14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:
    Bijdrager
    computer space

Wie kan mij aan installatieschijf helpen OS 9.2 voor Powerbook G4 1Ghz

Ik heb net een Powerbook G4 gescoord, en er zit welliswaar een installatieschijf bij voor 9.2, en die start vanuit de DVD drive, maar ik mag het niet installeren. Ik krijg de melding dat dit systeem niet op deze computer kan worden geinstalleerd. Nou had ik daar toch al geen zin in, blijkbaar zijn pre-OSX versies taalvast, en dit is een Duitse schijf, dus wie kan mij helpen aan een schijf waarmee ik OS 9 in het Nederlands op een Titanium 1Ghz kan installeren (A1025)? Liefst als .iso, en niet als .toast, anders heb ik geen idee hoe er een schijf van te bakken onder OSX.

Bijdrager
    sedikit

Je kunt het hier proberen. Een site van OS 9 fan(s)  “Mac OS 9 Lives”:

http://macos9lives.com/smforum/index.php?topic=2109.0

-Boven de rode tekst „CLICK HERE TODOWNLOAD” staat „Download Password”. Dat heb je nodig als je op „CLICK enz” clickt.
    -Daarna krijg je Mac OS 9.2.2 Universal Install.iso (ik neem aan dat Universal, „meertalig” betekent)
    -daar dubbelclick je op

• Deze reactie is gewijzigd 1 maand, 1 week geleden door sedikit.
    Bijdrager
    Kwadraatje

<p class=”cite”>sedikit op 13 augustus 2020 om 16:31</p>
    Universal Install.iso (ik neem aan dat Universal, „meertalig” betekent)

Nee, het zal vermoedelijk International English zijn. Die oude OS’en waren vaak ook model-specifiek, maar de universele versie kan op alle Macs uit die tijd draaien.

Bijdrager
    Jaap

Ik heb deze in de aanbieding:

OS9 2005

Bijdrager
    janbertwedman

Zet er lekker Tiger (10.4) op!

Bijdrager
    sedikit

<p class=”cite”>janbertwedman op 14 augustus 2020 om 16:35</p>
    Zet er lekker Tiger (10.4) op!

Naast het OS 9.2.2 is dat inderdaad wel zo handig. Gaat uitstekend samen. Heb ik ook op mijn (reserve) G4, half bolletje.

Bijdrager
    Rickje

Hobbymatig dit.. toch? Wat moet je anders met die oude meuk…;)

Bijdrager
    sedikit

<p class=”cite”>Rickje op 14 augustus 2020 om 21:14</p>
    Hobbymatig dit.. toch? Wat moet je anders met die oude meuk…;)

Nou en? Maak jij uit of iemand “oude meuk” wil gebruiken? Is jouw bij-de-tijd instelling  (“kijk mij eens!” ? ) maatgevend? Hobbymatig? Wat is daar überhaupt mis mee? Dan kunnen alle oldtimers ook meteen naar het autokerkhof. Inclusief mijn Citroen HY uit 1976. Die mij overigens vaker in heel Europa (tot dit jaar- corona crisis) zonder problemen heeft gebracht, dan jouw nieuwe-meuk-auto  je ooit zal brengen.?

Bijdrager
    Kwadraatje

<p class=”cite”>sedikit op 14 augustus 2020 om 21:21</p>

<p </p>
    Dan kunnen alle oldtimers ook meteen naar het autokerkhof.

Nou, graag! Mijn buurman heeft ook zo’n stinkbak, en als ik ‘s avonds vergeet de ramen te sluiten, staat geregeld het halve huis vol uitlaatgassen. Wat nou, vrijgesteld van wegenbelasting? Naar de sloop met die rommel! ?

• Deze reactie is gewijzigd 1 maand, 1 week geleden door Kwadraatje.
    Bijdrager
    sedikit

Sorry, behoorlijk off-topic: (net zo als het hier hebben over Fiep Westendorp  ?)  Je hebt er duidelijk geen verstand van. De auto van de buurman is een stinkbak, dus alle oldtimers zijn stinkbakken. Een tamelijk domme generalisatie. Stinkbakken? Zijn oldtimers dan uitgesloten van APK? Worden dan de uitlaatgassen niet gecontroleerd?

Vergeten argument: hoeveel km denk je dat een oldtimer per jaar rijdt,  vergeleken bij een “modernere” auto? Hier kun je je licht opsteken:

https://www.raivereniging.nl/nieuws/nieuwsberichten/gomobility/0215-aandeel-oldtimer-in-personenautokilometers-verwaarloosbaar.html

Bijdrager
    trabant

Een golfplatenbusje uit 1976? Da’s voor mij een jonkie. Van na de typegoedkeuring.

Ik rij ’65 en ’71. Allebei al fiscaal met pensioen en binnen afzienbare tijd ook qua keuring. De moderne auto is van ’98. En hoewel die een dakraampje heeft en een radio en een stuk sneller is, is die bij lange na niet zo leuk om in te rijden.
    Wat stinken betreft: Open haarden, tuinhaarden en barbecues veroorzaken hier meer overlast. Daar kan mijn choke niet tegenop.

maar idd: Off topic.

Heeft @Computer_Space al iets gevonden? Ik dacht dat ik nog ergens wat schijfjes had liggen, maar dan heb ik in het verkeerde ergens gezocht. Apple kennende zal een 9.0 of 9.1 niet willen, of was die beperking pas van later? Op mijn NAS vond ik nog een 9.0 toast, die zal Engels zijn en een Nederlandse 9.1 iMac install dmg. Maar die zal niet willen op een bookje.

Wil je er OSX op zetten, moest je bij sommige modellen eerst onder Systeem 9 iets met de firmware doen, C_S zal dat wel weten.

Bijdrager
    trabant

Iets anders. Dit is de A1025:

Die is van ná Mac OS 9…

Bijdrager
    Kwadraatje

<p class=”cite”>sedikit op 14 augustus 2020 om 22:21</p>
    Stinkbakken? Zijn oldtimers dan uitgesloten van APK? Worden dan de uitlaatgassen niet gecontroleerd?

Zeker wel, maar voor modellen van vóór 1993 zijn de uitstootnormen een stuk minder streng dan voor recentere auto’s. Kan ook haast niet anders, want dan werden ze bij bosjes afgekeurd, zoals het hoort.

Bijdrager
    Pharris

Ik heb hier een iso van OS 9.2.2, was destijds geleverd bij mijn G4.

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.