16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:

Bijdrager
    jago

Welke versie van MacOS in een iMacG3?

Hey, een vriend van me heeft een oude iMac gekregen:

Power PC G3
    233MHz
    512K cache
    32MB RAM
    4GB HD
    24 x cd-rom
    Rage Pro
    6 MB SGRAM
    modem

Welk OS zou hij hier best op zetten? ik denk OS8 of OS9.
    Geen OSX aangezien hij daar niet snel genoeg voor is, een absolut geen ram genoeg. Denk ik
    Of zou OSX wel gaan met extra ram?

Wat denken jullie?

Bijdrager
    Fata

Leopard:P

Bijdrager
    Mr Macintosh

OS 9 Maximaal… OSX zou ik echt niet doen. OS 9 geeft je met deze mac meer plezier.

Trouwens wat je zegt van eMac kan helemaal niet. Die beginnen namelijk pas vanaf de G4.

Bijdrager
    jago

ja het is dus een iMac, sorry

Bijdrager
    Mr Macintosh

Ik ben net eens aan het kijken (op Mactracker). Misschien kun je toch met RAM uitbreiding OSX 10.2.8 of zelfs nog 10.3.9 draaien. Toch raad ik het je niet aan… Vooral omdat je zo weinig HD ruimte hebt.

Bijdrager
    jago

dan steken we er een nieuwe HD in é:P
    Zijn dat de standaard HD’s zoals in de windows bakken? gewone ATA’s?

Bijdrager
    Mr Macintosh

Ja, let wel op dat je een maximum van 128 GB hebt(wat de iMac leest). Maar je kon dat oplossen door partities te maken dacht ik. En de eerste revisie heeft een limiet van 384 MB ram (SO-DIMM PC-66) en de 2de revisie een limiet van 512MB.

Bijdrager
    KarelWillem

Het is een abolsuut pokkeding om op te waarden.

Geen DVD en Firewire, dus geen standaard OSX installatie mogelijk.

Moeilijk te verkrijgen en duur geheugen.
    Lastig te vervangen harddisk.
    Weinig videogeheugen.
    Processorsnelheid van 233 Mhz is toch echt wel erg naadje om OSX op te gaan draaien.

Moderator
    unSOUND
    ”KarelWillem”

Geen DVD en Firewire, dus geen standaard OSX installatie mogelijk.

Wat betreft Panther en Tiger heb je gelijk, maar Jahuar vraagt niet om ingebouwde FireWire, en is op CD geleverd, en is dus mogelijk. Maar je moet er dan wel voor zorgen dat de Firmware up to date is.

http://www.info.apple.com/kbnum/n60384

Bijdrager
    KarelWillem

Ja, je hebt helemaal gelijk. Jaguar hebben we natuurlijk ook nog.

Bijdrager
    joepie

ik heb vergelijkbaar net aan kameraad weggegeven. Ik had 10.0 geïnstalleerd. Draait goed, maar veel software gaat pas vanaf 10.2. Gewoon proberen met 10.2 (tweedehands scoren)
    succes!

Moderator
    unSOUND

Ik geloof dat ik zelfs ergens in huis nog de CD’s van Puma liggen, maar dan kun je nog beter OS 9.2.2 draaien, Puma was nou niet echt 1 van de stabielste versies…

Bijdrager
    evkruining

Helaas is het geen iMac G3 DV. Die zijn namelijk heel goed op te peppen. Ik heb in de kerstvakantie 3 van die DV-tjes onder handen genomen. 120 Gb 7200 rpm disk erin, wat refurbished pc133 SODimms en een nieuwe batterij. OS X 10.4.8 draait als een zonnetje op die oude beestjes.

Officieel gaat er trouwens alleen pc100 RAM in maar ik heb er eentje met twee 512Mb reepjes pc133 voorzien en zowaar, het beest heeft 1Gb ram! Prima machines voor schoonpa en grootmoeders.

Bijdrager
    Timotheus

Ik bewonder mensen die nog tijd, moeite en zelfs geld in zo’n gepensioneerde gaan steken, om vervolgens te ontdekken dat allerlei programma’s die ze graag zouden willen gebruiken op zijn minst X.3.9 vergen …

Als ik er zo eentje cadeau kreeg, gàf ik hem snel weer cadeau aan iemand anders!

Bijdrager
    bassmac

Heb er zelf een, en een paar opgeknapt. met 198 mb geheugen draait ie prima OS10.3 . Je internet en e-mail is wel lekker veilig, maar met dit geheugen kan je alleen sys 9.2 draaien, en dan heb je geen firefox, en dus veel sites niet meer -goed- te zien.
    administratie en zo prima natuurlijk. En Photoshop 7 gaat ook natuurlijk.
    10.3 is sneller op de iMac’s dan 10.2 en 10.1, raar maar waar.

Maar helaas, deze met lade en zonder firewire is net te primitief geworden… opknappen is zo duur dat je beter een 600 mHz G3 iMac of 450 G4 kan scoren 75 tot 100 euro of zo. Nog beter een nieuwe.:)
    Mijn oranje staat bij mij voor het kleurtje en draait 9.2 om de oude spellen en games te kunnen draaien, maar vooral om oranje te zijn. Heb g3 400’s om de kinderen rustig te houden, die tekenen en photoshoppen en internetten volop. Alleen youtube is wat slomer.:P
    edit : mijnes heeft geen firewire, maar 10.3 zit er echt op!!

Bijdrager
    macker

Ik heb hier nog een iMac G3 staan met een 450 MHz processor en 576MB Ram. HIermee draait ie nog redelijk soepel. 10.4.8

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.