30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 30)
  • Q:
    Bijdrager
    Groenevespa

Welke versie moet ik kiezen?

Na jarenlang met windows gewerkt te hebben. Wil ik overstappen naar mac os x. Ik hoor goede verhalen er over mijn broers hebben ook al verschillende producten van apple. Ik ben alleen nog vrij nieuw in de wereld van apple en daarom ben ik graag benieuwd naar wat jullie mij adviseren.

Ik twijfel nog welk model ik moet kiezen. ( MBP / MBA / iMac )

Mijn voorkeur gaan uit naar een iMac omdat ik veel grafische dingen doe in mijn vrije tijd. En omdat ik niet heel mobiel hoef te zijn. Ook ben ik van plan over 2 á 3 jaar indien het bevalt een nieuwe MPB te kopen. En in dat geval is het apparaat wat ik nu koop nog goed en nog lang niet aan vervanging toe.

Ik heb even een rijtje gemaakt met eisen:
    – Minimaal i5 processor. ( Voorkeur gaat uit naar Haswell, ik verwacht dat deze dit jaar ook in de MBP en iMac komt? )
    – Gebruik voor schoolwerk, documenten, presentaties maken. En een beetje photoshoppen.
    – Hoeft niet heel mobiel te zijn. ( Dus een iMac zou ook kunnen. )

Het hoeft geen allerduurste model te zijn. Maar gewoon een model wat een beetje tussen het instapmodel en duurste model inzit.

Ik heb al gekeken naar de verschillende modellen en ook naar de iMac late 2012 editie. Je hebt hier 2 modellen de 21.5” en 27”, ook hierin ben ik benieuwd wat jullie aanraden. Als ze naast elkaar staan lijkt de 21.5” best klein.

Bijdrager
    poing

Ik photoshop op een 27 inch en dat is echt super je hebt dan lekker veel werkruimte.

Bijdrager
    Apple Focus

Ik heb ook een 27 inch iMac en dan heb je fijn veel ruimte om te werken. Ook omdat je grafische dingen doet raad ik je de iMac (sowieso) aan.

Als ik je een tip mag geven. Wacht nog heel even wand eind dit jaar komen waarschijnlijk nieuwe Macs aangekondigd. Ik denk niet een grootte verandering maar wel een refresh van de hardware.

Bijdrager
    Apple Focus

Sorry beetje slordig getypt. Ik zit op mijn iPhone;)

Bijdrager
    Groenevespa
    sionschlicher op 31 juli 2013

Ik heb ook een 27 inch iMac en dan heb je fijn veel ruimte om te werken. Ook omdat je grafische dingen doet raad ik je de iMac (sowieso) aan.

Als ik je een tip mag geven. Wacht nog heel even wand eind dit jaar komen waarschijnlijk nieuwe Macs aangekondigd. Ik denk niet een grootte verandering maar wel een refresh van de hardware.

Ik was sowieso nog wel van plan te wachtten tot oktober / november totdat er nieuwe macs worden aangekondigd. En ik verwacht dat dit ook wel gaat gebeuren.

Bijdrager
    Apple Focus

iMac weet ik niet helemaal zeker maar ik denk de macbooks zeker wel.

Bijdrager
    Shmoo

Ik zou ook even wachten , ik zit ook in de wachtkamer maar ik koop een Mac mini met twee losse schermen a 24 inch en stop daar zelf dan 16GB aan RAM in.

Die stap zou jij ook nog kunnen nemen met 1 scherm om te beginnen.

Waarschijnlijk kom je dan net iets goedkoper uit als de instap iMac maar heb je net zo’n goede machine voor wat jij erop wikt doen.

De iMacs en MacBook Airs kun je niet zelf openen om om er meer RAM in te stoppen dat moet je even ontbouden.

Bijdrager
    Apple Focus

Er kwamen volgens mij toch misschien ook een nieuwe thunderbolt display uit?

