17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:

Bijdrager
    sally

Wie is er blij met de Mbox? (of niet blij)

Ik zie net dat digidesign een panther update bekend maakt voor Protools LE 6.2.3,
    Ben benieuwd naar ervaringen van Mbox gebruikers, met name wat betreft het werken met ander software: Garageband, Cubase, etc……
    maar ook Protools zelf natuurlijk.

bedankt,
    André

Bijdrager
    reneo

ik ben erg blij met mijn mbox, ben ooit begonnen met het ding op een iMac G4 700mhrtz onder os9 en ben gelijk gaan updaten naar osx toen het uiteindelijk ook daadwerkelijk kon. MAAR, de osx versie van protools (6.0) was zwaar kloote, ik zou het nog geen betarelease genoemd hebben, 6.1 was al wat stabieler maar nog immer niet werkbaar, en nu we bij 6.2.3 aanbeland zijn, begint het er weer op te lijken, behalve dan dat deze versie een stuk zwaarder is dan 5.2 onder os9, vreemd…
    Verder werktie prima met andere apps, zoals iTunes etc, maar let wel op, er kan maar 1 programma tegelijk gebruik maken van de Mbox, dus als je meerdere audio apps tegelijk heb draaien, gaat dat feest niet door, dan moet je iedere keer afsluiten en opstarten (software natuurlijk)
    en de huidige coreaudiodriver voor de mbox ondersteunt ook geen fastuserswitching… m.a.w. als je geen protools wilt draaien, en ook niet voor erg goede ad/da converts wilt gaan, kan je ook gewoon iets goedkopers in huis halen…

Bijdrager
    reneo

ik ben erg blij met mijn mbox, ben ooit begonnen met het ding op een iMac G4 700mhrtz onder os9 en ben gelijk gaan updaten naar osx toen het uiteindelijk ook daadwerkelijk kon. MAAR, de osx versie van protools (6.0) was zwaar kloote, ik zou het nog geen betarelease genoemd hebben, 6.1 was al wat stabieler maar nog immer niet werkbaar, en nu we bij 6.2.3 aanbeland zijn, begint het er weer op te lijken, behalve dan dat deze versie een stuk zwaarder is dan 5.2 onder os9, vreemd…
    Verder werktie prima met andere apps, zoals iTunes etc, maar let wel op, er kan maar 1 programma tegelijk gebruik maken van de Mbox, dus als je meerdere audio apps tegelijk heb draaien, gaat dat feest niet door, dan moet je iedere keer afsluiten en opstarten (software natuurlijk)
    en de huidige coreaudiodriver voor de mbox ondersteunt ook geen fastuserswitching… m.a.w. als je geen protools wilt draaien, en ook niet voor erg goede ad/da converts wilt gaan, kan je ook gewoon iets goedkopers in huis halen…

Bijdrager
    Mac Cloud

Hoi Andre,

Ook ik ben erg blij met mijn M-Box,die ik gebruik sinds protools LE 6.1 op de markt is.
    LE 6.2.3 draait erg goed en het klinkt ook allemaal erg goed.
    Nadeel van de MBox is inderdaad dat je er maar met 1 programma tegelijk gebruik van kunt maken.
    Andere programma’s zoals I-Tunes en Garageband werken prima over de M-Box.
    Ik heb een PowerMac G4-800,en die kan het allemaal net aan,ik kan niet al te veel effekten tegelijk aanzetten,dan komt er protest.

Bijdrager
    bart

Dat er maar 1 programma tegelijkertijd via de MBox kan lopen
    is geen echt Mbox probleem; het ligt aan de core-audio driver van digidesign.
    Het wachten is op een nieuwe versie, die multithreaded is.
    Ze schijnen er aan te werken.

Bijdrager
    sally

Mijn iMac g4 800
    Presteert met Garageband goed met samples, maar met (softw) instrumenten lijkt garageband vooral bedoeld als een uitnodiging om een g5 te kopen (Apple zou haar eigen recente hardware niet zo snel moeten devalueren)
    Het veel verguisde Cubase Sx presteert met veel meer tracks (ander systeem dat wel)
    Ik heb alleen maar een iMic (probleem kindje). Ik zing en speel gewoon in het gaatje (Imac-mic in scherm).

ProTools heeft ook wel iets. Toch?
    Meer Audio programs tegelijk is voor mijn niet nodig.

Vertel me meer
    Hoe is dat met Emagic? (en de Mbox)
    Voor je het weet kom je toch weer bij de apple club terecht.

Tot zover bedankt muzikanten,

Bijdrager
    reneo

Protools is eigenlijk helemaal niet zo muziek gericht, het is altijd bedoeld als veredelde bandrecorder en heeft zich altijd meer gericht op de audiopostproductie…

Ik ben opgegroeid met Pro24 van Steinberg op de Atari en daarna de geboorte van Cubase nog meegemaakt, allemaal fantastisch, maar zelfs protools heeft nog steeds niet de status van cubase als het om muziekaliteit gaat…

Vandaar dat ik wel mijn Mbox ga houden, maar over ga stappen op Logic, deze werkt namelijk wel altijd gelijk met een apple osx update (integenstelling tot protools die pas een dik 4 maanden na panther met een werkende update kwamen en nu net pas 6.2.2 ondersteunen)

Bijdrager
    bart
    ”reneo”

Protools is eigenlijk helemaal niet zo muziek gericht, het is altijd bedoeld als veredelde bandrecorder en heeft zich altijd meer gericht op de audiopostproductie…

Ik ben opgegroeid met Pro24 van Steinberg op de Atari en daarna de geboorte van Cubase nog meegemaakt, allemaal fantastisch, maar zelfs protools heeft nog steeds niet de status van cubase als het om muziekaliteit gaat…

absoluut mee oneens…

Programma’s zijn niet muzikaal, dat behoort degene te zijn die erachter kruipt.
    Het gaat erom wat voor gereedschap een programma biedt, zodat je kunt realiseren wat er aan creatiefs in je hoofd zit.
    (overigens kan dat met bijna iedere editor/sequencer, het is niet het gereedschap maar het vakmanschap dat telt.)
    Dus PT is niet meer of minder muzikaal dan Cubase of Logic.

