30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 35)
  • Q:
    Bijdrager
    MacAanZee

Wie gaat Apple aandelen kopen of heeft het al gedaan?

Nu de aandacht fors wordt gericht op de hoge waarde van de Apple aandelen – ook al zijn die door de (tijdelijk?) neergaande beursbewegingen wat in waarde gedaald, vraag ik me af wie nu van plan is om Apple aandelen te kopen. Juist doordat ze nu voordeliger zijn is dat aantrekkelijk en wie de statistieken over de afgelopen jaren bekijkt, ziet dat het Apple aandeel gemiddeld een constante stijging vertoont.
    Daarom: wie gaat aandelen kopen? Waarom wel of waarom niet? En wie heeft dat al eerder gedaan en hoeveel heb je ermee verdiend?

Inactief
    Anoniem

Ben nog aan het twijfelen, misschien is het wel een goed tijdstip nu, zeker met de geruchten van de iPhone 5, en iOS 5 dat binnenkort uitkomt.

Bijdrager
    Gastonw

Wacht tot ‘ie weer op 350 staat (dalende lijn zit er nu in) en koop dan. Overigens denk ik niet dat er veel mensen gaan zeggen hoeveel ze hebben geïnvesteerd en wat ze hebben verdiend. Niet iets wat je aan de grote klok hangt.

De vraag is trouwens ook overbodig; je kunt ook zelf uitrekenen wat je zou verdienen als je het aandeel op bijv. 300 hebt gekocht…

Bijdrager
    KarelWillem

Ooit een zooitje gekocht voor 14 dollar.

Toen ze een keer of acht over de kop waren gegaan verkocht, als basis voor de kosten van een Amerika-trip.

Misschien beter een paar jaartjes gewacht?:wink:

Bijdrager
    mowat

De hoogte van die aandelen is ook relatief.
    Apple is een bedrijf dat veel winst maakt maar nooit dividenden uitkeert.
    Veel bedrijven keren , volgens de gemaakt winst , jaarlijks 3 % tot soms zelfs 10 % van hun beurskoers uit aan dividenden. Dit bedrag wordt bij uitkering in mindering gebracht van hun koers , die dan natuurlijk niet zo snel stijgt of zelfs terug daalt.
    Als je van de waarde van het Apple aandeel al de dividenden zou aftrekken die een bedrijf met zo’n winsten normaal zou kunnen uitkeren gedurende x jaren, dan zou de koers misschien 2 tot 3 maal lager zijn.
    Dus de belegger heeft wel de illusie dat hij een sterk stijgend aandeel heeft , maar iemend die een sterk dividendenaandeel in portefeuille heeft , heeft ondertussen al wel veel winst opgestreken. En als je er van uitgaat dat je de winst die je jaarlijks krijgt zeker hebt , dan heb je met zo’n hoge koers het grote risisco dat al je niet uitgekeerde winsten door een crisis of bv. een overlijden van Jobs , grotendeels kunnen verloren gaan.
    Tijdens de crisis in 2008 zakte Apple plots tot 78,20 dollar (op 20/1/2009). Nu halen ze weer de 400 $ (op 26/7/2011)
    Voorbeeldberekening : een bedrijf met een koers die gemiddeld 200 $ bedraagt over de laatste 10 jaar en een dividend uitkeert van 4 % netto : Totale gecumulleerde uitkering ,96 $ , dus stijging tot 296 $ bij niet uitkering. Zelfde bedrijf met flinke winst en 7% uitkering : 193 $ of stijging tot totaal 393 $ bij niet uitkering.
    . Maar je weet niet hoe het volgende week staat.Ik zou pas denken aan voorzichtig instappen als het opnieuw tussen 150 en 200 stond , of liefst lager.
    Niet dat Apple geen degelijk aandeel zou zijn , maar je moet wel alles bekijken.

Moderator
    Pete.Z

In 2008 op 84 dollar gekocht…..:wink:

Moderator
    Pete.Z

En nu instappen is bijna een garantie voor verlies, zo hoog instappen is nooit slim, maar een gok.

