25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)
  • Q:

Bijdrager
    warnerraven

Werk aanleveren voor drukker, waar op letten?

Hoe kan je het beste je werk aanleveren voor de drukker? Ik heb een ontwerp voor een kaartje opgemaakt in Illustrator. Het Illustrator ontwerp bevat PSD bestanden die ik geïmporteerd heb en vector ontwerpen. Ik heb gebruik gemaakt van transparanties en diverse blendingmodes. De tekst heb ik Outlines van gemaakt. Op dit moment staat alles in CMYK Generic Profile.

Kan iemand mij tips geven? Waar moet ik op letten, moet alles in EPS of PDF, Wat te doen als de drukker een oudere versie gebruikt dan versie 10 van Illustrator? (Dit ivm transparanties) En het moet toch aangeleverd worden in CMYK en niet in RGB?

Ik heb zo’n drie jaar geldeden een geboortekaartje willen aanleveren bij de drukker, maar die kreeg het niet voor elkaar. Alles wat ik aanlever voor de krant (advertenties e.d.) gaat altijd probleemloos. Alleen die advertenties zijn grafisch niet zo uitgebreid. Dus, als iemand tips heeft hoor ik het graag.

Alvast bedankt!

Bijdrager
    Mmmarco

The easy en foutloze way:
    Bewaar je illustrator ontwerp als Photoshop EPS op hoge resolutie. Geef dat aan je drukker. Kan niet fout gaan. (Vergeet niet 3mm vlees rondom).

Je kunt evt teksten, naw gegevens enzo (zonder transparantie ed) wel los houden in illustrator en in een opmaakprogramma opelkaar zetten.

Zo wordt je tekst wat scherper gedrukt.

Een illu tekening met zo’n complexe opzet bij een (je minder bekende) drukker is vaak vragen om moeilijkheden. Photoshop sluit goed aan bij illu. Kies ‘Exporteer-> als PSD of TIFF op minimaal 300 dpi…

Je kunt het altijd in illu aanlevern, maar bij veel drukkers gaat het niet goed.

Bijdrager
    warnerraven

Even als dommerik uithangen, zodat ik geen fouten maak. In Illustrator kan je kiezen uit Illustrator EPS=> Format MacIntosh 8 bit Color en PostScript staat op Level 2. Vanuit gaande dat dit de juiste instellingen zijn en ook dat dit dan een hoge resolutie is omdat ik in illu met 800dpi werk. Moet je deze dan weer importeren in PS om daar dan weer een Photoshop EPS van te maken? Dat is mij niet helemaal duidelijk.

En dat stukje vlees, hoe moet ik dat zien? Extra wit uitsparing of de afmeting van het kaartje +3mm rondom extra, zodat die 3 mm wordt weggesneden na het drukken. En daarmee rekeninghoudend met het ontwerp.

Je kunt evt teksten, naw gegevens enzo (zonder transparantie ed) wel los houden in illustrator en in een opmaakprogramma opelkaar zetten.

Hoe moet ik dit zien, het totale illu bestand meeleveren?

En nog één vraag: Als je wegschrijft in een EPS formaat is het dan nodig om de tekst in oulines om te zetten?

Bijdrager
    mika_janssens

Zet altijd alles in outline (wel een kopie, want anders kan je niets meer wijzigen aan je oorspronkelijke file). Wanneer je een eps (vanuit illustrator) aanlevert, is het beste om een versie 8 door te sturen. Veel belichters e.d. hebben problemen met de 10-versie.
    Zorg er ook voor dat je alle benodigde fonts (als je alles outline gezet hebt, is dat niet nodig) meelevert, vermijdt truetypes. Lever eveneens ook alle foto’s aan, want Illustrator maakt koppelingen voor elk geplaatst bestand. De originele bestanden zijn dus nodig.
    En als je een goede drukker hebt, zal die wel de rest voor je controleren (kleuroverlap en zo). Het belangrijkste is dat ie alles krijgt.

Bijdrager
    Mmmarco

Beetje late reactie, maar druk op werk…

Illu 9 of 10 Archief -> Exporteer structuur PSd of TIFF
    CMYK Hoge resolutie (min 300 dpi)

Nu heb je een photoshop file. Hetzij TIFF hetzij PSD (lagen)

In Photoshop kun je dat weer openen en als Photoshop EPS bewaren. Alles staat nu vast (incl transparantie/fonts/objecten/effecten etc)

Vlees:

in het orginele illu file (standaard viska=85 x 55 mm) de kleurvlakjes en evt foto’s iets groter maken door ze over de rand van je document (dat als het goed is 85 x 55 mm is) te zetten. Nu kan de drukker veilig het drukwerk afsnijden als het is gedrukt en heb je geen rare witte randjes langs je drukwerk.

was vergeten OK in te drukken. Venstrer stond al 1.5 uur geminimaliseerd open.. :|

Bijdrager
    KeKo

ik heb altijd zooi in pdf of postscript formaat moeten afleveren, normaal kan er dan ook niets meer aan veranderen zoals transparancy etc. Hoge resolutie is natuurlijk belangrijk…

Bijdrager
    warnerraven

Bedankt mensen, ik ben hier heel blij mee!

