17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:
    Bijdrager
    Sbojevets

Welke videokaart voor allround gebruik?

Ik vraag mij af wie er ervaring heeft met de ATI kaarten die op dit moment worden aangeboden. De GeForce 64 lijkt mij wat slapjes. Maar tussen de ATI 9600 XT en de 9800 XT, zit daar echt merkbaar verschil tussen. Ik doe voornamelijk grafisch ontwerp en dat zijn statische beelden, ik denk dat hier een 128mb videokaart wel volstaat (misschien zelfs ook wel 64mb). Maar ik denk ook wel eens een spelletje te gaan spelen op de G5 en films kijken etc. Dus wanneer merk je of je een 128mb kaart hebt of een 256mb? En zijn er betere kaarten voor een Mac te krijgen, is bijv. de 9800 pro niet beter dan de 9800 XT?

Wie weet wat de beste allround kaart is voor de Mac?

Bijdrager
    Sad

het ENIGE waar een luxe grafische kaart voor nodig is, is spelletjes.

Met vrijwel alle andere kaarten (die niet te oud zijn) kan je prima photoshoppen, DVD’s bekijken en algemeen gebruik.

De duurste kaarten hebben wel meer geheugen (handig voor als je meerdere schermen wilt aansluiten of anderszins een grotere desktop wilt) maar het dure aspect is de real time 3D rendering die gebruikt wordt voor 3D games.

Ik speel wel niet zo vaak games maar ik heb de Radeon 9800 Pro in mijn G5 gedaan omdat ik dan in elk geval de komende tijd de meeste games wel gewoon kan draaien zonder me zorgen te maken over systeem-specs.

Bijdrager
    Sachin
    ”dreamlab”

Ik vraag mij af wie er ervaring heeft met de ATI kaarten die op dit moment worden aangeboden. De GeForce 64 lijkt mij wat slapjes. Maar tussen de ATI 9600 XT en de 9800 XT, zit daar echt merkbaar verschil tussen. Ik doe voornamelijk grafisch ontwerp en dat zijn statische beelden, ik denk dat hier een 128mb videokaart wel volstaat (misschien zelfs ook wel 64mb). Maar ik denk ook wel eens een spelletje te gaan spelen op de G5 en films kijken etc. Dus wanneer merk je of je een 128mb kaart hebt of een 256mb? En zijn er betere kaarten voor een Mac te krijgen, is bijv. de 9800 pro niet beter dan de 9800 XT?

Wie weet wat de beste allround kaart is voor de Mac?

ATI 9600 XT volstaat voor alles dus ook voor gamen.

Als je echt een spelletjes freak bent dan koop je best een ATI 9800 XT.

Geheugen is niet de belangrijkste factor bij de prestaties van een videokaart!!! Op dit moment is 64MB RAM voldoende, 128MB is interessant voor de nieuwe games & toekomstige games, 256MB is waanzin…

Wat belangrijk is bij een computer is de snelheid van de CPU. Wat belangrijk is bij een videokaart is de snelheid van de GPU. Voor een PC/Mac volstaat normaal 512MB of 1GB DDR, voor een grafische kaart volstaat 64 of 128 MB DDR.

Bijdrager
    candykane

tsss een alround kaartje is de pc geflashte gefore 3 500 ti en wel deze heeft goede 3d prestatie’s is sneller dan een ati 9000/nvidia mx400. je kunt een leuk spelletje op spelen en gewoon op hoge resolutie mee werken die dingen kosten max 80 dollar op http://www.ebay.nl

voor het geld wat je kwijt bent voor een 9600 xt , kun je voor dat geld beter een pc ati 9700 kopen en flashen.dan ben je max 150 euro kwijt en hebt een super allround kaartje wat bijna de ati 9800 pro
    naderd, je kunt ook gewoon voor 200 euro een 9800 flashen of in america via ebay.nl bestellen
    kijk eens in het hardware forum van http://www.cubeowner.com laat een wereld voor je open gaan

tevens is een videokaart niet het enige wat D3 prestatie leverd vaak is een goede sneller processor ook benodigt heb je er geen 1 boven de 800 MHz dan zou ik de 9600/9700/9800 serie vergeten want je systeem kan dan de data niet snelgenoeg verwerken en maakt het geen enkel verschil uit hoe snel je videokaart is ze zeten dan ongeveer allemaal de zelfde prestaties neer

Bijdrager
    profclimber

nou de nvidia fx 64 kaart is geen doetje, ik heb zelf nog een pc en heb net een nieuw pcix 6400 gekocht had een radeon 9700 128 mb. Deze kaart is echt veel snellet, bijna dubbel zoveel polygens, en natuurlijk de dikke pipline die erin zit

Bijdrager
    ram0n

ben je echt daadwerkelijk een 128 mb videokaart nodig als je 2 beeldschermen op je mac aansluit?
    (bv een pb met externe monitor)
    ik dacht dat men aan 64 mb meer dan voldoende had!!
    tenzij men spellen speelt

Bijdrager
    candykane

sommige hebben niet genoeg aan 64 mb vergeet niet als je 2x 21″ inc hebt staan en een hoge resolutie nodig hebt dan is 64 mb niet genoeg

Bijdrager
    servir frais

dat klopt, toen ik bij mijn bestelling zei dat ik een andere grafische kaart wou, vroeg de dame mij direct of ik met twee beeldschermen werkte – ik zei ja (ook al had ik toen nog geen beeldscherm voor de mac, maar wel een tweetal games;) ) okee zei ze dan, dan is die kaart idd een goede en geen overbodige luxe.

Bijdrager
    Sbojevets

Een kaart flashen? Ik heb het eerder gehoord……….maar een 9700 is net zo goed als een 9800 pro dus!?

