16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:
    Moderator
    Poezenbeest

Wie heeft er een leuk idee met een oude iBook dual USB

Ik heb een iBook liggen die het nog prima doet onder Mac OSX Tiger (10.4), het beestje is een kleine tien jaar oud, maar natuurlijk zonde om er niets meer mee te doen. Misschien weet iemand nog een leuke toepassing, zodat ik hem rustig, maar toch actief met pensioen kan laten gaan…

Tech specs: iBook 13″ dual USB (800MHz G3, 256MB DDRAM) met 30 GB HD, combo-drive, AirPort Card, MacOSX 10.4.

Naast natuurlijk een iTunes-jukebox in de badkamer of slaapkamer, zit ik ook aan een radiowekker te denken of zoiets, of andere simpele taken die deze computer nog aankan. Ik heb een AirPort-netwerk waar ik hem mee kan verbinden…

Bijdrager
    Lauwrence

Misschien iets voor de kids, indien van toepassing?

Moderator
    Poezenbeest

Kiddo heeft er geen belangstelling meer voor, die heeft er de laatste twee jaar op gespeeld…

Bijdrager
    MadSven

Misschien is dit een leuk idee?

Bijdrager
    NTG

Ik heb er zelf ook nog een. Ik heb h’m lange tijd gebruikt als een soort iPad tijdens het TV kijken om te browsen en te twitteren, maar dat kan de iPad die we sinds kort hebben veel beter.
    Ik heb h’m afgelopen 2 jaar nog veel gebruikt om voor school op te tikken. Ik nam hem toen ook veel mee naar school, maar de iBook moest altijd aangesloten worden aan het lichtnet, anders ging de iBook na 15 minuten in slaapstand. Nog een nadeel: pages ’09 werkt, maar je typt vaak wel achter de feiten aan. Daarnaast is het gewoon een ongelofelijk trage computer voor vandaag de dag.

Zerk, misschien kan je hem gebruiken als Jukebox, maar dan wel in combinatie met een externe (netwerk) schijf. Dat deed ik namelijk zelf ook. Dat werkte redelijk. Maar het beheren van een grote media-bibliotheek verloopt bijna onmogelijk traag.

Wat je ten tweede nog zou kunnen doen is de Airport kaart aan mij schenken (dan zou ik eindelijk een Powermac G4 als mediacentre kunnen gebruiken) en de rest van de iBook aan iemand anders te geven via het gratis weg te geven topic.

Moderator
    Mac Daddy

Wekkerradio is een goed idee. Daarvoor gebruik ik mijn MBP ook. Alarm Clock is een gratis app-je die elke afspeellijst uit iTunes kan gebruiken om je te wekken. Met instelbare fade-in en maximale volume instelling.

En hij maakt je Mac zelf eerst wakker, zodat hij jou vervolgens weer kan wekken. Het enige waar ik aan denk is dat het geluid van zo’n iBook niet zo goed is toch? Niet dat een wekkerradio nou zoveel beter is, maar goed.

Als je echt met een radiozender wakker wil worden, weet ik het zo niet. Maar ik denk dat daar ook wel oplossingen voor zijn.

Bijdrager
    NTG

Hmm, Macdaddy. Alarmclock werkt niet volledig op mijn iBook (ongeveer hetzelfde model). Het programma werkt wel maar Alarmclock is niet in staat het apparaat uit slaapstand te halen. Dat ondersteunt de chipset niet ofzoiets.

Bijdrager
    Gastje01

(download)server voor vanalles? Hij is lekker stil en makkelijk ergens weg te leggen. Transmission en Sabnzbd+ moeten makkelijk gedraaid kunnen worden. Dat is in ieder geval de bestemming voor een oude P4 die ik nog had.

Bijdrager
    Vinhelper
    Mac op 06 januari 2011

Als je echt met een radiozender wakker wil worden, weet ik het zo niet. Maar ik denk dat daar ook wel oplossingen voor zijn.

