15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:
    Bijdrager
    appeltje82

Werktemperatuur Mac Mini?

Ik heb sinds enkele maanden een Mac Mini op het bureaublad staan. Middels iStatPro kun je de temperatuur in de gaten houden. Nou viel mij op dat mijn mini redelijk warm wordt, tijdens normaal licht gebruik is de temperatuur van de processor zo’n 50C, echter bij wat zwaardere belasting loop deze op tot 70C.

Ik vroeg mij af of deze temperaturen voor een dergelijk mac mini 1.83 Core Duo met 1GB normaal zijn?

Bijdrager
    dfI*)#[email protected](*_)$U#JHEN#[email protected]$(#@Halert(‘hi’);

dat soort temperaturen zijn wel normaal. Ik weet niet wat mijn mac mini doet, maar bij gewone intel pc’s met een grote kast is de temperatuur ook zo’n 60-80 graden

Bijdrager
    SCCB

@appeltje82:
    Ik heb dezelfde mac en de temperaturen zijn identiek. Niets om je zorgen over te maken.

:finderoud:

Bijdrager
    japser909

80 c is nie gezond, dat doet al gekke dingen met de pasta… :roll:

Bijdrager
    Brent146

En je kan hem laten afkoelen door het gratis programma smcFanControl. Hier het linkje: http://www.macupdate.com/info.php/id/23049.

Bijdrager
    macses
    ”Brent146″

En je kan hem laten afkoelen door het gratis programma smcFanControl. Hier het linkje: http://www.macupdate.com/info.php/id/23049.

wat niet altijd even goed is voor je :apple: (ofwel constant fangeluid en een koude :apple: ofwel kan je je :apple: overhitten)

Bijdrager
    Cenobyte

Bij mij gaat het ook nie goede met de temp van de Mini!

Het apparaat staat in een kast met andere audio en video en loopt regelmatig vast met een Kernel panic. Nou voelde alles al vrij warm aan en ik ben het dan ook eens in de gaten gaan houden. Wat me opvalt:

– de temp van de CPU loopt op tot tegen de 80 graden
    – de fan daarentegen blijft altijd onder de 2000rpm.

Kan die fan gewoon niet harder draaien of is dit een fout in de aansturing?

Bijdrager
    bommels

@cenobyte: ik denk dat die kernel panics door te warm RAM veroorzaakt worden. De fan speed wordt gecontroleerd door de temperatuur van de CPU. Met smcFanControl moet je dan gewoon instellen dat de fan eerder aan moet slaan, waarschijnlijk gaat het dan allemaal wel goed.
    Tenzij het in die kast in z’n geheel te warm wordt om nog een beetje fatsoenlijk te koelen natuurlijk…

grtz bart

Bijdrager
    Cenobyte

Ik vermoed een combinatie van factoren. Gisteren ging ie over zijn nek zonder dat er een ander apparaat in de kast aan stond. Het is echter een redelijk gesloten ruimte plus het apparaat staat bovenop een harddisk-videorecorder die, zelfs als ie uit staat, soms nog relatief lauw aanvoelt. Ik heb inmiddels de Iomega externe HD er ook al onderuit gehaald (dat was zo’n stapelbare drive, maar dan wordt het hele zootje helemaal te heet).

Ik ga het dingetje dus maar op zijn eigen glasplaat zetten en ik zal die extra koelersoftware er eens op gaan zetten, voordat er schade aan de hardware ontstaat.

:D

Bijdrager
    TypeWriter

Toch is het raar dat Apple op zijn website aangeeft dat je niets OP de MacMini moet zetten om de koeling niet dwars te zitten, terwijl de mini lucht aanzuigt via de ONDERKANT. Of verliest ie juist een heleboel warmte door de bovenkant als koelvlak te gebruiken?

Je zou de Mini eens op een paar kleine pootjes moeten zetten van 1 cm, en dan kijken of de temperatuur lager blijft.

HE

Bijdrager
    Cenobyte

Dat heb ik al geprobeerd:

– op pootjes,
    – uit de kast gehaald en op de vloer geplaatst zonder spullen eromheen,
    – sfcFanControler met een hogere minimumgrens (2200 toeren).

Het ding blijft oplopen tot soms wel achter in de 80 graden… Overigens heb ik een nieuwe clean install gedaan van Leopard en nu zijn de kernel panics gelukkig weg.

De bovenkant wordt inderdaad niet meer dan lauw, terwijl de rubberen onderkant erg heet wordt en zelfs een beetje naar opgewarmd rubber stinkt.

Bijdrager
    MichMich

Moet zeggen dat mijn AppleTV ook een geliefd object is als ik koude handen heb…;) Net als mijn macbookje…;)

Bijdrager
    Renzs

Zelfde Mac. Alleen 2 GB RAM. En dezelfde temperaturen.

Bijdrager
    Fred
    ”japser909″

80 c is nie gezond, dat doet al gekke dingen met de pasta… :roll:

Dat hangt dan van de pasta af. Pasta die bij 80 graden celcius al problemen geeft is niet geschikt voor het doel.
    Daarnaast geeft iStat pro niet de temperatuur van de behuizing weer, maar van de chip, daar zit nogal wat verschil tussen….

Moderator
    unSOUND

80 graden is zeker geen probleem. Intel geeft zelf aan dat die CPU
    zelfs over de 100 graden aankan… dan is 80 graden zeker geen probleem.

Eén ding moet me wel even van het hart: Ik zie de laatste tijd meer van dit soort topics: Iemand heeft een Mac die prima werkt, gaat dan met software naar allerlei getallen lopen kijken die hem/haar niks zeggen, en ineens is hij/zij enorm bang dat er iets mis is, terwijl de machine probleemloos werkte, TOT hij/zij met die programma’s aan het klooien ging… Mijn advies is dan ook om ten eerste pas naar dergelijke programma’s te gaan kijken op het moment dat je machine ook echt een probleem heeft, want 8 van de 10 keer staat men zichzelf gewoon onbewust bang te maken… Als je machine goed werkt, moet je daarvan genieten, en niet gaan zoeken naar gebreken…

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.