30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 37)
  • Q:
    Bijdrager
    freshface

Welke taal om te programmeren ?

Ik zou graag gaan programmeren, mits door zelfstudie.
    Maar welke taal zou ik het beste leren ?
    Ik lees hier vanalles over Objective C, Cocoa, Carbon, C++, Delphi, X code etc …

Maar welke moet ik gaan leren ?
    Wat kunnen ze elk afzonderlijk meer ?
    Wat maakt hen zo speciaal ?
    Wat zijn de verschillen ?

Wie weet er dus raad …

Dank.

Bijdrager
    sctemme
    ”konijn”

Ik zou graag gaan programmeren, mits door zelfstudie.

Wat wil je maken? Dynamische websites? Desktop apps?

Bijdrager
    freshface

Desktop Apps.

Bijdrager
    Zout

in Objective C zou ik gaan schrijven, dan kun je met de Xcode omgeving werken en er zijn veel boeken en tutorials te vinden.

Bijdrager
    aToMac

Ik zou eerst maar met REALbasic gaan beginnen. Vrij eenvoudig, maar toch object georiënteerd. Als je jezelf object georiënteerd wil leren programmeren, dan wens ik je veel succes.

Bijdrager
    freshface

Ik heb wat gezocht op het net over REALbasic en ik vond dat het een programma is, waarschijnlijk met zijn bijhorende taal.

Bijdrager
    klaasie21

Het ligt er een ook aan wat je wil:

Wil je alleen voor OSX ontwikkelen: Cocoa. Koop het boek: Cocoa programming for mac os x van Aaron Hillegass

Wil je meer crossplatform werken: C(++) of Java.

Dit kun je allemaal gebruiken i.c.m. xCode.

Dit is allemaal redelijk goed zelf te leren (vooral Cocoa). Houd er alleen wel rekening mee dat er een behoorlijke leercurve in zit. Met name met C(++) en Java duurt het wel even voor je iets ‘cools’ kunt maken. Met Cocoa zit ook al snel op een dikke maand tot 2 maanden voor je je eigen ideëen een beetje kunt realiseren.

Ik ga er hierbij overigens wel vanuit dat al wat ervaring hebt met scriptings e.d. (Action Script, Applescript, Lingo, JavaScript, etc). Anders zou ik daar mee beginnen. Programmeren is wel erg droog als niet een beetje voorkennis hebt.

succes

Bijdrager
    The_Dude

Ik zou beginnen met C
    Als je C een beetje kent verder met een object oriented taal zoals object-c of java

Bijdrager
    freshface

Mocht ik met C(++) beginnen, welke boek zouden jullie me dan aanraden ?
    En kan er mij iemand wat meer uitleg geven over wat hiervoor werd gezegd (REALbasic), is dat meer voor OSX apps. maken ?

En wat is het verschil tussen c(++) en JAVA ?

Bijdrager
    sctemme
    ”konijn”

Ik heb wat gezocht op het net over REALbasic en ik vond dat het een programma is, waarschijnlijk met zijn bijhorende taal.

REALBasic is waarschijnlijk een goeie opstapper voor je. Cocoa/Objective-C is erg fijn als je al programmeerervaring hebt: je moet met name C kennen en het geheugenbeheer van Cocoa begrijpen. REALBasic is in dat opzicht veel makkelijker. Als je AppleScript kent, zou je ook naar AppleScript Studio kunnen kijken. Voor zover ik weet is AS een collectie bindings waarmee je Cocoa objecten kunt aansturen vanuit AppleScript. Da’s dus bijna Cocoa, maar dan zonder C.

Programmeren heeft, zoals ik het zie, twee aspecten. Ten eerste heb je een probleem dat je wil oplossen met een programma of applicatie. De tweede puzzel is hoe je het eerste probleem oplost met een programmeertaal of -omgeving.

