18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Q:

Bijdrager
    Mmmarco

Wie gebruikt er WERKELIJK een OSX workflow?

En dan bedoel ik voor productiedoeleinden bij een grafisch of reclamebureau. (Of anderzijds profs die zich met de mac op het grafisch vlak ‘bewegen’).

Zelf heb ik de server nu over naar OSX en -op 1 na- (de UMAX scanmachine) alle macjes naar OSX. Ik hoorde van mijn Appledealer dat er nog niet veel zij die dit hebben. De meeste kijken de kat -nog steeds- uit de boom of wachten -nog steeds- op Xpress.

Ik ken meerdere -grote- bureau’s in mijn regio die ook allen nog in OS9 zitten. In onzekere tijden zijn de meesten liever oud en zeker dan nieuw en onzeker. (Je kunt af vragen hoe lang sit is vol te houden).

Is mijn beeld vertekend door deze site? Zie ik hier te veel OSX users? Hoe is het ‘in het veld’?

*Moderator: Post staat in BEELD omdat hierzo de meeste grafische jongens rondhangen*

Bijdrager
    tiny
    ”Mmmarco”

*Moderator: Post staat in BEELD omdat hierzo de meeste grafische jongens rondhangen*

Ok, vooruit dan maar;)

Moderator
    Adriaan Mol

Ik denk dat de grootste reden voor vele grafische bureaus om niet over te stappen naar Mac OS X is geweest doordat Quark er nog niet voor was. Maar Quark Xpress 6 zal hier wel verandering in brengen denk ik.

Bijdrager
    KarelWillem

Oké, ik had een volledige OS9 workflow foutloos draaien, maar heb toch de stap gezet naar OSX.

Draai nu Indesign, Illustrator 10, Photoshop 7.
    Ik scan onder OSX.
    Ik maak PDF’s onder OSX.

Ik lever bij drukkerijen ook uitsluitend een ‘OSX workflow’ aan.

Geen XPress meer, maar InDesign. Kunnen ze hier niet mee werken, dan zit er altijd een eps en een pdf bijgesloten.

Ik ben nog geen drukker tegengekomen die hier problemen mee heeft. En anders kies ik toch gewoon een andere ddrukker?

Bijdrager
    Torz

Kennelijk is de gemiddelde Mac gebruiker net zo conservatief als de gemiddelde nederlander.Of zou de slogan :never change a winning team hier gelden.Quark is zeker een van de grootste oorzaken.
    Er doen ook de raartse verhalen over Jaguar(en X) de ronde.
    Niet stabiel,teveel bugs.Langzamer als 9 etc.veel Mac gebruikers lijken wel bang om over te stappen en helemaal systeembeheerders.

Bijdrager
    jonnie

Indd Quark6 is er nog niet. Veel bureau ’s werken ook nog met photoshop 6 en illustrator 9. Of werken nog met oudere mac’s redenen genoeg om nog niet overstag te gaan.

Maar er zijn er ook bij die denken dat jaguar net zo presteerd als osx 10.0
    Of ze vinden het er kinderachtig uitzien…

Sprak laatst nog de systeem beheerder van mijn oude stage plek. Hij waarschuwde mij voor osx jaguar. Dit moest ik maar niet op mijn mac zetten…

Wat een boer niet kent vreet ie niet. Straks zullen ze allemaal wel aan moeten geloven.

Mijn twee oude stage bureau’s draaien nog steeds “veilig” in os9.

Bijdrager
    Mmmarco

Mja. Ik kan je vertellen wat voor ellende je kan verwachten als je een machine vastzet in een OS. Zelf werte ik al met X maar de server was al tijden stabiel en probleemloos. Echt al TIJDEN. Dus niets veranderen. Want retrospect werkt ook prima. Exclusief de OSX machines dan, want die kon ie niet backuppen.

Koop ik een nieuwe superdrive (nog bedankt voor de tip jongens, hij werkt goed) werkt ie niet goed met mijn OS. OS upgraden enige mogelijkheid. Maarja het is een server, zit je met appleshare ed. Moet ik retrospect eigenlijk ook upgraden.

Om een lang verhaal kort te maken: Als je een machine vastzet omdat alles werkt is dat prima. MAAR: Als er iets moet worden vernieuwd loop je grote kans dat een ketting van vernieuwingen door moet voeren. Nu werkt de server dus ook onder OSX-Server. En er draait een nieuwe retrospect. Kosten (excl. tijd) ruwweg 900 euro (bovenop de Superdrive kosten…)

Bijdrager
    pepe

Heb eerst aan X 10.1 gesnuffeld en ben vrolijk en met vol overgave met Jaguar overgestapt…

Meeste werk gebeurt onder Quark 5 (Classic) met het voornemen om dit in de komende maanden om te zetten naar InDesign. Daarnaast veel OSX: Photoshop/Illustrator/Acrobat/Appleworks/Safari/Palm etc…

Er zijn nog maar een paar Clasiccers die ik gebruik, zoals eerder genoemde Quark, maar ook Outlook ‘Xpress’ (heb nog geen afscheid kunnen nemen) en een oude versie van Fetch.

