30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 38)
  • Q:
    Bijdrager
    Pivni Pes

Wie van de drie?

Wie van de drie, of eigenlijk is het vier.
    Ik heb het over de serie Imac’s waaruit ik een keuze moet maken, waarvan nummer vier al afvalt.
    Dus ik zit te twijfelen tussen de eerste drie.
    Aan de ene kant is een scherm van 20inch groot zat, maar 24inch lonkt ook wel een beetje.
    Wat me en beetje dwars zit is het gedeelde geheugen van de eerste 2 soorten, de vraag is, heb ik hier echt last van
    als ik veelvoudig gebruik
    maakt van AI, PS, ID en nog meer van zulk soort programma’s, of hebben allen gamers daar last van?
    Dat zou mijn keus beperken zijn tussen de eerste of de tweede, anders wordt het de derde uit de serie.
    De keus tussen 20 of 24inch, is iets waar ik zelf uit moet komen, maar ik zit met het gedeelde geheugen CQ grafische
    kaart in mijn maag.

Bijdrager
    Pieterr

Mijns inziens een makkie.
    Ga voor de goedkoopste 24″.
    Die 0.27GHz verschil heb je geen bal aan.
    Je betaalt dus €300 euro om in plaats van een 9400M een GT120 te hebben. Lijkt me het geld niet waard.

Bijdrager
    e.abrahamse

Ik zou altijd voor de 24″ gaan omdat:

– het een kwalitatief beter scherm is;
    – kleuren er beter op uitkomen
    – het geluid uitstekend klinkt omdat het meer body heeft;
    – de 24″ geruislozer is dan de 20″;
    – deze maat heel erg comfortabel werkt;
    – er een Full HD (1920×1200) scherm in schuilt;
    – echte HD films een lust voor het oog zijn;
    – de verhoudingen m.i. beter tot hun recht komen.

Voor wat betreft de grafische kaart heeft een GT120 de voorkeur. Er wordt nu in CS4 door Adobe al flink gebruik gemaakt van de rekenkracht van de grafische processor. Dat zal in de toekomst niet anders zijn. Een snelle grafische kaart maakt een Mac sneller in de omgang. Dit zal je waarderen als je er langer op blijft werken en de aanschaf van een nieuw systeem kunt uitstellen. Tenzij je echt elk dubbeltje moet omdraaien om een 24″ met GT120 te kunnen kopen zou ik het wel weten.

NB: Ik kocht in juli 2008 een 24″/2.8/500. Ik heb later 4GB geheugen geplaatst. Ik heb van deze machine nog geen enkele seconde spijt van gehad. Mijn dochters hebben nu een 20″ en een Macbook (9400M) dus ik weet waarover ik praat.
    Veel succes met je keuze. Ik hoor graag wat het uiteindelijk geworden is zodat anderen er iets van kunnen opsteken.

Bijdrager
    MegaChriz

Ik dacht dat die twee hoger geprijsde iMacs al behoorlijk overkill waren voor de gemiddelde Maccer, alleen bedoeld voor de mensen die intensief met videobewerking bezig zijn.
    Mijn ouders hebben het plan om voor mijn zusje een iMac te kopen waarop ze haar huiswerk kan doen. Ze zal ‘m niet alleen gebruiken voor huiswerk natuurlijk, maar ze wil er waarschijnlijk ook wel games op kunnen spelen (Spore, Sims 3) en misschien Photoshoppen. Voordat doel dacht ik dat de twee laagst geprijsde iMacs al ruim voldoende waren. We spelen Spore nu op een iMac uit eind 2007 met de ATI Radeon HD 2600 grafische kaart. Is de NVIDIA GeForce 9400M slechter dan de ATI Radeon?

Bijdrager
    dspiers

Hoe groter je scherm, hoe productiever je kan zijn.

Als je het kan betalen dan zou ik voor de 24″ gaan. En 4GB of RAM is ook fijner dan 2GB of RAM.

Bijdrager
    Gates

Ik spring er direct even bij. Ik ben mijn 13 inch scherm van mijn MB wel zat (en het traag opstarten van programma’s als er al een aantal openstaan). Ik twijfel tussen de eerste 2 soorten iMacs. Maar ik zie hier dat de voorkeur dus uitgaat naar de 24 inch.