Apimac Timer, de gratis versie.

Je kiest dan ”Play the selected song in iTunes”. In het het geval van een radiozender kies je de goede in iTunes, klik er op, en als de tijd afloopt* zorgt het programma dat dat nummer of zender gaat afspelen.

En een Mac kan zichzelf prima wekken, vanuit Systeemvoorkeuren>”Schema”. In weet niet of dit in Tiger ook zit, maar dat is dan een eventuele oplossing als het wekprogramma het niet kan.

*Als de Mac in sluimerstand staat, staat de tijd ook stil, dus je zet hem op een paar minuten, en zet dan je Mac meteen in sluimerstand.

Moderator
    Poezenbeest

Kijk, die wekker-apps zijn een leuk idee!

Ik moet hem alleen nog aan de praat zien te krijgen met mijn netwerk… @NTG: Het is een AirPort Card en geen AirPort Extreme Card, dus hij pakt alleen 802.11b-netwerken en WEP-beveiliging…

Bijdrager
    NTG

Dat is het nou juist. Airport Extreme kaarten zijn stukke breder, en passen niet in vroege generaties Powermac G4, of in een eMac of iBook.

Bijdrager
    ernst.
    Zerk op 06 januari 2011

Ik heb een iBook liggen die het nog prima doet onder Mac OSX Tiger (10.4), het beestje is een kleine tien jaar oud, maar natuurlijk zonde om er niets meer mee te doen. Misschien weet iemand nog een leuke toepassing, zodat ik hem rustig, maar toch actief met pensioen kan laten gaan…

Tech specs: iBook 13″ dual USB (800MHz G3, 256MB DDRAM) met 30 GB HD, combo-drive, AirPort Card, MacOSX 10.4.

Naast natuurlijk een iTunes-jukebox in de badkamer of slaapkamer, zit ik ook aan een radiowekker te denken of zoiets, of andere simpele taken die deze computer nog aankan. Ik heb een AirPort-netwerk waar ik hem mee kan verbinden…

Heb je geen kennis die erg krap bij kas zit en geen computer nog heeft die zoiets kan gebruiken?:cool:

Moderator
    Poezenbeest

Ik val altijd in slaap met de BBC Worldservice en dat deed ik op mijn oude radiowekker, gewoon op de sleepknop drukken en dan speelde de radio een uur lang. De BBC moet bezuinigen en hebben dus de AM-frequentie laten vallen, waardoor dit project ineens weer urgent werd.

Voor het internet probeerde ik de Airport Express uit de badkamer zover te krijgen dat die op mijn netwerk aansloot en vervolgens de iBook inprikken op de APE via ethernet. Weinig kans… Het is een b/g-APE en die doen dat dus niet. Die van de woonkamer (b/g/n) doet het wel, dus die maar even omgewisseld. Ik heb weer draadloos internet op de iBook.

Voor het slapengaan heb ik een widget gevonden, wat eigenlijk gewoon een script is dat de computer in de sluitmerstand zet. Niet heel verrassend, maar omdat het een widget is, draait het zeker onder Tiger.

Voor het ontwaken heb ik gebruik gemaakt van het eerdergenoemde Alarm Clock, dit kan gewoon een stream van 3FM openen in iTunes op een bepaald tijdstip.

Om het geheel helemaal af te maken, heb ik uiteraard ook een screensaver er op gezet, die het idee van de radiowekker afmaakt: Fliqlo. Uiteraard computerboxjes om een beetje fatsoenlijk geluid te hebben en deze uiteraard ook op de AirPort aangesloten in plaats van op de iBook, zodat ik eventueel ook via AirTunes of AirPlay andere muziek er op kan hebben…

Bijdrager
    lucschram

Zet er Ubuntu op;)

Bijdrager
    lucschram

Naast Mac OS X natuurlijk;)

Bijdrager
    ernst.

:evil: Je kan het natuurlijk ook achter glas zetten als je een Mac verzamelaar bent.:nerd:

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.