26 berichten aan het bekijken - 1 tot 26 (van in totaal 26)
  • Q:
    Bijdrager
    wverveer

whaa..ik heb het verkloot…knipperende finder

ik was mijn harde schijf van mijn reserve mac aan het opruimen..
    en kwam 2 bibliotheken tegen…1 rechtstreeks op de harde schijf en 1 in de map systeem…
    ik heb gekeken wat er dubbel stond, en heb het een en ander bij elkaar in mappen gegooid..

ik had bv. 2 mappen extensie en die heb ik bij elkaar gegooid…

opeens begon mijn finder te knipperen en zelfs na een herstart doet hij dat nog steeds..af en toe komt de melding Herstel vensters…en herstel vensters niet…maar hier op klikken heeft geen zin…de rest van het bureau blad is ook verdwenen..
    alleen de achtergrond staat te knipperen…kan ik nog wat doen…nwe installatie?

ik zou nog wel graag mijn itunes map (films) willen redden (muziek staat op mijn tc)

Bijdrager
    TheBigZ

Het is ook nog veel te vroeg voor de voorjaarsschoonmaak… sommige mensen doen wel erg hun best om de problemen op te zoeken.

Bijdrager
    wverveer

ja,, dat bedenk ik me nu ook….

nog andere tips?

Bijdrager
    TheBigZ

Je hebt gelukkig een goede backup, dus het leed is te overzien.

Moderator
    unSOUND

Schone installatie.

Dure les: Nooit zomaar denken dat je het beter weet dan een goed draaiend systeem…

Uitleg please: Verschil tussen de 3 Bibliotheekmappen?..

Bibliotheek en Library – moeten ze alle twee op je schijf staan?

Bijdrager
    Maurits

Probeer eens safe boot (met shift toets) of die werkt, en dan terugzetten van de bibliotheken. (als dat lukt)
    of als je een tweede mac hebt: target disk mode en data er af halen.
    Herinstalleren (snow leopard en lion) zetten een schoon systeem er op, maar laten bij default keuzes de gebruikers en hun data er op staan, dus dat is ook een veilige keuze.
    Wel moet je dan misschien wat fonts, drivers en misschien ook applicaties opnieuw installeren.

Bijdrager
    wverveer

oke ja target disk..moet lukken…maar dat gaat via fire wire..toch? en die zit niet op mijn macbook air’11

voor de rest is een nwe installatie niet zo verkeerd..lekker alles weer clean…
    alleen mijn itunes wil ik er nog af

Bijdrager
    macpro

Target disk mode gaat volgens mij tegenwoordig ook via Thunderbolt. Dus als je twee Macs met Thunderbolt hebt hoef je alleen nog maar het kabeltje van € 50 te kopen.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Sorry maar ik kan het niet laten:
    Die avatar van jou, is dat familie?

Hoe kom je er bij om in je systeem map te gaan zitten rommelen. :slant:

Moderator
    Poezenbeest

Het is logisch dat je twee bibliotheken hebt, erger nog, als je in de mappen van de gebruikers kijkt, vind je er nog weer meer! Hoewel ze dezelfde naam hebben, zijn het andere bibliotheken.

In de map in de root staan de extenties e.d. die systeembreed nodig zijn, dus voor alle gebruikers. In de systeemmap staat een bibliotheek die wat beter beschermd is en waarin de extensies van het systeem zelf onder andere staan. Programma’s mogen daar alleen maar na jouw toestemming in schrijven. In de gebruikersmap staat de bibliotheek die nodig is voor de gebruiker.

Het is juist deze structuur die OSX zo veilig maakt omdat bepaalde commando’s bijvoorbeeld alleen maar vanuit de systeembibliotheek uitgevoerd mogen worden. Virussen hebben zo veel minder kans om de essentiële dingen van het systeem te raken.

Bijdrager
    Hansi2124

En dit is een prachtig voorbeeld waarom Apple de thuisbibliotheek heeft verborgen in Lion…….

Bijdrager
    Gogol

Het is juist deze structuur die OSX zo veilig maakt omdat bepaalde commando’s bijvoorbeeld alleen maar vanuit de systeembibliotheek uitgevoerd mogen worden. Virussen hebben zo veel minder kans om de essentiële dingen van het systeem te raken.

