9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    macmaus

Western Digital en Mavericks – waarschuwing

Ik kreeg vandaag dit mailtje van Western Digital, een waarschuwing over dataloss bij gebruik van externe (WD) harddisks:

Dear WD Registered Customer,

As a valued WD customer we want to make you aware of new reports of Western Digital and other external HDD products experiencing data loss when updating to Apple’s OS X Mavericks (10.9). WD is urgently investigating these reports and the possible connection to the WD Drive Manager, WD Raid Manager and WD SmartWare software applications. Until the issue is understood and the cause identified, WD strongly urges our customers to uninstall these software applications before updating to OS X Mavericks (10.9), or delay upgrading. If you have already upgraded to Mavericks, WD recommends that you remove these applications and restart your computer.

The WD Drive Manager, WD Raid Manager, and WD SmartWare software applications are not new and have been available from WD for many years, however solely as a precaution WD has removed these applications from our website as we investigate this issue. .

Sincerely,
    Western Digital

Bijdrager
    tarun

Goede tip, maar die software van WD gebruikte ik niet. Er is beter spul beschikbaar.

Bijdrager
    Buzz

Zulke software is helemaal nergens voor nodig, en kan, zoals nu bewezen wordt, eigenlijk alleen maar voor problemen zorgen.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Ik heb nog nooit begrepen waar die programma’s nu precies voor nodig zijn — het is niet alsof OS X zelf de schijf niet herkent als je ze niet installeert.

Bijdrager
    SunKeeper

Thanks, volgens mij staan die apps bij mij ook nog ergens.

Snel een schoonmaakactie gaan uitvoeren.

Bijdrager
    Facundo
    Bijdrager
    SunKeeper

Toch nog schoppen in dit topic.

Ik heb twee WD My Book Studio schijven met FireWire 800. (als ik toen wist wat ik nu weet had ik ze nooit gekocht, maar goed)
    Ten minste, ik heb er maar eentje gekocht,(april 2011) die ging echter na 4 dagen defect, dus opgestuurd. Vervolgens kreeg ik een nieuwe en een gerepareerde. Verder geen bericht ontvangen, dus had Redcoon (of WD) zitten slapen hoogstwaarschijnlijk.

Op één van de schijven heb ik in 2011 Time Machine gebruikt, maar omdat ik een half jaar later via het netwerk ging backuppen i.c.m. AirPort Extreme en WD Elements USB 2.0-schijf (zijn inmiddels twee schijven sinds Mountain Lion) is dus de My Book aan de kant gezet.

Tijdens het upgraden naar Mountain Lion eind 2012 is de schijf nog een paar weken voor Time Machine gebruikt. (losse extra backup, omdat het kan)

Nu wil ik naar Mavericks, dus maak ik daarvoor weer extra back-ups. Ik heb de Smartware software verwijderd en daarna wilde ik Time Machine aanzetten op de schijf. (alles is op dit moment nog Mountain Lion)
    Tijdens het bijwerken van de backup bleef de boel vasthangen en enkele uren later hing de hele Mac op de schijf. Programma’s openden niet meer, tot het moment dat ik de schijf lostrok. (kon niet anders, Time Machine stopte niet en verwijderen lukte niet binnen een half uur)
    Daarna werkte de Mac weer prima en openden alle programma’s die ik daarvoor had aangeklikt.

Ik ging ervan uit dat het aan Time Machine lag, dus maar even geformatteerd en daarna Time Machine opnieuw aangezet. Drie uur later was ie 77 MB verder, en gaf Time Machine het op met de melding dat ik de schijf beter kon herstellen in Schijfhulpprogramma.
    De andere My Book uit het doosje gehaald en daar hetzelfde mee geprobeerd, ook die loopt vast.

Mijn andere Mac heeft de WD software nog wel en nu ik daar een backup maak loopt dat allemaal prima. Op beide schijven.
    Kan Mountain Lion niet met de schijf overweg zonder die software?

Kan de software ook niet updaten omdat alles offline is bij WD. Firmware van de schijf is hetzelfde verhaal. (”This software is currently unavailable”)

Lekkere boel is het.:x

Bijdrager
    SunKeeper

Update: denk dat ik het al weet, sowieso één schijf is defect. De andere ga ik nog testen.

Direct RMA aangevraagd, ding gaat vandaag nog op de post.

Bijdrager
    tjrd77

Afgelopen zaterdag is ook mijn WD My Book Studio II door Mavericks aangepakt. De schijf, 2Tb raid 1, aangesloten met Firewire 800, liep al ruim een week prima op Mavericks. Het is mijn werkschijf, met daarop ruim 15 jaar aan grafisch werk en fotografie!!!

De schijf was na het ontwaken van de iMac voorzien van het oranje ‘fabrieks’ icoontje en het label ‘MyBook’. Bij het openen was de schijf leeg en was er 2Tb beschikbaar van de 2Tb.
    Ik gebruik géén software van WD, behalve de drivers die door Apple zijn opgenomen in Mavericks. Maar geen drive managers, raid managers of wat dan ook.
    Op dit moment maakt Data Rescue 3 een deep scan van de drive op een tweede iMac met daarop Mountain Lion. Dit proces duurt nog ruim 18 uur en ik hoop dat de data hersteld kan worden.

Zijn er hier meer mensen die dit probleem zo doormaken? En zijn er mensen die succes hebben gehad met data recovery? Ik lees er hier op OMT helaas maar weinig over..

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.