14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:

Bijdrager
    Vindplaats

Werkgeheugen – opslaggeheugen

Waar kan ik op mijn Macbook het werkgeheugen en opslaggeheugen controleren?

Bijdrager
    Gertf

Linksboven in de hoek van het scherm op het appeltje klikken, dan op “over deze Mac”.
    In dat scherm zie je het geheugen, dan klik je op de knop “meer info” en dan op “opslag”

Bijdrager
    Vindplaats

Ik heb het gevonden. Bedankt.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Het werkgeheugen staat ook in het venster „Over deze Mac” vermeld, en de grootte van een schijf kun je ook zien door op je bureaublad op het icoon ervan te klikken en dan ⌘i in te drukken. Wil je dat altijd zien, dan klik je met de rechtermuisknop op een leeg deel van je bureaublad, kies je „Toon weergaveopties” uit het menu en zet je in het venstertje dat verschijnt een vinkje voor „Toon info onderdeel”.

Bijdrager
    Vindplaats

Een gekk vraag, maar ik ben bezig met de overschakeling van Windows naar Mac. Het bureaublad is dat hetzelfde als Launchpad?

Bijdrager
    ThomasvHesteren

het bureaublad van windows is inderdaad te vergelijken met Launchpad op een Mac

Bijdrager
    Vindplaats

Ok, bedankt.

Bijdrager
    GoeieDag

Huh? Het bureaublad op Windows is hetzelfde als… het bureaublad op een Mac!

Bijdrager
    GoeieDag

Ook makkelijk: op elke Findervenster geeft ie de beschikbare ruimte op je HD (jij noemt dat ‘opslaggeheugen’?) aan in een bal onderop als je dit doet:
    in Finder menu>Weergave>Toon statusbalk.

Maar misschien moet je jezelf eens verwennen met wat geile filmpjes:
    http://support.apple.com/kb/VI207
    http://support.apple.com/kb/VI53
    http://support.apple.com/kb/VI209
    http://support.apple.com/kb/VI208

:D

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    Vindplaats op 08 februari 2014

Een gekk vraag, maar ik ben bezig met de overschakeling van Windows naar Mac. Het bureaublad is dat hetzelfde als Launchpad?

Het bureaublad, zowel op een Mac als onder Windows, is de achtergrond van je scherm — als je geen programma’s, vensters, e.d. open hebt staan kijk je als het goed is tegen je bureaublad aan. Je weet wel, met die foto van de zee en een icoontje van de harde schijf rechtsboven:)

ThomasvHesteren op 08 februari 2014

het bureaublad van windows is inderdaad te vergelijken met Launchpad op een Mac

In de praktijk wel, omdat de gemiddelde Windowsgebruiker meer iconen op één bureaublad heeft staan dan de gemiddelde Macgebruiker er heeft op meerdere schermen van Launch Pad;)

Bijdrager
    Verdult
    Jakko op 08 februari 2014

In de praktijk wel, omdat de gemiddelde Windowsgebruiker meer iconen op één bureaublad heeft staan dan de gemiddelde Macgebruiker er heeft op meerdere schermen van Launch Pad;)

Hehe, op mijn stage gebruik ik een windows, en dat bureaublad staat helemaal vol. het bureaublad van mijn mac is leeg (ik vind dat icoontje van de harde schijven zelfs onopgeruimd, dus die heb ik er ook al afgegooid)

Bijdrager
    Baron Van Dedem

Leeg bureaublad op je Mac? Na een lang project staat hij bij mij weer bom vol, daarna een dag leeg en weer vol bij de volgende opdracht.

LaunchPad is een nutteloos iets en het perfecte voorbeeld van iOs dingen die ‘niet’ op een OsX werken, het is veel te traag voor een goede workflow. Leer gebruik te maken van spotlight (cmd + spatie). LaunchPad is in principe niks meer dan de start knop in windows, maar dan een stuk onoverzichtelijker.

Draai Apps fullscreen en scroll van het ene ‘bureaublad’ naar de andere ‘App’ en weer terug.

Bijdrager
    Vindplaats

Misschien is dat wel beter. Ik ga hetproberen. Bedankt.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    Baron op 09 februari 2014

Leeg bureaublad op je Mac?

Ik gebruik het vooral om tijdelijk bestanden neer te zetten als ik niet onmiddellijk een echte plek weet waar ze moeten staan, of als ze binnen een paar tellen weer weg kunnen (zoals bijvoorbeeld schermafbeeldingen die ik op dit forum wil plaatsen). Helaas is „tijdelijk” wel eens „maanden zo niet langer”:roll:

LaunchPad is een nutteloos iets en het perfecte voorbeeld van iOs dingen die ‘niet’ op een OsX werken, het is veel te traag voor een goede workflow.

Ik heb Launch Pad een aantal keer geprobeerd toen het net nieuw was, maar ik vond het niet erg handig, en daarnaast moest ik elke keer bewust bedenken om het in te schakelen (dat zou natuurlijk best wennen na een tijdje, maar toch). Bijkomend probleem was dat Parallels het hele Launch Pad volgooide met programma’s die in een virtuele Windows-installatie stonden en die ik nooit wilde gebruiken — en al helemaal niet wanneer die virtuele machine überhaupt niet aanstond …

Mijn tip: sleep de map /Programma’s uit een Findervenster naar de rechterkant van je Dock, tussen de streep en de prullenmand. Met twee of drie klikken en eventueel een beetje scrollen kun je bij al je programma’s.

Draai Apps fullscreen en scroll van het ene ‘bureaublad’ naar de andere ‘App’ en weer terug.

Dat zou ik dus nu net weer afraden. Ik heb veel liever dat de vensters groot genoeg zijn om de inhoud weer te geven, maar dat ik vensters van alle programma’s waarmee ik werk makkelijk kan bereiken. Op die manier kan ik tenminste snel slepen met dingen van het ene venster naar het andere. Programma’s die ik op het moment niet nodig heb verberg ik (⌘H) en het bureaublad is zo te bereiken met F11 (of, als je niet zoals ik van het middelmatig oude stempel bent: ⌘F3).

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.