23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)
  • Q:

Bijdrager
    justketchup

Wie is het met mij eens?

L.s.,

Ik ben niet tevreden over mijn recentelijk aangeschafte powerbook G4. Dat ding wordt zo ongelofelijk heet, je kan er echt niet met goed fatsoen op werken.

Na lang gezeur heeft Apple definitief medegedeeld dat het “binnen de specificaties valt’, leuk geprobeerd, maar > 50 graden valt niet binnen die van mij.

Het liep vandaag bijna uit op een ordinaire scheldpartij, nadat die t&*t bij Apple op de meest bureaucratische manier die je je maar kunt voorstellen mij voor de 20ste keer van het welbekende kastje naar de muur trapte.

Het allermooiste is, dat de mensen bij Apple customer relations die ik heb gesproken mij “theoretisch” gelijk geven, maar niet thuis geven op het moment dat het er op aan komt.

een paar (bekende) oplossingen van Apple:
    – neem een extern toetsenbord mee op je rug
    – een kookboek om hem op te leggen
    – zet de processor halve kracht

Allemaal leuk, maar wanneer nu eens niet met de mantel der Apple liefde bedekt, gewoon een BULL verhaal. Je koopt zo’n ding niet om vervolgens de toch al beperkte processorkracht nog maar eens zachtjes aan te halveren en 3 kilo extra me te moeten sjouwen om er fatsoenlijk op te kunnen werken. Dit drijft de specs in negatieve zin wel wat op hier en daar.

Ik laat verder in het midden uit welke hoek de volgende opmerking kwam, maar hij is veelzeggend en komt zeker van iemand die dicht bij het vuur zit: ” Wanneer een autofabrikant direct toe zou geven dat er een fout in het nieuwe model zit, kost veel te veel geld. Dus laten ze dit zo’n twee jaar doorsudderen en komen vervolgens met een pagina 2 advertentie om het “op te lossen”. Dat is natuurlijk niet anders bij Apple, wanneer ze op jouw klacht c.q. eis zouden ingaan, kunnen ze dit model afschrijven en volgen er duizenden zoals jij die dat ding ook willen omruilen. De enige hoop die je kunt hebben is dat er nog veel meer mensen zoals jij een officiĆ«le klacht indienen, je hebt gezien aan de MDD dat er dan soms een oplossing gezocht gaat worden, die klacht wilden ze eerst ook niet accepteren.”

Vooral de laatste zin is voor mij van belang, ik en dus op zoek naar medestanders die samen met mij hier een zaak van willen maken tegen Apple. Het enige dat ik nodig heb is bijval, dus ene email met bevestiging.

Iedereen die zich niet aangesproken voelt, of die mij ongelijk wil geven, wil ik vragen om niet te reageren. Ik trap ongetwijfeld een hoop mensen op hun ziel, excuses daarvoor.

mvg,

Pieter

Bijdrager
    Fuji

ik kan best inkomen in je frustraties, maar ik vrees dat je hiervoor ongleijk zult krijgen.

Welke laptop wordt er niet heet?:?

Bijdrager
    Ruben
    ”Fuji”

Welke laptop wordt er niet heet?:?

Nou, mijn iBookje (G3-800) wordt toch echt niet heet. Zelfs als het kreng uren als een dwaas staat te rekenen en de ventilator vrolijk bijspringt omdat ‘ie het “zo zwaar” heeft blijft de temperatuur aan de buitenkant normaal. Natuurlijk voel ik dat ‘ie aan staat, maar het is zeker niet een dusdanig onaangename warmte dat ik er niet prettig op kan werken.

Moderator
    Adriaan Mol

Klopt, dit is vooral bij de nieuwe PowerMacs ’t geval. Een vriend van mij heeft een PowerBook 12″ en ik rende al scheeuwend naar ‘m toe om te zeggen dat zijn PowerBook in brand stond en dat ik er toch echt niks aan kon doen.

Maar ’t bleek normaal te zijn.

Bijdrager
    Zora la rousse

Ik heb een “Schelpje” en een nieuwe 15″ iBook.
    Soms vind ik de iBook verdacht warm worden, en ik schrok me laatst met het hete weer letterlijk te pletter toen de ventilator ging loeien. Dat had ik met het “Schelpje” niet meegemaakt.
    Maar is dit gedeeltelijk niet de prijs die je betaalt voor verkleining. Alles komt dichter op elkaar te zitten en kan z’n warmte niet kwijt.
    Sorry, ik kan geen ervaringen delen van een Powerbook, maar de frustratie kan ik wel delen. Deze zijn duurder dan de spullen die ik heb, en 50 graden vind ik niet normaal.

