6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    nieuwsgroepen

[Opgelost] WhatsApp met tijdelijke buitenlandse sim-kaart

Hallo,

binnenkort zit ik een paar weekjes in Amerika, nu zijn de t-mobile tarieven voor dat gebied niet echt goedkoop. Ik zit er aan te denken om daar tijdelijk een USA-prepaid sim in mijn iPhone te gebruiken.

Moet ik nu mijn WhatsApp overzetten op het nieuwe nummer, of blijft dat gewoon werken met het oude nummer?

Zijn er nog andere apps die dan ook niet meer goed werken, of valt het allemaal wel mee. Voor het gebeld worden op mijn eigen nummer gebruik ik wel een eenvoudig toestel zonder internet en data mogelijkheden.

Sleutelbeheerder
    Night

Ja, je kan WhatsApp gewoon blijven gebruiken, zolang je maar niet:
    • Je account aanpast (in-app vraag of je je account wil migreren zodra WhatsApp merkt dat je een ander nummer gebruikt)
    • Je iPhone reset

SMS gaat sowieso niet meer werken. Dat is echt gekoppeld aan je telefoonnummer.

Bijdrager
    McPim

Ik gebruik regelmatig een sim-kaart met (bijna) wereld-dekking in bijvoorbeeld de USA. Geen enkel probleem met WhatsApp, dat blijft gewoon werken. Je kunt inderdaad de ‘migratie’ vraag krijgen in WA maar als je daar nee op zegt gaat alles goed. Je WA contacten merken er verder niks van.

En mocht je een USA prepaid sim aanschaffen dan is ‘Straighttalk‘ een goeie keus. Ligt in elke Wallmart en is zonder verdere hulp zelf te activeren. Bedenk wel dat data-tarieven in de USA hoger liggen dan hier, bij StraightTalk bijvoorbeeld $45 voor een maand ‘onbeperkt’ (8GB, daarna 2G snelheid).

Bijdrager
    nieuwsgroepen

T mobile Nederland rekent 15 euro per week met een limiet van 250 MB, of €2,50 per MB als je geen vakantie bundel neemt. Dus die wat hogere kosten maak ik mij dan niet zo druk om.

Bijdrager
    KR1275

Als je een nieuwe Sim-kaart plaatst en daarna voor het eerst WhatsApp opent, krijg je de vraag of je je account wilt aanpassen aan je nieuwe nummer. Kies voor ‘nee’ en WA blijft werken met je huidige Nederlandse nummer.

Moderator
    Pete.Z
    nieuwsgroepen op 29 juli 2017

T mobile Nederland rekent 15 euro per week met een limiet van 250 MB, of €2,50 per MB als je geen vakantie bundel neemt. Dus die wat hogere kosten maak ik mij dan niet zo druk om.

250 mb zullen veel mensen in een halve dag opmaken, dus dat is geen serieuze optie.
    Pre-paid Amerikaanse sim is dan echt veel goedkoper.

Waar je ook naar kan kijken is een mifi router, vaak ook een handige en relatief goedkope optie.

Dit komt van een kennis op een ander forum:

Je kunt ook gewoon AT&T prepaid aanschaffen. De losse SIM heeft verschillende tarieven, beetje afhankelijk van waar je het koopt.

Online bij AT&T kost het inderdaad $0.99, maar het lukt niemand om deze vanuit het buitenland te bestellen, ook niet met een Amerikaans afleveradres. De order gaat wel goed, maar wordt een aantal uur later door AT&T geannuleerd.

Bij een AT&T store was de prijs altijd $4.99, maar kan goed zijn dat het nu ook $0.99 is.

Bij Walmart betaal je op dit moment $5.83 voor een “AT&T Prepaid sim starter kit”.

Uiteindelijk allemaal hetzelfde. Als je hem in je handen hebt kun je de SIM online activeren (met het SIM kaart nummer dat op de SIM zelf staat), en na het activeren je online account aanmaken. Voor dat laatste heb je een code nodig die per SMS naar de SIM wordt gestuurd. Hiervoor moet je dus in de US zijn en de SIM in een telefoon stoppen. Voor het activeren moet je een US adres invoeren. Boeit verder niet (hotel, vrienden, willekeurig), maar het kan handig zijn om te kiezen voor een staat zonder tax (OR, MT)). Area code van je telefoonnummer wordt op basis van dit adres toegekend.

