12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    nebilem

Wettelijke garantie

Hallo,

Ik ben me nog steeds aan het oriënteren voor de beste deal en ben bij Mediamarkt wezen kijken. Hier krijg ik 2 jaar garantie en 6% studentenkorting. Bij de Mycom krijg je 3 jaar garantie maar weet nog niet of ik hier ook 6% korting krijg.

Hoogste korting is via de site van Apple maar liefst 12% korting, maar wel met 1 jaar garantie. Dit snap ik ff niet volgens de wet hoor je minimaal 2 jaar garantie te hebben en een computer van een merk als Apple zelfs 5 jaar. Althans je mag verwachten dat een computer van Apple toch minimaal 5 jaar meegaat. Betekent dit dat Apple geen vertrouwen heeft in zijn product?

Als de Mac die ik koop na 2 jaar kapot gaat kan ik dan verwachten dat Apple het repareert?

Bijdrager
    Chorro

1 jaar heb je garantie, met daaraan vast 1 jaar coulance. Echter is Apple inderdaad soms niet het meest coulante merk.

Bijdrager
    Hansi2124

Zoals je vaker kan lezen heb je recht op 1 jaar fabrieksgarantie van Apple sowieso. 2 Jaar mag je zeker verwachten volgens het Consumentenrecht.
    Maar feit is en blijft dat jij na een half jaar moet aantonen dat het defect niet door jou is veroorzaakt. En dat kan ook nog weleens moeilijk zijn.
    Verder is het vaak zo dat de kosten gedeeld worden naar rato. Dus heb je een defect na 2,5 jaar dan is het mogelijk als jij 70 procent van de kosten betaalt en je verkoper de andere 30 procent. Maar vaak moet je dan wel knokken voor je recht.
    5 Jaar garantie bestaat gewoon niet voor computers. Dat kan je wel uit je hoofd zetten……

Bijdrager
    Stargazer72

De Europese Richtlijn Koop & Garantie regelt in Europees verband een minimale wettelijke garantietermijn van 2 jaar. Daarnaast gelden in Nederland nog ruimere regels t.a.v. de te verwachten kwaliteit van het product (waardoor de minimale termijn van 2 jaar in sommige gevallen ruimer wordt).

Maar, er is een verschil tussen je recht hebben en je recht krijgen… En daarin is Apple (en vele anderen) nou niet echt een sterspeler (wat ze, noem maar eens wat, qua design wel zijn).

Bijdrager
    Hans B

Ik doe het even uit mijn hoofd, dus Google even voor de zekerheid (consumentenrecht garantie). Garantie is een wettelijk recht. De wettelijke garantie wordt gegeven door de verkoper. Dit staat los van de garantie die door de fabriek wordt gegeven (die is eigenlijk extra op de wettelijke garantie). De wettelijke garantie heeft niet de beperking van 1 jaar, maar duurt zolang je redelijkerwijs mag verwachten dat het product goed werkt. Van computers (en zeker de duurdere exemplaren zoals Apple) mag je verwachten dat ze wel langer dan 1 jaar meegaan, hoe lag precies weet ik niet maar drie jaar lijkt me niet onredelijk.
    Als iets na 1 jaar defect gaat en gratis wordt gerepareerd (door de verkoper, al dan niet via Apple), dan is dat geen coulance, maar gewoon een wettelijke verplichting. Overigens heb ik zelf een defect beeldscherm gehad van een MacBookPro (15 maanden oud). Is door Apple gratis vervangen, dus het kan wel.

Bijdrager
    Chester16

Wanneer er iets stuk gaat na een jaar (wat niet door jouw fout is gebeurt), kun je ze opbellen en vragen of ze het willen repareren. Waarschijnlijk zullen ze dan zeggen dat ze dat niet willen doen en dat jij moet aantonen (na zes maanden aankoopdatum) dat de ‘fout’ of ‘defect’ niet door jou is ontstaan. Gelukkig kennen we hier in Europa een zogenaamd ‘eerlijk procesrecht’. Dat houdt in dat er in een geschil sprake moet zijn van gelijkwaardigheid in informatievoorziening. Wanneer er iets dus net buiten het eerste jaar stuk gaat (maar wel binnen de redelijke termijn), heb jij (officieel) recht op de informatie die gebruikt is bij het ontwerpen van de Mac. Apple zal dit zeker niet vrijgeven. Maar je kunt het wel afdwingen….de kans is heel groot dat ze jouw Mac dan vervangen of alsnog repareren.

Mijn MacBook Pro 17″ van ongeveer €3000,- vertoonde kuren, 3 maanden na het verstrijken van de beperkte garantie van een jaar. Apple wilde het niet repareren, toen heb ik het op bovenstaande wijze opgelost. Binnen vier weken na het eerste telefoongesprek met Apple had ik een nieuwe MBP ontvangen (+ excuses & een hoes naar keuze). Echter zul je wel, zoals boven door Hansi2124 aangegeven, moeten knokken voor je recht (en ‘je poot stijf houden’). Een goede rechtsbijstandsverzekering helpt daar zeker bij (tenminste bij mij heeft het wel geholpen:wink:)

Moderator
    Strifer

Na twee jaar wordt het lastig, maar niet onmogelijk. Je moet alleen wel ver durven en kunnen gaan en daarbij je poot stijf houden (en dus niet gaan schreeuwen, dreigen of whatever..). En vooral goed weten waar je mee bezig bent.