Dit draait zonder grote problemen in de Classic mode. Als ik over ben op InDesign zal ik Classic waarschijnlijk weinig meer gebruiken (alleen voor de verplichte Quarkprojectjes). De kleinere programmaatje zullen dan ook vervangen worden voor de OSX versie.

Bijdrager
    Mmmarco

Bij fech kun je de oude voorkeuren kopieren en nieuwe wegsmijten. Werkte bij mij prima! Alle shortcuts gingen mee. Disktracker was al snel bij er werkt prima onder OSX. Mail is ook prima. Suitcase is wel erg traag.

Bijdrager
    hage

volledig osx workflow…
    indesign 2, photoshop 7, illustrator 10 enz
    af en toe nog eens classic voor kwark…

werkt perfect…af en toe problemen met imate….verder alles okee

Bijdrager
    artimachead

Bij drukkerijen is men nogal angstig voor het uitdraaien. Onder OS9 hebben ze er veel moeite voor gedaan om dit proces goed te krijgen en men is bang dat dat opnieuw moet in OSX.
    Ik werk helemaal onder OSX en dat werkt perfect.

Bijdrager
    pepe
    ”hage”

af en toe problemen met imate

de grootste motivatie voor mij om over te gaan op kwark 5: weg die dongle!

”Mmmarco”

Bij fech kun je de oude voorkeuren kopieren en nieuwe wegsmijten. Werkte bij mij prima! Alle shortcuts gingen mee.

Ik heb nog een ouwetje die niet geregistreerd hoeft te worden…

Bijdrager
    Urbin Design

Al 7 maanden op X.
    Server op X alles X behalve de print ripper.
    Werkt feilloos.
    Nu nog van die pizza af en mail een beetje beter.
    Distiller advance 6.0, quark 6.0.
    Dan werk ik straks weer net zo snappy als op 9.2.2.
    Vaarwel OS 9.2.2. Er staat wat te gebeuren voor de onervaren X
    users binnen nu / en een jaar.

:apple: :finderoud: :innocent: :wink:

Bijdrager
    Mmmarco

YES! IDD URBIN!
    Het is een schande dat distiller nog steeds onder classic werkt! Dat mag echt niet meer vind ik. :x :x :x

Bijdrager
    Urbin Design

daar komt binnen kort verandering in.
    Acrobat komt met 3 nieuwe versie’s van soft tot Prof.

Bijdrager
    michelvdb

Beeld is weliswaar zeer ondergeschikt, maar dit bedrijf heeft Het Gevoel echt te pakken.

Bijdrager
    Mmmarco

WOW! Das pas een workflow! En meteen de grootste die ik ken.

Meer dan 700 van deze 800 personen gebruiken voor hun dagelijkse computertaken een Mac. Voor deze 700 Macs heeft de VMW een permanent team van slechts 5 mensen die de ondersteuning voor hun rekening nemen.

En hoe groot is het PC onderstuenend team? :D :D :D

Bijdrager
    Hemi

Werk ook al sinds dag 1 zo’n beetje op OSX.
    Vanaf de dag dat OSX hier verkrijgbaar heb ik het besteld voor de Prinsthop waar ik werk en alles een beetje beheer…
    Daarna toen natuurlijk eerst thuis uitgeprobeerd of en hoe het werkt, en daarna doorgevoerd op de werk Macs.

Sindsdien nooit meer opgestart in OS9 geloof ik.
    Moet natuurlijk helaas wel vaak naar Classic toe switchen voor Quark en Distiller.

Onze Mac-server heb ik sinds kort ook op OSX gezet.
    Backuppen gebeurt nu met “Sync” op basis van de crontab. Werkt vlekkeloos.
    1 keer per week ff met de 60GB FireWire disk een backuppie trekken van alles en klaar is kees.

Voorheen draaide deze Mac met OS9.1 en AppleShareIP en Retrospect. Waarbij het af en toe weleens voorkwam dat deze Mac ineens heel langzaam werd over het net en gereboot moest worden.
    Gelukkig zijn we daar nu vanaf.

Alleen toevallig kreeg ik 2 dagen terug 2 Panics te zien op de Server tijdens een Software Update. Dat was ff minder, maar niet schokkend.

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.