Voor extra toeters en bellen op midigebied moet je inderdaad elders zijn, maar al het benodigde gereedschap om goed en efficient met midi te kunnen werken is aanwezig. Het is slechts een kwestie van voorkeur voor welk programma je uiteindelijk kiest. (ik doe al jaren al m’n midi sequencing en editing in PT)
    Wat audio-editing betreft; daar hoef ik weinig woorden aan vuil te maken,
    daar wint PT het met een straatlengte voorsprong op al z’n concurenten.
    Niet voor niets staat in 9v/d 10 muziekstudio’s een PT-set.

Bijdrager
    reneo

dat is dan ook absoluut waar, wat editing betreft en ook de midi is redelijk geïmplementeerd… maar mijn grote maar is bijvoorbeeld het wisselen van tempo, dat heeft alleen effect op de midi sporen en op geen enkele manier op audio loops, nu verwacht ik niet dat die meteen realtime mee stretchen, maar als ik bijvoorbeeld losse drumsamples gebruik en zodoende aldoende een “loop” opbouw, dan moet ik de gehele song helemaal opnieuw gaan editen als ik het tempo ietsje wil aanpassen, dat is toch doodzonde? Het zou bijvoorbeeld veel leuker zijn als je een paar kleine samples weer kan aanwijzen als een zogenaamde loopregion die dan meegaat met tempowisselingen!

trouwens nog een flauw dingetje over protools: waarom kan je in je regionlist nog immer geen mappen aanmaken, dat zou een soms wel een erg grote region list een stuk overzichtelijker maken, maarja, ik zeur er al om sinds versie 3.2 maar nog immer nix van deze feature te zien… gvd…

Bijdrager
    sally

Weet je (reneo) zeker dat je bij Logic niet tegen weer andere probleempjes aanloopt? Ben je er al mee bezig geweest?

Bijdrager
    reneo
    ”AndreSalters”

Weet je (reneo) zeker dat je bij Logic niet tegen weer andere probleempjes aanloopt? Ben je er al mee bezig geweest?

Zeker ben je nooit van je zaak, mijn eerste poging ooit om Logic in vingers te krijgen, liep uit op een hoop gevloek en na 1 jaar opgegeven, maarja… tijden veranderen, software verandert, en ik zelf ook… dus we gaan maareens een poging doen
    Op mijn werk blijf ik toch altijd wel met protools werken, zekerz nu we die nieuwe enorme mixcontroler besteld hebben…:)

Bijdrager
    sally

merci.

Ondertussen scoort de Mbox voorlopig 100 % blij.
    Wat kost dat ding ook weer?

(dat zoeken we op:
    gevonden: 585.48 MacHouse)

Bijdrager
    reneo
    ”AndreSalters”

merci. (dat zoeken we op:
    gevonden: 585.48 MacHouse)

dat kan goedkoper. check eens een muziekzaak als feedback ofzoohw…

Bijdrager
    vogel

Voor dat geld koop je een M-audio FW410 met firewire in plaats van USB. En hoe zit het verder met Digidesign spul? Vereist ProTools alleen Digi hardware? Mooi spul hoor, daar niet van, maar ik dacht dat je behoorlijk aan Digi vastzit als je ermee gaat werken.

Bijdrager
    reneo
    ”vogel”

Mooi spul hoor, daar niet van, maar ik dacht dat je behoorlijk aan Digi vastzit als je ermee gaat werken.

Klopt, de software ‘protools’ werkt alleen maar met digidesign hardware… dat is zelfs zo erg dat je aparte versies software hebt voor TDM en LE versies hebt… maargoed, de hardware kan dus wel met bijna alle bruikbare software overweg…

Bijdrager
    vogel
    ”reneo”
    ”vogel”

Mooi spul hoor, daar niet van, maar ik dacht dat je behoorlijk aan Digi vastzit als je ermee gaat werken.

Klopt, de software ‘protools’ werkt alleen maar met digidesign hardware… dat is zelfs zo erg dat je aparte versies software hebt voor TDM en LE versies hebt… maargoed, de hardware kan dus wel met bijna alle bruikbare software overweg…

Nou weet ik weer waarom ik met Logic werk. Jammer dat Digidesign dit beleid aanhangt. Zo Digi001 kan ik nie betalen en zo’n Mbox blijft USB.

Bijdrager
    reneo
    ”vogel”

Nou weet ik weer waarom ik met Logic werk. Jammer dat Digidesign dit beleid aanhangt. Zo Digi001 kan ik nie betalen en zo’n Mbox blijft USB.

Maar vergeet niet dat Logic alleen maar software is, Protools is altijd een combinatie van Hardware EN Software… maargoed, voor muziek ga ik ook weer terugvallen op Logic… Protools is toch meer een audionabewerkingsprogramma

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.