Apple zelf doet na een jaar al lastig, maar andere winkels houden zich vaak wel aan die twee jaar (zo ook de genoemde mediamarkt).

Vijf jaar kun je op je buik schrijven, denk ik. Elke computer, ook die van Apple zijn voor het grootste deel uit standaard PC onderdelen gebouwd. Het verschil zit hem in de samenwerking van de onderdelen en de software. Die software gaat niet kapot, je computer wel. Dus van een Apple kun je niet verwachten dat ie langer meegaat dan een andere… dat is het verschil namelijk niet.

Zoals Chester hierboven zegt kan een rechtsbijstandsverzekering je zeker helpen in dergelijke gevallen.

Moderator
    Poezenbeest

Garantie en het recht op een deugdelijk product zijn twee verschillende zaken. Apple garandeert één jaar de werking van het product. Dat ze daarna nog verantwoordelijk zijn voor hun producten, dat gaat er moeilijker in, maar is wel een feit.

Bijdrager
    nebilem
    Hansi2124 op 17 januari 2011

Zoals je vaker kan lezen heb je recht op 1 jaar fabrieksgarantie van Apple sowieso. 2 Jaar mag je zeker verwachten volgens het Consumentenrecht.

Maar feit is en blijft dat jij na een half jaar moet aantonen dat het defect niet door jou is veroorzaakt. En dat kan ook nog weleens moeilijk zijn.

Verder is het vaak zo dat de kosten gedeeld worden naar rato. Dus heb je een defect na 2,5 jaar dan is het mogelijk als jij 70 procent van de kosten betaalt en je verkoper de andere 30 procent. Maar vaak moet je dan wel knokken voor je recht.

5 Jaar garantie bestaat gewoon niet voor computers. Dat kan je wel uit je hoofd zetten……

Dat laatste klopt niet. Ik heb het nagevraagd bij mijn docenten op de Uni maar ook volgens hun mag je verwachten dat Apple na 5 jaar coulance biedt. Want je betaald toch minimaal 999 euro voor een laptop dat eigenlijk kwa specificaties niet veel beter is dan een hp laptop van 600 euro. Tegenwoordig krijg je voor 600 euro al een i-processor bij andere fabrikanten.

Bijdrager
    nebilem

Ik wil best betalen voor Apple Care maar dat is gewoon een verlenging van je garantieduur en het is geen verzekering of iets dergelijks net als bij mobiele telefoons. Daarom ben ik van mening dat Apple Care gewoon weggegooid geld is ook al hebben mensen er hele goede ervaring mee.

Bijdrager
    Ir.Bob

Waar haalt iedereen toch die twee jaar garantie termijn vandaan. Er is geen enkele wet in Nederland die over een termijn van twee jaar rept. En het is echt de Nederlandse wet die geldt in Nederland.

Zoals Hansi2124 al zei: Je hebt WETTELIJK 6 maanden garantie, waarin de bewijslast bij de verkoper ligt. Daarna heb je garantie voor de levensduur die je redelijkerwijs mag verwachten. De bewijslast ligt bij jou, en bewijzen dat je een product niet misbruikt hebt is vrijwel onmogelijk.

Dat de meeste verkopers (N.b. het gaat niet om producenten) 1 jaar garantie leveren is hun goedrecht, maar wettelijk hoeven ze maar 6 mnd te leveren.

@Stargazer die richtlijn is een stuk minder toegefelijk dan het Nederlandse recht: Net als bij ons ligt de eerste 6 maanden de bewijslast bij de verkoper. Echter nu komen de verschillen: De in de Nederlandse wet geregelde termijn die redelijkerwijs mag verwachten is in de Europese richtlijn ingekort tot 2 jaar. In de periode 6-24 maanden is de bewijslast eveneens omgekeerd (dus ligt bij jou), echter je moet aantonen dat het defect bij aankoop aanwezig was. Voor de Nederlandse wet hoef je alleen maar aan te tonen dat de kwaliteit niet is die je mag verwachten.

Bijdrager
    Hansi2124
    nebilem op 18 januari 2011
    Hansi2124 op 17 januari 2011

Dat laatste klopt niet. Ik heb het nagevraagd bij mijn docenten op de Uni maar ook volgens hun mag je verwachten dat Apple na 5 jaar coulance biedt.
    Het wordt dan eens tijd dat die docenten met beide benen op aarde terechtkomen. Praten erover is 1 ding, maar het gedaan krijgen is het andere. Ik wed mijn laptop erop dat ze het nog nooit aan de hand hebben gehad.

Voorbeeld:
    Man komt bij de APR met een kapotte iMac uit 2005. Het blijkt dat de usb-poort defect is. De APR biedt aan om de reparatie uit te voeren en 20 procent voor eigen rekening te nemen. Omdat de iMac pas 5 jaar oud is en duur was in aanschaf.

Toen werd de man wakker geschud en zijn droom hield op.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.