Moderator
    unSOUND
    ”Gates”

Maar ik zie hier dat de voorkeur dus uitgaat naar de 24 inch.

Ja, in het geval van de eisen van de topicstarter… Dat hoeft dus niet te betekenen dat het voor jou ook de beste optie is.

Bijdrager
    Gates

Daar heb je gelijk in ‘Veteraan’;)

Wat ik ermee doe: Standaardzaken als tekstverwerken, surfen en e-mailen. Verder heb ik het CS3 pakket waarvan ik Ps regelmatig gebruik, maar niet voor al te grote dingen (A6-flyers met 300dpi is het maximum).
    Daarnaast doe ik een beetje aan videobewerking (en in de toekomst wil ik daar FCE bij gebruiken).

Dan zou ik denken dat de 20 inch voldoende is, maar zal het ook op lange termijn volstaan? Toen ik mijn MB kocht, dacht ik ook dat ik het puur zou gebruiken voor tekstverwerken, surfen en e-mail. Nu – 2 jaar later – doe ik al aan photoshoppen en een beetje videobewerking.. helaas gaat dat een beetje te langzaam als ik meerdere programma’s open heb staan.

Moderator
    unSOUND

Ik zou in jouw geval dan eerder de 20 inch pakken, en dan een FireWire 800 schijf voor Backup. Capturen kost immers veel schijfruimte, en schijfactiviteit. Als je je projecten op een andere schijf zet dan je systeem, wordt de snelheid van je systeem niet beïnvloed door de schijfactiviteit die je videoprojecten veroorzaken. Qua Ram zou ik het dan even bij de standaard 2 GB houden, videobewerking en A6 flyers vergen niet zo heel veel, dus dat zou ik pas upgraden als het nodig is, of de prijzen van DDR3 Ram verder gedaald zijn.

Bijdrager
    Gates

Bedankt voor het advies unSOUND. Ik denk dat het grotere scherm van de 24 inch iMac mijn verstand op 0 zet (natuurlijk niet helemaal, want ik stond ook stil bij het betere scherm van de 24 inch). Ik ben even wakker geschud!

[size=9:6a0d73e241]Ik zou ‘m zo willen bestellen, alleen het Snow Leopard gebeuren, waar nog niet veel over bekend is, doet mij twijfelen.
    Ik wil namelijk niet behoren tot degenen die een topic openen als ‘Apple heeft me bedrogen – Leopard 1 dag gekocht voor de lancering van Snow Leopard’
    [/size:6a0d73e241]

Bijdrager
    syltheboy
    ”Gates”

Bedankt voor het advies unSOUND. Ik denk dat het grotere scherm van de 24 inch iMac mijn verstand op 0 zet (natuurlijk niet helemaal, want ik stond ook stil bij het betere scherm van de 24 inch). Ik ben even wakker geschud!
    [size=9:83ac971b81]Ik zou ‘m zo willen bestellen, alleen het Snow Leopard gebeuren, waar nog niet veel over bekend is, doet mij twijfelen.[/size:83ac971b81]

Tja, het Snow Leopard gebeuren zal binnenkort (over enkele maanden) wel komen. Maar ja, zo blijf je bezig. Als je hem nu zou willen bestellen, doe dat dan!:wink:

Moderator
    unSOUND

Ikzelf ben juist andersom… Ik koop graag machines net VOOR de upgrade van OS X. Op die manier weet je ook zeker dat mocht die nieuwste versie niet aan je eisen voldoen, je ook bij de oudere versie kunt blijven totdat de nieuwere helemaal naar wens is. Als je een machine koopt met een nieuwe versie van OS X, is terug gaan naar een oudere versie vaak onmogelijk. Ik heb liever de zekerheid dat ik nog op een oudere, volledig ontwikkelde versie terug kan vallen dan dat je volledig afhankelijk bent van updates.

Bijdrager
    Gates

unSOUND, ik ben het gedeeltelijk met je eens. Ik heb daar ook bij stil gestaan, maar Snow Leopard moet ook weer anders bekeken worden. Het is vooral een update onder de motorkap, dus verwacht ik geen ernstige gebreken.