De mens is erger dan een virus. Er zou anti-mens software op computers moeten komen :sarcastic:

Bijdrager
    wverveer

jaja..het is echt ongelooflijk stom…maar mijn hd raakte ieder keer vol…dus ik dacht ik ga de boel maar eens grondig opschonen…en dat is gelukt..

iemand nog een tip hoe ik het er krijg? mijn air heeft alleen usb…of ethernet

Moderator
    unSOUND
    wverveer op 06 januari 2012

jaja..het is echt ongelooflijk stom…maar mijn hd raakte ieder keer vol…dus ik dacht ik ga de boel maar eens grondig opschonen…

Ik heb het in bijna ieder opruim-topic verteld, en ik zeg het nog maar eens: Als je schijfruimte te kort komt, kun je 2 dingen doen: Grotere schijf kopen, of kritisch kijken naar je MP3’s, video’s en foto’s, maar blijf met je tengels uit de mappen van OS X.

Bijdrager
    wverveer

yep thanks…gewaarschuwd mens telt voor 2, maar een ervaren mens voor 4 of 5 denk ik…

baal er wel van, en heb nu op mijn werk er alles af getrokken en dan nu maar weer een cleane install..is ook wel eens lekker

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot
    Hansi2124 op 06 januari 2012

En dit is een prachtig voorbeeld waarom Apple de thuisbibliotheek heeft verborgen in Lion…….

Prachtig voorbeeld Hansi? Het was dus voor zover ik het begrepen heb juist NIET de thuisbibliotheek die opgeruimd werd! Dus wat voor nut heeft het om de thuisbibliotheek uit veiligheidsoverwegingen onzichtbaar te maken als je tegelijkertijd kennelijk wel zonder meer in de root library en systeemmap kan komen?

Bijdrager
    Hansi2124

Om nog meer gerommel te voorkomen door gebruikers die niet weten waar ze mee bezig zijn…
    Voor de gewone bibliotheek heb je ook een wachtwoord nodig als het goed is.

Al die dingen zouden verborgen moeten zijn om het een algemeenheid te laten zijn naar mijn idee. Maar dat je dus niet zonder meer zonder er verstand van te hebben iets kan doen in dit soort mappen mag dan toch wel blijken uit die extra hobbels die je moet nemen……

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot
    Hansi2124 op 06 januari 2012

Voor de gewone bibliotheek heb je ook een wachtwoord nodig als het goed is.

Ik ben de enigste hier en ik log in als beheerder (niet als root!) dus niet als gebruiker en dan heb je geen wachtwoord nodig. Als gebruiker wel denk ik want die heeft natuurlijk minder rechten.
    Naast onzichtbare mappen is het dus voor mensen die dit soort fouten kunnen maken beter om in ieder geval als gebruiker in te loggen.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    hendrik op 06 januari 2012

Ik ben de enigste hier en ik log in als beheerder (niet als root!) dus niet als gebruiker en dan heb je geen wachtwoord nodig. Als gebruiker wel denk ik want die heeft natuurlijk minder rechten.

Om iets te doen in de map ~/Bibliotheek heb je geen wachtwoord nodig, welk soort gebruiker je op het moment ook bent — dit omdat het je eigen Bibliotheek is, en op je eigen mappen en bestanden heb je altijd alle benodigde rechten. Als je er geen schrijfrechten in zou hebben, zouden programma’s die je zelf opstart, ook niks in ~/Bibliotheek kunnen doen.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Ik dacht ook niet aan je eigen bibliotheek, maar die op de root van je schijf… (Dat is de bibliotheek die de TS verziekt lijkt te hebben)

Bijdrager
    wverveer

Ik heb de meeste data eraf, en wil nu weer opnieuw het systeem installeren ( snow leopard) er stond lion op…
    maar als ik nu opstart met de dvd en C ingedrukt, komt ik bij de install schermen en krijg vervolgens de melding dat ik snow leopard niet op mijn harde schijf kan installeren….

(er kan ook niet van die harde schijf worden opgestart??)

wat kan ik hier nog aan doen?

Bijdrager
    Hansi2124

Kan je dan nog opstarten met die installatie-dvd, daar Schijfhulpprogramma van opstarten, je Mac formatteren en SL installeren?

Bijdrager
    wverveer

thanks, dat is uiteindelijk gelukt…nu alles weer opnieuw clean opbouwen

Bijdrager
    Hansi2124

Mooi!

Inactief
    Anoniem
    wverveer op 09 januari 2012

thanks, dat is uiteindelijk gelukt…nu alles weer opnieuw clean opbouwen

Pas maar op, die opruimactie bracht je toch in de problemen?

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

De TS bedoeld waarschijnlijk opnieuw installeren van programma’s e.d.

26 berichten aan het bekijken - 1 tot 26 (van in totaal 26)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.