One More Thing » Community » Forum » Mac Software » Webdiensten » whois en oplichting

whois en oplichting

Profielfoto van Jaan

Jaan 3 maanden geleden #

Wij zijn er ingetuind bij een internet-oplichter. Die belde ons met de mededeling dat een buitenlandse partij onze site naam met .com wilde registreren. Zij konden dat nog voor ons tegenhouden door de domeinnaam zelf te registreren.  Daar hebben we ja tegen gezegd, en nu zitten we tien jaar vast.

Heeft iemand hier toevallig ervaring mee? Kan je hier nog onder uit komen?
En een andere vraag: ik heb een whois gedaan, en daarin lees ik het volgende:

Dates     Created on 2017-02-28 – Expires on 2018-02-28 – Updated on 2017-02-28 .

Wat betekent dit? Is deze site op 28 februari aangemaakt, en verloopt de registratie op de 28ste februari van 2018?

Alvast bedankt, Jan

Profielfoto van imathijs

imathijs 3 maanden geleden #

Hoi Jan,

Vervelende situatie.
Waar heb je precies ja op gezegd? Heb je een formulier/contract ondertekend of betalingsgegevens doorgegeven?

Profielfoto van Jaan

Jaan 3 maanden geleden #

Hoi Mathijs, we hebben niet iets ondertekend, maar wel toegezegd.
We hebben ze de volgende dag laten weten dat we niet met ze in zee wilden gaan, maar
inmiddels hebben we een brief van een deurwaarder. Dat maakt het wel serieus.
gr Jan

Profielfoto van imathijs

Ik heb niet veel verstand van wat contractueel wel of niet kan. Wanneer is dit telefoontje geweest? Al een paar maanden geleden?

Wellicht is het goed om even te bellen met SIDN (Stichting Internet Domeinregistratie Nederland). Wellicht dat zij je hierin kunnen adviseren.
https://www.sidn.nl/a/over-sidn/contact

Profielfoto van Appeltje

Appeltje 3 maanden geleden #

Ik heb de uitzending en dergelijke niet gezien, maar misschien kun je dit eens bekijken? Klik!

Profielfoto van imathijs

Ik heb de uitzending en dergelijke niet gezien, maar misschien kun je dit eens bekijken? Klik!

Mooie input. Zie ook eerste reactie van dat artikel, zelfde probleem zo te zien?

Profielfoto van Appeltje

Ik heb overigens zelf dergelijke mails ook gehad, vrij standaard. Je koopt een domeinnaam, bijvoorbeeld http://www.voorbeeld.nl, je krijgt een mail met een slap verhaal dat er een buitenlands bedrijf de .com versie wilt hebben en je kan dit voorkomen door deze snel te reserveren via hun. Bij jou is het telefonisch gedaan, er is een grote kans dat het gesprek is opgenomen en dat jouw “Ja” is geregistreerd. Dit betekent dat ze bewijs hebben dat jij ermee akkoord gaat. (Of dit juridisch ook zo is, weet ik niet).

Het is denk ik goed dat je hierna direct een mail hebt gestuurd met dat je er vanaf wilt zien. Ik wil je verder niet bang maken maar je hebt ja gezegd, dus je zit er aan vast DENK IK. Volgens mij kun je bij T-mobile ook geen contract afsluiten, ondertekenen etc om vervolgens de volgende dag terug te gaan en er van af te zien. Maar dit is vanuit mij slechts een speculatie, ik weet dit niet zeker.

Profielfoto van Appeltje

Mooie input. Zie ook eerste reactie van dat artikel, zelfde probleem zo te zien?

Zo te zien wel, ik kreeg die mail van een Chinese/Japanse website.. Dan weet je direct dat het niet te vertrouwen is, die eerste reactie spreekt over een Nederlands bedrijf, als Jaan ook door een dergelijk Nederlands bedrijf is gebeld, heeft ie wellicht geluk.

Profielfoto van Jaan

Jaan 3 maanden geleden #

Ik heb de Kassa-uitzending inmiddels gezien. Juridisch schijnt het om “dwaling” te gaan – misschien levert dat nog wat op.
En die vraag over die dates: weet iemand daar wat van?

gr jan

Profielfoto van Appeltje

Wanneer is dit allemaal gebeurd?