Saldo storten kan daarna via die online account, op verschillende manieren:

– Met een refill card (die je in de winkel koopt).
    – Met een refill code (die je bijvoorbeeld bij Walmart koopt met e-mail delivery)
    – Per credit card

Met een refill card/code kun je ook telefonisch saldo storten. Credit card is het meest eenvoudige en flexibele.

Let op: maximale tijd tussen activeren en storten van eerste saldo is 26 dagen. Activeer je een SIM maar stort je geen saldo dan vervalt hij na 26 dagen en heb je er niets meer aan. Je kunt dan ook niet opnieuw activeren. Prullenbak en een nieuwe kopen is de enige optie. Binnen 26 dagen een plan activeren met auto-pay is equivalent (zie onder) maar alleen interessant als je meerdere maanden achter elkaar in de US bent.

Saldo dat je stort heeft een beperkte houdbaarheid. Tot $25 is dat een maand, daarboven maar tot $100 is het 90 dagen, $100 of meer is een jaar geldig.

Het saldo kun je na het storten gebruiken voor een van de “plans”. Dat zijn:

– $0.25ct/minute plan: geen maandelijkse of andere periodieke kosten. Zolang je saldo hebt kun je bellen en gebeld worden tegen 0.25ct/minute. SMS berichten kosten ook .25ct per stuk. Geen data mogelijk.

– $2/day unlimited. Geen maandelijkse of andere periodieke kosten. Elke dag dat je ten minste een keer belt, gebeld wordt of een SMS verzend of ontvangt wordt er $2 van je saldo ingehouden. Data kun je apart aanschaffen voor $1/100MB. Dit moet je online doen, wordt op dat moment van je saldo afgeschreven en die 100MB is dan te gebruiken tot het einde van de volgende dag. Is het op? Dan moet je opnieuw online weer 100MB extra activeren. Hotspot use OK.

– $30/month. Kost 30 dollar van je saldo, is een maand geldig en in die tijd unlimited calls & texts. Data moet je apart bijkopen voor $5 per 250MB. Is geldig zolang het onderliggende plan nog actief is. Als je dus op dag 28 een bundel bijkoopt van $5 heb je nog maar 2 dagen om die 250MB op te maken. Hotspot use OK.

– $35/month. Kost 35 dollar van je saldo, ook een maand geldig en unlimited calls & texts. 1GB data is inbegrepen zonder beperking. Is die 1GB op dan wordt je snelheid geknepen tot 128kbps. Je kunt data add-ons bijkopen, $10 voor 1GB of $20 voor 3GB. Hotspot use OK.

– $45/month. Kost 45 dollar van je saldo, 1 maand geldig en unlimited calls & texts. 6GB data inbegrepen zonder beperking, daarna geknepen tot 128kbps. Add-ons beschikbaar voor $10/1GB of $20/3GB. Hotspot use OK.

– $65/month. Kost 65 dollar van je saldo. 1 maand geldig, unlimited calls & texts. unlimited data inbegrepen, maximale bandbreedte 3Mbps. Na 22GB verbruik behoud AT&T het recht voor om de bandbreedte te beperken. Hotspot niet toegestaan.

Alle monthly plans hernieuwen automatisch zolang je nog voldoende saldo hebt. Je kunt onbeperkt van plan wijzigen, kwestie van een klik online.

Is het saldo op (of verlopen) dan vervalt de kaart 60 dagen daarna. Wil je hem dus actief houden, zorg dan dat er saldo op staat.

Alle plans, behalve het .25ct/minute plan, staan standaard roaming in Canada en Mexico toe voor zowel bellen, texts als data.

De laatste drie plans ($35/$45/$65) kun je ook elke maand laten renewen met een afschrijving van je credit card (“auto-pay”). Je krijgt dan $5 korting. Let op: als je autopay opzet gaat die charge maandelijks direct naar je credit card, ook als je nog positief saldo hebt. Zorg er dus voor dat je geen saldo (meer) op je account hebt als je auto-pay opzet. Auto-pay is elk moment stop te zetten. Voor een verblijf van drie maanden dus interessant als je elke maand hetzelfde plan wilt.

Voor wat betreft het kopen op het vliegveld: ja, er schijnt een AT&T reseller op het vliegveld te zitten, maar deze schijnt extreme toeslagen in rekening te brengen. Niet doen dus. Zie deze post: https://forums.att.com/t5/Wireless-2014 … -p/4059748

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.