22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)
  • Q:

Geblokkeerd
    Alison

Aperture stopt, wat nu

Aperture stopt. Nu direct is dat geen probleem. Want Aperture wordt in Yosemite ondersteund. Maar vroeg of laat gaat er wat mee gebeuren. Het wordt vervangen door Photos. NU heeft niemand een idee wat het inhoudt. En veel mensen stappen nu over naar alternatieven.

Ik zelf gebruik Aperture voor jpegs/prive foto’s en Lightroom voor echte projecten en RAW’s.

Wat je nu kan doen is alle foto’s vanuit je Aperture Library exporteren naar folders.
    Ik heb in Aperture een mappenstructuur aangehouden dus die ga ik ook aanhouden bij mijn directory.

• Dit onderwerp is gewijzigd 11 maanden, 2 weken geleden door  Alison.

Bijdrager
    Niels

Allereerst, voor iedereen gaat klagen dat Photos niet zo veel voorstelt, dat doet Lightroom ook niet echt zonder de combinatie met Photoshop.  zou dus eigenlijk een plugin of eigen versie van Photoshop moeten maken voor gebruik met Photos om een gelijk product te krijgen als Adobe.

Ik zou zeggen, gebruik alle programma’s uitsluitend 1 week. Dit kost je drie weken, maar dan zie je wel direct welk programma het beste bij je aansluit en waar je het meeste mist.

Mijn persoonlijk gebruik is als volgt.
    – Photos als primair programma:
    – volledige bibliotheek over al mijn devices
    – bewerkingsopties zijn over het algemeen toereikend voor mijn gebruik, nagenoeg gelijk aan Lightroom (bijvoorbeeld de functie niveau’s onder geavanceerd)
    – perspectief op uitbreiding van functies naarmate de tijd vordert.

– Lightroom 5 icm Photoshop CC2014 als secundaire programma’s:
    – enkel import van foto’s die ik met Lightroom danwel Photoshop wil tweaken
    – dit is met name voor foto’s die ik dmv bracketing heb genomen en wil samenvoegen tot HDR pro dmv photoshop

–> dit is uiteindelijk alsnog een beetje dubbelop, maar voor mijn gebruik vind ik Photos gewoon gemakkelijker en vlotter werken

Ik kan me voorstellen dat je direct al zegt dat Photos onvoldoende mogelijkheden biedt, in dat geval zou ik de overstap naar Lightroom + Photoshop doen. Je kunt dan altijd je foto’s exporteren naar Photos voor sync met je devices wil je geen gebruik maken van Lightroom mobile.

Tot slot, het hoofdstuk Aperture moet je denk ik maar gewoon afsluiten, dat heeft  ook gedaan. Bovendien heeft het gebruik van nieuwe software leertijd nodig, die kun je beter nú gebruiken dan over een paar maanden wanneer Aperture volledig afgedaan wordt.

• Deze reactie is gewijzigd 3 jaren, 3 maanden geleden door  Niels.

Bijdrager
    Niels

Dat Lightroom qua functionaliteit niet veel uitgebreider is als Photos (vergelijk de functies onder de ontwikkel tab maar eens met Photos, dan zie je dat er niet zo heel veel mist). De meeste fotobewerking wordt doorgekoppeld naar Photoshop.

Edit: uiteraard bedoel ik bij mijn gebruik het gebruik van een fotoprogramma als gemiddeld consument. Voor professionele fotobewerking is de keuze natuurlijk Lightroom + Photoshop.

Bijdrager
    Niels

Dat zeg ik toch ook! Basale fotobewerking zit onder het tabblad Ontwikkelen, verdere bewerking gebeurt door koppeling met Photoshop.

Bijdrager
    Niels

Daar bedoelde ik mee dat Lightroom tov. Photos niet veel meer biedt. Ik heb ook nooit beweert dat Lightroom voor fotobewerking dient, basale bewerkingen / aanpassingen zijn tussen beide programma’s zo goed als gelijk. Verdere fotobewerking gebeurt natuurlijk in Photoshop.

Bijdrager
    Niels

De combinatie van Lightroom als bibliotheek beheer programma en Photoshop als complete fotobewerker is niet meer dan logisch (natuurlijk). Zo heeft Adobe het ook bedoeld.

Jij bent overigens degene die steeds mijn woorden verdraait en/of verkeerd interpreteert, daar kan ik verder ook niets aan doen. Ik wil nog best even verder gaan met dit ‘kat en muis spelletje’, maar we kunnen natuurlijk ook gewoon on-topic blijven. Daar heeft de rest van het forum meer baat bij.

Moderator
    Mac Daddy

Wat? Lightroom is geen fotobewerkingsprogramma?
    Lightroom is het fotobewerkingsprogramma voor de fotografen.
    Onder het ontwikkeltabje zit misschien hetzelfde als in Photos, maar heeft Photos ook retoucheertools?

Sinds ik Lightroom gebruik, heb ik voor mijn eigen foto’s geen Photoshop nodig gehad. Pas als je wilt gaan maskeren, wordt Lightroom lastig. Maar Lightroom kan je heel veel mee bewerken.

Bijdrager
    Niels

En dat is nu precies wat je krijgt als je iemands woorden steeds verdraait.

De retoucheertool in Photos is inderdaad heel beperkt. Een ander onderdeel wat ik mis zijn leescorrecties. Verdere opties van Lightroom heb ik voor mijn gebruik niet echt nodig.

Bijdrager
    Wauters

Ik weet 1 ding: ik ga mijn 238 Gb foto-library uit Foto’s halen.
    Ik weet nog niet naar wat maar Foto’s is, voorlopig, een totale teleurstelling.

