12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    aart

wie kan mij helpen?

Van: aart

Geplaatst: Di Apr 11, 2006 8:34
    Onderwerp: wie kan mij helpen?
    Hoe problemen veroorzaakt door domme handelingen oplossen met domme vragen en dan nog zo dat een ander het begrijpt?
    Per ongeluk had ik vanuit de navigatiekolom naast het venster twee iconen naar het bureaublad gesleept die vervolgens, zoals ook met een icoon vanuit het dock gebeurt, ontploften.
    De thuismap (het huisje) en het bureaublad.
    Toen ik vervolgens vanuit de map een muziekje aanklikte moest ik een paar keer doorklikken in i-tunes en vervolgens bleek i-tunes leeg te zijn.
    Ik heb herstart en nu is mijn hele bureaublad leeg, in het dock staan nog slechts de basale dingen en in de navigatiekolom staat bij m’n naan een map en geen huisje, er staat niet meer bureaublad, er staat pictures i.p.v. afbeeldingen en de prullenbak is leeg, (wilde ik niet)
    Alle eerdere gegevens zijn nu niet beschilkbaar. Firefox, opgestart vanuit programma’s meldt dat het niet mijn standaardbrowser is en de bladwijzers zijn weg. Als ik Entourage aanklik wordt het opnieuw geinstalleerd, staan dus mijn adressen en berichten er niet meer in.
    Wanneer ik de thuismap aanklik krijg ik bij bureaublad wel te zien wat er oorspronkelijk opstond. De ruimte op de harde schijf is niet veranderd, ik neem aan dat alles nog aanwezig is.
    Hoe krijg ik alles weer goed met behoud van de gegevens, dus zonder b.v. allerlei programma’s te openen en ze in het dock te zetten?
    Ik schaam mij enigszins voor mijn verhaal en mijn onwetendheid en hoop dat ik duidelijk genoeg ben geweest.
    Kan iemand mij in simpele woorden (want vaak snap ik verhalen op dit forum niet) uitleggen hoe ik de boel weer goed kan krijgen?
    Bij voorbaat zeer veel dank.

Bijdrager
    Esquare

Zo te zien heb je je Thuismap verplaatst, misschien wel naar de prullenmand, dus leeg deze vooral niet!

Bijdrager
    aart

Nee Esquare, zoals ik al schreef heeft de thuismap een ander icoon (map) en was na herstart mijn prullenbak leeg. Wilde de dingen erin nog niet definitief weggooien. De map pictures (was afbeeldingen) in de navigatiekolom is ook leeg. Vind de afbeeldingen bij thuismap. Bij thuismap staat map bureaublad.
    Die had het oorspronkelijke icoon. Nadat ik die map naar de navigatiekolom sleepte werd het een map-icoon en was leeg. Toen ik die naar het bureaublad sleepte om weg te doen (wat moest ik met een lege) veranderde het bureaublad-icoon in het venster in map-icoon.
    Is het nog te volgen?

Bijdrager
    tijn22

Doe eens het volgende:

Ga naar de Finder

Kies in het menu ‘Ga’ voor ‘Computer’

In het venster wat opent:
    Klik op de naam van je harde schijf (meestal Macintosh HD)

Klik op ‘Gebruikers’

Je ziet ‘Gedeeld’ en, als het goed is, de korte naam van jezelf die je ooit eens bij installatie hebt opgegeven. Staat dit er niet? Dan is je thuismap verwijderd. Heeft ie ineens een andere naam? Dan is deze hernoemd, en kan Mac OS hem niet meer vinden. Probeer hem dan weer terug te wijzen naar de oorspronkelijke naam.

Als de thuismap niet aanwezig is, kan het ook nog zo zijn dat deze verplaatst is naar een andere map:

Je kunt eens gaan zoeken (in Finder druk op Command(Appeltje) + F)

Kies boven in het zoekvenster voor ‘Computer’

En geef als zoekopdracht in ‘Documenten’ zodat je op zoek gaat naar de documenten map op je harde schijf:

Gevonden? Doe Control+Klik op de naam, en kies voor Toon Info

Kijk dan wat er bij Locatie staat

Daar staat je documentenmap, en daar kun je ook je gebruikersmap vinden!

Bijdrager
    Esquare
    ”aart”

Is het nog te volgen?