Oplossen van probleem nummer twee vereist kennis van je gereedschap, en mijn ervaring is dat je die kennis het beste kan opdoen door een probleem één op te lossen. Stel jezelf dus een taak, bijvoorbeeld “Ik wil mijn iTunes Music Library parsen, filteren, alle songs met een rating hoger dan vier in een playlist stoppen en het resultaat wegschrijven als geldige iTunes Music Library.” Deze taak kost je vijf seconden in het iTunes programma, want de Apple engineers hebben dit probleem al opgelost. Als je het zelf wilt doen, ben je een paar dagen bezig (hint: de iTunes Music Library is een XML bestand) en het resultaat maakt niet zoveel uit maar je leert een hoop.

Bijdrager
    freshface

Het is dus nog niet zo simpel om een taal te kiezen om te beginnen programmeren.
    En ook het kiezen van een omgeving/editor ligt niet zo voor de hand.

Bijdrager
    junkiesxl

Java is de standaard die gegeven wordt bij opleidingen tegenwoordig, met java leer je object gericht werken en eenmaal je de basis hebt van java kun je verder kiezen in wat je precies wilt leren.

Alleen moet je de basisbegrippen er eerst instampen, daarna blijkt het behoorlijk handig om het te kennen ( ook actionscript is object oriented)

Als je Java zou kiezen, nog even wegblijven van XCode (tenzij de 1.5 update grote beterschap heeft gebracht) deze heeft namelijk een teleurstellende support voor java. Ik weet het je zou het ook gewoon kunnen toen met textedit en onderliggende unix-prog maar is toch niet alles om mee te leren werken.

Zelf vind ik JBuilder X wel een leuke, maar ook Eclipse begint meer en meer de goeie richting op te gaan

Bijdrager
    freshface

Ik ben er dus nog altijd niet uit welke taal ik zal gaan leren.
    Objective – C
    C++
    Java
    RealBasic

Bijdrager
    Erik

Ik heb zelf deze volgorde aangehouden:
    – Applescript
    – Applescript Studio (Xcode)
    – ff geroken aan C/C++ (Aaaaaagh!)
    – Java (Xcode)

Waarom?
    Ik vind mezelf geen programmeur, en ben ook niet van plan er een te worden.

Met Applescript leer je heel snel om bepaalde zaken te automatiseren;
    Middels Applescript Studio geef je er ook nog ’s een goede interface aan;
    De leercurve van C/C++ is echt ‘heeeeeeel stijl’, om gek van te worden letterlijk (ik dan)
    Java geeft je de mogelijkheid om object georienteerd te werken, en heeft een iets minder stijle leercurve dan C/C++ (een beetje dan).

Wat ik er nu mee doe?
    Ik automatiseer zo’n beetje alles wat maar voor m’n voeten komt (workflow automatisering),
    met name met Applescript Studio wat ik gebruik voor de interfaces.

Maar goed, mijn tip is om te beginnen met Applescript en daarna Applescript Studio.
    Vervolgens kan je C/C++ toevoegen aan diezelfde apps.
    Vergis je niet, applescript is echt een heel krachtig gereedschap, en relatief makkelijk te leren.

[aanvulling]
    Deze post is geschreven nadat Java object georienteerd programmeren mij weer ’s aan de rand van de geestelijke afgrond heeft gebracht…
    [/aanvulling]

Erik

Bijdrager
    freshface

Wat is eigenlijk het vershil tussen applescript & applescript studio ?
    En dan zal ik Xcode eens downloaden van de ADC site.

Bijdrager
    Erik

Applescript is een scripting/programmeer taal welke eigenlijk zonder interface werkt.
    Behalve dialoogkaders kun je de gebruiker niet veel laten zien.

Applescript Studio (onderdeel van Xcode) maakt het mogelijk om aqua interfaces te maken (Interface Builder) en deze via applescript aan te sturen.
    Hierdoor krijgen je apps een zeer professionele uitstraling, zonder dat je kennis nodig hebt van C/C++ etc.

Het mooie van Appelscript Studio is tevens dat je C/C++ wel kunt combineren met je Applescript apps.

Bekijk het maar eens (Xcode kan wel ff duren voor je het binnen hebt overigens).

