17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:
    Bijdrager
    ehofte

Werkgeheugen raakt te snel vol (MBP 13" '10)

Beste OMT’ers,

Graag zou ik jullie mening willen over de volgende screenshots..
    Ik heb het idee dat mijn werkgeheugen erg vol zit met onzin, is dat zo?
    Hoe kan ik dit voorkomen of oplossen?

Ik zie jullie reacties graag tegemoet, bedankt!

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Nog-niet-zo-lang-ex-Windowsgebruiker? Laat het geheugenbeheer aan de computer over, in het overgrote deel van de gevallen heb je je daar eigenlijk niet mee te bemoeien. Pas als de computer langzamer lijkt te zijn dan zou moeten, is het iets om je druk over te gaan maken.

Maar wil je iets wezenlijks over het geheugen zeggen, zet dan eerst de weergave van de tabbladen onderin dat venster eens op Systeemgeheugen en kijk dan naar het taartdiagram. Dan zie je zoiets:

Zolang “Beschikbaar” en “Inactief” samen niet kleiner worden dan laten we zeggen 1/3 tot 1/4 van het totale beschikbare geheugen, heb je eigenlijk niks om je druk over te maken.

Bijdrager
    GoeieDag

Ja, ja, iets willen zeggen over het RAM gebruik zonder de relevantie gegevens geselecteerd te hebben?!

Bijdrager
    ehofte

Bedankt voor je reactie.

Dit is de huidige situatie:

Ik heb deze MBP al sinds 2010 en heb meerdere malen OSX opnieuw geïnstalleerd, echter heb ik het gevoel dat het allemaal stukken trager wordt en in rap tempo afneemt..

Bijdrager
    IGBA

Probeer het eens zonder die Chrome-rommel. Dat kan alvast schelen.

Maar het zou ook kunnen dat je harde schijf het aan het begeven is. Check dat ding maar eens met SMART Utility:
    http://www.volitans-software.com/smart_utility.php

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Er is niks mis met je ‘huidige situatie’ hoor. Zolang het aantal page-ins beduidend groter is dan de page-outs is er niks aan de hand. Vergeet niet dat er heel wat processen kunnen draaien (voornamelijk op de achtergrond) die allemaal een beetje RAM nodig hebben, niks om je zorgen over te maken.

Kijk ook eens in activiteiten weergave naar het CPU gebruik, daar kan een proces bij zitten dat overdreven veel %CPU laat zien. (wel ‘alle processen’ selecteren)

@IGBA:
    Ik denk niet dat dit met de HD te maken heeft. Als je elke keer het OS (probleemloos neem ik aan) opnieuw installeert zal die schijf wel gewoon goed zijn en zit de oorzaak tussen de oren en anders moet de TS maar even een schoon account aanmaken en daar een poos in gaan werken om bepaalde third-party software uit te sluiten.

Bijdrager
    IGBA

De harde schijf checken kan nooit kwaad. Blijft een zwakke schakel.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Uiteraard, daarom check ik die van mij constant met SMARTreporter.

Bijdrager
    ehofte

Bedankt voor jullie reacties!
    Ik ben helaas als student afhankelijk van een ander browser dan Safari..zijn er andere mogelijkheden die minder geheugen innemen?
    Ook zal ik de harde schijf check met SMARTutitily.

Is het mogelijk om extra werkgeheugen toe te voegen, en heeft dit ook daadwerkelijk nut?

Bijdrager
    IGBA

Zo te zien gebruik je niet veel swap (virtueel geheugen). Of was die laatste screenshot kort na een herstart?

Hoe dan ook kan meer geheugen nooit kwaad, al zou 4 GB ruimschoots voldoende moeten zijn voor normaal gebruik (zelfs als je Chrome gebruikt).

Bijdrager
    ehofte

Dit screenshot was kort na de herstart!
    Ik zal overwegen om meer geheugen aan te schaffen.

Meer reacties zijn altijd welkom!

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    IGBA op 12 juni 2013

Zo te zien gebruik je niet veel swap (virtueel geheugen).

224 GB is niet veel? (Bij mijn afbeelding stond hij weliswaar op 500 GB, maar die computer stond toen al bijna twee maanden aan zonder herstart.)

Bijdrager
    GoeieDag

De swap*) wordt apart genoemd; in dit geval 1,09 GB

*) = Swap used: The amount of hard disk space currently being used as virtual memory.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

De grootte van het VG is de totale hoeveelheid aan virtueel geheugen toegekend aan alle lopende processen. Dat is dus niet het zelfde als het ook daadwerkelijk gebruiken er van want die hoeveelheden staan in de swap files en zijn dus altijd veel minder.
    Dit is mijn situatie na 1 week:

Bijdrager
    ehofte

Zo’n OSX ben ik helaas (nog) niet.
    Is er bij mij nu iets om zorgen om te maken (zie eerdere post)

En is extra werkgeheugen inbouwen een aanrader?

Bijdrager
    ehofte

OSX kenner *

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot
    ehofte op 14 juni 2013

Zo’n OSX ben ik helaas (nog) niet.
    Is er bij mij nu iets om zorgen om te maken (zie eerdere post)

En is extra werkgeheugen inbouwen een aanrader?

Ga een hele dag werken en doe wat je altijd doe met je Mac. Kijk in activiteitenweergave aan het einde van de dag naar de verhouding van de page-in en page-out getallen. Zolang de page-in beduidend groter is (ongeveer een factor 4 of meer) dan de page-out heb je genoeg RAM voor wat je met je Mac doet. Maar wordt de verhouding kleiner zoals b.v. te zien is in de eerste post van Jakko dan kom je voor die taak geheugen te kort. (Het gaat dus niet om de grootte van de GB’s maar om de verhouding tussen die twee)

Dus zolang de page-in beduidend groter blijft dan de page-out zal extra geheugen niet zoveel uitmaken, maar gebruik je zware programma’s (zoals Photoshop) en komen de page-ins en outs dichter naar elkaar toe dan kan extra geheugen zelfs noodzakelijk zijn.

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.