23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)
  • Q:
    Bijdrager
    diotav

Western Digital brengt eerste 2,5″-hdd van 1TB uit

[size=18:8ece400625]Western Digital brengt eerste 2,5″-hdd van 1TB uit[/size:8ece400625]

Western Digital heeft twee nieuwe Scorpio Blue-schijven voor mobiele toepassingen aangekondigd. De 2,5″-schijven hebben capaciteiten van 750GB en 1TB. De Amerikaanse fabrikant claimt de eerste te zijn met een 2,5″-hdd van 1TB.

Het 1TB-model bevat drie platters van 333GB en beide Scorpio Blue-modellen hebben een sata 3Gbit/s-interface. De schijven zijn 12,5mm dik en dat is meer dan de standaarddikte van 2,5″-schijven, die 9,5mm bedraagt. Western Digital heeft de schijven voorzien van WhisperDrive-, ShockGuard- en SecurePark-technologie voor respectievelijk stille werking, schokbestendigheid en het parkeren van de koppen zodra dit nodig is. Meer specificaties geeft het bedrijf nog niet. De fabrikant hanteert een adviesprijs van 250 dollar voor de 1TB-versie en 190 dollar voor het 750GB-exemplaar.

Western Digital voorziet externe drives in zijn My Passport Essential SE-serie al van de nieuwe Scorpio Blue-schijven; de verwachting is dat ze binnenkort in notebooks, kleine desktop-pc’s en externe schijven van andere fabrikanten verschijnen. In september van vorig jaar kondigde Western Digital al de eerste 2,5″-hdd met een capaciteit van 500GB aan. Overigens is de 1TB-Scorpio Blue niet het eerste opslagapparaat van 1TB met een 2,5″-formaat: dat was de ssd die PureSilicon begin dit jaar aankondigde.

Bron: Tweakers.net

Prachtige ontwikkeling gezien de prijzen van SSDs momenteel nog veel te hoog liggen!

[size=9:8ece400625]*Alleen geschikt voor de MacBook Pro 17-inch![/size:8ece400625]

Bijdrager
    R-Flow

Hoveel rpm ie is, is nog niet bekend?

Bijdrager
    diotav

Ik mik op 5400 RPM. Verschil zal daarentegen klein zijn.

Bijdrager
    J-P-H

Maar un bietje dik hé.
    Dat past denk ik niet in een MacBook (Pro).

Moderator
    Rivanov

Dat dacht ik dus ook toen ik de dikte zag.. :?

Bijdrager
    Pieterr
    ”R-Flow”

Hoveel rpm ie is, is nog niet bekend?

WD Scorpio Blue, 1 TB, SATA 3 Gb/s, 8 MB Cache, 5200 RPM.

Bijdrager
    Xserve

Wat is eigenlijk het grootste formaat desktop HD dat je kan kopen?

Bijdrager
    Pieterr

Intern bedoel je? In ieder geval (minstens) 2TB.

Bijdrager
    diotav

*Alleen geschikt voor de MacBook Pro 17-inch!

Bijdrager
    Pieterr
    ”diotav”

*Alleen geschikt voor de MacBook Pro 17-inch!

En waarschijnlijk nog een sloot andere stoeptegeldikke (niet-Apple) notebooks…

Bijdrager
    Soulshaker

Ik heb mijn 15″ unibody eens open gedaan (die met het klepje) , en eens nagemeten met de schuifmaat
    De diepte vergeleken met de bovenkant van de batterij is 14mm
    Ook aan de afgeronde rand moet het juist lukken
    Volgens mij is het 9/10 geen probleem om de 1TB daar in te steken :)

Bijdrager
    Soulshaker

” Both the new (late 2008) MacBook and MacBook Pro unibody can fit 12.5mm HDD. I have tested it in both notebooks.
    Regards,
    Andrej H.
    Servisny technik Apple”

http://tweakers.net/nieuws/61478/western-digital-brengt-eerste-2-komma-5-inch-hdd-van-1tb-uit.html?mode=nested&max=10&niv=0&order=asc&page=2#reacties

ze passen dus hoogstwaarschijnlijk bij de unibody’s :D

Bijdrager
    diotav

Dat is mooi om te horen .. 1TB in een laptop is ziek! :bigsmile:

Bijdrager
    iDecide

1TB voor 2,5″ is inderdaad massive, voor mij is dit echt niet nodig. Toch vind ik het een mooie ontwikkeling.

Zit zelf te wachten op het moment dat een 128GB SSD voor €100 a €150 te krijgen is.

