8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    SeaTrue

whoesj overgang

tjah beetje rare titel…

ik zou graag willen weten of iemand me kan vertellen hoe je zo’n whoesj overgang maakt. Zodat je bijvoorbeeld in een café zit close op een persoon en dat de camera dan snel wegdraait en dan in het nieuwe beeld komt (op een geheel andere locatie). Maar dan precies ofdat dat een camera beweging is.

hope that you guys understand

-Sam Heijens

Bijdrager
    Hanhart

Als ik je goed begrijp bedoel je dit :
    Beeld van persoon in bepaalde locatie – camera draait – ander beeld dan hetgeen we eerst zagen.
    Maar de bedoeling is om tussen de 2 beelden een soort draaibewegeing te steken zodat het lijkt alsof alles mooi in elkaar overvloeit.

Ik heb dat ooit eens gedaan voor een filmpje op de volgende manier. Je filmt je shot en op het einde draai je de camera weg. Het andere shot begin je met een draai beweging. In de montage begin je het eerste shot uit te faden vanaf het punt dat de draaibeweging begint. Het tweede shot fade je in tot op het moment dat de draaibeweging stopt. Zet dan de twee beelden zo :

Pruts dan wat met je speed op de fade delen en geloof het of niet, maar het werkt. Het is een slordige manier, maar het effect dat ik kreeg was zeer mooi.

Bijdrager
    SeaTrue

ik dacht ook aan zoiets, maar is dat echt dé manier? Waaw :sealed:

ik ga maar eens wat experimenteren.

Weet iemand toevallig een maniet om dit t edoen met beelden waarbij ik niet wegdraai op het einde/begin?

trouwens, moet ik traag wegdraaien of juist snel (als ik het opneem?)

Bijdrager
    Hanhart

De draaibeweging mag redelijk snel zijn. Gewoon flink je camera draaien, er kan niet veel verkeerd lopen. In de montage moet je het, als ik me goed herinner, toch nog rapper laten lopen.

De manier is inderdaad redelijk “basic”, maar het werkt. :)

EDIT: alles was trouwens uit de hand gefilmd, dus ik kan niet bevestigen dat dit goed zal gaan als je met een statief werkt.

Bijdrager
    Hanhart

Ik heb het beeldmateriaal teruggevonden en zeer zeer vlug iets in elkaar gestopt. Het is niet optimaal, but you get the idea.

Gewoon URL copy doen en dan in quicktime : open URL.

Bijdrager
    SeaTrue

jeps looks like what i wanted!!

alleen de overgang tussen licht en donker.
    Maar dat het zo simpel is… als ik een zwart schaap/ onschuldig slachtoffer heb gevonden zal ik het eens testen (desnoods lego :P)

Bijdrager
    SeaTrue

nog een vraagje:

hoeveel toertjes moet ik zo ronddraaien?:P

Bijdrager
    Hanhart
    ”samheijens”

jeps looks like what i wanted!!

alleen de overgang tussen licht en donker.
    Maar dat het zo simpel is… als ik een zwart schaap/ onschuldig slachtoffer heb gevonden zal ik het eens testen (desnoods lego :P)

Het beeld is nogal donker omdat het in een café is opgenomen. In het origineel heb ik inderdaad het beeld wat lichter gemaakt. Ik zit hier trouwens de beelden nog eens te bekijken en de camerabeweging is inderdaad redelijk snel. De snelheid die je zit in het filmpje is niet aangepast, je draaibeweging mag dus inderdaad snel zijn. :)

EDIT :

”samheijens”

nog een vraagje:

hoeveel toertjes moet ik zo ronddraaien?:P

Een halve draai is genoeg, ik zal eventjes de beelden in deze post zetten om je een idee te geven van de snelheid en de draaibeweging.

Café : http://home.tiscali.be/demolbrugge/cafe.mp4
    Straat : http://home.tiscali.be/demolbrugge/overzicht.mp4

Hopelijk helpt dit een beetje. :)

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.