Profielfoto van Jaan

Jaan 3 maanden geleden #

eind februari. De dag erna hebben we geprotesteerd bij het bedrijf, deze week kregen we een nota van de deurwaarder

Profielfoto van KarelWillem

KarelWillem 3 maanden geleden #

Stuur ze één keer een brief dat je binnen je herroepingsrecht-periode van 14 dagen – ofwel na één dag al – hebt aangegeven toch niet op het aanbod in te willen gaan.

En verder geen woorden meer aan vuil maken.
Zeker niet betalen, en de deurwaarder (maar ik denk dat het een incassobureau is, want een deurwaarder* komt bij jou aan de deur) lekker negeren.

* Ik heb ooit een deurwaarder langs gehad met een dreigende brief van een advocaat.
Ik heb die advocaat vervolgens met een uitgebreid dossier om zijn oren geslagen.
Nooit meer wat van gehoord.:)

Profielfoto van Owentje

Owentje 3 maanden geleden #

Waar ik eigenlijk naar benieuwd ben, is welk bedrijf jullie ‘oplicht’.

Profielfoto van koen

koen 3 maanden geleden #

Better call Saul!

Profielfoto van Jhollenberg

Jhollenberg 3 maanden geleden #

Wij hebben dit ook aan de hand gehad. Een Chinees bedrijf wilde onze naam claimen. We hebben gezegd dat ze hun gang maar moesten gaan en nooit meer wat van gehoord.

Kijk ook eens op deze link:

https://www.sidn.nl/a/nl-domeinnaam/verkooptruc-met-domeinnamen-trap-er-niet-in

Profielfoto van Appeltje

Wij hebben dit ook aan de hand gehad. Een Chinees bedrijf wilde onze naam claimen. We hebben gezegd dat ze hun gang maar moesten gaan en nooit meer wat van gehoord.
Kijk ook eens op deze link:
https://www.sidn.nl/a/nl-domeinnaam/verkooptruc-met-domeinnamen-trap-er-niet-in

Ja, dit is wat er ook bij mij is gebeurd. En die link had ik al gepost, heeft ie al naar gekeken vanochtend.

Profielfoto van Hansi2124

Hansi2124 3 maanden geleden #

Jaan 3 maanden geleden

We hebben ze de volgende dag laten weten dat we niet met ze in zee wilden gaan

Als dat ergens schriftelijk of per mail is vastgelegd of zelfs door jou opgenomen, dan is dat jouw bewijs dat je binnen de 14-daagse periode die KW ook al aangaf weer hebt opgezegd en is er geen vuiltje aan de lucht.
NOOIT betalen!

Profielfoto van Hydræ

Hydræ 3 maanden geleden #

Jaan 3 maanden geleden

…inmiddels hebben we een brief van een deurwaarder.

Dit ruikt verdacht veel naar oplichting. Een intimiderende methode toepassen hoort niet bij een eerlijk betrouwbaar bedrijf, dunkt me. Volgens mij heb je altijd een afkoelperiode of bedenktijd.

Profielfoto van Night

Night [moderator] 3 maanden geleden #

Simpel verhaal en je vooral niet druk maken. In Nederland hebben we inderdaad het herroepingsrecht en daar heb je gebruik van gemaakt. Zelfs ruim binnen de afkoelperiode. Stuur een berichtje naar dat zgn. deurwaarderskantoor van eenzelfde strekking en vermeld er bij dat je verder niet door hun lastig gevallen wenst te worden. Goede kans trouwens dat achter dat deurwaarderskantoor en de verkopende organisatie één en de zelfde persoon zit.

Profielfoto van Furbz

Furbz 3 maanden geleden #

Ik denk dat al gezegd is wat gezegd hoor te zijn, maar even relativeren:

Waar is die deurwaarderbrief voor? Ik bedoel op gronde van wat willen ze een deurwaarder sturen?
Dat zou officieel moeten zijn dat je een bv nota niet hebt betaald na een herinnering en aanmaning.
Zou mooi zijn als je zomaar een deurwaarder kan sturen en denken dat je in je recht staat.