Bijdrager
    MacAanZee

Het lijkt me inderdaad een goed advies om pas te kopen als de situatie op de beurzen wat gestabiliseerd is en de koers weer begint te stijgen.
    Probleem is dat er heftige koersen zowel naar boven als naar beneden zijn de afgelopen dagen.

Bijdrager
    jobz

Buy low sell high. Ik heb al m’n aandelen verkocht toen ze met de Newton kwamen;-)

Bijdrager
    Mick-23

Ik wilde het een maand geleden gaan doen, maar de beurzen zien er niet zo spectaculair uit… Dus wacht ik tot betere tijden.

Bijdrager
    Melle

360 is duidelijk een nieuwe low.

P/E ratio nog altijd heel laag, en ik heb een vermoeden dat ze niet opeens minder winst gaan maken.

Het is al ontelbare kwartalen lang hetzelfde > de analisten doen een schatting van de winst, en elke keer overtreft apple ruim die verwachtingen…

Nu kopen en einde van de maand september verkopen rond de 440 – 450.

(ik heb nu een longpositie met die doelstellingen, gekocht op 360…)

En van die dividenden, dat is heel juist. Maar op dit moment ben ik nog heel jong en nog geen nood aan
    een dergelijke dividenden geldmachine. Nu graag wat meer risico en wat meer winst (of verlies…)

:-)

Hoop trouwens dat apple geen dividenden gaat beginnen uitkeren, als dat gebeurd, voor mij een teken aan de wand…

m.

Bijdrager
    Melle

bay the way @ Pete.Z > er zijn geen garanties op de beurs, ook niet deze op verlies.

Bijdrager
    Melle

Ze blijven een beetje hangen rond de 380 laatste dagen…

wat een spannende dagen;-)

nee, we zien wel.

Geblokkeerd
    Anoniem

hoe duur is nu één aandeel apple?

Bijdrager
    Hansi2124

Dat moet je vader toch weten?
    Nou, vooruit dan…..

Geblokkeerd
    Anoniem

Mijn pa is geen econoom

Bijdrager
    Melle

1 aandeel is gisteren geëindig op 380,44 dollar.
    Aan de huidige euro/dollar koers komt dat neer op 264,323 euro.

Kortom, 1 aandeel apple kost vandaag 265 euro.

Trouwens, google heeft een veel betere site om naar aandelen koersen te kijken dan de telegraaf.
    > http://www.google.com/finance

Groeten,

m.

Bijdrager
    Soulshaker

Vroeg of laat

Ok , Apple heeft nog veel geld op de rekeningen staan , het zal dan ook niet in 5 jaar bankroet zijn
    Maar je moest maar eens de aandelen op zijn piekmoment kopen

Ik waag me er niet meer aan

Bijdrager
    trabant

Ik zou wachten totdat de gezondheid van Jobs weer in het nieuws komt. En dan toeslaan voordat de koers zich weer herstelt.
    Probleem is alleen dat Apple datgene wat Jobs [s]op[/s] aan zijn lever heeft altijd tegelijk met ronkende kwartaalcijfers naar buiten brengt…

Bijdrager
    Melle

Gisteren slechte dag… vandaag zal niet veel beter zijn…
    ideaal zijn zijn mocht aandeel apple zich sterk houden rond die 360…

mocht dat zo zijn, dan is dat effectief nog een goede reden om nu rond die 360 aan te kopen…
    indien ze toch verder wegzakken, dan zou ik wachten met aankopen tot rond de 321…

Bijdrager
    Hansi2124

Ik denk dat het toch 321 gaat worden. Apple is de laatste weken redelijk goed blijven liggen in tegenstelling tot de andere aandelen, hoewel ze van $400 afkwamen. Maar dat was dan ook het hoogste ooit.