Suc6,

Erik

Bijdrager
    Bert
    ”Erik

Bekijk het maar eens (Xcode kan wel ff duren voor je het binnen hebt overigens).

Hmmm… interessant, maar staat (stond) Appelscript Studio ook (al) op de Xcode-CD van Panther en is Appelscript Studio inmiddels al ge-update?

Bijdrager
    freshface

Ik heb vandenacht Xcode gedownload van de ADC site en ik had het op een half uurtje.
    Ik downloade tegen 120 kb/s.

Mijn eerste indruk was “Wat is dat hier allemaal”.
    Je moet eerst keizen in wat je iets gaat maken.
    En dan nog of het een project of een file is.
    Dan de taal kiezen?
    En dan krijg je een venster met een lijst van mappen en woorden.

Dus ik denk dat ik me maar eens een boek zal aanschaffen.
    Iemand tips voor een boek?

Bijdrager
    Erik

Hey Konijn,

Ik heb even snel een voorbeeldje voor je in elkaar gezet zodat je aan de gang kunt.

Het is hier te downloaden.

Het is een voorbeeld van een zeer eenvoudig Applescript (SimpleScript),
    en een vergelijkbaar Applescript Studio project (SimpleApp).

Het script kan je bekijken met het programma Script Editor,
    Wanneer je de Xcode applicatie opent zijn twee zaken belangrijk voor je:
    – SimpleApp.applescript (het script, programmacode)
    – MainMenu.nib (de interface)

Als je de interface bekijkt in InterfaceBuilder, zorg er dan voor dat je minimaal het ‘Info’ panel open hebt staan zodat je kunt bekijken hoe de diverse onderdelen genaamd zijn (Apple + 1, Apple + 7).

Als je iets hebt veranderd, kies dan in Xcode voor ‘Build and Run’ (Build-menu) en kijk of het werkt.

Suc6 met je nieuwe verslaving!

Erik

Bijdrager
    Erik
    ”Bert”

Hmmm… interessant, maar staat (stond) Appelscript Studio ook (al) op de Xcode-CD van Panther en is Appelscript Studio inmiddels al ge-update?

Yep, op de Panther Developer CD staat volgens mij Xcode 1.1 waar je zo mee aan de gang kunt,
    ondertussen is Xcode 1.5 uit. Applescript Studio is onderdeel van Xcode.

Erik

Bijdrager
    whoffenbach

Als je een echte vent bent… dan ga je in Fortran programmeren:P IBM heeft een compiler voor het downloadengrijpen (ff geen link bij de hand)

Kijk anders ook eens naar Python. Wordt standaard met MacOS X meegeleverd (is toch gratis) en je hebt er leuke spullen voor. Als je wilt is het cross-platform, als je speciaal Mac wilt kan dat (PyObjC – Python en Objective C integratie – toegang tot (bjna) alles wat de Mac te bieden heeft).

Python is heel makkelijk te leren en echt object-georienteerd, dwz alles is een object.

Bijdrager
    freshface

Hey,

Ik heb dus iets geschreven, een REKENMACHIENE.
    Maar, er werkt niets :) .
    Hij wil de getallen niet tonen in de display, en doordat dat al niet werkt weet ik ook niet of je kan rekenen.
    Ik heb alle code geschreven om alles te doen.
    Hier te downloaden

Bijdrager
    Erik

Ik zal ’s kijken…

OK, ff een belangrijke zaak:
    Je dient met Applescript exact te vertellen tegen welk object je ‘praat’.
    In je code zeg je: ‘set contents of text field ‘veldnaam’ to ‘resultaat’.
    Applescript weet nu nog niet in welk venster dat text field staat.
    Je moet dat als volgt aangeven:
    ‘set contents of text field ‘veldnaam’ of window 1 to ‘resultaat’.

Ook dien je je variabelen waarde1 en waarde2 als ‘global’ aan te geven,
    waardoor ze door het hele programma aktief blijven, anders zijn ze alleen maar in de subroutine aktief waarin ze zijn gedefinieerd.

