19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
  • Q:

Bijdrager
    Gemstone

Werken in Word en Pages

Hoi,
    Ik werk zowel op mijn Windows pc als op mijn iPhone vaak aan dezelfde documenten, maar Dan wordt er elke keer weer een kopie gemaakt, omdat de bestandstypen niet overeen komen. Nu is er natuurlijk Word voor op de iPhone, maar dat werkt niet heel goed samen met voiceover, dat ik vanwege mijn visuele beperking moet gebruiken.
    Is er een manier om te zorgen dat ik in het zelfde document kan werken, dat zowel voor Pages als voor Word toegankelijk is?
    Alvast bedankt.

Bijdrager
    KarelWillem

Online gaan werken in iCloud.

Dan werk je altijd aan hetzelfde bestand op beide machines.

Moderator
    Night

Even zien of ik het goed begrijp:

• TS moet op Windows PC met MS Word werken (Pages is er niet voor Windows)
    • TS moet op iPhone met Pages werken (omdat VoiceOver in Word for iOS niet goed werkt)
    • TS wil van duplicaten af die ontstaan doordat de combinatie Pages/Word niet lekker loopt

Maar ik ben net als KW toch benieuwd of je ook duplicaten krijgt als je het Word-document in iCloud opslaat en dan in Pages opent (iCloud is er overigens ook voor Windows).

Bijdrager
    RW076

Pages kan Word documenten openen en bewerken, Word kan dit niet met Pages. iCloud moet idd werken zoals Karel verteld.

Heb zojuist met Word een blanco document gemaakt (met enkel een punt erin), deze opgeslagen in iCloud en vervolgens geopend met Pages, hier nogmaals een punt toegevoegd en wederom opgeslagen in iCloud. Hierna weer geopend met Word en voila alles werkt in Word. Ik zie nergens een copy, maw werk steeds in hetzelfde document. Ben zoals geschreven dus wel gestart in Word. Succes.

Moderator
    Night

Dan moet dat de juiste werkwijze zijn. Misschien dat alleen bij wat ingewikkelder documenten compatibiliteitsproblemen kunnen ontstaan, met als gevolg die duplicaten zoals TS omschreef.

Bijdrager
    Gemstone

Heel erg bedankt voor alle reacties! Gelukkig zit er al iCloud drive op mijn pc, dus is het allemaal vrij eenvoudig.

Bijdrager
    Gemstone

Hoi,
    Nog even een vraag, zijn er nog documenttypen die zowel in Word als in Pages te bewerken zijn, zonder dat Pages er steeds een kopie van maakt?

Moderator
    Night

Ja… zoals gezegd: MS Word .docx

Daarnaast zou .rtf ook moeten werken. RTF is Richt Text Format. Daar kan zelfs de standaard TextEdit app van macOS mee overweg.

Bijdrager
    Gemstone

@night heb het geprobeerd wat je zei, maar Pages loopt nog steeds te mauwen dat er bepaalde lettertypen ontbreken en dat de tekst er op de iPhone mogelijk anders uitziet. Als ik dan op gereed druk, krijgen we weer een kopie van het document, maar dan als Pages bestand.
    Ik kreeg hierboven de tip om een Word document in iCloud drive op m’n Windows pc te zetten en vervolgens het document in peetjes te openen. Het document is een .docx bestand. Als ik dat bestand op m’n iPhone in Pages open, krijg ik alsnog weer een kopie. Hetzelfde geldt voor een .rtf bestand. Wat doe ik verkeerd?

