30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 54)
  • Q:

Bijdrager
    Lucide-B

Welke videokaart voor Mojave op Mac Pro (2010)

Mojave ondersteund mijn Mac Pro nog uit 2010!

https://support.apple.com/en-us/HT208898

Yeay Apple!!!!!

Alleen moet ik dan wel een nieuwe videokaart hebben die ‘metal’ ondersteund.

Apple beveelt een aantal videokaarten aan:

MSI Gaming Radeon RX 560 128-bit 4GB GDRR5
    SAPPHIRE Radeon PULSE RX 580 8GB GDDR5
    SAPPHIRE Radeon HD 7950 Mac Edition
    NVIDIA Quadro K5000 for Mac
    NVIDIA GeForce GTX 680 Mac Edition

Some other third-party graphics cards based on the following AMD GPU families might also be compatible with macOS Mojave on Mac Pro (Mid 2010) and Mac Pro (Mid 2012):

AMD Radeon RX 560
    AMD Radeon RX 570
    AMD Radeon RX 580
    AMD Radeon Pro WX 7100
    AMD Radeon RX Vega 56
    AMD Radeon RX Vega 64
    AMD Radeon Pro WX 9100
    AMD Radeon Frontier Edition

https://support.apple.com/en-us/HT208898#cards

Ik heb even gezocht op ebay naar de veschillende videokaarten en ze verschillen in prijs van € 179,– tot wel € 1000,–.

Vraag is: Welke videokaart kan ik het beste kiezen?

Ik gebruik mijn Mac Pro voornamelijk voor iTunes en Rekordbox (Soort iTunes voor Pioneer apparatuur). Maar daarnaast ook Ableton Live en Adobe CS en de gebruikelijke praktische rompslomp vanuit de systeemsoftware.

Bijdrager
    FloorvN

houd er rekening mee dat Nvidia momenteel nog geen drivers heeft uitgegeven voor macOS Mojave.
    Momenteel werken enkel een selectief aantal AMD radeon kaarten..

Gezien je ook Adobe software gebruikt, adviseer ik je een Nvidia kaart.
    Midrange tot begin high end kaart zou voldoende moeten zijn..

Ik adviseer je dan ook om nog te wachten tot er Nvidia Drivers zijn voor MacOS Mojave.
    Pascall kaarten werken namelijk ook prima in de MacPro, geven enkel geen bootscreen..

is dat toch een probleem, koop dan bijv. een GTX680 mac edition.

Meer info over preflashed kaarten en direct te koop bij MacVidCards.
    Neem hier eens een kijkje :
    http://www.macvidcards.com/

Bijdrager
    TheBigZ

Nog een nuttige site om wat op rond te neuzen:

http://barefeats.com/gpus-gains-with-mojave.html

Bijdrager
    Saaihead

Die Radeon kaarten kan je ook kopen als ze niet compatible zijn met macOS en dan zelf flashen met een EFI bios. Brengt natuurlijk wel risico’s met zich mee, maar je kan er een hoop geld mee besparen.

Bijdrager
    Lucide-B

Dank voor de reacties tot dusver.

Werken Radeon kaarten niet met Adobe software?

Ik ben niet van plan zelf te flashen. Ik zoek dus een kaart die ik zo in mijn Mac kan prikken en dan gaan met die banaan. Uiteraard wil ik gewoon mijn opstartscherm zien en evt. de bootdisk kunnen wijzigen indien nodig.

Ook in het goedkopere segment is er nogal veel keuze en zie ik al snel door de bomen het bos niet meer. Wat ik ook nog belangrijk vind is dat de kaart niet te veel herrie maakt met de ‘fans’. Meer dan € 200,– ben ik niet van plan er aan uit te geven.

Tips?

Bijdrager
    Dieter_31

Ik gebruik GTX 680 en deze werken ook zonder webdriver van Nvidia.

Bijdrager
    TheBigZ

Lucide-B op 31 oktober 2018 om 18:20

Ik zocht er eentje op eBay maar daar staat dat je geen bootscreen krijgt bij opstarten.

Is dat een probleem?

Bijdrager
    Lucide-B

<p class=”cite”>TheBigZ op 31 oktober 2018 om 18:53</p>

Lucide-B op 31 oktober 2018 om 18:20

Ik zocht er eentje op eBay maar daar staat dat je geen bootscreen krijgt bij opstarten.

Is dat een probleem?

Ja man, liever eentje waarbij alles gewoon werkt.

Ik start ook nog wel eens van een andere schijf op tijdens boot en dat kan dan ook niet meer.

Er zijn toch videokaarten waarbij dat gewoon wel kan?

