28 berichten aan het bekijken - 1 tot 28 (van in totaal 28)
  • Q:

Bijdrager
    computer space

Whatsapp privacygedoetje: hoe weet FB eigenlijk welk tel nummer?

Heel veel heisa op FB over de nieuwe gegevenslek van Whatsapp naar FB.
    Maar hoe weet FB eigenlijk welk Whatsapp-account bij welk FB account hoort? Ik heb in FB geen telnummer staan, en de apps draaien niet op dezelfde telefoon.

Bijdrager
    madcat

Ik denk dat je de algoritmes van facebook zwaar onderschat voor het koppelen van data aan elkaar.

Je geeft hiermee toestemming dat alle data die in whatsapp staat gedeeld mag worden met facebook big data systemen.

Bijdrager
    Buzz

Dat is met behulp van de lijstjes van namen van vrienden / contacten in beide apps inderdaad heel eenvoudig.

Bijdrager
    SvS

En nòg gaan mensen niet in grote groepen WhatsApp verlaten naar bijv Zweedse chatclient Signal.

En Facebook-loos groep mensen, hoe zit het daarmee, hoeveel data verzamelt WA van die mensen? Op basis van gesprekken?

Bijdrager
    16jeffrey

Misschien denk ik er wel verkeerd over, maar waarom maakt iedereen zich hier zo druk over? Het is toch zo dat je sowieso wel advertenties krijgt? Ik denk dan, als ik dan toch advertenties te zien krijg, dan maar advertenties die d.m.v. mijn gedeelde gegevens afgestemd zijn op mij.

Of mis ik iets?:-)

Bijdrager
    hatolex

Wat je mist is het privacy aspect. De vraag is natuurlijk, geef je die niet altijd op als je je op FB en WA begeeft.

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren geleden door  hatolex.

Bijdrager
    madcat

Inderdaad, dit is voor mij een van de redenen waarom ik niet naar Android overstap of Facebook en Whatsapp gebruik.

Nu wordt het enkel nog voor reclame gebruikt, maar het is veel krachtiger en heb liever niet dat er een persoonlijk profiel van mij wordt gemaakt door bedrijven waarvan je instemt “dat ze het voor alles mogen gebruiken waar ze zin in hebben en mogen door verkopen aan anderen die het ook willen hebben”

Bijdrager
    dimelot

Maar hoe weet FB eigenlijk welk Whatsapp-account bij welk FB account hoort? Ik heb in FB geen telnummer staan, en de apps draaien niet op dezelfde telefoon.

Ik denk dat het anders bedoeld wordt. Het is niet zo dat de app Facebook jouw gegevens gaat gebruiken. Maar dat het bedrijf Facebook wel jouw gegevens gaat gebruiken voor gerichte reclame. Whatsapp en de app Facebook zullen niet gekoppeld worden aan elkaar en staan ook los van ellkaar. Alleen het bedrijf Facebook kan jouw nummer van Whatsapp zien..

Of zie ik het verkeerd?

Bijdrager
    hatolex

@madcat, je hebt toch hoop ik niet de illusie dat Apple je privacy respecteerd hé.

Bijdrager
    GoeieDag

Waarom niet, hatolex?
    Of vertrouw jij je eigen vrouw en kinderen ook al niet?

Bijdrager
    madcat
    hatolex op 26 september 2016

@madcat, je hebt toch hoop ik niet de illusie dat Apple je privacy respecteerd hé.

Het is het enige grote tech bedrijf wat in ieder zegt het niet te doen.

Ik geloof best dat ze icloud backups doorgeven als je een misdrijf hebt gepleegd, maar ik verwacht niet dat ze net zoals microsoft spyware in Mac OS en IOS hebben zitten die continue data doorgeeft.

Bijdrager
    hatolex

Ik zou er geen hand voor in het vuur durven steken.

Al die tech bedrijven hebben geen beste naam als het om privacy gaat.

Bijdrager
    hokkie
    computer op 25 september 2016

Heel veel heisa op FB

Zonder al te veel kennis te hebben op dit gebied, denk ik dat wij allemaal – hoe goed je ook met deze materie omgaat – een prijs betalen voor een/dit stukje techniek. Daar gaat wel of geen privacy-gevoelige informatie delen tussen FB en WA ook maar iets aan veranderen…Hoe harder je tegen dit ‘systeem’ trapt, hoe harder het systeem zijn best doet…

Dit betekend niet dat je niet moet proberen, maar te laat…dát zijn we…

Bijdrager
    ocramarco

Heel simpel. Iets wat gratis is vanuit een conercieel bedrijf moet op een andere manier verdient worden. Kan in de vorm zijn van reclame maar ook data
    collextie. Apple, facebook, google etc allemaal maken zich er schuldig aan. Gratis is nooit gratis.

Bijdrager
    GoeieDag

Dat is juist slimpie, ook bij Apple is het niet gratis, omdat ze rete-dure hardware verkopen.
    Willen ze dat blijven verkopen, moeten ze zorgen voor o.a. een heel goed product, en fijne -gratis- diensten.

Wat ze niet hoeven: data processen en verkopen om geld te verdienen, zoals Google, FB e.a. dat wél moeten.

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren geleden door  GoeieDag.

Bijdrager
    hatolex

Tikkie naïef misschien GoeieDag?

Ze hoeven het misschien niet, maar ondertussen……….

Gratis diensten, hahaha……….