Nee, ik kan het eerlijk gezegd nauwelijks volgen. Je had het over dingen uit de navigatiekolom slepen: dat kan absoluut geen kwaad (het zijn niet meer dan aliasen). De symptomen die je noemt duiden erop dat de Thuismap verplaatst is of, zoals tijn22 opmerkt, op de een of andere naamsverandering. :?

Bijdrager
    aart

Dank voor je moeite Tijn. Ik moet eerst nog even zeggen dat ik 10.3.9 heb, Panther dus.
    Als ik in de map gebruikers het huisje met mijn naam aanklik is bureaublad en pictures leeg. In documenten staat alleen office en in muziek de paar nummers die ik er na de problemen in i-tunes heb gezet.
    De thuismap staat in de navigatiekolom links met een map-icoon. Via die map kan ik wel afbeeldingen, muziek en bureaublad terugvinden. In de navigatiekolom staat helemaal geen bureaublad. Hoe krijg ik die weer daar? Hoe krijg ik weer de oorspronkelijke icoontjes (minst belangrijk),
    En hoe kan ik er voor zorgen dat het aanklikken van genoemde symbolen weer de inhoud oproept? Moet ik dan alles weer opnieuw invoeren in i-tunes, ben ik in ieder geval m’n aangemaakte afspeellijsten kwijt en ingevoerde radiostations e.d.
    En: hoe krijg ik b.v. de gegevens van de browsers en mijn mailprogramma’s weer terug?
    Dat het wegslepen van twee symbooltjes uit de navigatiekolom zoveel impact heeft.
    Zou toch nog anders moeten kunnen?

Bijdrager
    aart

Als het slechts aliassen zijn Esquare dan moet ik toch vanuit het venster weer een map in die kolom kunnen slepen. En waarom ben ik dan zoveel gegevens kwijt? En worden firefox, entourage en i-tunes (meer heb ik nog maar niet geprobeerd) als voor het eerst geopend?
    Kon ik nog maar duidelijker zijn.

Bijdrager
    Esquare

OK, ik doe nog een poging. Het punt is dus dat je oorspronkelijke thuismap (die nu in de navigatiekolom een map-icoontje heeft) blijkbaar niet meer op de plek staat waar hij hoort: in de Gebruikersmap (waar nu een nieuwe ‘lege’ thuismap is aangemaakt, voorzien van huisicoontje). De truuk is nu om te vinden waar de juiste thuismap nu is.

Klik in de navigatiekolom maar op je oude thuismap. In het Finder-venster verschijnt dan bovenaan de naam van de thuismap. Houd nu de Command-toets ingedrukt en klik op de naam van de thuismap bovenin het venster. Dan krijg je als het goed is te zien waar het ding zich nu bevindt (ongetwijfeld in een andere map).

Als je dat eenmaal weet, kun je de nieuwe thuismap naar de prullenbak slepen, en de oude weer op zijn plek zetten. Even uitloggen en weer inloggen en Aart is (hopelijk) weer het mannetje.

Bijdrager
    tijn22

Heb je ook al gezocht naar een document, waar je gister bijvoorbeeld nog aan gewerkt hebt? Of een mp3 bestand uit iTunes? Wellicht dat je op die manier de gegevens kunt terugvinden.

Bijdrager
    aart

Dank Esquare en tijn22. Ik ben nog niet het mannetje. Ben in ieder geval al m’n mail(adressen) kwijt. En firefoxbladwijzers e.d. Het is gewoon weg. Alles moet ook opnieuw opgebouwd worden. Het is k.
    Snap niet dat als je icoontjes uit de nav. kolom wegdoet dat dan de hele boel misgaat. Of zou er toch nog een manier zijn om m’n mail terug te vinden?
    Is het bekend hoe je weer de oorspronkelijke icoontjes voor de verschillende onderdelen krijgt in de navigatiekolom?

Bijdrager
    Esquare

Aart, de hierboven beschreven aanwijzingen zouden dat moeten doen…. Met het verwijderen van die icoontjes heeft het allemaal weinig te maken verder.

Bijdrager
    aart

Esquare, toch moest ik daarna ineens een paar vragen beantwoorden in i-tunes en was-tie ineens leeg.
    Na de herstart kreeg ik de huidige situatie.
    Ik geef het maar op. Het is me niet duidelijk en dit wordt anders ook een beetje vervelend voor jullie en anderen.
    Met peren!
    Dank voor jullie pogingen.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.