Bijdrager
    TheBigZ

LucideB op 1 november 2018 om 15:01

Er zijn toch videokaarten waarbij dat gewoon wel kan?

Tuurlijk zijn die er, genoeg.

Eventueel via import:

http://www.macvidcards.com

Bijdrager
    Lucide-B

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

De eerste heeft de webdriver vermoedelijk nodig en die valt uit de boot want er is geen.

De tweede is tweedehands. En de derde is ook een oude kaart. Voor dezelfde prijs koop je bij Amazon.de een nieuwe Sapphire Radeon Pulse RX 580.

Het probleem dat er geen bootscreen is kun je oplossen met het regelpaneel “Opstartschijf” in de Systeemvoorkeuren.

Ik zou niet twijfelen.

Zelf blijf ik bij Sierra en High Sierra op mijn oude MacPro. Mijn duur betaalde Geforce 980 ondersteunt Mojave niet. đź‘Ž

Bijdrager
    Lucide-B

Mac Hammer Fan op 2 november 2018 om 23:06:
    De eerste heeft de webdriver vermoedelijk nodig en die valt uit de boot want er is geen.

Ik heb de verkoper gecontact: “I read on a forum that the Nvidia cards do need a driver (webdriver?) that don’t exist (yet).”

Antwoord: “Yes that depends on the card but the driver is only needed for cards newer than the gtx 900 series All cards that are available in this offer can be used without drivers.”

Anyways, hij advideert mij om voor de AMD Radeon HD 7950 te kiezen (die hij ook verkoopt) omdat die goedkoper is.

Bijdrager
    Lucide-B

Mac Hammer Fan op 2 november 2018 om 23:06:
    Het probleem dat er geen bootscreen is kun je oplossen met het regelpaneel “Opstartschijf” in de Systeemvoorkeuren.

Kan niet altijd.. als je systeem corrupt is en niet wil opstarten moet je tijdens boot een andere schijf kunnen kiezen anders kan je helemaal niet meer opstarten.

Bijdrager
    Lucide-B

Ik ben er nog steeds niet uit. Ik wil niet meer dan 200 euro uitgeven aan een videokaart.

Volgens macstrategy.com dropt Apple support op de ‘cheese grater’ macs vanaf 10.6 maar misschien al vanaf 10.5:

“We at MacStrategy personally believe, and predict, that Apple will drop support for cheese-grater Mac Pros completely in macOS 10.16 or even as early as macOS 10.15 (due autumn/fall 2019), so you may want to watch spending large amounts of money to get a Metal supported video card for 10.14 Mojave, just to find Apple drops support for your actual Mac within 18 months!”

https://www.macstrategy.com/article.php?200

Ik denk er over om een 2e hands AMD kaart te kopen maar de goedkoopste die ik ‘geflashed’ kan vinden is al 200 euro en daar komt dan nog verzendkosten bij.

Bijdrager
    TheBigZ

LucideB op 4 november 2018 om 15:05
    Ik ben er nog steeds niet uit. Ik wil niet meer dan 200 euro uitgeven aan een videokaart.

Bekijk deze video nog eens. Met de Sapphire RX 580 koop je een stille, snelle kaart.

Booten op 08:40.

https://support.apple.com/nl-nl/HT208898

Wel even ervoor zorgen dat Filevault is uitgeschakeld. (zie Apple link)

http://www.xlr8yourmac.com/archives/feb18/RadeonRX-580_MacPro.html

Bijdrager
    Lucide-B

<p class=”cite”>TheBigZ op 4 november 2018 om 16:07</p>

Lucide–B op 4 november 2018 om 15:05

Bekijk deze video nog eens. Met de Sapphire RX 580 koop je een stille, snelle kaart.

Mooie kaart maar kost nieuw 380 euro. 2e hands te vinden voor 175 euro op eBay:

https://www.ebay.nl/itm/Sapphire-AMD-Radeon-RX-580-Pulse-4GB-GDDR5-Grafikkarte-auch-Mac-Mojave-Metal/163343579100?hash=item26080937dc:g:L6YAAOSwYIpb15mR:rk:1:pf:0

Alleen krijg je met deze kaart geen bootscreen. Ik zou dan liever iets van 2 tienjtes meer uitgeven voor een 2ehands AMD Radeon hd 7950 waarbij je wel het bootscreen ziet.

https://www.ebay.nl/sch/i.html?_from=R40&_trksid=m570.l1313&_nkw=amd+radeon+hd+7950+mojave&_sacat=0

Bijdrager
    TheBigZ

LucideB op 4 november 2018 om 17:18

Mooie kaart maar kost nieuw 380 euro.
    Alleen krijg je met deze kaart geen bootscreen.

