8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    MacAanZee

Wérkt waarschuwen 112 via Watch wel?

Net zoals zovelen heb ik ook een Apple Watch die een eventuele val registreert. Ik heb het al twee keer meegemaakt dat ik een rare smak maakte en de Watch constateerde dat ik gevallen was en vroeg of ik hulp nodig had. Dat was gelukkig niet zo. Maar ik vraag me wel af: als je heel lelijk valt en je bent buiten westen, dan zou de Watch 112 moeten waarschuwen en de locatie doorgeven en ook naar opgegeven SOS nummers van familie.

Maar is er iemand die daar ervaring mee heeft. Gebeurt het ook echt. Gáát er een bericht met locatie naar 112 als je niet reageert. En weten ze daar wat ze ermee moeten doen. En komt er dan een ambulance. Wie weet dat?!!

Bijdrager
    polansky

Geen idee ik vraag mij dit ook af.

Vooral of men weet wat men ermee moet doen in de centrale, want zij sturen uiteindelijk die ambulance op je af. Het zou namelijk ook zo kunnen zijn dat ze het af doen als ‘grappenmaker’, terwijl het juist heel serieus kan zijn.

Bijdrager
    Triumph

Hij belt eerst de nooddiensten (112) en dan zoals ik het er heb ingezet dat hij eerst mijn vriendin belt, bgg mijn moeder en dan mijn zwager, die krijgen een SOS melding waar ik ben. Je kunt het zien op je iPhone Watch app, Mijn Watch, SOS-noodmeldingen. En lees ook wat er staat bij “Info over SOS-noodmeldingen…..”

Of het daadwerkelijk werkt zou je bv je been moetn gaan breken, flauwekul natuurlijk. Maar echt dat zou iemand moeten weten die het echt is overkomen. Mijn zwager heeft naar anleding van een val van een ladder een Apple Wtach gekocht omdat hij wel inzag dat hem had geholpen, hij heeft toen een tijdje gelegen voordat iemand naar hem ging zoeken.

• Deze reactie is gewijzigd 4 weken geleden door Triumph.
    Bijdrager
    MacAanZee

Ik weet hoe het is ingesteld, maar ik vraag me af of het ook inderdaad werkt. Daar heb ik nooit iets over gelezen. En inderdaad vooral of 112-centrale weet wat ze ermee moeten als een berichtje en een locatiekaartje bij ze binnenkomt. Of er dan een ambulance wordt gestuurd. Goed idee voor een artikel: om dat eens na te vragen bij 112-centrales. Maar ik ben benieuwd of hier ook mensen zijn die het wel eens hebben meegemaakt of van goede vrienden hebben gehoord dat het werkt.

Bijdrager
    Muiter

De melding doorgeven werkt wel. Ik had het een keer tijdens een klus dat de beide knoppen tijdelijk waren ingedrukt en dat werd gezien als noodmelding. Hierop kregen mijn contactpersonen gelijk bericht en werd zelf dus ook weer gebeld door ze wat er aan de hand was…;-)

Dacht ook dat deze meldingen blijven herhalen zolang je jezelf (en je klokkie) niet daadwerkelijk verplaatst vanaf de locatie waarvan de melding gedaan is. Dit zal wel te maken hebben met evt. (ambulance)vervoer.

Bijdrager
    tomc

https://7news.com.au/technology/wearable-technology/apple-watch-feature-saves-mountain-bikers-life-after-falling-unconscious-in-woodlands-c-468259

Linkje naar een real world example. Het lijkt me sterk dat Apple dit zou claimen terwijl ze weten dat het niet werkt. Een potentiële levensreddende feature is nog wel wat anders dan “Pro-level” video met de camera van een iPhone 4s ?

Bijdrager
    MacAanZee

Bedankt voor deze link. Maar hier – begrijp ik – was de gevallen man nog bij bewustzijn. Wat ik vooral zou willen weten is of de genoemde automatische melding van de Watch als je buiten bewustzijn bent ook daadwerkelijk erin slaagt om de ambulance naar jou toe te laten rijden. En: gebeurt dat ook in Nederland. Het kan technisch wel werken, maar ik heb nog nooit gehoord van een geval in Nederland waar 112 de automatische boodschap van de Apple Watch binnenkrijgt, begrijpt en met de locatie naar de persoon toegaat. Lijkt me belangrijk om dat heel zeker uit de praktijk te weten!

Bijdrager
    SvS

Heel interessant inderdaad. Ik draag ook Watch 5 en kan niet goed telefoneren. Dus als dit zou werken, zou geweldig zijn. Ik geloofde het eerlijk gezegd niet zo, want vast en zeker ‘USA only’…

Wellicht kun je contact opnemen met 112 (back office of zo) als onderzoeker zijnde of met Apple Nederland. Want ik vermoed dat hier niemand komt die het wèl weet, maar dat velen het echt wel interessant zouden vinden voor op de voorpagina.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.