30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 102)
  • Q:
    Bijdrager
    chm

Wie kent er veel over HomeCinema?

Voor de muziek- en videokenners onder ons die mij gelijk welke nuttige info kunnen verschafen over dit onderwerp, dit zou mij kunnen helpen bij de keuze van een toestel alwaar ik nog jaren genot van heb.:wink: 8)

Bijdrager
    beammeup

Geen set,.. geen bijpassende speakers,… wel een groot kloppend hart voor een geweldige installatie.

http://www.nadelectronics.com/av_receivers/index.htm

T773 of T763,…

:o

Bijdrager
    Alfetta
    ”chm”

Voor de muziek- en videokenners onder ons die mij gelijk welke nuttige info kunnen verschafen over dit onderwerp, dit zou mij kunnen helpen bij de keuze van een toestel alwaar ik nog jaren genot van heb.:wink: 8)

Hey, als eerste een homecinema set kun je zo duur maken als je wil, wat is je budget? Ik heb zelf ook een aardige set 3 jaar geleden gekocht. Ik heb bewust gekozen voor een zelf samengestelde set. Ik kocht van pioneer de 5.1/dts receiver, dvd speler en cd-speler, die laatste is eigenlijk overbodig want cd’s kun je ook afspelen met de dvd-speler. Als ik mij goed herinner betaalde ik voor de receiver om en nabij de 600 euro, dvd speler iets van 250 euro en cd speler 100 euro. Belangrijk voor een goed geluid is vooral de kwaliteit van je speakers, als regel kun je gebruiken dat je speakers minstens net zo duur zullen zijn als je audiocomponenten zelf. Voor de speakers koos ik voor een sony setje van ca. 900 euro. Een forse investering voor een beetje goed geluid maar het is het dubbel en dwars waard. Ik heb daarnaast ook nog eens alles digitaal aangesloten, de dvd speler brengt de audio coaxiaal over, het kan ook optisch via glasvezel maar daar bestaan discussies over wat de beste manier is. Reken voor zo’n kabeltje van 60 cm ieder geval op een 30 a 40 euro wil je een beetje goede kwaliteit hebben. De cd-speler kun je het best ook digitaal aansluiten maar dan optisch. Zo’n optisch (toslink) kabel betaal je ook om en nabij de 30 euro. Het verschil tussen de analoge aansluiting in geluidskwaliteit en de digitale is echt heel groot en goed hoorbaar. Gelukkig gaan dit soort investering behoorlijk lang mee tenzij je ieder keer het nieuwst wilt hebben. De speakers had ik overigens wel goed afgestemd op de receiver (amplifier), de 5 sateliet speakers zijn elk 100 watt en hebben een impedantie van 16 ohm wat overeenkomt met de specs van mijn receiver. De sub is 300 watt met een impedantie van 8 ohm en is een actieve speaker. Dat wil zeggen dat hij een eigen versterker heeft en dat hij een onversterkt signaal van de receiver krijgt wat wel helemaal aangepast kan worden in sterkte, scheidingsfrequentie etc.
    Je hebt ook pasieve subs maar dan moet je receiver (versterker) dus wel een versterkte uitgang hebben voor deze speaker, dat had de mijne niet en meestal is dit ook niet het geval.

De totale set was dus ongeveer 2000 euro dit klinkt aan een kant best veel als je nagaat dat je homecinema sets hebt voor 1/5 van de prijs hebt, maar aan de andere kant zijn er ook erg veel stereo’s die veel duurder zijn. In ieder geval het merk pioneer wil ik je zeker wel aanraden, alleen de bediening van de stereo met de vrij kleine afstandbediening waar gigantisch veel knoppen opzitten is een hel om te leren. Maar als je eenmaal er een beetje mee overweg kan is het goed te doen.
    De speakers van sony klinken erg strak zonder dat het geluid overspeeld wordt wanneer hij hard staat en de beleving die je hebt tijdens een film met goede 5.1/dts effecten is gewoon fantastisch te noemen. Ik ga in ieder geval helemaal op in een film, voor het echte genieten moet je wel het geluid wat harder zetten zodat je ook de schrikeffecten goed beleeft doordat het geluid van alle kanten in principe komt.

