17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:
    Bijdrager
    MacScrat

Welke stekker is dit en waar te koop!? (professionals gevraagd)

Hoi allemaal,

Ik heb 2 oude macs hier en 1 heeft de standaard stekker (powermac g5 dual 1,8) en 1 heeft een vreemde stekker (powermac g5 dual 2,0) !? Nog nooit gezien.

Welke stekker is het en waar te koop?

Bedankt voor jullie hulp allemaal.

standaard stekker

vreemde stekker
    /uploads/community/4e098d72f8928bb77cac285e63686151840b6700_0.jpg

Bijdrager
    MacScrat

/uploads/community/aae93bf376323d3ef4fd9b54504241323d61f237_0.jpg

vreemde stekker

Bijdrager
    KarelWillem

Bijdrager
    MacScrat

thx
    :lol:

Bijdrager
    Yost

Geen Photoshop grapje? Misschien kun je vanaf onderstaande url verder zoeken. Het lijkt een beetje op de contra-versie van stekker G. Alleen staat dan 1 streepje verkeerd…
    http://en.wikipedia.org/wiki/Mains_power_around_the_world

Bijdrager
    MacScrat

geen photoshop grap nee…
    dit is een serieuze vraag.

Bijdrager
    Ostinato

Lijkt nog het meest op een Britse stekker. Vergeet niet dat dit geen ‘officiële’ stekker hoeft te zijn, het is gewoon het mannetje dat past in het vrouwtje dat Apple erbij heeft geleverd. Hoe de stekker aan het andere eind van de kabel eruit heeft gezien, weten we niet. Maar omdat ie zo op de Britse lijkt, zou ik eens kijken naar Britse modellen als ik jou was.

Bijdrager
    mark-a-mac

Is een IEC C20-connector voor 125V AC

Bijdrager
    Steve Brooklyn
    mark-a-mac op 10 maart 2011

Is een IEC C20-connector voor 125V AC

is het niet zo dat als je deze aansluit op het NL stroom net dat ie dan POEF zegt?
    Moet er geen travo tussen? Of een switch op 230V zetten?

Bijdrager
    Henriboersema

Macscrat, ik heb er hier nog wel een liggen voor je, stuur mij even een pm

Bijdrager
    Precisieman

Beste MacScrat,

Deze contrasteker is uitsluitend toegepast bij de laatste serie PowerMacs G5 (late 2005), omdat er om veiligheidsredenen moest worden gekozen voor een extra dik snoer. In deze G5’s is – ook bij minder snelle machines dan de Quad – een 1.000 Watt-voeding ingebouwd en op die manier wordt voorkomen dat per ongeluk de dunnere snoeren van oudere PowerMacs worden gebruikt.

Die voeding is voor een 2 GHz-computer aan de forse kant, maar wanneer je een flink opgetuigde Quadcore-versie bezit is het zaak goed op te letten wanneer er een verlengsnoer wordt gebruikt: kies het snoer (de diameter van de koperen aders dus) niet te dun!

Enne… iedere computerbezitter weet natuurlijk dat een randgeaarde steker ook op een wandcontactdoos met randaarde moet worden aangesloten. Dit staat niet voor niets in de gebruiksaanwijzing!

Met vriendelijke groet,
    Robbert

Bijdrager
    mark-a-mac
    Precisieman op 10 maart 2011

In deze G5\’s is – ook bij minder snelle machines dan de Quad – een 1.000 Watt-voeding ingebouwd en op die manier wordt voorkomen dat per ongeluk de dunnere snoeren van oudere PowerMacs worden gebruikt.

Zou kunnen. Maar over een standaard drie-aderig apparaatsnoer met standaardsteker mag je gewoon 10A jagen. En in mijn vocabulaire is dat nog altijd 2400VA. Slechte voeding die daarvan maar 1000W maakt.

@TS: vermoedelijk is de schakelende voeding in je PowerMac wel zo slim dat hij én op 125 én op 240V kan werken. Maar zoek dat zelf even na!

Bijdrager
    Precisieman

Beste Mark-a-mac,

Zou niet alleen kunnen, de reden voor deze afwijkend aansluiting staat letterlijk zo in de servicedocumentatie: “The power cord for the PowerMac G5 (Late 2005) is a heavy-duty cord that is specific to this model. The PowerMac G5 (Late 2005) power cord accommodates the computer’s more powerful power supply. Power cords from earlier PowerMac G5 models are not compatible and will not fit the power cord socket…”

De zware voeding is verplicht voor de Quad; de overige G5’s uit deze serie kunnen voorzien zijn van een kleinere voeding (710 W, onderdeelnummer 661-3737), maar Apple geeft zelf min of meer toe dat er in vrijwel alle machines 1 KW-voedingen (661-3738) zijn geplaatst. Overigens: de voedingen zijn niet uitwisselbaar met die van de oudere series (aansluitstrips i.p.v. printstekers).

De huidige MacPro’s hebben weer de dunnere snoeren, want die zijn aanzienlijk minder gulzig.

Vriendelijke groet,
    Robbert

Moderator
    unSOUND

Kijk anders eens in dit topic, wat over exact dezelfde vraag ging:

[opgelost] Stroomkabel voor PowerMac G5 (late 2005) gezocht

Bijdrager
    MacScrat

jemig mijn eerste topic en zoveel hulp, wow en bedankt!

ik ga Henriboersema een pm sturen aangezien hij zegt dat bhij er een aantal heeft, dan kan ik er misschien wel 1-tje overnemen.

bedankt allemaal:lol:

Bijdrager
    mark-a-mac
    Precisieman op 10 maart 2011

“The power cord for the PowerMac G5 (Late 2005) is a heavy-duty cord that is specific to this model.”

Dat geldt alleen voor de arme landen met netspanningen van 110 -125V (en dientengevolge een hogere stroombehoefte). Hier in (het grootste deel) van Europa voldoet een standaard Euro-apparaatsnoer prima (10-16A). Dat Apple te lui was om in die serie PM’s per land verschillende chassisdelen te zetten is natuurlijk een heel ander verhaal. Een technische reden is er echt niet.

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.