7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    Herlager

Werkgeheugen + grafische kaart gebruiken voor te gamen

Ik hoop dat iemand mij hier meer over kan vertellen.
    Ik heb zelf een iMac 21,5 inch uit 2009 en deze beschikt over een 3,06 ghz dual core 2 en 6 gb werkgeheugen.
    Er zit een 1tb schijf in met 7200 rpm en een grafische kaart van ATI: ATI Radeon HD 4670 met 256 mb geheugen.

Om te gamen is deze kaart niet goed genoeg om maximaal te gaan.
    Kan ik dit ondersteunen met mijn werkgeheugen? Aangezien ik aan 6 gb toch genoeg heb zodat ik dit kan gebruiken voor het gamen.
    Of gebeurt dit automatisch al door de mac/pc?

En heeft dit nog te maken met het opstarten in Mac OS X Snow Leopard of Windows 7 x64?
    Het gamen doe ik namelijk in Windows.

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Video geheugen is al gedeelt met je geheugen, en dit kan niet meer dan 256MB zijn, in jouw geval. Ik weet wel dat MacBooks bij Windows losser gaan, maar van de iMac denk ik het niet. (MacBook = 128MB in OS X, 144MB in Win)

Bijdrager
    Herlager

Bij de ATI Radeon HD 4670 is het toch geen gedeeld geheugen maar heeft de kaart zelf al 256 mb ram geheugen?
    Wel bij het goedkoopste model 21,5 inch van eind 2009 had je een NVIDIA kaart met gedeeld geheugen.
    Dan spreek je toch ook van een geintegreerde grafische kaart? En dan wordt het werkgeheugen wel gebruikt daarvoor maar dit is natuurlijk minder goed/snel dan een losse kaart wat ik dus heb.

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Het kan zijn dat je wel apart geheugen hebt, als die iMac een MXM-kaart heeft. En dat weet ik niet zeker. Volgens mij heeft die iMac gewoon gedeeld geheugen… Maar ook al heeft de iMac ‘apart’ VRAM, dan kan je het nog niet uitbreiden met gebruik van je RAM.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Het is inderdaad niet mogelijk om VRAM groter te maken door er RAM bij te betrekken en dan verwachten dat het een en ander sneller loopt, want dat is namelijk niet zo. De GPU werkt op een lagere frequentie dan de CPU en heeft alleen met zijn eigen VRAM een directe verbinding. Alles wat in RAM staat is pas bereikbaar voor de GPU als het via de interface (het slot dus waar de kaart in steekt) verhuist van RAM naar VRAM. Dit geldt dus voor alle computers met een “losse” grafische kaart zoals de iMacs en Mac Pro’s. (Er is dus geen sprake van gedeeld geheugen zoals bij de geïntegreerde grafische chips) Als dit “swappen” vaak moet gebeuren vertraagd dat de frame-rate van het spel.

Ik zelf heb 512MB VRAM, maar als ik de resolutie in b.v.b. X-Plane in de hoogste stand zet, kom ik VRAM te kort en begint het beeld geregeld te schokken.

Geblokkeerd
    Anoniem

Dan moet jij een reus van een beeldscherm hebben, met een machtig hoge resolutie!:)

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Wat dacht je van de 27″ iMac (Quad core i7) resolutie: 2560 x 1440.:cool:
    Films er op kijken lijkt wel IMAX (nou ja haast dan):smile:

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.