Het jammere is dat je er een kaart in kiest, in een G5, en dat de keuze enigzins beperkt is……..ik denk dat een 9600 XT voor mij de beste keus is…….er kan later altijd nog een andere in!

Maar eh over dat kaart flashen hoor ik graag meer!

Thanx guys……….!

Bijdrager
    candykane

ik heb een berg rommetjes hier thuis liggen je kunt ze ook allemaal op http://www.cubeowner.com downloaden er staan daar complete handleidingen van hoe het moet welke modellen wel werken en welke niet. ze hebben zelfs een werkende 9700 pro die denkt dan die een 9800 pro is.
    een geflashte 9800 pro werkt wel zeker in een g5! eind vande week krijg ik er weer 1 binnen.

Bijdrager
    Sachin
    ”dreamlab”

Een kaart flashen? Ik heb het eerder gehoord……….maar een 9700 is net zo goed als een 9800 pro dus!?

Het jammere is dat je er een kaart in kiest, in een G5, en dat de keuze enigzins beperkt is……..ik denk dat een 9600 XT voor mij de beste keus is…….er kan later altijd nog een andere in!

Maar eh over dat kaart flashen hoor ik graag meer!

Thanx guys……….!

De 9600XT heeft volgens mij de beste prijs/kwaliteitsverhouding!

Bijdrager
    candykane

volgens ati
    kaart 9800 pro 9700 pro 9600 xt
    fill rate 3.04 Gpixels/sec 2.0 Gpixels/sec 2.0 Gpixels/sec
    Geometry Rate 380 MTriangles 325 MTriangles 250 MTriangles
    prijs 200 euro 150 max ??????
    hmm……. wat kost een 9600 xt los? een 9000 pro kost al 150 euro dus!
    oke je zult zelf even de ati kaarten moeten flashen maar ja het is het zeker waard

Bijdrager
    Sbojevets

Stom, dat een kaart voor een PC goedkoper is dan een voor de Mac!
    Ik snap wel dat er nu eenmaal minder kaarten voor de Mac verkocht worden maar waarom maken ze geen universele? Maar bedankt voor de tip van cubeowner.com. Als ik ga upgraden, ga ik zeker kijken of ik niet een PC kaart (als ie goedkoper is) kan flashen!

Bijdrager
    Erwinios

Ik ga denk ik hier maar m’n vraag stellen(na zoekfunctie:wink: )

Ik wil hoogst waarschijnlijk een mpb 15″ kopen, die zeker 3jr mee moet gaan(sowieso al gezien de kosten), ik ga er waarschijnlijk 2gb in rammen en mss toch ook de snellere harddisk 7200rpm(ook met oog op toekomst..)(zie onderschrift :wink: )

Nu vraag ik me dus ook af, ik wil wel dagelijks gaan gamen. Ben sowieso FM verslaafd(daar is geen goede videokaart voor nodig), maar ik vind ’t ook relax om spellen zoals CoD2, Quake4 en dergelijke te spelen…
    Is voor de games nu en met ’t oog op de toekomst een 128mb ATI videokaart voldoende, of merk je echt het verschil om nu de veel duurdere 256mb ATI te pakken..?? Zelf denk ik met m’n normale verstand van pc’s en ontwikkelingen(heb pc vanaf 2001 en die is tot vorig jaar zomer meegegaan qua ontwikkeling van stevige 3d games, met 32mb videokaart en gaat nu nog mee met m’n verslaving FM)

So 128mb or 256mb videocard, that’s the question??

Bijdrager
    Sachin

128MB is voldoende maar als je het toestel echt lang wil gebruiken is 256MB misschien de moeite waard … In dat geval neem je best 256MB als je het kan en wil betalen.

Bijdrager
    Erwinios

als je het kan en wil betalen

Kijk ’t gaat mij erom dat ik nu een laptop koop wat zeker 3jr moet meegaan op gebied van 3d gaming, etc(want daar is de meeste ontwikkeling in toch) M’ n pc nu van bijna 5jr oud die draait nu nog gewoon XP en Office pakket etc..
    Daarom heb ik liever iets van ik geef rond 200euro meer uit, als dat m’n ‘levensduur’ uitbreid, want dat geld heb ik er toch na de loop van tijd uit, want 1jr langer je laptop mee, scheelt weer geld etc.

Maar om een conclusie te maken, met ’t oog op de toekomst is de 256mb een goede ‘investering’ ??

Bijdrager
    Mista FraggadeliX

Stom, dat een kaart voor een PC goedkoper is dan een voor de Mac!
    Ik snap wel dat er nu eenmaal minder kaarten voor de Mac verkocht worden maar waarom maken ze geen universele?

ATI heeft nu ook een universele Radeon 9600, helaas is dit momenteel de enige universele Mac/PC kaart die ze bieden…

De reden dat voorheen geen universele kaarten werden gemaakt is omdat Apple tot niet zo lang geleden gebruik maakte van een eigen type DVI uitgang, die de monitor ook van stroom en USB kon voorzien door één kabel. Nu Apple gewoon DVI gebruikt zijn de kaarten identiek, met uitzondering van de firmware.

Laten we hopen dat ATI (en nVidia) deze trend doorzetten zodat Mac gebruikers straks ook gelijk beschikking hebben over de laatste video-hardware…

Een vette grafische kaart is niet alleen nodig voor spelletjes (hoewel deze wel de meeste eisen er aan stellen) maar ook programma’s als Apple’s Aperture stellen extreem hoge eisen aan de grafische kaart, verder maken programma’s als Maya gebruik van de grafische kaart voor real-time weergave van 3D… Het is dus niet zo dat alleen game-freaks (mijzelf inclusief :mrgreen: ) gebaat zijn bij een kaart met spierballen….

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.