Bijdrager
    Brombeer

Als je Pages niet zo kunt instellen dat het standaardbestandsformaat iets anders dan .pages is, is in dit geval de ‘fout’ dat je überhaupt Pages gebruikt. Helaas heeft Apple wel meer software met dergelijke dwingelanderige hebbelijkheden, alsof het bedrijf perse de frustrerende gebruikservaring van MS-Office wil kopiëren. (er wordt op moment van schrijven in de belendende kamer gescholden op Word for Mac omdat tijdens het ‘spontaan’ herpagineren van een docx-document van 400 blz de witregels ineens zijn verdwenen en na drie keer Word opstarten zijn ze als vanzelf weer terug)

Heb je al geprobeerd standaard met .rft te werken (negeer gerust de opmaakwaarschuwingen, dat is alleen van toepassing voor bedrijfsjuristen die er een complexe kermis van maken) en ook op de telefoon voordat je stopt te exporteren als rft? Moet je later wel telkens die pagestroep van de wolken af mieteren, maar je hebt tenminste een gangbaar documentformaat, dat iedereen kan lezen.

Bijdrager
    Gemstone

@brombeer zover ik weet slaat hij dan alsnog alleen alles op in het .Pages bestand en blijft het .rtf of .docx bestand ongewijzigd. Ik zou het dan elke keer weer moeten converteren, waardoor je dus allemaal kopieën van het zelfde bestand krijgt.
    Ik snap ook niet waarom Apple hierin ineens zo moeilijk doet. Een tijdje geleden werden bestanden die je in Pages maakte opgeslagen als een ander bestandstypen dat wel gewoon met Word te lezen en te bewerken was. Het liefst zou ik gewoon in wordt op de iPhone werken, dat zou alle problemen oplossen, maar zowel bij mij als bij mijn zus slaat hij vaak letters over, ook al weten we heel zeker dat we die letters wel hebben ingetypt. Daarbij is Word ook minder toegankelijk met voice over dan pages. Al met al dus een waar drama.

Bijdrager
    Gemstone

@brombeer ik las het verkeerd. Rft, dus geen rtf? Ik ga het eens proberen.

Bijdrager
    Gemstone

Update: Heb samen met zus lief nog even wat dingen met Pages geprobeerd en ook de tip van @brombeer over het importeren opgevolgd. We hebben dus nu het volgende gedaan om Word en Pages toch met hetzelfde document te laten werken, of nou ja, een soort van laten werken, want het is nog steeds een beetje omslachtig, maar het kan nu ten minste wel:
    1. Word document in Pages geopend en de welbekende zeurmelding over het ontbreken van bepaalde lettertypen en de opmaak gekregen.
    2. Vervolgens op de knop gereed gedrukt en even iets geschreven.
    3. Op de knop importeren gedrukt en daar gekozen voor het type Word (docx.)
    4. Vervolgens het document op dezelfde plek opgeslagen als waar we het vandaan hadden.
    5. We kregen toen een melding dat het bestand al bestond en of we het wilden vervangen. Op vervangen gedrukt en alles staat weer in het Word document, ook wat er in Pages is geschreven.
    Klinkt misschien voor velen van jullie als gesneeden koek, maar wij zijn nog niet zo bekend in dit deel van de wonderwereld der techniek. 😄
    Nogmaals heel erg bedankt voor de hulp en alle reacties.

Moderator
    Night

Het enige wat je nog kunt overwegen, is om een lettertype te kiezen dat zowel op je PC als in iOS beschikbaar is. Dat scheelt weer een ergernis.

Bijdrager
    Gemstone

@night Welke lettertypen zijn zowel op iPhone als in Word te gebruiken?

Moderator
    Night

Dit zijn de standaard fonts in iOS. Vergelijk ze met de lijst in Windows en er rolt vast wel een match uit.

Bijdrager
    Gemstone

@night dankjewel!

Moderator
    Night

👍

Bijdrager
    Brombeer

<p class=”cite”>Gemstone op 9 augustus 2019 om 11:25</p>
    @brombeer ik las het verkeerd. Rft, dus geen rtf? Ik ga het eens proberen.

Redundant vingergeheugen (=mooi woord voor tikfoutje) mijnerzijds.

RFT is een Oost-Duitse merk in geluidsapparatuur.

19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.