Bijdrager
    Jeroen

En de Mac Mini dan?(zoals Shmoo aangeeft) Misschien heb je nog een goed scherm van je windows bak?
    Voor minder geld heb je een Mac Mini die je zelf nog kan upgraden (SSD, HDD en RAM) en je hoeft niet te kiezen uit een 21,5″ of 27 scherm..

Ik heb ook lang nagedacht over een iMac maar ben wel blij dat ik voor de Mini ben gegaan. Scheelt toch nog wel een aantal euro’s:)

Min of meer een beetje hetzelfde verhaal als Shmoo maarja.. succes ermee;)

Bijdrager
    Bianco

Tja, een Mac Mini. Maar als je daar eenzelfde kwaliteit (en resolutie) Scherm aan wilt hangen, dan gaat de teller qua euro’s wel hard. Die beginnen bij 500 euro, en dan heb ik het over een 27″ scherm, met dezelfde resolutie als de iMac 27″. 850 voor de mini met een beetje processor, daar nog wat Ram bij, en een leuk scherm, dan zit ik toch ook al aan de 1500 euri.

Bijdrager
    Steef Ams

@Shmoo Alleen in de 21,5″ Imac kan je geen Ram bij plaatsen, in de 27″ wel toch?

Bijdrager
    Jeroen

@Bianco Klopt. Maar de vraag is een beetje of je geld voor een 27″ iMac over hebt of dat de Mini basis voldoende is om te beginnen? Voor documenten typen, internetten en een beetje Photoshoppen is de Mini ook prima. Wil je de Mini voorzien van een gelijkwaardig scherm en processor dan tikken de euro’s inderdaad wel aan.

En zoals ik al aangaf vind ik het wel fijn om zelf RAM te kunnen vervangen en eventueel de harde schijf te vervangen. Nu is dat bij de iMac vast ook wel te doen alleen ik zie mezelf niet zo’n scherm demonteren..

@Steef Ams Alleen de 27″ iMac geeft de mogelijkheid om RAM up te graden.

Bijdrager
    Groenevespa

Wat raden jullie aan, een duurdere 21,5” ( 18 GB RAM, Fusion drive ) of de basis 27”? Overigens zag ik een een review dat de Apple magic mouse niet lekker werkte, en ze een Apple magic trackpad handiger vonden. Nu vind ik photoshoppen met een trackpad gewoon niets. Maar vinden jullie de muis wel lekker werken of niet?

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    Groenevespa op 01 augustus 2013

Overigens zag ik een een review dat de Apple magic mouse niet lekker werkte, en ze een Apple magic trackpad handiger vonden. Nu vind ik photoshoppen met een trackpad gewoon niets. Maar vinden jullie de muis wel lekker werken of niet?

De meningen daarover zijn nogal verdeeld:)

Bijdrager
    Apple Focus

Een magic mouse of een trackpad is persoonlijk.

Bijdrager
    Groenevespa
    sionschlicher op 01 augustus 2013

Een magic mouse of een trackpad is persoonlijk.

Ja oké maar jij hebt toch wel je eigen ervaringen?

Bijdrager
    KarelWillem

Ik persoonlijk vind de Magic Mouse de fijnste muis die ik tot nu toe heb gehad.

Een trackpad blijf ik moeite mee hebben.

De link tussen paneeltje op mijn bureau en wat er op het beeldscherm gebeurd kan door mijn hersens niet verwerkt worden.
    Toen we vroeger een MacBook hadden, klikte ik er als het maar even kon ook direct een muis aan.

Nu ben ik altijd zwaar voorstander geweest van de éénknops-muis, en gebruik ik mijn Magic Mouse vrijwel op dezelfde manier.
    Oké; het op-en-neer vegen als scroll-wheel gebruik ik, het dubbel-tappen om iets te vergroten, en het heen-en-weer vegen om in Safari heen en weer te gaan. Maar verder is het voor mij nog steeds min of meer een éénknops-muis.

Al die multi-gestures op zo’n muis of trackpad zijn aan mij niet besteed.

