3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Q:
    Bijdrager
    streeff

Werk je met Scribus als alternatief voor InDesign?

Ik heb laatst een eenvoudig opmaak-projectje gedaan met Scribus, en ik was zeer aangenaam verrast. Na zoveel jaar InDesign was de UI even wennen, dat wel.

Ik ben nieuwsgierig wie er hier intensief met dit programma werkt.
    Wat zijn jullie ervaringen wat verwachten jullie van toekomstige ontwikkelingen van dit programma?

Bijdrager
    bkummel

Allereerst: ik ben geen professional op dit gebied… Ik heb Scribus gebruikt voor een aantal hobby-projecten. Mijn ervaringen zijn over het algemeen goed. Ik heb het zowel op Linux als op de Mac gebruikt. De Linux versie lijkt iets stabieler dan de Mac-variant. Ik heb een aantal krantjes ermee opgemaakt, dat gaat prima. Ook een keer een foto-album gemaakt. Daarvoor zijn veel voorzieningen. Alleen bleek Scribus niet zo goed om te kunnen gaan met een grote hoeveelheid afbeeldingen. Hoe groter het album werd, hoe trager het programma en hoe vaker hij crashte. Uiteindelijk het album maar gesplitst over meerdere bestanden. Een fotoalbum doe ik niet meer met Scribus, maar andere dingen zou ik er zo weer mee doen!

Bijdrager

Wellicht een late reactie, maar ik kan het toch niet laten.

Ik werk nu al bijna twee jaar professioneel met Scribus. De stabiele 1.3.3.x versie is zeer goed, In tegenstelling tot Adobe producten nauwlijks een leercurve.
    Mijn eerste ervaring met Indesign was: tjemig, wat een hoop knopjes…. waar zouden die voor zijn? En na een tijdje zit je nog steeds met die vraag…. Scribus daarentegen heeft een ‘look and feel’ overeenkomstig al die andere programma’s op je computer… met een beetje basiskennis van DTP en pre-press, kun je aan de slag.

De toekomst is rooskleurig. de 1.3.4 en de 1.4 versie die voorgaan tot een stabiele 1.5 zijn zeer veelbelovend. De algemene tekortkomingen van 1.3.3 zijn weg…. enige minnetje er is geen pdf x/1… maar voor hoelang… inmiddels accepteren bijna alle drukkerijen en printshops de pdf x/3…

Scribus is in mijn ogen onbetaalbaar… en gelukkig is dat in werkelijkheid ook zo… het kost niets.

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.