Bijdrager
    Missundaztood

Volgens mij hebben alle powerbooks hier last van, toen ik op ’n klokhuisdag zo’n PowerBook G4 (waren net nieuw) in m’n handen had schrok ik ook van de hitte, ik had m’n hand in het midden.

Het is idd niet pretig.

[size=9:63d25ff0f2]@zora la rousse 15″ iBook??:P [/size:63d25ff0f2]

Bijdrager
    Zora la rousse

Sorry, 14’1″ (maar ik vind ‘m groots):wink: .

Moderator
    Lucas Raggers

AppleCare in Sherlock levert dit op:

“After extended periods of use, the surfaces of the PowerBook G4 (12-inch) computer can become warm. As with all Apple products, the PowerBook G4 (12-inch) computer was designed to comply with safety agency specifications. The internal fan in the PowerBook G4 (12-inch) computer was designed to turn on within a temperature range that is selected to ensure both proper operation of the computer, and that no surface temperature should present a safety issue.

Follow these suggestions to reduce the computer’s operating temperature:

When using your PowerBook G4 (12-inch) computer, place it on a hard surface such as a desktop or tray. A hard surface dissipates heat better than a soft surface. Do not place it on a soft surface such as a towel or pillow. This may block air flow under the computer and prevent enough heat from dissipating.

To reduce the computer’s operating temperature, change the Processor Performance setting:
    1. Choose Apple menu > System Preferences.
    2. Choose View > Energy Saver.
    3. Click Show Details, if necessary.
    4. Click the Options tab.
    5. Choose Reduced from the Processor Performance pop-up menu.

To further reduce the computer’s operating temperature, change settings to make the hard disk sleep when it is not being used:
    1. Choose Apple menu > System Preferences.
    2. Choose View > Energy Saver.
    3. Click Show Details, if necessary.
    4. Click the Sleep tab
    5. Select the “Put the hard disk to sleep when possible” option.

Note: The PowerBook G4 (12-inch) computer complies with the safety standard for Safety of Information Technology Equipment, IEC 60950. This safety standard has been adopted by many countries and is referred to as UL 60950 in the United States, CSA 60950-00 in Canada, EN60950 in Europe, and ASNZ3260 in Australia and New Zealand.”

Bijdrager
    kMIkaZu

Ik kan je frustratie heel goed begrijpen, en eigenlijk is het onaanvaardbaar hoe Apple jou behandelt. Ze geven eigenlijk toe dat ze fout zijn, maar om commerciƫle redenen laten ze je maar verder sukkelen. En dat is waar het mij om gaat. Ik vind het frapant dat de meeste reacties (zoniet alle) hier gaan of er al dan niet een warme powerbook bestaat, terwijl dat bij justketchup.nl toch zeker het geval is. Weer een bewijs voor mij dat Apple-gebruikers vaak te braaf zijn. Ik ben het eigenwijze en arrogante marketing- en communicatiebeleid van Apple in ieder geval grondig beu.
    Ik begrijp dus jouw frustratie justketchup. nl, en als er iets is waarmee ik je kan steunen, in je opzet, just pb me;)

Bijdrager
    cabbie

Ik heb een powerbook 15″. Ik heb nog nooit wat van de hitte gemerkt. Zeker de “50 graden” (hoe meet je zoiets trouwens? Ik bedoel het toetsenbord wordt warm we hebben het niet over de processor) komt me onbekend voor.

Ik ben ook niet gefrustreerd daardoor. Maar misschien ben ik te braaf.

Bijdrager
    Sharky K.

Hoge temperaturen worden heel normaal voor laptops. M’n PC laptop die wordt pas heet… je ruikt het plastic gewoon (I am not kidding you).
    Vergeleken met m’n pc laptop is m’n powerbook nog koud maar die doe ik echt niet op m’n blote schoot. Het is sowieso niet echt meer een “laptop” maar een “notebook” tegenwoordig.