Gek genoeg heb ik daar op mijn iPad weer geen problemen mee.
    Maar dat is veel directer. Er zit geen ruimte tussen wat je doet, en wat er gebeurd.

Bijdrager
    Apple Focus

Mijn mening/ervaring is… Ik gebruik ze alle twee. licht er echt aan waar ik hem voor nodig heb. Als ik aan het internetten ben gebruik ik de trackpad. Speel ik games op gebruik ik een van de programma’s van Ilive dan gebruik ik de mouse. Maar ik ben ZEKER niet ontevreden over de mouse ik gebruik hem het meest en heb er nog niet echt problemen mee gehad. Alleen bij het gamen vind ik het afentoe iritand dat ik geen 2 knoppen heb voor links en rechts.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    Groenevespa op 01 augustus 2013

Ja oké maar jij hebt toch wel je eigen ervaringen?

Lees de thread waarnaar ik hierboven linkte — hij begint over hoe je de muis vasthoudt, maar daarna krijg je een heleboel voor en tegens over de Magic Mouse.

Mijn eigen ervaring is dat het de beste muis is die ik ken, maar blijkbaar zijn er genoeg mensen die hem de slechtste vinden die ze kennen (wat me sterk lijkt, of ze moeten nog nooit met zo’n dun plastic geval van Trust of zo gewerkt hebben). Met trackpads kan ik ook goed werken, maar de Magic Mouse heeft toch m’n voorkeur.

Bijdrager
    Shmoo

Als je kijkt naar het verleden dan heeft Apple altijd al problemen gehad met het maken van muizen. Hun muizen staan nooit in vergelijking met de kwaliteit van de computers.

Bijdrager
    computer space

Voor de instap iMac 27 inch koop je een snellere mini (quad i7, bij iMac enkel als BTO), met beter Dell scherm (mat, pivot/tilt/height/swivel, 24p support, garantie, betere ventilatie en daardoor minder kuren) en betere invoerapparaten. Ook kun je makkelijker over naar nieuwe macs (die 27 inch Dell U2713HM blijft Apple’s spul nog wel een tijdje naar de kroon steken), zoals een haswell mini begin 2014 met minimaal verlies, een rockwell mini in 2015 met wederom minimaal verlies. Ook stop je er makkelijk een 256Gb SSD+16Gb in, bij de iMac is dat lastiger te tweaken (RAM verwisselen in de 27 inch gaat wel prima). GPU is voor jouw werk vooralsnog onbelangrijk, dus de HD4000 is dan prima.
    Voor Photoshop is er maar een optie: Wacom Intuos A4. 500€, auw!, maar wen er maar aan. Ga je 10 jaar plezier van hebben. Hoewel, ik heb nu een tweede als nieuw gevonden op MP voor 120€. Scheelt sjouwen.

Bijdrager
    Groenevespa

Wat kan ik beter kiezen?

iMac 21,5″ met goede specs. ( Fusion drive etc ) of iMac 27”

Bijdrager
    Apple Focus

Ja van de ene kant zou ik zeggen omdat het je eerste model is een 21,5. Aan de andere kant zou ik zeggen omdat je toch een paar grafische dingen doet dat je wel een beetje plek nodig hebt een 27 moet pakken. MAAR omdat je toch grafische dingen doet kun je misschien toch de 27 pakken voor de zwaardere dingen. Of je kunt natuurlijk de duurste versie van de 21,5 kappen.

Ik raad je de 27 aan:)

Bijdrager
    Groenevespa

Is de standaard HDD echt sloom zoals ik soms hoor of valt dit mee?

Bijdrager
    Steef Ams

In vergelijking met ssd voelt de gewone hdd natuurlijk sloom. Wanneer je nooit op een computer met ssd werkt dan is de hdd prima. Doch, je weet niet wat er in de toekomst gaat gebeuren, en ik denk wel dat je je gaat ergeren aan de machine die je nu gaat kopen wanneer je in de toekomst ook met een andere computer gaat werken die wel ssd heeft.

