17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:

Bijdrager
    matsoftmac

Wie kan mij helpen met mijn APPLE IIe?

Hallo allemaal,

Ik heb van een leraar op school een oude Apple IIe gekregen.
    Nu weet ik er alleen helemaal niks vanaf.
    Ik heb allemaal software erbij gekregen maar hoe kan ik deze software starten?

Kan iemand mij hiermee helpen? Kent iemand wat commando’s?

Groeten,
    MatSoft(.nl:-)

Bijdrager
    magic-with-mac

Topic verplaatst naar Classic.

Bijdrager
    1984
    ”matsoftmac”

Ik heb van een leraar op school een oude Apple IIe gekregen.

Zo een GAAF:wink:
    ik heb er nog wel een van een jaar later, ik zal eens kijken wat ik daar nog van heb, zoeken op het net zal ook wel iets opleveren:wink:

http://www.youtube.com/watch?v=lrB-z1-9Kz4

Bijdrager
    stopa

Dat systeem heeft opstart diskettes nodig
    Een drive voor het systeem de ander drive voor een programma
    Dus, heb je de diskettes ook gekregen.

Bijdrager
    Turbanus

Eh…. je moet met een combinatie van 4 vingers een programma als Appleworks opstarten. 3 vingers van je linkerhand en 1 vinger van je rechter.Ik dacht Apple+Ctrl+shift en dan met de rechterwijsvinger de knop bovenaan.

Bijdrager
    rrrichie

Als het goed is moet je ook wat DOS of ProDos diskette’s hebben. Daar moet je eerst mee booten. Als dat gedaan is kan die eruit. Bij ProDos is het nog wel eens handig om inderdaad de bootdisk in een drive te laten zitten en een programma/data disk in de ander.

Als ik het me goed herinner, was het gewoon DIR intypen voor directory listing en als je een programma op wil starten typ je RUN en dan de naam van het programma.

Er zijn ook grafische programma’s maar dan heb je een muistkaart nodig en de extra geheugenkaart van de //e. Met de game paddle (als je die erbij hebt kon je ook wel wat tekenen)

Zonder diskdrive kan je niet veel trouwens en als je en hele stoere heb kan er ook nog een 2MB of 5MB hard drive op!

Hier staat veel info: http://apple2history.org/history/ah01.html

Bijdrager
    BenDover

Schijfje er in, computer aan.
    Volgens mij kon je met ‘catalog’ intypen de directory opvragen.
    Om een programma te starten was dacht ik ‘run’ met daarachter naam programma.
    ‘pr#6’ was volgens mij de computer opnieuw opstarten.

Ik heb vroeger op een euro ][+ gespeeld (12 jaar oud). Spelletjes copieren met locksmith, eerst de hele schijf en daarna een paar sectoren opnieuw voor de beveiliging, beveiliging werkte vroeger beter dan nu.
    Dat waren nog eens computerprijzen/tijden.

Bijdrager
    Turbanus

Ik heb destijds zelf ook Hfl 3500,00 voor een Apple IIc met een Epson printer betaald. De Pordos-flop die erbij zit is om mee te leren programmeren. Je kunt zelfs alles draaien met 1 flopstation. Maar een extern station erbij is wel veel handiger. De flop voor Appleworks moet 2-zijdig worden gedraaid. “Startup” en “Program”. Het grappige is dat alle commando’s van nu, er toen al in zaten. Alles was alleen maar in het Engels verkrijgbaar en ik heb dus nog steeds een hekel aan een NL systeem.:wink:

Bijdrager
    matsoftmac

Bedankt voor jullie reacties.

Hoe kan je een # typen, als er geen # op het toetsenbord staat?

En hoe kan je programma’s starten vanaf de 2e diskdrive? (want als ik “catalog” intik, komt er alleen maar te staan wat er in Disk 1 zit)

Bijdrager
    Turbanus

Daar vraagt hij zelf om. Bijv. Appleworks heeft 2 floppen. Eerst goed lezen wat ik al geschreven heb!:wink:

Bijdrager
    matsoftmac

Ja dat weet ik, maar kan je een commando intikken, dat hij de bestanden laat zien die in disk2 zit?

Bijdrager
    Turbanus

dat moet niks uit maken. Disk 2 erin en “catalog” moet hetzelfde resultaat opleveren.
    Wat was nou de opstartcombinatie ook alweer precies?

Bijdrager
    matsoftmac

Ik bedoel een disk in de andere disk-drive, en dat je dan via Catalog de bestanden kan laten zien.

Als ik “catalog” intik, komen alleen de bestanden van Disk-drive-1 te staan, en niet de bestanden van disk-drive 2.

Bijdrager
    Turbanus

Dan zul je die dus eerst in drive-1 moeten doen. Je kunt de machine in prodos opstarten zonder discette. Dat heb je volgens mijn inschatting al gedaan….. Ik geloof dat er destijd ook al een leuke kinderdiskette bijzat en ook een muziekje.

Bijdrager
    pvg

De syntax van het “catalog” commando gaat als volgt:
    CATALOG (na) (,Ss) (,Dd), waarbij:
    – na de padnaam is (optioneel);
    – s het poortnummer van de floppy controller (meestal 6) (optioneel);`
    – d het nummer van de floppy drive (1 of 2).

Met CATALOG ,D2 kan je dus zien wat er op de floppy in de tweede drive staat.

Bijdrager
    apple-freak

How to Use DOS – How to Use ProDOS
    http://www.vectronicsappleworld.com/appleii/dos.html#about

oude handleidingen
    Apple 1, II, IIplus, IIc, IIe, IIgs & III
    Lisa, Lisa 2
    Macintosh Plus
    en andere
    http://www.1000bit.net/support/manuali/manuali.asp
    Select : Apple computer Inc.

Bijdrager
    pvg

apple-freak hier ook al?
    De wereld is klein…

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.