10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    Brilvisch

Werkgeheugen erbij plaatsen iMac 27"

Dames en heren,

Ik heb hier sinds een een maand of 8 een iMac 27″ 5K 4,2 GHz i7 met 8 GB werkgeheugen er in. Laatst heb ik een programma gedownload ” RAW FILE CONVERTER EX 2.0 power by Silkypix” Omdat ik een aantal gecomprimeerde RAF file’s niet geopend kreeg volgens de normale methode. De iMac begon flink te blazen en alles ging ontzettend traag vooruit.

Mijn idee is dus om er meer werkgeheugen bij te gaan plaatsen. 2x8GB lijkt mij wel kunnen.

Er zit dus standaard 2x4GB in geplaatst, met de 2x8GB heb ik dus 24GB werkteugen.

Volgens een medewerker van een Amac filiaal gaat dat niet goed samen. Dat heeft met het berekenen te maken zegt die.

Ik vraag mij af, Waarom niet?

Weten jullie hier iets van?

Of moet je alleen 4GB of 8Gb gebruiken?

Bij voorbaat dank voor het meedenken.

Bijdrager
    TheBigZ

Brilvisch op 6 september 2018 om 17:35
    Er zit dus standaard 2x4GB in geplaatst, met de 2x8GB heb ik dus 24GB werkteugen.

Volgens een medewerker van een Amac filiaal gaat dat niet goed samen. Dat heeft met het berekenen te maken zegt die.

Echt complete bullshit. 2x4GB en 2x8GB gaat prima samen. Dat Amac mannetje lult uit zijn nek.

Een geheel andere vraag is of extra geheugen plaatsen jouw RAW conversie probleem gaat oplossen. Hoogstwaarschijnlijk is de processor hier de bottleneck.

Bijdrager
    Brilvisch

Dat dacht ik dus zelf ook, als je maar in even aantallen werkt en met hoeveel GB’s doet er niet toe volgens mij.

Dus 2x4Gb of 2x8GB of 2x16Gb moet niets uit hoeven maken.

Bijdrager
    ramrod

Er zit een 4,2 GHz i7 processor in , als dat al niet voldoende is wat dan wel ….?

Ik heb er ook 2×4 en 2x 8 inzitten , geen enkel probleem .

Bijdrager
    Joeri.v

Ik heb ook de configuratie van 2×4 en 2×8 inzitten. Geen enkel probleem mee. De 2 latjes van 8gb had ik direct bij aankoop laten plaatsen (bij amac). De 2×4 latjes hadden ze er dan ook uitgehaald. Bij thuiskomst deze er direct terug ingestoken en werkt volkomen perfect

Bijdrager
    fatboysmart

Ik heb op mijn werk dezelfde machine staan met precies dezelfde geheugen configuratie. 2×4 origineel en 2×8 toegevoegd (merk OWC). Werkt als een tierelier. Gewoon doen, en voortaan Amac vermijden.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Wat die AMac medewerker zegt klopt inderdaad niet zolang je over echte paren spreekt. Als je echter in twee opeenvolgende slots i.p.v. 2 maal 4GB eentje van 4 GB en eentje van 8 GB plaatst dan werkt dual channel mode niet optimaal.

Meer geheugen is altijd goed natuurlijk maar dat is hier niet de oorzaak van je probleem. Je zegt dat het openen op de normale wijze niet goed gaat. Ik neem aan dat je dan bedoeld met de standaard programma’s? Volgens dit zou o.a. “Foto’s” deze bestanden moeten kunnen openen. Een ander programma wat hier bij staat is Adobe DNG Converter (gratis). Die zet ze dan om in het DNG formaat. Maar ook de laatste versies van Photoshop kan ze openen.

Bijdrager
    Macgb

Welk systeem draai je. Sierra en High Sierra ondersteunen de volgende camera’s

https://support.apple.com/en-us/HT207049 . Digital camera RAW formats supported by iOS 10 and macOS Sierra

https://support.apple.com/en-us/HT207972  Voor High Sierra en iOS 11.

De oudere systemen, weet niet meer vanaf welke versies,  en Aperture worden niet meer bijgewerkt met RAW support voor nieuwe camera’s . Geen idee of je Sylkypix wel wordt bijgehouden en in welk tempo.

HtH

Bijdrager
    Brilvisch

Ik heb hier 10.13.6 erop staan. In het verleden heb ik veel met Aperture gedaan toen ik nog met de Nikon D800 fotografeerde.

Nu ben ik ondertussen al een geruime tijd aan het fotograferen met een Fujifilm X-Pro 2 omdat deze compacter is en een heel stuk lichter.

Bij de X-Pro 2 heb je de keuze uit 2 (RAW) RAF standen bij de gedecomprimeerde stand heb je het maximale aan volume(+/- 51MB per foto), bij de verliesvrij gecomprimeerde stand heb je net de helft van de MB’s per foto in RAF maar met bijna hetzelfde resultaat. De verliesvrij gecomprimeerde stand is wat lastiger uit te lezen met de standaard programma’s.

ik ga er zekers meer werkgeheugen in plaatsen en een ander programma erbij zoeken voor mijn Fuji foto’s.

Zit nog te twijfelen over Picktorail 3.0 of ON1 photo raw 2018.5

dat Silkypix programma was leuk geprobeerd maar gaat hem niet worden.

Bijdrager
    Macgb

Tip,

ik zou bij beiden eerst bij hun support navragen of je gecomprimeerde RAW wordt ondersteund. Pas zelf nog een probleempje gehad bij n.b. DXO-Labs, dat de crop settings van mijn camera niet werden meegenomen bij de import van mijn RAW’s, waarbij hun opgaaf aangaf dat zowel mijn camera als mijn lens werden ondersteund, gebuerde ook nog bij een andere trouwens.

Lees vooral ook de reviews en testen van ON1, mixed berichten. Picktorial is een super klein  bedrijf, wel goed maar  beperkter dan ON1. Is dus afhankelijk van wat voor functionaliteit je zoekt.

my 2 cents.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.