Bijdrager
    Melle

We zullen zien, mochten ze rond die 321 komen, dan koop ik nog een schijfje bij.
    Wat denken jullie trouwens van het idee dat rondwaart dat apple nokia zou kopen? (ofwel RIM?)
    Vooral in verband met de huidige bitsige “patentenoorlog”.

Ik meen dat ze beter met nog iets straffers op de proppen zouden moeten komen, maarja hoe kan je een telefoon nu nog ingrijpend gaan veranderen? Ik weet het niet. Verbeteren, dat elk jaar. Maar ingrijpend veranderen. Dat zie ik niet gebeuren.

Ik vind dat apple een televisiescherm zou moeten uitbrengen. Een iscreen. Dus geen computerscherm,
    maar wel het effectieve televisiescherm voor in de huiskamer.
    Ik geloof er immers rotsvast in dat er nog voor lange tijd een “groot” scherm in elke huiskamer zal aanwezig zijn. De heilige TV. Maar dat ding moet steeds meer en meer kunnen. En apple moet met alle kennis dat ze hebben, zonder problemen eigenlijk een fantastisch tvscherm kunnen uitbrengen.

Hiermee zouden ze volgens mij terug een gigantische markt aanboren, waar ze nu nog niets van meepikken.

Goed mooi weer buiten, ik ga buiten werken.

m.

Bijdrager
    Hansi2124

Apple net laagste stand $361….
    Nokia (RIM) overnemen denk ik niet, want dan krijgen ze een te dominante positie in die markt. Daar zal de mededingingsautoriteit dan wel een stokje voor steken, denk ik.

Bijdrager
    Soulshaker

Het kan veel erger , je zou maar eens HP aandelen hebben :sealed:

Bijdrager
    Hansi2124

Het valt mij nog mee….
    Apple trouwens ook weer in de min gesloten op $356. Was te verwachten vandaag.;-)

Bijdrager
    Melle

inderdaad, maar maandag – morgen dus – zal het niet in min zijn…
    Dat weet ik wel zeker

;-)

Bijdrager
    Hansi2124

Verklaar je nader (voorbeurs…).

Bijdrager
    Hansi2124

Nou, het is een minimaal plusje geworden: 0,12 procent.
    Maar ik heb helaas geen info van je gezien die je bewering zou moeten bevestigen….

Bijdrager
    Melle

Ah, die “dat weet ik wel zeker” was een soort van grapje… vandaar het knipoogje.

Ik volg al geruime tijd nu de koers van het apple aandeel en er zijn vele indicaties die het “voorspellen” mogelijk laten lijken… meestal heb je dan ook wel gelijk. Vandaag bv. zal het hoger eindigen, maar niet boven de 370… vermoedelijk wel eens heel dicht erbij komen, bijvoorbeeld tot 368, maar dan vermoedelijk ergens eindigen tussen de 360 en 365, als ik moet gokken zeg ik 364.

Probleem is dat je dus nooit eens weet. Maar ervaring helpt om een koers te begrijpen. Dit kan echter alleen als alle randvoorwaarden gelijk blijven.

maar goed, ik moet verder werken.

Dus morgen zien we wel. Op zich heeft voorspellen per dag weinig zin. Visie op lange termijn, dat heb je nodig. En ik zie het apple aandeel de komende jaren stelselmatig hoger gaan. Als dit niet zo zou zijn, dan heb ik pech.
    :-)

Bijdrager
    Melle

door het onverwachte nieuws… apple naar 357 in after hour trading… (-5%)
    dat is het niveau waarop ik mijn positie kocht…
    ik zou zeggen, koers goed in de gaten houden… indien ze nog verder zouden dalen, dan zijn er koopjes te doen !

Wel slimme strategie, werd ook tijd… een plots overlijden van de man zou pas echt een paniekreactie veroorzaken…

ik hoop vooral dat hij dit doet om nog mooie jaren te genieten van zijn leven en niet omdat het door zijn gezondheidstoestand, onmogelijk wordt op de job aan te houden.

Dat hij nog lang mag leven. (en op zijn gemak)

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 35)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.