9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    Rensvw

Wetten en regels iPad

Goedendag,

Ik moet voor school een branchescriptie maken.
    Ik hou het over de tabletbranche, en heb dus een paar vragen.
    Ik moet alleen nog informatie hebben over de wetten en regels in Nederland waar Apple zich aan moet houden.

Denk aan:
    -Product samenstelling
    -Milieu/verpakkingen
    -Arbo
    -Transport
    -Veiligheid
    -Keuringsrapporten
    -Verplichte verzekering
    -Vergunningen

Heeft iemand hier verstand van? Of kent iemand een handige website waar dit overzichtelijk staat?
    De regels moeten zoveel mogelijk gericht zijn op de tabletbranche, maar ik snap dat sommige regels heel algemeen zijn en daarom gelden voor meerdere elektronicabedrijven.

Alvast bedankt!

Bijdrager
    Dr. Maddox

Geen idee maar moet je niet in de richting van Europese wetgeving zoeken? CE normen en certificeringen. ISO en weet ik veel wat nog meer?

http://zakelijk.infonu.nl/diversen/56540-europese-regelgeving-en-normen.html

Bijdrager
    Rensvw

Ja, alles hoe het in Nederland moet. Dus als iets europees bepaalt is, zal het ook in Nederland gelden. Bedankt voor je input.

Bijdrager
    Obi

CE “certificering” of richtlijn neemt een aantal aspecten van bovengenoemde items voor z’n rekening, echter niet alles.
    Het is een tijd geleden dat ik risico analyses heb gedaan voor CE certificering, en het zou kunnen zijn dat de scope van CE certificering inmiddels uitgebreid/verandert is. Maar In principe alle in de EU verkochte consumenten producten moeten een CE certificering hebben. (CE conformiteits-verklaring)

Wat CE onder andere regelt:

– Handleiding van een product dat in een specifiek EU land wordt verkocht moet in de taal van dat land zijn opgesteld.
    – beveiligingsvoorzieningen voor elektrische apparatuur.

Bij elektrische apparaten wordt bv ook gekeken naar elektromechanische emissies, maar dat wordt niet ‘direkt’ mbv CE geregeld.

Bijdrager
    Rensvw

@Obi Bedankt! Heb je nog wat extra bronnen, waar ik nog meer wetten en regels kan vinden?

Bijdrager
    Obi

wikipedia lijkt me een goede start en de linkjes in dat artikel hebben ook wat nuttige informatie:

http://nl.wikipedia.org/wiki/CE-markering

Bijdrager
    Rensvw

Ik moet mij niet alleen richten op de CE markering. Ik moet ook inzicht krijgen in regels op het gebied bijv: transport.

Bijdrager
    computer space

Sterker nog, de EU regels zijn tegenwoordig ongeveer de wereldregels. Neem iets als ROHS. Europees vogeltje. Probeer nog maar eens iets electronisch te kopen dat geen ROHS is….
    Regels voor de tabletbranche ga je niet vinden. Gaat gewoon op een hoop met elektrische koffiebonenmalers, ladyshaves, dildo’s en muziekwenskaarten. Anders moeten ze voor iedere gek die met het volgend onzinprodukt uitkomt weer een nieuwe wet bakken.

Bijdrager
    Rensvw

@computer space

Daar heb je gelijk in. Had ook wel verwacht dat er standaart regels zijn voor elektronica.
    Over ROHS ga ik wat meer opzoeken.
    Bedankt.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.