Moderator
    unSOUND

Maar wat de gevolgen zijn van de veranderingen onder de motorkap weet niemand. Voor hetzelfde geld werken bepaalde apps die je nu dagelijks of wekelijks gebruikt ineens niet meer, en ben je volledig afhankelijk van een update van OF het OS X, OF van het programma. En geloof me, als je moet wachten duurt een maand ineens heel lang.

Daar komt bij dat ik een OS X release altijd los koop, omdat ik meerdere machines in huis heb, en die dan gelijk allemaal kan upgraden, als ik dat zou willen.

Simpel voorbeeld uit eigen keuken: Ik gebruik nog wel eens XGrid voor bepaalde taken, en sinds de overgang naar Leopard is dat zo goed als niet meer bruikbaar, omdat Apple het onder de motorkap volledig heeft omgegooid. Dus ga je wachten ( en hopen ) op updates waardoor het weer werkt. Maar inmiddels zijn we al anderhalf jaar verder, en onder Leopard werkt het nog steeds niet. En dan ben ik blij dat mijn machine nog Tiger kan draaien, want daar werkt het nog steeds feilloos.

Bijdrager
    Gates

Ben je toevallig verkoper? Ik zou de iMac nu wel direct willen aanschaffen.. hahaha

Bijdrager
    Mac Erger Je Niet

ik denk dat unSOUND één van de zeldzame mensen is die weet dat nieuwer niet altijd beter is:)

Bijdrager
    Gates

Maar het kan wel beter zijn;) Dat moet je natuurlijk ook niet vergeten.

Moderator
    unSOUND

Met nadruk op het woordje KAN. Het is geen garantie, en de afgelopen 4 updates van OS X zijn geen van allen vlekkeloos gegaan, dus een beetje rekening houden met problemen bij Snow Leopard is niet meer dan normaal.

En bovendien: ALS Snow Leopard echt op alle fronten beter is, kun je het gewoon draaien op die machines… Je zit niet aan Leopard vast, je houdt alleen maar de optie om die ernaast te draaien open, iets wat waarschijnlijk niet kan met de machines die NA de release verkocht worden.

Bijdrager
    Gates

Het gaat mij overigens niet om het kunnen draaien van Snow Leopard op zo’n machine. Het gaat mij (een student) om de kostenpost. Ik ga waarschijnlijk niets upgraden, maar het zou wel mooi zijn als je meteen het nieuwste hebt.

Maar mijn besluit staat nu wel voor 90% vast. Het wordt het instapmodel.. met Leopard.

Bijdrager
    cmegens

Wat er van SL is gepresenteerd is inderdaad vooral onder de motorkap. Het is de bedoeling dat Snow Leopard nog beter gebruik gaat maken van je Mac dan Leopard. Een van die vernieuwingen is OpenCL. Dit is een techniek die je videokaart gaat gebruiken om berekeningen te doen naast je processor, wanneer de videokaart niks aan het doen is. Als je dus een snelle videokaart hebt is dat zeker een voordeel. Dit zal ongetwijfeld prima gaan werken met de 9400m, maar met de dedicated videokaarten gaat het natuurlijk nog een stuk beter…

Dus voor de TS: als de kosten niet al te veel uitmaken en de 3e iMac met 24inch en dedicated videokaart binnen bereik zijn, zou ik altijd die kopen. Voor Photoshoppen en videobewerken gaat dit in toekomst veel uit maken.

Aan Gates: ik weet niet hoe oud je Macbook is, maar zo drastisch veel langzamer zijn de MB’s niet dan de iMac. Beiden zijn namelijk gebaseerd op notebooktechniek. Bovendien snap ik je commentaar ook niet zo. Ik heb zelf een MB van eind 2007, dus de eerste Merom’s, met 2,2 GHz C2D. Deze heb ik geupgrade naar 4GB geheugen, en de CS4 suite vliegt. Heb deze week continue Illustrator, Photoshop, InDesign en Lightroom open gehad, en hoef eigenlijk nooit te wachten. Ook Final Cut Express kan ik dan nog openen en gebruiken. Je hebt gelijk over dat 13 inch klein is voor dagelijks gebruik, maar daar heb ik een extern 20 inch scherm voor. Maar de snelheid is gewoon prima…

Bijdrager
    Gates

Ik heb een 1,83 ghz… en daar gaat max. 2GB RAM in.
    De vergelijking met jouw MB gaat dus niet op.

