13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    Mart49

Wie kan me helpen om 13 jaar historie te redden?

Help!!

Het lijkt erop dat ik, ondanks dat ik sinds Mac-os 10.5 heb altijd netjes met time-machine heb gewerkt, toch 13 jaar persoonlijke geschiedenis kwijt ben. Wie kan me helpen om dit terug te halen?

Ik werk met een powerMac G5 met 2 interne HDD van 250 GB. Daarnaast heb ik een externe LaCie schijf van 1 TB voor time machine. Sinds ik geupdate heb naar 10.5.5 heb ik problemen met de LaCie harde schijf. Sinds vorige week woensdag verschijnt deze schijf niet meer op de desktop. Omdat ik op de 2e interne HDD nog tiger had staan, probeerde ik de schijf daarmee te benaderen en dat lukte zonder enig probleem. Dus dacht ik dat 10.5.5 wel corrupt zou zijn geraakt en ik heb dit weekend opnieuw 10.5 proberen te instaleren. Dat ging echter helemaal mis. Na installatie en herstart, bleef ik een grijs scherm houden met appeltje en een ronddraaiend cirkeltje. Na herstart vanaf de andere interne HDD kon ik zien dat alles corrupt was en dat er veel schijffouten waren. Herstel met schijfherstel en Disk warrior lukt niet. De externe HDD waarop alle time machine bestanden opstaan wordt nog steeds alleen door 10.4.11 herkent en niet meer door 10.5.x Met disk warrior de externe schijf herstellen lukt ook niet, want daarop krijg ik steeds foutmeldingen of vastlopers. Ik ben dus door de mogelijkheden heen die ik weet. Ik zit op dit moment met 2 onbruikbare schijven waarop 13 jaar aan persoonlijke historie staat. Ik dacht alles netjes te hebben gebackupt, maar Apple weet me toch nog een loer te draaien. Ik heb ondertussen begrepen via internet dat er een probleem is met 1o.5 en bepaalde laCie schijven.

Mijn vraag is dus: hoe krijg ik of de interne HDD weer aan de praat of de externe LaCie HDD weer zover dat hij door 10.5 weer gezien wordt en ik via time machine misschien de zaak terug kan zetten? Iemand enig idee??????

Alvast dank, een redelijk wanhopige Martijn

Bijdrager
    RobApple

Opstarten met installatie CD/DVD disk lijkt mij een poging waard. Dan schijfhulpprogramma gebruiken. Misschien dat de schijven dan wel gezien worden. Ik heb nog meer herstel programma’s thuis, zoals FileRecovery, TechTool Pro en Data Rescue II. Mocht het nodig zijn. Weet niet waar u woont, ik woon in Hilversum. Ik heb een Mac Pro MA970. Wil graag helpen, heb de tijd.

Bijdrager
    figini

Wat je nog kan proberen is te booten vanaf 10.5 installatie DVD en dan restore from Time Machine Backup te kiezen.
    Dat is de wijze die Apple aanbeveelt.
    Voor alle zekerheid zou ik ook een backup maken van die externe hdd door um aan een andere machine te hangen (als je die hebt).

Bijdrager
    Dr. Maddox

Bijdrager
    sturb

Het eerste wat je moet doen is een duplicaat maken van die 1 TB schijf met 13 jaar geschiedenis! Daarna kan je gaan *kloten*….dan hou je iig altijd een reserve achter de hand.

Daarnaast moet je alleen verder gaan als je echt zeker weet wat je doet! Alle welgemeende adviezen hier zijn helemaal te gek, maar als je niet weet wat je doet ben je dadelijk _echt_ 13 jaar kwijt!!!

Bedenk goed
    wat je met je laatste bytes doet.

Bijdrager
    Dr. Maddox

Bijdrager
    Mart49

Dank voor alle adviezen. Een aantal had ik ook al geprobeerd, allemaal zonder succes. Ook als ik de schijf aan een andere computer hang wil het niet lukken om hem te mounten. Schijfhulpprogramma en Disk warrior zie hem wel, maar kunnen er verder niet veel mee. Vanmiddag ga ik eerst een andere externe schijf kopen om te proberen daar alle bestanden van de oude externe schijf op te zetten. Maak wel een copie mbv OS 10.4. Daarna ga ik wel weer verder klooien. Word hier niet blij van

Bijdrager
    Dr. Maddox

Bijdrager
    trabant
    Bijdrager
    netfox
    ”Dr.

Je hebt wel bedrijven die je data kunnen redden maar dan betaal je volgens mij per MB of zo.. Effe googelen en wie weet vind je nog wat bruikbaars :roll:

We hadden een tijd geleden een 1TB schijf die gefixt moest worden (beschadigingen aan lees/schrijfkop en een zeer klein aantal beschadigingen op de media). Uiteindelijk hebben ze 99,9% weten terug te halen.

Kostte ons wel rond de 3000 euro’s.:(

Bijdrager
    Xenophon

Ik heb toevallig dit weekend een soortgelijk probleem gehad. Na 2 dagen scannen met Data Rescue II heb ik alles kunnen herstellen.

Aanrader dus!

Bijdrager
    Mart49

Heb ondertussen van alles geprobeerd. Ik kan de externe schijf wel in tiger zien, maar kan er verder niet veel mee omdat tiger niets snapt van de time machine indeling. Ik ben nu bezig om met DATA RESCUE ii zoveel mogelijk materiaal van de interne schijf af te halen. Als ik maar mijn brieven, artikelen die ik heb geschreven en mijn mail kan terughalen ben ik al heel tevreden. Ziet er naar uit dat dit wel wil lukken. Reparatie van schijven heb ik al opgegeven.

TIP: ben op internet heel veel problemen tegengekomen met time machine in combi met LACie schijven. Ziet er naar uit dat je dat beter niet kunt doen.

Bijdrager
    Mart49

Dank voor alle reacties.

Data Rescue did the trick. Zover ik nu kan zien heb ik alles terug. Zelden zo terecht 99 dollar uitgegeven. Een must voor iedereen die zijn data wil beschermen

Martijn

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.