De buttons ‘=’ en ‘/’ hadden geen aktie vanuit de Interface gekregen (info venster, Apple + 7),
    zoals de andere buttons dat wel hadden.

Ik heb hier de gecorrigeerde versie neergezet (Rekenen_0v2).

Ik weet niet of alles nu eruit is, maar bekijk het maar ‘s.

Suc6,

Erik

Bijdrager
    freshface

Bedankt Erik, alles werkt.

Ik dacht ook dat ik geen globals nodig had, omdat alles binnen hetzelfde script bleef maar dat bleek niet zo.

Nu kan ik iets nieuws gaan maken.

Bijdrager
    Erik

Graag gedaan.

Nog één tip:
    Ik gebruik heel vaak ‘Display dialog’ tijdens het debuggen om te zien welke waarden er wel of niet doorkomen…

Bijdrager
    sctemme
    ”Erik

Ik gebruik heel vaak ‘Display dialog’ tijdens het debuggen om te zien welke waarden er wel of niet doorkomen…

Heb je daar onder XCode/AppleScript Studio de debugger niet voor?

Bijdrager
    WEMBSoftware

@freshface – De programeertalen voor Macintosh zijn allemaal gebaseerd op C. Alles op de Macintosh wordt gecompileerd door een C compiler (gcc). Je hebt dus de keuze uit: C, Objective-C of C++. Er is ook de mogelijkheid om met Java aan de slag te gaan, maar dit is voor Macintosh een bridge aangelegenheid en niet alle mogelijkheden (vooral POSIX mogelijkheden) van Macintosh zijn beschikbaar voor Java.

Carbon en Cocoa zijn GEEN programeertalen, het zijn frameworks, m.a.w. libraries geschreven in C (Carbon), Objective-C (Cocoa) of C++ (Carbon en Cocoa).

Objective-C is eigenlijk maar net een dun laagje OO (Object Oriented) bovenop de programeertaal C. Bovendien kan je gewoon C/C++ syntax mengen met Objective-C.

AppleScript, Python en dergelijke zijn scriptingtalen, bijgevolg beperkt in mogelijkheden.

Over Deplhi weet ik dan weer niet of dat mogelijk is op Macintosh. Het zou zo maar eens kunnen. Maar de syntax van Deplhi lijk heel erg op C.

Conclusie: Wat het ook is dat je wil programeren onder Macintosh, leer eerst alles over C en dan volgt de syntax van Objective-C vanzelf.

TIP: Macintosh is gebouwd bovenop FreeBSD 4.5. FreeBSD 4.5 is Unix-like. Leer dus ook alles over POSIX, KERNEL, MACH KERNEL, Unix-bestandsstructuren, Terminals, … Ik wil je heus niet ontmoedigen, maar dat is er nodig om degelijk aan de slag te gaan op Macintosh.

Bijdrager
    Pieterr
    ”WEMB’Software”

@freshface

Ik moet zeggen, een heldere en accurate reactie, maar hij komt misschien een klein beetje aan de late kant voor de TS.
    Maar je antwoord is natuurlijk nog steeds nuttig voor anderen die anno 2009 met dezelfde vraag zitten.

Bijdrager
    WEMBSoftware
    ”Pieterr”
    ”WEMB’Software”

@freshface

Ik moet zeggen, een heldere en accurate reactie, maar hij komt misschien een klein beetje aan de late kant voor de TS.
    Maar je antwoord is natuurlijk nog steeds nuttig voor anderen die anno 2009 met dezelfde vraag zitten.

Tja, ik hoop van dienst te kunnen hebben zijn:)

Bijdrager
    whoffenbach
    ”WEMB’Software”

AppleScript, Python en dergelijke zijn scriptingtalen, bijgevolg beperkt in mogelijkheden.

Python, Ruby en Java (en ja, ook PHP) zijn volledige programmeertalen.
    Kijk eens naar Django (djangoproject.com), Rails (rubyonrails.org)of andere projecten.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 37)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.