Bijdrager
    Pivni Pes
    ”Pieterr”

Mijns inziens een makkie.
    Ga voor de goedkoopste 24″.
    Die 0.27GHz verschil heb je geen bal aan.

Ik denk dat ik ook voor de 24inch gaat.
    Maar ik twijfel nog tussen de tweede en de derde van de serie.
    De CPU geloof ik wel, dat zou ik niet echt merken, maar het grafisch aspect breng me in twijfel.

”Pieterr”

Je betaalt dus €300 euro om in plaats van een 9400M een GT120 te hebben. Lijkt me het geld niet waard.

”e.abrahamse”

Voor wat betreft de grafische kaart heeft een GT120 de voorkeur. Er wordt nu in CS4 door Adobe al flink gebruik gemaakt van de rekenkracht van de grafische processor. Dat zal in de toekomst niet anders zijn. Een snelle grafische kaart maakt een Mac sneller in de omgang. Dit zal je waarderen als je er langer op blijft werken en de aanschaf van een nieuw systeem kunt uitstellen. Tenzij je echt elk dubbeltje moet omdraaien om een 24″ met GT120 te kunnen kopen zou ik het wel weten.

Tsja, het is inderdaad wel €300,-, aan de andere kant heb ik met mijn gebruik daar flink profijt van?

Bijdrager
    Pieterr

Tja. Dat zul je zelf moeten bepalen.
    Zie voor wat “real life” benchmarks van de nieuwe iMacs: http://www.macworld.com/article/139322/2009/03/imacs_2009.html

Macworld’s buying advice
    While the 20-inch iMac is an attractive model for the price, spend the extra $300 for the 24-inch 2.66GHz iMac. You’ll get more RAM, twice the storage capacity, and better performance than the 20-inch iMac. The 3.06GHz iMac is the one to get if you want the best graphics performance.

Bijdrager
    cmegens
    ”Gates”

Off-topic maar toch: daar gaat maximaal 3GB in. Als je er twee chips van 2GB indoet wordt er 3 Gb herkent en aangesproken. En ja dat maakt wel degelijk een verschil.

Bijdrager
    Mac Erger Je Niet
    ”cmegens”
    ”Gates”

Off-topic maar toch: daar gaat maximaal 3GB in. Als je er twee chips van 2GB indoet wordt er 3 Gb herkent en aangesproken. En ja dat maakt wel degelijk een verschil.

3,3 gb om precies te zijn…

Bijdrager
    G-Force

Als het een 1,83 GHz Core Duo is, dan gaat er maximaal 2 GB in en dat is ook het maximale dat wordt herkend. De 1,83 GHz Core 2 Duo trekt wel 3 GB.

Bijdrager
    Pivni Pes

Ik ga denk ik voor de tweede uit de serie, ik denk dat deze prima volstaat.
    Even wachten op wat centen die nog betaald moeten worden, en dan ga ik hem zo snel mogelijk halen.
    Hoewel het fijn werken is met mijn alu. macbook, verlang ik toch weer naar een groter scherm:P

Bijdrager
    Pieterr

Prima keuze. En op jouw leeftijd merk je het verschil toch niet meer…;-)

Bijdrager
    Pivni Pes

Nee, maar mijn erfgenamen dadelijk wel:wink:

Bijdrager
    Fireman

mbt die nieuwe snow leopard of de huidige leopard. Als ik de huidige heb, wordt ‘ie dan niet opgewaardeerd naar snow leopard? of moet je echt een aparte nieuwe versie kopen? (installatie CD/DVD )

Ik overweeg ook een nieuwe iMac aan te schaffen. ( 20″ )

Ik heb al een iTouch incl. de applicatie remote en ik heb een airport express. De itouch fungeerd al AB. gaat echtsuper.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 38)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.