Access Point naast Time Capsule?

Ik wil mijn Wifi signaar wat sterker maken. Ik gebruik in mijn meterkast een Apple TC van de laatste generatie. Deze krijgt zijn ip-adressen (DNS) van mijn KPN Router. Hij is dus in bridge mode geconfigureerd. Ik heb een Access Poiint gekocht (Ubiquity) die wil ik ernaast zetten alleen waar sluit ik die op aan? Met dezelfde SSID’s als de Time Capsule?

Ik ontvang graag wat advies.

Bijdrager
    darnauts

Het heeft imo weinig zin om dat AP naast je TC te plaatsen… slimmer is het AP te plaatsen waar het signaal van de TC niet meer reikt (aan de andere kan van je woning). Een “sterker” wifisignaal is dan ook een misvatting die velen maken. Want dat AP mag dan wel sterker uitsturen… Het signaal van je clients moet ook terug geraken;)

Bijdrager
    MacSjon

Als je op je KPN box meerdere WAN poorten hebt dan zou ik daarvoor kiezen anders gewoon op een van de poorten van de TC. Als je SSID hetzelfde maakt als de TC dan zou dat gewoon moeten werken. Ligt een beetje aan de client hoe makkelijk ze kunnen roamen van het ene naar het andere AP-netwerk.

Maar goeie keus. Ik heb laatst mijn Airports allemaal vervangen voor Ubiquiti spul. Zeker met de controller makkelijk instellen als je er meer dan 1 hebt.

Bijdrager
    J-peters

<p class=”cite”>darnauts op 10 september 2018 om 10:08</p>
    Het heeft imo weinig zin om dat AP naast je TC te plaatsen… slimmer is het AP te plaatsen waar het signaal van de TC niet meer reikt (aan de andere kan van je woning). Een “sterker” wifisignaal is dan ook een misvatting die velen maken. Want dat AP mag dan wel sterker uitsturen… Het signaal van je clients moet ook terug geraken;)

Hoi bedankt voor je reactie. Ik ga het eerst wel even uittesten, verplaatsen kan immers altijd nog. Groet

Bijdrager
    J-peters

<p class=”cite”>MacSjon op 10 september 2018 om 10:11</p>
    Als je op je KPN box meerdere WAN poorten hebt dan zou ik daarvoor kiezen anders gewoon op een van de poorten van de TC. Als je SSID hetzelfde maakt als de TC dan zou dat gewoon moeten werken. Ligt een beetje aan de client hoe makkelijk ze kunnen roamen van het ene naar het andere AP-netwerk.

Maar goeie keus. Ik heb laatst mijn Airports allemaal vervangen voor Ubiquiti spul. Zeker met de controller makkelijk instellen als je er meer dan 1 hebt.

Hoi bedankt voo rhet meedenken. Ik heb nu de WIFI van de TC even uitgezet, kijken of dat een verbetering oplevert.

Bijdrager
    r.heijma

En welke netwerken zijn er nog meer in de lucht? Heb zelf een vrijstaand huis maar er komen er zo al tien binnen. En dan ook nog op verschillende kanalen zodat cross-channel interference alle netwerk verkeer de nek omdraait. Eigenlijk zijn alleen kanalen 1, 6 en 11 bruikbaar.

En dan kun je er nog zoveel AP’s in de 2.4 Ghz tegenaan zetten. Beter wordt het niet, eerder slechter.

Daarom staat bij mij alles op 5Ghz. Bereik is dan wel minder maar heb gewoon wat meer acces points neergezet. En onderling zijn de AP weer bedraad verbonden.

Bijdrager
    MacSjon

Wat is de reden dat je de losse AP hebt aangeschaft? De TC/Airport van Apple staat er om bekend om een goed en snel netwerk te hebben. Denk dat je niets wint door op dezelfde plek een losse AP te plaatsen. Ik zou een draad trekken naar de plek waar je met je vorige set-up slecht bereik had en hier de AP op te hangen (met zelfde SSID+WW).

De wifi van de TC uitschakelen heeft zeker een positief effect op het bereik van de de losse AP. Hetzelfde geld voor de box van KPN. Als het mogelijk is zou ik hiervan ook de wifi uitschakelen zodat de AP weer wat minder last zal hebben van storing/ruis.

Bijdrager
    J-peters

<p class=”cite”>r.heijma op 10 september 2018 om 14:37</p>
    En welke netwerken zijn er nog meer in de lucht? Heb zelf een vrijstaand huis maar er komen er zo al tien binnen. En dan ook nog op verschillende kanalen zodat cross-channel interference alle netwerk verkeer de nek omdraait. Eigenlijk zijn alleen kanalen 1, 6 en 11 bruikbaar.

En dan kun je er nog zoveel AP’s in de 2.4 Ghz tegenaan zetten. Beter wordt het niet, eerder slechter.

Daarom staat bij mij alles op 5Ghz. Bereik is dan wel minder maar heb gewoon wat meer acces points neergezet. En onderling zijn de AP weer bedraad verbonden.

<p class=”cite”>r.heijma op 10 september 2018 om 14:37</p>

Het is altijd een ratjetoe van wifi signalen als je in de bebouwde kom woont. Bij mij is dat niet anders. Er zijn twee redenen waarom ik het AP kocht. Overigens heb ik een zgn Long Range model aangeschaft om die reden.

1) sterk signaal, ook in het souterrain (dat redde de TimeCapsule helaas niet)

2) Per IP adres zien wat er wordt geladen aan data.. (mijn auto haalt regelmatig updates op en ik wil dat graag monitoren)

Nadat ik de wifi van de TC uitschakelde zag ik een beter signaal, ook op plaatsen waar het slecht of niet aanwezig was. De wifi van de KPN router was sowieso uitgeschakeld. De TC maakt nog steeds backups;-) dus dat is een bijkomend pluspunt.

Wat ik nu nog mis is een restrictie per IP adres, waarbij ik een device een x-aantal uur per dag toegang geef, ongeacht het tijdstip of dat dat aan Ă©Ă©n stuk door wordt gebruikt. Weet iemand of dat via de desktop applicatie van Ubiquiti/UniFi wel kan instellen? Via de IOS app niet.

Allemaal bedankt voor het meedenken!

Bijdrager
    MacSjon

Je kunt binnen de controller wel iets instellen kwa bandbreedte per gebruikersgroep, maar ik zie zo 1-2-3 niet dat je hier tijdschema’s in kunt stellen. Het instellen van limieten per gebruiker is denk ik ook meer iets waarvoor je de USG nodig hebt.

Bijdrager
    J-peters

<p class=”cite”>MacSjon op 11 september 2018 om 17:20</p>
    Je kunt binnen de controller wel iets instellen kwa bandbreedte per gebruikersgroep, maar ik zie zo 1-2-3 niet dat je hier tijdschema’s in kunt stellen. Het instellen van limieten per gebruiker is denk ik ook meer iets waarvoor je de USG nodig hebt.

Logisch, de USG. En dat is? (🤔)

Bijdrager
    fred44nl
11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.