Bijdrager
    markj

Mijn 12″ PB wordt ook warm, maar het hangt af van wat ik doe.
    Tekstverwerken e.d. valt heel erg mee.
    Rekenen, programma’s compileren krijgt-ie het warm van, maar dan zit ik er over het algemeen niet aan.
    Werken en tegelijk opladen geeft ook meer warmte, maar niet dat ik het echt vervelend vindt.
    Harddisk op sleep zetten als het kan helpt, hem zo instellen dat hij na een paar minuten gaat slapen of met de hand op slaap zetten als je even wegloopt helpt ook.
    Processor op halve kracht zetten kan bij gebruik als tekstverwerker en andere simpele taken – maar is natuurlijk geen optie als je processor-intensieve taken doet.
    Ik denk dat Apple er een beetje op gokt dat de meeste mensen hem kopen voor simpele taken en omdat het een mooi en klein ding is, en dat hij niet veel gebruikt zal worden voor echt rekenwerk.
    Weet iemand of er al veel alu-PBs kapot zijn gegaan in de periode dat ze bestaan, maw zijn er statistieken over?
    Overigens ben ik het in zoverre met je eens dat als je binnen een maand of zo niet tevreden bent met wat je aan hardware of software koopt, je het gewoon zou moeten kunnen teruggeven en je geld terugkrijgen. En als jij de warmte te erg vindt, dat ze je dan tegemoet moeten komen. Misschien iets voor de Consumentenbond (http://www.consumentenbond.nl/) ?

Bijdrager
    rbroen

Heb je het net bij de Applestore gekocht? De nederlandse wet stelt dat je een via internet gekocht product binnen een x-dagen zonder opgave van reden mag terug sturen. (Weet iemand een pagina met de officiƫle definitie?)

Het warmte probleem van de PowerBook was helaas niet iedereen bekend. Als je aan een tafel werkt (wat ook nog ergonomisch verantwoorder is), heb je er (bijna) geen last van.

Een ander probleem van de 15″ PowerBook was het bladeren van de (titanium) lak. Er is een speciaal kleur nagellak/verf hiervoor.

Bijdrager
    PoBoG4

Tja warm, warm … zoals al eerder in deze draad gezegd … hij wordt wel warm ja … zeker als je hem eens flink aan het rekenen zet … vooral aan de onderkant … in het midden …
    Maar goed, heb hem nu al een tijd … en ik heb er tot nu toe niet echt last van gehad … En sleep em toch overal mee naartoe … en werk er dus ook gewoon mee op mijn schoot …
    Ehh als de jouwe overdreven heet wordt, dan zou ik zeker gebruik maken van de optie dat je hem binnen een aantal weken mag retourneren … neem eens contact op met de consumentenbond. Mocht je er niet uitkomen … een vriend van me werkt bij de consumentenbond … stuur dan maar een pb naar pobo:)

Bijdrager
    justketchup

De bijval valt me 100% mee dank jullie wel daarvoor! Normaal gesproken ben ik inderdaad ook zo iemand die “zijn huiswerk” eerst doet voordat ie iets koopt. In dit geval was ik direct zo verliefd dat ik het wel geloofde, met dit verhaal als gevolg. Ik wist het dus echt niet en had net zoals iRuben een i-bookje 700, en dat is mijn vergelijkingsmateriaal samen met wat oudere powerbooks van vrienden en mijn werk die werden allen bij lange na niet zo heet als deze.

Wat betreft die 50 graden, daar wil ik van af zijn het kan ook 48 zijn, maar hij wordt zo heet dat je ECHT niet, net zoals bij een plasticbekertje hete koffie, lang je handpalm er op kunt laten rusten. Dan is het in ieder geval geen 37 graden:wink:

In ieder geval durf ik te stellen dat ook qua snelheid etc. ik net zo goed, of beter, die iBook had kunnen houden. Al was het maar voor mijn gemoedsrust:evil:

Ik hoop dat :apple: zijn prioriteiten een keertje op een rijtje krijgt…..

Nogmaals dank, ook voor het aanbieden van hulp, zijn er nog mensen die “actief willen participeren” hierin, neem dan even contact met me op via email.

Pieter

Bijdrager
    Convicted

Hou er ook rekening mee dat aluminium zowiezo hitte veel beter geleid en dus is het wel vrij logisch dat een powerbook veel warmer aanvoelt. Polycarbonaat (waarvan de iBook is gemaakt) geleid hitte veel minder zover ik weet.

Een G4 is zowiezo niet echt een processor die erg koel blijft, een G3 blijft dat echter wel (kijk maar naar de slot loading iMacs die niet eens een fan nodig hebben).

Natuurlijk is het niet eerlijk dat ze je zo behandelen maar hoe lang heb je nu die Powerbook? Je zou natuurlijk gewoon je geld terug kunnen vragen als je de bon en dergelijke nog in bezit hebt. Het lijkt mij de enige manier om van je teleurstelling af te komen. Om zoiets goed te repareren lijkt mij ook al een behoorlijk moeilijk geval omdat hitte er gewoon bij hoort en vanaf het begin al bekend was dat de onderkant van de nieuwe Powerbooks nogal warm werd. Er zijn bovendien nog geen Powerbooks spontaan in de fik gevlogen (zoals bij de 5300 ooit gebeurde) dus een terug roep actie lijkt mij ook niet erg waarschijnlijk.