Bijdrager
    ocramarco

Blijf vooral zo naief zou ik zeggen. Denk dat het handig is dat men daarvan bewust is. Wellicht doen ze het nu niet maar staan ze vrij om het in de toekomst wel te doen. Net dat het hele iCloud ineens gratis werd (in de zin van niet direct betalen) terwijl ik er jaren voor betaald heb.

Bijdrager
    tav

ik heb nooit mijn telefoonnummer in mijn facebook account ingegeven, en ook nooit in whatsapp gebruikt gemaakt van mijn facebook profiel dus ik denk dat facebook mijn nummer niet weet en whatsapp mij facebook profiel niet kent .

Bijdrager
    hatolex

Maar wel de link met je vrienden in FB en contacten uit WA

Bijdrager
    GoeieDag

Waarom naïef?
    Apple heeft weinig (géén enkele) reden om met de data van z’n klantjes in het rond te gaan strooien. Bovendien geven ze duidelijk aan wat ze wel en niet doen.

Met mensen die continue wantrouwend zijn, heb ik niks. Heel GeenStijl e.d. zit er vol mee. Soros, Bilderberg, 9/11-inside job, dat soort werk.

Ik kijk naar de feiten. En als jullie met feiten aankomen die jullie verdachtmakingen onderbouwen, wil ik zeker meegaan.
    Maar tot op heden zijn die feiten er niet, en is het enkel jullie onderbuik welke opspeelt, Hatolex en Ocramarco.

PS: iCloud was altijd gratis; zijn vroegste voorganger iTools ook, terwijl er voor het latere .Mac en daarna MobileMe wel betaald moest worden.
    Maar ja, als je graag facts-free reageert, dan is het wel logisch dat je dit zegt.

Bijdrager
    ocramarco

Ok fair enough bedoelde idd .mac.
    Wat betreft feiten. WA is dan ook een onderbuik gevoel. Hun business model is dat ze reclame aan gaan bieden en daar geld mee verdienen. Om de reclame te speciferen gaan ze metadata gebruiken. Ik heb nergens het woord verkopen gezien, alleen dat ze mogelijkheid gaan verkopen. Hetzelfde als facebook. Heeft men dan ook moeite met marktonderzoek?

Wat ik al zei je hebt gelijk apple hoeft ook niet maar het kan het wel. In veel gevallen hebben ze evenveel data van je als google. Nergens staat dat ze aan europese standaarden voldoen wat betreft opslag en nergens staat waar je data opgeslagen word. Aandeelhouders willen geld zien dus als het huidige model niet werkt gaan ze andere manoeren verzinnen. En data is geld waard dus geef ze eens ongelijk.

Oh en vergelijk me alsjeblieft niet met geenstijl mensen …

Bijdrager
    hatolex

GoeieDag, wil je zo vriendelijk zijn mij niet in verband te brengen met de door jou genoemde organisatie. Dank u.

En als jij verondersteld dat Apple jouw gegevens niet gebruikt voor commerciële doeleinde staat je dat geheel vrij.

Maar ik denk daar toch is anders over, en dat heeft niets met illuminatie of onderbuik gevoelens te maken.

Bijdrager
    GoeieDag

Hatolex, ik breng jou met niemand in verband. Ik zeg dat ik nogal allergisch ben van meningen die als feiten worden gebracht. Ik noem voorbeelden.

Jij kunt er best anders over denken, maar als je daarmee vind dat Apple liegt, zul je m.i. met bewijzen moet komen. ‘Ik denk’ is dan niet genoeg.

Bijdrager
    hatolex

Net zomin als ik bewijzen dat ze de privacy niet altijd respecteren, kun jij niet bewijzen dat ze privacy altijd wel respecteren.

Dus beide gaan we uit van het onbewijsbare, en moeten we Apple vertrouwen op z’n blauwe ogen.

En dat doe jij blindelings, en ik met de nodige scepsis.

Bijdrager
    GoeieDag

De hele maatschappij bestaat uit ‘vertrouwen schenken’. Als je bv door een groen verkeerslicht rijdt met 80 km/u, vertrouw je erop dat het kruisende verkeer stopt voor het voor hun rode stoplicht. Je gaat niet inhouden en links en rechts kijken of dat wel gebeurt. Zo zijn er miljoenen voorbeelden te noemen waar je ervan uitgaat dat het werkt zoals beloofd, of dat men zich aan de regels & afspraken houdt, men de hun gegeven verantwoordelijkheden neemt, etc, etc.

Apple omschrijft goed waarom en op welke manier ze zaken doen, en ook zit ook er een logica in de manier waarop ze het doen. Dan kun jij niet roepen, dat we op een gelijke trede staan in deze discussie (jouw woord, mijn woord). Jij twijfelt aan de woorden, en daarmee de bedoelingen van Apple, dan zul je ook met bewijs moeten komen.
    Ik kan nooit bewijzen dat Apple iets niet doet. En jij hebt niks aan ‘scepsis’, als je geen goede reden hebt om sceptisch te zijn. Want anders is het ongefundeerd wantrouwen.

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren geleden door  GoeieDag.

Bijdrager
    hatolex

ik blijf je een tikkie naïef vinden. Geen enkel bezwaar overigens hoor, jij wordt er kennelijk gelukkig van.??

Bijdrager
    GoeieDag

Bij gebrek aan argumentatie mag je mij best naïef noemen. Ben jij ook weer gelukkig.

Bijdrager
    computer space
    hatolex op 26 september 2016

Maar wel de link met je vrienden in FB en contacten uit WA

Ook daar zit niet veel overlap in. Misschien net zo veel overlap als met mijn buurman of een collega.

28 berichten aan het bekijken - 1 tot 28 (van in totaal 28)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.