12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    Doulos

Widgets en geheugen

Als relatief nieuwe switcher ben ik nog niet erg gewend aan het gebruik van Widgets. Ik vergeet het gewoon dat ze bestaan!

Worden de widgets pas “geladen” als de F12 wordt ingedrukt, of al eerder en, wat belangrijker is, vreten ze je systeemgeheugen weg?

En: wat gebeurt er eigenlijk als je voor de tweede keer op F12 drukt en de Widgets verdwijnen weer? Blijven ze dan op de achtergrond open en dus geheugen en bandbreedte gebruiken?

Er zal vast wel ergens een widget faq zijn, maar die heb ik niet gevonden.

Inactief
    Anoniem

Ik ben net overgestapt naar Tiger dus Widgets zijn voor mij net zo nieuw als voor een ‘switcher’.

Volgens mij (ik ben geen expert) kan je onder OSX zoveel programma’s tegelijk laten draaien als je wilt. Wanneer een programma aan staat maar niet gebruikt wordt, dan vraagt het nagenoeg niets van de processor.

Dat geld ook voor Widgets. Ik denk niet dat ze in de achtergrond bezig zijn. Als je goed oplet zie je dat ze pas weer geactualiseerd worden wanneer je F12 toetst.

Overigens zijn het programmaatjes van niets als het gaat om geheugen. Volgens mij dus geen enkele belasting voor je systeem en je werkzaamheden.

Bijdrager
    Doulos

Het was me inderdaad al opgevallen dat je zlefs een DVD op de achtergrond kunt draaien terwijl je in een aantal andere applicaties werkt.

Niet dat het handig is, maar het zegt wel iets over multitasking in OSX, iets wat me op mijn PC nooit gelukt is!

Bijdrager
    Kyokushinkai

Je kunt eens in de Activiteitenweergave utility kijken. Deze staat bij je hulpprogramma’s. Vanuit de Finder kom je er het snelst door de commando – shift – U toetsencombinatie te gebruiken.

Bijdrager
    Almerrrrr

bij mij maakt het niet veel uit scheelt heel iets maar dus lekker open laten staan.

Bijdrager
    KeKo

als je menumeters hebt geinstalleerd, kun je zien hoeveel up/down je elk moment hebt, als ik de widgets aanzet, dan is er de eerste keer dat ik ze aanzet een korte verhoging te zien, daarna is het allemaal altijd erg laag, als ik gewoon msn, mail, skype en de widgets, dan nooit meer dan 2-4 KB/sec als je niks doet….

Inactief
    Anoniem
    ”Almer”

bij mij maakt het niet veel uit scheelt heel iets maar dus lekker open laten staan.

Kan je die Widgets ├╝berhaupt uit zetten?

Bijdrager
    Almerrrrr

volgens mij staan ze uit als je ze afsluit met het kruisje zodra je je dashbord omhoog haalt krijgen alle widgets die open staan een kruisje waarmee je ze asluit.

Inactief
    Anoniem

Oh ja… op die manier wel.

Bijdrager
    remcodb2

Als je na het opstarten ook niet op f12 drukt worden ze ook (nog) niet geladen. En ergens anders hier las ik over een programma waarmee je dashboard helemaal kan uitschakelen. Maar dat is misschien iets voor wat oudere macs, ik merk geen snelheidsverschil door dashboard.

Bijdrager
    Frank121

Inde Dashboard Programming Guide las ik dat na het drukken op F12 de widgets geladen worden en in het geheugen blijven staan. Het zijn maar kleine programmaatjes dus daar zou ik mij niet druk over maken. Afhankelijk van wat de programmeur wil blijft een widget processor tijd en netwerk resouces gebruiken. Hij moet de widget zo programmeren dat hij zichzelf uitschakeld en weer inschakelt als je op F12 drukt. Dit is alleen van belang als de widget veel processor tijd gebruikt. Bij de meesten is dat echter niet eens het geval en is dit niet nodig.

Bijdrager
    Doulos

Ok bedankt voor de reacties. Het is allemaal minder ram vretend dan ik dacht. Nu nog nuttige widgets vinden…

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.