Als je graag je Powerbook toch wilt houden maar wilt dat Apple er iets aan doet kan je natuurlijk een petitie online zetten. Of het daadwerkelijk helpt is de tweede vraag maar in ieder geval kan je met lotgenoten samen iets bereiken. Slechte publiciteit wil en kan Apple namelijk helemaal niet gebruiken voor hun Powerbooks.

Overigens mijn PC laptop is ook een hitte monster. Je verbrand je aan de adapter en de onderkant kan je ook niet lang aanraken als het apparaat een tijdje aan staat. Een zeldzaamheid zijn hoge temperaturen dus niet.

Bijdrager
    mikanik

Ik heb een 17″ Powerbook en die wordt warm/heet, dacht ik. Mijn collega heeft een Wintel laptop, die wordt veel heter! Hij handelt ook in dat soort appraten en vindt de warmte ontwikkeling van zijn (en ook mijn) machien normaal.
    Mijn PB wordt nooit zo heet dat je haar niet meer kunt vastpakken.

Bijdrager
    markj

Zit nu in een ge-airconditionende ruimte te werken en krijg gewoon koude jatten – gelukkig kan ik ze op mijn PB kwijt, warmen ze een beetje op!
    Maar serieus, bij mij valt de warmte echt mee bij dagelijks gebruik.

Bijdrager
    cabbie

Je kunt toch beter je laptop niet op de schoot hebben.

Zie
    http://www.patrick.fm/entry_blog-79.html

over een zweed die het wel deed en de gevolgen voor zijn edele delen.

Bijdrager
    de.Studio

Ik heb ook een 12’inch PB. Wordt inderdaad vrij warm maar dit is afhankelijk van hoe je ‘m gebruikt. Met werken en laden tegelijk wordt ie het warmst. Heb een aluminium standaard van http://www.koolsink.com aangeschaft. Werkt super. Voert een hoop warmte af.
    En inderdaad; aluminium geleid zowiezo hitte veel beter dan het ‘plastic’ van de ibook schelp. Deze had bij mij aan de onderkant toch wel enkele schroeiplekken van intern binnenbrandjes.
    Kortom: laat de warmte er maar uit komen

Bijdrager
    Convicted

Ik heb even een tijdje geleden in Machouse Woerden gevoeld aan de powerbooks… ik moet zeggen het valt mij reuze mee hoe warm het is.
    Als ik kijk naar mijn PC laptop valt die Powerbook in het niet met de warmte.

Ja je voelt ook de warmte aan de bovenkant (voor) bij het 17″ model maar ik vind dat je als je kijkt naar hoe dun het ontwerp nu daadwerkelijk is je dit ook wel een beetje kan vewachten. De HDD maakt het natuurlijk ook niet koeler en de batterij kan er ook wat van voelde ik.

Bekijk het eens van een positieve kant, zo kan je ook nog in de winter lekker buiten zitten en werken!:P

Bijdrager
    rob37

Ik schrok er ook van toen ik hem net had maar het went, of krijg je meer eelt op je handen? Het is ook vooral de plek, links onder bij je handpalm waar ie het heetst word.

De HP Wintel die ik eerst had werd ook erg warm maar op een andere plek (maar die crashte ook vaker:wink: ). Begon ook veel eerder met de ventilator te blazen (letterlijk).

Op de Apple forums staan er ook volop discussies over de “HeatBook”. Er staat ook een hint hoe je hem kouder kunt krijgen door de power management preference file te verwijderen. Ik heb het nog niet geprobeerd dus ik heb geen idee of het werkt. Het schijnt er iets mee te maken te hebben dat de ventilator eerder aanslaat…

http://discussions.info.apple.com/WebX?14@136.YJWkaMoMcHv.4@.3bc109fc

Ook de specifieke configuratie schijnt uit te maken, hoeveelheid geheugen, type harddisk etc.

Bijdrager
    Peach

Een wat laat moment om nog te reageren… maar ik heb hier ook ERORM vĆ©Ć©l last van… ik zou feitelijk eens een fotootje van m’n iBook moeten nemen. Waar m’n linkerhand rust merk je duidel een donkerdere kleur op… ’t Kan geen toeval zijn, dat net die plaats zo warm is!

23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.