Een tip, ga eens in een ‘geluidsstudio’ staan bij zo’n audio winkel om te luisteren. Daar kun je zelf bepalen wat je mooi vind klinken en wat niet. Over geluid lopen de meningen namelijk erg vaak uiteen.

Moderator
    unSOUND

Inderdaad, je kunt het zo duur maken als je zelf wilt…

Ik was alles bij elkaar zo’n 5000 euro kwijt aan deze set:
    Inclusief de speakers en de TV…

Het hangt erg van je eisen af:

– wat wil je gaan aansluiten aan je reciever: de meeste goedkopere recievers hebben weinig aansluitmogelijkheden, vaak maar 1 aux en een tv aalsluiting, that’s it. Ik wou echter mijn video, tv, playstation, iPod, politiescanner e.d. aan kunnen sluiten, deze reciever kon dat.

– wil je losse componenten, of alles-in-1. Het eeuwig verhaal van “als er 1 kapot is ben je alles kwijt” vind ik geen excuus om voor losse delen te gaan. Als je er van uit gaat dat iets stuk gaat ben je toch een tikkie negatief. Ik wou losse delen, zodat ik componenten van excact hetzelfde uiterlijk kon toevoegen en/of upgraden naar een nieuwer model.

– waar wil je geluid hebben ? Meeste sets hebben maar 1 speaker aansluiting, de duurdere 2 of 3. Ik kan een film opzetten in de woonkamer, de Radio laten spelen in de keuken, en het geluid van de iPod over mijn balkon gooien, allemaal tegelijk.

– bedenk goed wat je in de toekomst wil gan doen. Een degelijke set gaat minimaal 5 jaar mee, kijk dus naar een set die aan jouw eisen van de komende 5 jaar zal voldoen, niet alleen aan de eisen die je nu hebt.

Als je meer vragen hebt horen we het wel…. succes met uitzoeken.

Bijdrager
    Quack

Dit is mijn setje:

Denon AVC-A10SE
    Harman Kardon DVD25
    Pioneer 25 CD wissel thingy (staat niks te doen sinds ik ipod heb ;))

Mijn speakers zijn allemaal van Dali. Deense speakerbouwer, die voor een redelijke prijs prima speakers in elkaar zet. Ik heb voor Dali 606, achter Dali 505 een C1000 center (typenummer, niet de winkel ;)) en nog een paar R1000’s als surround back.

Om de buren te plezieren heb ik ook nog een REL Q150E Mk II sub-bass system.

Bijdrager
    The_Dude

als je een wat duurdere set wil zou ik langs gaan bij een speciaalzaak. Daar kunnen ze je goed advies geven en kun je goed luisteren/kijken.

Voor meer informatie zie
    http://www.hifi.nl
    http://www.htforum.nl/yabbse

Bijdrager
    macpro

Als bedienigsgemak een grote rol speelt, kijk dan naar Loewe en B&O.
    Die brengen complete oplossingen op de markt die goed geïntegreerd zijn.
    Met 1 afstandsbediening voor alle apparatuur.
    Waar je ook tijdens gewoon TV kijken kunt genieten van meer kanaals geluid, zonder de hele tijd een afstandsbediening voor de receiver en de andere afstandsbediening voor de TV bij de hand te houden. Kost wat meer, maar dat zijn we als Maccers wel gewend.

Bijdrager
    The_Dude

voor het bedienen van alle apparatuur met afstandbediening kun je dan beter een pronto (neo) kopen. Enigste nadeel is dat er geen software voor de mac bij is:evil:

B&O en loewe zijn wel mooi

Bijdrager
    MacBeer

Champagne-kleurige componenten van DENON zijn nog altijd het allermooiste. Zelf heb ik met dit merk zeer goede ervaringen.

Bijdrager
    Remco Vermeer

Welk budget heb je in gedachte?