Bijdrager
    Mmmarco

Kleine moeite…:wink:

Zet eens een ‘bewaar voor webplaatje’ van je ontwerp in het forum?

(Nee hoor ik ben niet nieuwsgierig, kwilgewoonallesweten…) :P

Bijdrager
    bieg

Ik werk zelf met I-8 en daar is een optie “maak paskruizen” .

Die kun je sowieso gebruiken. ennuh als jij het saved als .eps vanuit Ill. HOEF je het niet eerst in PS te openen en opnieuw op te slaan. HEt is sowieso te openen door programma’s. Drukkers drukken altijd 4-kleuren tenzij ze het zelf anders aangeven.

Als het moeilijk is goed aan te leveren kun je ook PS-files aanleveren of een pdf-je.

(kan zijn dat ik ietwatlaat ben met mn reactie..)

BIEG

Bijdrager
    Mmmarco

Das allemaal waar. Maar het gevoel van controle voor iemand die dit niet vaak doet en niet een vast netwerk van drukkers heeft is bij Photoshop veel groter…

De illu paskruisen mogen in mijn studio niet gebruikt worden. Alle ontwerpen gaan door een opmaakprogramma (hetzij ID2 hetzij kwark). Al het vlees staat daar BUITEN het document op minimaal 3 mm. Dat wordt uiteindelijk gelychecked of via ID pakket modus gehaald. Ook krijgt de drukker altijd kleurgescheiden prints en (indien mogelijk) een kleurproef. (Maar das in een idiale wereld. In het echt is daar helaas niet altijd tijd of geld -vreemd als het klinkt- voor.)

Persoonlijk breng ik alleen ontwerpen over naar psd als ik veel transparantie/dropshadows/glows ed in illu heb gebruikt en het een niet te groot bestand is.

Het mooie van de Adobe progjes is de diversiteit en de samenwerking. Hierdoor zijn er ook meerdere wegen naar Rome. :) Choose your faforite.

Bijdrager
    bieg

Goede morruguh!

Met “paskruizen”-optie in ill-8 heb ik geen probs als ik het binnenhaal in Q-4.

Kleurenprint is altijd diskutabel: afhankelijk van je kalibratie van je beeldscherm en van de printen en je kleurenprofielen.

Goodluck vragen? altijd bereid met helpende hand.

BIEG

Bijdrager
    Mmmarco

Goedemiddag Biegstraaten! :wink:

Ja ja. Zoals ik zei er zijn meerdere wegen naar Rome. Wordt beetje Off Topic, maar is wel leuk. warnerraven wil, lijkt me een snelle betrouwbare en gemakkelijke weg…

Een kleurproef is wel betrouwbaar. Printjes zelf nooit. :wink:

Maar waaom paskruizen maken al het programma het kan? Scheelt tijd en geld…

:wink:

Bijdrager
    bieg

aha Mmmarco!

Ik begrijp wat je zegt…
    en inderdaad een easy weg werd gezocht.
    maar ik begrijp wel wat je bedoelt met printjes en proef.

Until we read again

BIEG

Bijdrager
    piepie

Het slimste is om niet te denken dat je dom overkomt als je de drukker even opbelt met de vraag hoe hij het liefst werk krijgt aangeleverd.
    Ik doe dat namelijk altijd en de drukker is altijd blij als je even checkt of jouw manier van werken aansluit bij de manier van verwerken die hij hanteert.
    Een drukker heeft liever dat je hem informeert, dan dat je hem opzadelt met problemen waarvan hij maar moet gissen hoe het eruit moet komen te zien. Bovendien gaan veel drukkers niet echt met hun tijd mee en willen ze Illustratorfiles van versie 8.0. Versie 10 kunnen ze vaak niet openen.

Wanneer je toch aanlevert in A.I.10 kun je het beste transparanties afvlakken. Als je echt zeker van je zaak bent is het omzetten naar tiff een goed idee. Let wel op de resolutie.

Voor kleur 300 DPI (meer is alleen maar extra balast)
    Voor grijswaarden 600 DPI. (Kleuren niet vergeten te om te zetten in het filter menu)
    Bij zwart/wit altijd informeren of je zelf een raster moet maken en welk raster zij dan het liefste hebben.

PDF is een fantastisch formaat, maar veel drukkers kunnen er niet goed mee overweg. certified pdf is een standaard die in opkomst is, maar vereist speciale software die het aanmaakt en controleerd.

Bijdrager
    piepie

O ja, paskruisen maak ik alleen op verzoek van de drukker.

