9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    Zwart01

Werken met de liniaal

Graag wilde ik wat opsommings tekst in een document recht onder elkaar ordenen.
    Hoe kan ik dit het beste doen, via de liniaal?
    Het een en ander staat nu door elkaar, komt waarschijnlijk door taps en spaties.
    Kan ik de tekst (opsommingen) in een keer goed zetten mbv de liniaal?
    Wie heeft advies? En kan evt uitleg geven hoe dan de liniaal werkt. Via de gebruikshandleiding wordt ik niet veel wijzer namelijk.

Moderator
    unSOUND

Misschien wel handig om dan te vermelden welk programma je gebruikt…:wink:

Bijdrager
    Zwart01

Ja, sorry pages..

Bijdrager
    Ir.Bob

Als er al overal Tabs en Spaties staan, dan kan je het niet in een keer goed zetten met de liniaal. Die ‘rotzooi’ moet er eerst uit. Wellicht vind je wat je zoekt in de help als je zoekt naar inspringen.

De liniaal werkt overigens heel simpel: Het driehoekje links bepaald hoeveel de eerste regel vanaf de kantlijn inspringt. Het streepje daarboven bepaald hoeveel elke volgende regel in dezelfde alinea (dus niet de eerste) in spring vanaf de kantlijn. Het driehoekje rechts tenslotte bepaald hoever een alinea doorloopt naar rechts.

Voor wat jij wilt, moet het driehoekje helemaal links staan, en het rechthoekje een stukje naar rechts (slepen met de alt ingedrukt anders komt het driehoekje mee). In het Engels heet dit een ‘hanging indent’ vermoedelijk verkeerd naar het Nederlands vertaald als ‘hangend inspringen’. Op dezelfde plek van het rechthoekje moet ook een ‘tabstop’ staan. Dan tik je in 1 [tab] blabala enz. Dan komt alles netjes onder elkaar.

Moderator
    unSOUND

Ja, sorry pages..

Bij deze dus ook gelijk verplaatst naar “Mac Apps”.:smile:

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

De liniaal werkt overigens heel simpel: Het driehoekje links bepaald hoeveel de eerste regel vanaf de kantlijn inspringt. Het streepje daarboven bepaald hoeveel elke volgende regel in dezelfde alinea (dus niet de eerste) in spring vanaf de kantlijn. Het driehoekje rechts tenslotte bepaald hoever een alinea doorloopt naar rechts.

Bepaalt × 3:)

Dan tik je in 1 [tab] blabala enz. Dan komt alles netjes onder elkaar.

Nog makkelijker, als het gaat om een genummerde lijst, is om de alineanummering aan te zetten:

Bijdrager
    Zwart01

Bedankt voor jullie reacties!

Bijdrager
    computer space

Geeze…. Opmaakprofielen zitten toch al sinds 1986 in het lesprogramma van groep 8 van de basisschool?

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

In 1986 kreeg de lagere school waar ik naartoe gegaan ben, z’n eerste computer. Dat was een Commodore 64.

Dus nee, stijlen (“opmaakprofielen” in Word-termen) staan nog niet sinds toen al op het lesprogramma.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.