Bijdrager
    chm
    ”Remco

Welk budget heb je in gedachte?

Voorlopig staat alles nog open, maar ik had gedacht aan een midrange rond 1000 euro. 8)

Bijdrager
    Remco Vermeer

Is dat mid-range? :sealed:

Ken je mensen in je omgeving die een leuke set hebben staan? Ik ben een hele tijd geleden begonnen met Dolby Prologic en was gelijk verkocht. Het werd een uit de hand gelopen hobby. Als je echt van films houdt en meer dan regelmatig muziek luistert (niet mp3’s) dan is het misschien beter om meer budget vrij te maken.

Ik heb zelf een Yamaha versterker (DSP-AX3200) met een Pioneer DVD (656A). Mijn speakers zijn van Mission (752). Omdat deze speakers niet echt denderend zijn in Bass, heb ik er een Solid PB100 Actieve subwoofer bij. Dit is allemaal niet in één keer gekocht, maar langzaam onderdeel voor onderdeel verbeterd.

Helaas heb ik na mijn verhuizing meer aandacht besteed aan mijn werk dan aan mijn hobby. De speakers moeten hun optimale plaatje nog vinden. Als ik geld over heb dan zou ik wel willen investeren in nieuwe speakers. Het is idd aan te bevelen zoals alfetta zei, De helft van je bugdet ‘moet’ je besteden aan je speakers.

Wees wel gewaarschuwd.. als je er eenmaal aan begint.. is er geen weg terug.. :-)

Bijdrager
    sarasin

alleen 1 nadeel van goede speakers.. je moet ze inspelen zeg maar.. dus 200 uur muziek spelen voordat je goed geluid continu krijgt

Bijdrager
    Remco Vermeer

Dat klopt. Inspelen moeten ze zeker. 200 uur lijkt me wel wat aan de hoge kant.

Bijdrager
    sarasin

ja ik heb het ook over electrostaten, en dat is heel normaal 200 uur is eigenlijk niet zo super veel je hebt er ook bij die toch zo’n 350 uur ingespeeld moeten worden

Bijdrager
    suicide

Bijna alle speakers enkele dagen inspelen (varieerd uiteraard hoeang je ze per dag gebruikt).
    Na een lange “stilstand” kan je weer van voor af aan beginnen.

Bijdrager
    vogel

Ik dacht altijd, wat een gelul over dat inspelen. Nu heb ik laatst een NAD set met Klipsch speakers gekocht en het is dus toch waar. De speakers, of de versterker, klonken alsof er een doos omheen zat. Na een tijdje werd het geluid heel mooi open en helder.
    Mijn tv is nog steeds een klein Philips kreng, maar hij doet het. Dus ik kijk films op een klein kutscherm en met een heeeeel groot geluid.
    Ik kan je de Klipsch Synergy speakers van harte aanbevelen. Die twee zuilen klinken al bloedmooi, dus zal een cinema set nog wel heftiger klinken.
    Wil je je set vooral voor films gebruiken, ga dan voor Dobly 5.1 of 7.1. Wil je lekker veel muziek draaien, doe jezelf dan een lol en ga voor stereo.

Moderator
    unSOUND

Maar laten we even duidelijk stellen:

Wat moet het kunnen ? ( DVD, SACD, MP3, JPG… )

Moet er ( in de toekomst ) nog meer op aangesloten worden ?

Nog voorkeuren qua merk, kleur, dergelijke ?

Bijdrager
    fistkikker
    ”johnny_cash”

ja ik heb het ook over electrostaten, en dat is heel normaal 200 uur is eigenlijk niet zo super veel je hebt er ook bij die toch zo’n 350 uur ingespeeld moeten worden

”sigterm”

Bijna alle speakers enkele dagen inspelen (varieerd uiteraard hoeang je ze per dag gebruikt)…..

Het is duidelijk. Draai je metal, ben je in een uur of wat klaar met inspelen.
    Draai je vooral slome muziek van een of andere dooie Amerikaan, trek dan maar enkele honderden uren uit…

Hoe lang zou je bezig zijn met gabberhouse?