Ik raad je aan om hoe dan ook voor de fusiondrive te gaan, daar ga je veel plezier van hebben, in welk model deze ook zit. Het genot om de dingn zo snel op je scherm te krijgen is echt ongelooflijk. En het gaat de toekomst zijn, ssd in ieder geval, de fusiondrive is daarom een mooie tussenweg. Verder hoor ik er weinig klachten over. De snelheidswinst in het dagelijkse gebruik is gewoon enorm, voor het gevoel in Ieder geval, en daar gaat het ook mede om, de gebruikerservaring. Het plezier waarmee je zal werken zal zeker flink toenemen door een fusiondrive.

Volledig ssd is mij echt nog wat te duur en lijkt mij minder meerwaarde te hebben aangezien die eerste snelheidswinst er niet meer door wordt. Daar gaat de snelheidswinst pas spelen bij het wegschrijven en tegeliertijd in dezelfde periode gebruiken van vele heel grote bestanden en bij het gebruik van vele verschillende grote programma’s en bestanden. De fusiondrive regelt datbestanden die je een tijdje niet hebt gebruikt op de hdd geplaatst worden. ik werk wel met fotobestanden van 10 tot 20 gb, maar dan meestal met 2 of 3 in eenzelfde periode, dan blijft er nog genoeg ruimte over voor andere dingen. Ik denk dat ik over het algemeen in periodes niet meer dan 100 gb aan programma’s en bestanden gebruik, dat gaat dus makkeijk op de ssd van de basis fusiondrive. Alles dat ik daarboven gebruik zal ik van de hdd af moeten gaan halen, en dat duurt dan iets langer. Maar hoe vaak dat zal voorkomen…. Vaak zal dit zaken betreffen zoals films, dit toch al van te voren worden ingeladen in het werkgeheugen en waarbij het feit dat het van de hdd afgehaald moet worden helemaal niet opvalt (aangezien het toch eerst al gebufferd is). Bij een fusiondrive is het vooral van belang dat je je afvraagt hoeveel je gebruik is in bepaalde periodes, tegelijkertijd, is dit echt veel meer dan het ssd gedeelte van de fusiondrive, dan wordt volledig ssd interessant omdat je dan echt de snelheidswinst ervan gaat ervaren.

Bijdrager
    Groenevespa

Ik wilde ook voor een fusion drive gaan ( zeker na het zien van dit filmpje ), alleen bieden ze deze modellen niet aan bij bijvoorbeeld de media markt etc. Bij deze winkels zijn de standaard modellen al goedkoper dan bij de apple. Hierdoor is het verschil tussen een model met of zonder fusion drive soms, 300 tot 450 euro. En is dit het dan ook echt waard?

Want volgensmij verkopen andere winkels geen macs met een fusion drive.

Bijdrager
    robinho96

Ik denk als ze de nieuwe iMac gaan uitbrengen dat ze ook wel daar een Retina scherm gaan inzetten.

Bijdrager
    Steef Ams

@Groenevespa Dat is een afweging die je zelf moet maken. Wanneer ik persoon een nieuwe Mac ga kopen is het 1 van de dingen die er zeker in komt te zitten, het zal me te veel plezier geven, heb ik het idee. Het komt echter wel op de derde plaats uiteindelijk, na processor en RAM.

Bijdrager
    Groenevespa
    Robin op 07 augustus 2013

Ik denk als ze de nieuwe iMac gaan uitbrengen dat ze ook wel daar een Retina scherm gaan inzetten.

Dit is een van de redenen waarom ik nog eventjes wacht met het aanschaffen, tenzij er echt een hele goede deal voorbij komt. Maar hierdoor zal de prijs van de imac wel stijgen of op de hardware achteruitgaan.

Bijdrager
    Apple Focus

Of ze maken een retina iMac en een zonder retina net als bij de macbook pro. Alleen dan is die met retina een stukje duurder.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 30)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.