Gewoon voor jouw gevoel: ga eens langs een gerechtskantoor. Daar kun je gratis advies krijgen,
waar je juridisch echt iets aan hebt. En als het niet gratis is zal het een zeeeeeer klein bedrag zijn.
Maar volgens mij evalueren zij gewoon jouw situatie for free.

Ik bedoel dit:

https://www.juridischloket.nl

• Deze reactie is gewijzigd 3 maanden geleden door Profielfoto van Night Night. Reden: Je kunt je eigen bericht corrigeren en uitbreiden via 'Bewerk' als je op het driehoekje klikt als je met je muis over je eigen Avatar gaat
Profielfoto van MEEUW

MEEUW 3 maanden geleden #

Is dat toevallig http://mkbdomeinservices.nl ? Ook z’n oplichters praktijken….

Profielfoto van Jos Opel

Jos Opel op 20 mei 2017 #

@jaan, is dit een particuliere of zakelijke overeenkomst. Want zover ik weet geldt het herroepingsrecht uitsluitend voor particulieren. Als het zakelijk is kun je eventueel contact opnemen met het OKB, https://www.ondernemersklankbord.nl/

Profielfoto van Facundo

Facundo op 20 mei 2017 #

Zoals reeds gezegd: Je zit nergens aan vast. Je hebt geen contract. En als je die wèl had, heb je van je herroepingsrecht al gebruik gemaakt. Laat ze maar claimen, dan moeten ze gelijk met de billen bloot.
Wèl zou ik, voor de zekerheid, even Malwarebytes draaien. Gewoon om even te checken dat ze geen malware hebben geplaatst. Ook zou ik correspondentie even bij je provider melden.

Profielfoto van Bugsy

Bugsy op 20 mei 2017 #

Hier precies hetzelfde gehad en hetzelfde antwoord gegeven dat ik altijd geef: ik ga telefonisch geen overeenkomst aan. Stuur me maar een mail die ik rustig kan lezen. Die mail komt vervolgens nooit

Profielfoto van bartvdv

bartvdv op 20 mei 2017 #

@facundo

Zoals reeds gezegd: Je zit nergens aan vast. Je hebt geen contract. En als je die wèl had, heb je van je herroepingsrecht al gebruik gemaakt. Laat ze maar claimen, dan moeten ze gelijk met de billen bloot.

Zo eenvoudig is dat niet. Als bedrijf wordt er verondersteld dat je verstandiger bent dan de particulier. Er is dus helemaal geen herroepingsrecht. En je hangt dus wel degelijk vast aan een contract. Een telefonisch (mondeling) contract is ook een contract. En als ze dat gesprek ook op tape hebben, dan kan je alleen dwaling inroepen, en dat moet je dus voor de rechtbank kunnen aantonen. Je kan dus alleen maar hopen dat dat bedrijf een slechte reputatie heeft.

Profielfoto van Jos Opel

Jos Opel op 20 mei 2017 #

@bartvdv, dat is precies wat ik bedoelde. Maar we weten nog niet of jaan als particulier of als bedrijf de deal heeft gesloten. Een particulier kan immers ook een .nl domein hebben.

Profielfoto van Facundo

Facundo op 21 mei 2017 #

@bartvdv: Zo eenvoudig is dit weldegelijk. Je denkt toch niet werkelijk dat meneertje ‘deurwaarder’ dit voor de rechter laat komen? Gewoon verder negeren. Dit is gewoon poging tot oplichting en deze oplichters zullen niets voor de rechter laten komen, want dan hangen ze. Ook als bedrijf zit je niet zomaar vast aan een telefoontje, zéker als het de volgende dag al geannuleerd is. Bovendien horen er bij een rechtsgeldig contract ook verplichtingen voor de ‘beller’, zoals bijvoorbeeld het sturen van een schriftelijke bevestiging.

Over dit topic

Gestart 3 maanden geleden door Jaan

Laatste reactie door Facundo

Je kunt alleen reageren met een gratis OMT account.
Heb je geen OMT account? Registreer je dan nu gratis!

Inloggen

of Wachtwoord resetten?