Helemaal als ik er aan terug denk dat ik ongeveer 3 maand geleden heb besloten om bijna al m’n data van opdrachten/projecten alleen maar extern op een NAS-schijf of server te bewaren (dus bijna niets meer op de laptop).

Bijdrager
    Soulshaker
    ”iDecide”

Zit zelf te wachten op het moment dat een 128GB SSD voor €100 a €150 te krijgen is.

Kijk dan maar goed uit wat voor SSD je koopt
    Iedereen denkt SSD = supersnel , niet dus
    De goedkoopste SSD’s zijn meestal met een Jmicron controller (o.i.d)
    Op het vlak van schrijf prestaties zijn ze volledig inferieur t.o.v een klassieke harde schijf
    Met het lezen zijn ze wel beter , maar echt super veel is het ook niet

Zo een jMicron SSD is dus volledig af te raden

De echt snelle SSD’s kosten dan ook stukken meer , daarmee dat ik nog liever een jaartje of 2 wacht voordat ik ga kijken naar een SSD

Bijdrager
    jacogrinwis

Mooi om te horen ik wil ook een 1TB aanschaffen voor in mijn 17″ unibody alleen vroeg ik me af wat is dit dan voor een harddisk
    http://www.pcconnection.com/IPA/Shop/Product/Detail.htm?sku=9208983&oext=1038A&ci_src=14110944&ci_sku=9208983

Zal ik in snelheid verlies veel merken als ik van een 7200rpm 320GB naar 5200rpm 1TB over stap??

Bijdrager
    Soulshaker

Die hitachi is een 3,5 inch schijf , past niet in de MBP
    Ja er staat 2,5″ maar google eens de fabrikanten nr

En je zal wel een verschil merken in snelheid hoor ,zelfs met de 5200RPM schijf

De 1TB heef 3 plaaters van 333GB , terwijl de 320GB er normaal gezien 2 van 160GB heeft (Een platter is die draaiende schijf die zich in de HD bevind)
    En hoe meer GB op zo een platter , hoe dichter de sectoren naast elkaar liggen en hoe sneller er iets gelezen kan worden

Een HD met grote opslag kan dus een snellere maar met minder opslag overtreffen met de schrijfsnelheid

Bijdrager
    jacogrinwis
    ”Soulshaker”

Die hitachi is een 3,5 inch schijf , past niet in de MBP
    Ja er staat 2,5″ maar google eens de fabrikanten nr

En je zal wel een verschil merken in snelheid hoor ,zelfs met de 5200RPM schijf

De 1TB heef 3 plaaters van 333GB , terwijl de 320GB er normaal gezien 2 van 160GB heeft (Een platter is die draaiende schijf die zich in de HD bevind)
    En hoe meer GB op zo een platter , hoe dichter de sectoren naast elkaar liggen en hoe sneller er iets gelezen kan worden

Een HD met grote opslag kan dus een snellere maar met minder opslag overtreffen met de schrijfsnelheid

Dus wat jij zegt is dat die 1TB schijf sneller is??

Bijdrager
    Soulshaker

Ja

Bijdrager
    jacogrinwis

Nu dan maar afwachten wanneer ze weer leverbaar worden heb er een gereserveerd bij Central Point.

Bijdrager
    Soulshaker

ok, laat maar iets weten dat het gelukt is
    En dat hij past in de 17″ unibody:wink:

Bijdrager
    Q4

Is die access-tijd van 12ms niet erg traag om te gebruiken in een MacBook Pro?
    Veel andere schijven (zoals de 750GB’s blue en black van WD) hebben een accesstijd van slechts de helft of een derde (afh of je de Blue (5400rpm) of de black (7200rpm) hebt).

Zag trouwens dat Samsung er ook een heeft van 9,5mm 1TB en 12ms access-tijd. Kost momenteel 79,99 bij Paradigit.

Maar ja ook hiervoor geldt dat het waarschijnlijk storend traag is om je systeem van te draaien??

Bijdrager
    Q4

Is die access-tijd van 12ms niet erg traag om te gebruiken in een MacBook Pro?
    Veel andere schijven (zoals de 750GB’s blue en black van WD) hebben een accesstijd van slechts de helft of een derde (afh of je de Blue (5400rpm) of de black (7200rpm) hebt).

Zag trouwens dat Samsung er ook een heeft van 9,5mm 1TB en 12ms access-tijd. Kost momenteel 79,99 bij Paradigit.

Maar ja ook hiervoor geldt dat het waarschijnlijk storend traag is om je systeem van te draaien??

23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.