Bijdrager
    Mmmarco

? Elk document heeft paskruizen als je wilt. Je bedoeld denk ik specifieke paskruizen zoals bij bv verpakkingen. Ik heb WT’s gemaakt voor bv DRUM. Die worden op een rol gedrukt. Hiervoor maakte ik altijd eigen paskruizen die veel uitgebreider waren dan de standaard. (Hoewel ID2 nu ook aardig uitgereid is;-)

Bijdrager
    was frans

alles wat bij mij de deur uit gaat naar de drukker etc. gaat altijd eerst nog als laatste check door flightcheck. Heerlijk programma, ziet alles, van trapping tot eps met jpg voorvertoning etc.

Verder blijf ik het liefst in illustrator 8, er zijn een paar enge dingen als je wisselt tussen 8, 9 & 10 (sowieso is 10 erg instabiel, NL versie)
    een van de enge dingen is een gekoppelde psd met een pad dat groter is dan je canvas. In de ene versie ziet illustrator het pad niet, in de andere versie ziet hij het pad wel. Het probleem is dat als je het maakt in 8 en opent in 9 of 10 je afbeelding verschuift omdat er een andere x0 en y0 gezien wordt, erg link als de drukker hem dus opent in een andere versie.
    Ik gooi dus ook altijd in de laatste versie de paden eruit…

Bijdrager
    was frans

ik zie nu net pas dat ik een nieuwe recordpoging heb gedaan met laat reageren op een vraag:P

Bijdrager
    bieg

tja wat zal ik zeggen;)

was wel verbaasd over de melding in mijn mailbox!

Bijdrager
    Urbin Design

Als er bij ons iets de deur uitgaat naar de drukker vanuit Illustrator.
    Gaat dit met: Alle plaatjes/Illustraties ingesloten.

Zo hoef je niet alle plaatjes/Illustraties bij te leveren. De Tekst wordt omgezet in lettercontouren/outline. Ook dan geen gezeik met fonts.(let wel maak een kopie of bewaar als LC.eps)

Zo hou je dus 1 File over zonder extra mappen zoals fonts en Picts/illustraties.

Als je zeker wil zijn dat alle fonts er uit zijn : dus in lettercontouren/outline staan. Zoek je onder tekst : zoek fonts of lettertypes. Als daar wat bij zou staan selecteer je deze en ga je naar selecteren zelfde tekst objecten. Meestal staat er buiten je werkgebied nog ergens een fontje.

Zo lever je een clean bestand aan (waar alle pics bij ingesloten zijn + fonts).DCS bestanden kunnen niet ingesloten worden, dus leveren we deze wel apart bij. Waar de drukker meestal erg blij mee is. Tevens doen wij er een kleurgescheiden uitdraai bij en een kleuren print. E.v.t Nog een hoogwaardige PDF.

Oh, we leveren in 8.0 aan.

Bijdrager
    bieg

he schoot me net ff te binnen:

Probleem:

Ik heb een Ill_10 doc; vier A4 naast elkaar.
    ik krijg het echter niet voor elkaar om dit dubbelzijdig te printen in Ill_10.

Iemand een idee waar dit aan ligt?

BIEG

Bijdrager
    Zora la rousse

Meer hierover zie ook Forum beeld -> Illustrator 11

Bieg: Ik denk dat je hier toch een opmaakstation voor nodig hebt. Illustrator is nu niet bepaald opgezet als een opmaakprogramma. Wat jij wilt doen is op inslagschema printen en ik denk niet dat Illustrator daarvoor het aangewezen pakket is.

Urbin: als je PDF kan leveren én je drukker heeft een PDF workflow, dan kan je overwegen onderling in PDF te gaan werken. Ik zou dit liever doen. PDF heeft nog een voordeel. In principe hoef je je niet druk te maken over de trapping, daar de RIP dit zelf met de PDF doet aan de hand van de bedrijfsnormen.

Bijdrager
    Urbin Design

Ja Zora dat doen we ook naar een paar drukkerijen in het land.
    Maakt ook niet meer uit in welk programma je spullen opmaakt.
    Erg handig en allemaal via de @ mail aanleveren, heerlijk wat een gestress minder is de PDF workflow.

Bijdrager
    was frans

nog iets in illustrator 8.0 moet je eens een psd met uitknippad insluiten. Geeft een verbluffend resultaat.

desondanks is het een fijn programma en werk ik er liever mee dan met quark, mits ik niet meerdere pagina’s en een berg tekst heb.

verder is er een plugin van hotdoor om meerdere pagina’s op te maken in illustrator.

http://www.hotdoor.com/multipage/

Bijdrager
    servir frais

graag nog even dit, ik veronderstel dat er een heleboel onder julie dit wel al wisten maar wanneer je bepaalde teksten omzet naar lettercontouren, zullen die ‘vetter’ staan dan teksten die niet zijn omgezet naar contouren!

enne tof forum hier jammer dat ik dit pas nu heb ontdekt :o

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.