@unSOUND
    : heb je ervaring met inspelen met hardcore?

Bijdrager
    sarasin
    ”Waterman”

[
    Het is duidelijk. Draai je metal, ben je in een uur of wat klaar met inspelen.
    Draai je vooral slome muziek van een of andere dooie Amerikaan, trek dan maar enkele honderden uren uit…

Hoe lang zou je bezig zijn met gabberhouse?

Laat me raden.. nog nooit een speakersetje gehad behalve de bij een imac geleverde Harman Kardon speakertjes??

ik neem maar aan dat je een grapje maakt.. anders zou je zo ontiegelijk stom zijn….;-)

Moderator
    unSOUND

O jazeker wel.

Ook hardcore heeft zijn eigen klank, waarin je duidelijk verschil kunt merken. Ik ben dan zelf ook he-le-maal niet blij met de 5.1 set die ik nu heb, maar ja, de vrouw vond die grote zwarte dozen maar niks, dus die moesten weg. Maar stereogeluid over een 5.1 set is gewoon geen gehoor, zelfs niet met darkcore. ( ik luister meer darkcore dan gabber ) Daarom sluit ik me vaak op tussen de kussens van mijn trouwe Sennheiser…

Ben nu aan het sparen voor aluminium zuilen van Piega,
    die ziet ze nog wel zitten, maar die zijn weer 1.300 euro per stuk.

Bijdrager
    Alfetta
    ”unSOUND”

O jazeker wel.

Ook hardcore heeft zijn eigen klank, waarin je duidelijk verschil kunt merken. Ik ben dan zelf ook he-le-maal niet blij met de 5.1 set die ik nu heb, maar ja, de vrouw vond die grote zwarte dozen maar niks, dus die moesten weg. Maar stereogeluid over een 5.1 set is gewoon geen gehoor, zelfs niet met darkcore. ( ik luister meer darkcore dan gabber ) Daarom sluit ik me vaak op tussen de kussens van mijn trouwe Sennheiser…

Ben nu aan het sparen voor aluminium zuilen van Piega,
    die ziet ze nog wel zitten, maar die zijn weer 1.300 euro per stuk.

Wat ik niet begrijp is dat je de set op prologic laat staan, want je benut alle speakers als ik het goed begrijp, ik neem aan dat je geen 5.1 opgenomen darkcore cd’s hebt of wel? Ik zet mijn 5.1 set op stereo waarmee de center en de twee achter sattelieten worden uitgeschakeld, dan heb je normaal stereo geluid wat bij mij prima klinkt. Alleen 5.1 opgenomen cd’s of dvd’s kun je in principe in 5.1 beluisteren, heb zo twee audio dvd’s liggen en dat geeft het idee alsof je midden in een concert staat wat prima klinkt.

Moderator
    unSOUND
    ”Alfetta”

[Wat ik niet begrijp is dat je de set op prologic laat staan, want je benut alle speakers als ik het goed begrijp,

Mijn set staat nooit op pro-logic, altijd op auto, dan kijkt hij zelf wat er binnenkomt. Stereo wordt dan weergegeven via de 2 satelieten voor, en de sub.

En ik bedoelde dus stereo muziek over satelieten en een losse sub. Dat klinkt gewoon niet mooi, want de reciever moet nu gaan uitzoeken wat er naar de satelieten moet, en wat naar de sub. En je geluid zal heen-en-weer springen tussen de satelieten en de sub. En het klinkt zeker niet als je satelieten full-range speakers zijn…

Bijdrager
    Alfetta
    ”unSOUND”
    ”Alfetta”

[Wat ik niet begrijp is dat je de set op prologic laat staan, want je benut alle speakers als ik het goed begrijp,

Mijn set staat nooit op pro-logic, altijd op auto, dan kijkt hij zelf wat er binnenkomt. Stereo wordt dan weergegeven via de 2 satelieten voor, en de sub.