Moderator
    Mac Daddy

Ik heb zelf nog niet met Photos gewerkt, maar ik denk dat het tijd nodig heeft. Apple heeft het nu net gelanceerd en zal echt nog wel dingen gaan aanpassen/verbeteren.

Lid
    Humain

Lightroom gaat dus echt wel een heel stuk verder dan Photos hoor.

Al deze foto’s 100% Lightroom:
    http://www.markkoolen.com/pure

Gaat tegenwoordig zo ver dat ik er zelf deels van rond kom:
    http://www.markkoolen.com/masterclass-lightroom/

Bijdrager
    MouseMighty

Als je het apart los koopt wel ja. De voordelen van de mobiele oplossingen heb je dan niet maar dat moet je zelf weten. Nee ik ga de discussie over Creative Cloud niet aan.

Bijdrager
    Afroman

Als je roept dat Lightroom onder doet aan Photos ben je duidelijk een consument. Lightroom heeft veel meer functies zowel in bewerking als archiveren die handiger zijn dan in Photos. Ik vind de interface van Aperture wel overzichtelijker en ook de exportmogelijkheden beter maar ik gebruikt Lightroom elke dag met veel plezier en als ik Photos ga gebruiken ga ik zwaar achteruit. Manier van bewerkingen is veel beter, je kan veel meer bewerken en lensfouten corrigeren en dergelijke. Als je echt hardcore ga bewerken heb je Photoshop nodig maar dat zul je ook bij Photos nodig hebben.

Bijdrager
    MouseMighty

Lightroom en iPad gaan prima samen maar alleen met het abbo-model! Je iPad kan verbinding maken met je Lightroom bibliotheek dus dat is geen probleem maar waarom kijk je zelf niet even bij Adobe? Daar kan je van alles zelf vinden.

Bijdrager
    Aardsengel

https://forums.adobe.com/thread/1368744 LR5 sync met Apple tv.

Mijn 5 cent toevoeging:
    Inmiddels heb ik de apps van Apple en Adobe voor beeldbewerkingen en fotografie allemaal gebruikt en uiteindelijk bij Lightroom uitgekomen? Waarom? Het gemak van iPhoto en het nieuwe Photos spreekt voor zich maar ik vind het gesloten karakter met een library niet prettig.Voor alledaags gebruik en beheer van foto’s en soms wat kleine aanpassingen aan een foto werkt het prima.

Als je meer wil met foto’s; fotobewerking, RAW bewerkingen, kleurcorrectie, retoucheren, lenscorrectie, beheer, app-onafhankelijheid/toegankelijkheid dan biedt LR meer mogelijkheden. LR is veel meer de DOKA voor je foto’s. Als je diezelfde foto’s vervolgens verwerken wil in posters, flyers en andere digitale toepassingen kom je snel bij Photoshop uit. Overigens heeft Photoshop in combinatie met Bridge ook super veel mogelijkheden voor fotobewerking/beheer.

Kortweg, thuisgebruik: Foto’s, semi-prof:LRoom Prof: Lroom. Er zijn natuurljk nog veel meer prettige apps voor fotografen!

• Deze reactie is gewijzigd 3 jaren, 2 maanden geleden door  Aardsengel.
    • Deze reactie is gewijzigd 3 jaren, 2 maanden geleden door  Aardsengel.

Moderator
    Mac Daddy

Lightroom is natuurlijk geweldig. Zeker als je RAW fotografeert, maar de vraag is ook of Alison dat doet.
    Lightroom kan ook overkill zijn voor Alison. Photos is net al iPhoto voor de enthousiaste amateur ook een goed programma. Uiteraard is Photos nog niet perfect, maar het is ook net nieuw.

Bijdrager
    Afroman

Ik hoop dat het hetzelfde is als Final Cut Pro x. De eerste serie was echt gigantisch shit. iMovie +. Nu begint het eindelijk een beetje volwassen te zijn. Hopelijk komt dat ook met Photos. Nu is het behoorlijk karig.

Bijdrager
    janbertwedman

Jesus Alison, je klinkt niet als een fotograaf die zijn ding op de rit heeft…

Bijdrager
    Niels

Ik begrijp niet wat je daar mee bedoelt.

Jij bent niet toevallig de vrouwelijke stem van de Nederlandse Siri:-P

• Deze reactie is gewijzigd 3 jaren, 2 maanden geleden door  Niels.

Bijdrager
    koen

Zolang Alison niet aangeeft op welk niveau (vakantiekiekjes, hobbyist, semi-prof, prof, etc) hij/zij de foto’s wil beheren/bewerken blijft het natuurlijk gissen.

Bijdrager
    koen

Hahaha:-|

Bijdrager
    anoniem

Ik heb ruim 2 jaar veel gedaan met iPhoto, maar door intensivering van mijn fotografiehobby (om het zachtjes uit te drukken) en ‘zachte dwang’ van mijn mentor in fotografie steeds meer naar Adobe overgestapt.

Vlak voordat Photos/Foto’s uit kwam overgestapt op Lightroom (5.7) in combinatie met Photoshop Elements (die had ik al) en eerlijk gezegd totaal niet gemotiveerd om nu Photos te gaan gebruiken. Gebruik het eigenlijk alleen nog voor importeren van foto’s die ik met de iPhone heb gemaakt.

Ik heb Aperture nooit gebruikt, dus kan er niet over oordelen. Photos kwam eigenlijk te laat, want zit heerlijk in Lightroom (heb het niet voor niets bekostigd). Ik fotografeer in RAW en zie LR als ideale bibliotheek- en doka-software, waar ik Photoshop Elements aan toe heb gevoegd omdat ik weinig ‘bewerk’ (soms poets ik een storend itempje weg, maar echt heel heel zelden). Doe je wat meer, dan kan Photoshop zelf nog wel een pluswaarde zijn.

22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.