6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:

Bijdrager
    SMac

Wat maakt gebruik van mijn persoonlijke hotspot?

Hallo,

Gisteren had ik de telefoon (iPhone 6s) van mijn vrouw met de computer (iMac) verbonden voor update en backup. Het viel me toen op dat er bovenin ‘persoonlijke hotspot: 1 verbinding’ in beeld stond. Ik heb daarop handmatig de hotspot uitgezet, maar hoe kwam die aan?

Zojuist mijn eigen telefoon (iPhone 6s) ook voor update en backup aan de computer gelegd en nu gebeurt hetzelfde; hotspot staat aan met 1 verbinding. Dat is toch raar?

Mijn vraag:
    Waar kan ik zien wie of wat verbinding heeft met mijn telefoon? Sinds kort hebben wij een Canon printer (Pixma MG7750). Dat is het enige dat ik kan bedenken. Die staat overigens uit, maar dat maakt voor het printen niet uit, dan gaat hij vanzelf aan, dus hij zal niet helemaal uit zijn…

Het kan niet de iMac zijn lijkt me, want die is verbonden met ethernetkabel, dus die zou geen wifi signaal gaan zoeken lijkt me. Verder ligt er hier een macbook Air die uit staat. Als ik die aanzet verbind die met de Airport TC.

Zojuist ook geconstateerd dat er ook daadwerkelijk verbruik is: via instellingen, mobiel netwerk, systeem zie ik dat er in de tijd dat ik bovenstaande heb getypt 4 MB is verbruikt…

Moderator
    Night

Er zijn wel apps die kunnen zien wat voor device is verbonden, maar daar heb je nog niets aan. Beter verander je gewoon je wachtwoord;-)

Bijdrager
    GoeieDag

Het kan zijn dat de USB verbinding (of Bluetooth) als hotspot wordt gebruikt, als deze interface bovenaan staat in de iMac Systeemvoorkeuren>Netwerk.
    Zet de hotspot functie op de iPhone uit, heb je nergens meer last van.

Voor deze interfaces geldt het ww niet; dat is er alleen voor de WiFi verbinding.

Bijdrager
    pruus

En als je een macbook hebt of iPad, dan kun je je hotspot gaan gebruiken, soepel en gemakkelijk. Let er dus op dat je zorgt voor een goed wachtwoord zet op de Hotspot. Als mensen zijn wij al blij dat Hotspot aan is en kijken niet naar het woord. Net als bij servers; admin. Dus: verander dit wachtwoord straks, voor de zekerheid, even in een moeilijker wachtwoord. Wedden dat niemand dan zomaar contact kan leggen?

Bijdrager
    SMac

Kan me niet voorstellen dat er iemand anders dan wijzelf of onze apparaten was ingelogd via de hotspot; wachtwoorden zijn zeker niet voor de hand liggend…. dat er dataverbruik was is nog steeds vreemd.

De hotspots heb ik uitgezet, maar e.e.a. staat zo ingesteld dat als ik bijvoorbeeld met laptop in auto zit (als bijrijder) dat ik gewoon de hotspots kan gebruiken zonder de telefoon uit jas/tas te halen. Maar heb dan eerder al ingelogd en wachtwoord opgegeven uiteraard.

Uitzetten van de hotspot heeft dus volgens mij niet zoveel zin, omdat bij verbinden die toch weer geactiveerd wordt.

Ik denk inderdaad dat het kwam omdat de iPhone met usb was verbonden met de iMac. De iMac was bezig met het downloaden van een software update. Wellicht dat die dus zijn internet via de iPhone kreeg.

Bijdrager
    mtooster

Zodra je USB verbinding met de Mac maakt kan deze ook ‘gekoppeld’ worden voor internettoegang en dus wordt het blauwe balkje zichtbaar.
    Dat wil niet zeggen dat er ook data overheen gaat, dat is afhankelijk van de volgorde van de netwerkverbindingen in systeemvoorkeuren van je Mac.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.