En ik bedoelde dus stereo muziek over satelieten en een losse sub. Dat klinkt gewoon niet mooi, want de reciever moet nu gaan uitzoeken wat er naar de satelieten moet, en wat naar de sub. En je geluid zal heen-en-weer springen tussen de satelieten en de sub. En het klinkt zeker niet als je satelieten full-range speakers zijn…

Kun je het niet handmatig doen? Ik kan hele frequentie bereiken opgeven bij mijn stereo wat naar de sub en sattelieten moet. Daarnaast moet je ook de geluidsniveau’s van de sub en van de sattelieten instellen, ik kan zo een versterking opgeven van deze speakers. Het goed afstellen is dan ook een flink karwei tot het mooi klinkt, maar als het eenmaal staat bij mij dan hoef ik er in principe niet meer aan te komen.

Het geluid van mijn vorige onkyo stereo met twee van die grote boxen kan echt niet tippen aan mijn huidige 5.1 set.

Bijdrager
    Quack

Wat dacht je hier van…

Denon AVR 1404 receiver, 5 maal 75 Watt uitgangsvermogen
    Denon DVD 1710
    Dali Concept serie speakers

Voor slechts 1199 euro.

Bijdrager
    sarasin

dan zou ik toch eens kijken op http://www.hifiteam.nl en dan bij aanbiedingen want ik heb zo het gevoel dat Hifiteam goedkoper is…

maar je moet altijd zo’n setje beluisteren voordat je eraan begint.

Bijdrager
    chm
    ”unSOUND”

Maar laten we even duidelijk stellen:

Wat moet het kunnen ? ( DVD, SACD, MP3, JPG… )

Moet er ( in de toekomst ) nog meer op aangesloten worden ?

Nog voorkeuren qua merk, kleur, dergelijke ?

Ik heb natuurlijk het liefst dat er zoveel mogelijk me kan qua aansluiting, ik ben natuurlijk geen proffesioneel dus moet het zeker geen top of de bill zij (ik koop wel een top of the bill computer, LOL:wink: ). Maar ik wil mij natuurlijk geen rommel aanschaffen.
    Kleur en uitvoering van de installatie is niet zo belangrijk (vermids die toch in een kast zal zitten), de boxen mogen wel wat design zijn (vermids die in het zicht staan), en liefst zo weinig mogelijk draden.
    Pioneer lijkt mij wel wat.

Wat ik hier nog niet gehoord heb is, en wat met het opnemen van programmas?

Moderator
    unSOUND
    ”Alfetta”

Kun je het niet handmatig doen? Ik kan hele frequentie bereiken opgeven bij mijn stereo wat naar de sub en sattelieten moet. Daarnaast moet je ook de geluidsniveau’s van de sub en van de sattelieten instellen, ik kan zo een versterking opgeven van deze speakers. Het goed afstellen is dan ook een flink karwei tot het mooi klinkt, maar als het eenmaal staat bij mij dan hoef ik er in principe niet meer aan te komen.

Dit kan ik uiteraard ook, maar ik heb daar weken mee zitten spelen, totdat ik het acceptabel vond, maar ik hoor gewoon wanneer de satelieten het grootste deel doen, en wanneer de sub, en dat “jeukt” aan mijn oren, ik vind het gewoon irritant. Dus ik ga nu kijken naar twee zuilen, die het zonder sub prima af kunnen, bij voorkeur de eerder genoemde Piega’s, die ik dan op stereo kan zeten, en dan dus de 5.1 set ook alleen gebruiken voor 5.1 bronnen.

Bijdrager
    druppelstop

kijk ook eens naar Arcam als je goede surround én goede stereo weergave wilt!
    (bijv: arcam avr300 als versterker en dv79 als dvd)

Bijdrager
    The_Dude
    ”druppelstop”

kijk ook eens naar Arcam als je goede surround én goede stereo weergave wilt!
    (bijv: arcam avr300 als versterker en dv79 als dvd)

alleen dat is iets meer dan rond de 1000 euro
    en dan krijg je nog je boxen en kabels (+/- 1/10 van het totale bedrag)

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 102)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.