11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    Janjans

Werkelijke gebruiksduur SSD

Beste OMT’ers,

Aangezien ik op internet maar moeilijk echt goede informatie vind over de kwaliteit van SSD’s gebaseerd op ervaringen ipv tests, bij dezen de volgende vragen:

Wie van de bezoekers gebruikt al lange tijd een SSD? Hoe lang?
    Wie heeft er ooit al een SSD moeten vervangen omdat deze kapot was? Wat was toen het probleem?

Wellicht kan er zo een verzameling van gebruikservaringen ontstaan betreffende het bezwijken van SSD’s en wat dan de oorzaken zijn.

Ikzelf gebruik pas sinds kort een SSD in een iMac en ben daar heel tevreden over en heb ook nog geen problemen gehad.

PS: ik plaats het topic even onder laptop, maar doel ook op desktop en externe SSD’s natuurlijk….

Bijdrager
    eugy

Ik gebruik reeds twee jaar een samsung 830 en still going strong. Ik heb wel trim aangezet.

Bijdrager
    Verdult

Bijna een jaar geleden heb ik mijn superdrive omgeruild voor een samsung 840 EVO. Uiteraard ook TRIM aangezet en nog nooit problemen mee gehad. werkt super, ik kan het iedereen aanraden.

Inactief
    Anoniem

OCZ Vertex 3 van ergens begin 2011 in mijn Mac Mini zitten
    Dus inmiddels bijna 3 jaar oud

Geen TRIM ingeschakeld, ik zie het nut er nog steeds niet heel erg van in
    Ten opzicht van garbage collection, zolang je dat systeem maar de kans geeft.

Verder geen problemen met de schijf

Bijdrager
    Joeri.v

ik heb zowel de OCZ vertex3 en de samsung evo 840 in mijn imac, werkt perfect. Trim ingeschakeld, nog geen problemen ondervonden tot nu toe

Bijdrager
    fred44nl

in oktober 2009 heb ik een MacBook Air met een 128 GB SSD gekocht.
    deze MBA wordt nog dageljks veelvuldig gebruikt.
    problemen met de SSD zijn er nooit geweest.

Bijdrager
    BoniMacX

OCZ vertex 4, crucial M500, beiden zonder Trim, enkel garbage collection.
    Never problems.

Bijdrager
    Mr Macintosh

Kingston V100+ zonder TRIM, perfecto!
    Crucial M4 met TRIM, perfecto!
    Samsung 830 met TRIM, perfecto!

Met andere woorden, de tijd van falende harde schijven begint langzaamaan verleden tijd te worden, niet alleen zijn SSD’s bloedje zijn, maar ook nog eens super betrouwbaar (op de OCZ Vertex 2 na dan met wat andere oude SSD’s, met namelijk de Sandforce types). Die betrouwbaarheid ken ik helaas van HD’s niet zo, heb er toch al wat moeten afvoeren.

Bijdrager
    Janjans

Dank voor jullie reacties! Tekenend dat er nog niemand een probleem met een SSD heeft gepost….

Bijdrager
    SunKeeper

In Macs nog niet gezien.

– Op mijn werk wel gezien dat de 64GB en 128GB van de OCZ Vertex II het zo’n 22 maanden volhouden en dan plotseling sterven. Met bosjes tegelijk. Opvolgers III en IV van de Vertex en de Agility-serie doen het een stuk beter.
    – Verder de Crucial M4 128GB heeft een slechte firmware gehad waardoor de SSD na zo’n anderhalf jaar steeds vaker af en toe wegvalt. De SSD wordt niet meer herkend op dat moment. De 64GB en 256GB versies kennen dit probleem nauwelijks.

Bovenstaande gaat over de extreme gevallen van SSD’s die in 2009/2010 verkocht zijn. (en zijn al opgevolgd door nieuwere series)
    Verder in de tijd kijken gaat niet, de nieuwere SSD’s bestaan zo lang nog niet.

Ach ja, backuppen, backuppen en garantieperiode in gaten houden, dan kan je weinig gebeuren.

Bijdrager
    Soulshaker
    Janjans op 07 januari 2014

Dank voor jullie reacties! Tekenend dat er nog niemand een probleem met een SSD heeft gepost….

Hier al een gefaalde SSD in een Macbook air , nog geen 8 maand oud. Heeft er gewoon mee opgehouden.
    Daar is door Apple al een geheel replacement program op poten gezet.

http://www.apple.com/support/macbookair-flashdrive/

Dus is een SSD zoveel betrouwbaarder ? Niet altijd….

Ik kan het advies van Sunkeeper alleen maar benadrukken.
    Backuppen , backuppen en nog is backuppen.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.