Er zijn versies van deze kaart (niet de Pulse versie) die ietsje meer dan €200 kosten. Zie de links bovenaan het topic…

Bijdrager
    Lucide-B

TheBigZ op 4 november 2018 om 17:39:
    Er zijn versies van deze kaart (niet de Pulse versie) die ietsje meer dan €200 kosten. Zie de links bovenaan het topic…

Welk topic?

Maar ook bij die kaarten zal er geen bootscreen te zien zijn?

Vooralsnog is bij mij de AMD Radeon hd 7950 favoriet.

Bijdrager
    TheBigZ

Bijdrager
    TheBigZ

LucideB op 4 november 2018 om 19:27

Vooralsnog is bij mij de AMD Radeon hd 7950 favoriet.

Nou, dan koop je die toch.

Bijdrager
    Lucide-B

..of deze Nvidia GeForce GTX 680?

https://www.ebay.nl/itm/GTX-680-for-Apple-Mac-Pro-3-1-to-5-1-2-GB-GDDR5-Nvidia-CUDA-Metal-Mojave/263545561848?hash=item3d5c8a22f8:g:2kYAAOSwUoxapmIW:rk:2:pf:0

..heeft bootscreen op alle poorten, de AMD Radeon hd 7950 heeft geen bootscreen op de HDMI poort.

Of moet ik dan eerst wachten tot nVidia een driver heeft uitggebracht?

En zo ja.. hoe lang gaat zo iets duren?

Bijdrager
    MrBelloNLD

gwoon nog ff wachten met upgrade van het os, sierra werkt toch prima?

over paar maandjes hebben “anderen” dan wel de kolen uit het hete vuur, gehaald en loop jij geen risico.

Bijdrager
    Lucide-B

“cite”>MrBelloNLD op 6 november 2018 om 23:36:
    gwoon nog ff wachten met upgrade van het os, sierra werkt toch prima?

over paar maandjes hebben “anderen” dan wel de kolen uit het hete vuur, gehaald en loop jij geen risico.

Ik vind dit een hele goede tip.

Maaja, darkmode:):):) daar heb ik zoooo lang op gewacht.

Toch ga ik deze tip maar opvolgen.

Haastig gespoed is zelden goed

Bijdrager
    Lucide-B

Sapphire Radeon HD7950 3GB DUAL-X gekocht op eBay. € 199,- incl. verzending.

Bootscteen op alle poorten

Kwam nog wel een kabletje bij voor een tientje maar oké.

Hopelijk een goede keus.

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

De RX580 is beduidend sneller en niet veel duurder.

Persoonlijk vind ik het ontbreken van een bootscreen niet zo erg. Dat is natuurlijk kwestie van smaak.

Bijdrager
    Lucide-B

Mac Hammer Fan op 15 november 2018 om 23:26:
    Persoonlijk vind ik het ontbreken van een bootscreen niet zo erg. Dat is natuurlijk kwestie van smaak.

Dat heeft volgens mij niets met smaak te maken maar meer met toepassing.

Ik gebruik het bootscreen nogal eens en het is voor mij een belangrijke functionaliteit die ik niet graag zou willen missen.

Als je goed leest gebruik ik mijn Mac niet voor zware grafische toepassingen (zoals gaming, 3D rendering of videobewerking).

Hoe snel die kaart is zal me dus verder niet zo veel boeien;)

Ik heb er nu een goekoop vooroorlogs NVIDIA GeForce GT 120 kaartje erin zitten en die vind ik al snel genoeg

Bijdrager
    Lucide-B

De kaart zit in mijn Mac Pro en doet het goed (met boot screen).

Mojave nog niet geĂŻnstalleerd maar het valt me wel op dat deze kaart niet echt stil is.

Ik hoor hem best wel hard zoemen in ‘idle’ stand . Mijn NVIDIA GeForce GT 120 kaartje die er eerst in zat hoorde ik ook maar een stuk minder.

Weet daarom niet of ik deze kaart zal houden maar voorlopig kan ik er even mee vooruit.

Dank voor alle feedback.

Bijdrager
    TheBigZ

Lucide-B op 16 november 2018 om 08:10
    Ik gebruik het bootscreen nogal eens en het is voor mij een belangrijke functionaliteit die ik niet graag zou willen missen.

Waar gebruik jij het bootscreen dan zoal voor? (Ik gebruik het nooit namelijk, vandaar de vraag.)

En als je de GT-120 er gewoon naast laat zitten, kun je die toch voor het bootscherm gebruiken?

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 54)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.