30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 43)
  • Q:
    Bijdrager
    Rafke242

Welke SSD werkt in een MacBook (2007)?

Beste Mac’ers,

Ik zit met een probleem… Namelijk welke SSD werkt met een MacBook van mid 2007? Ik heb dus een SSD gekocht van sandisk en de MacBook herkent de SSD niet…. Ik heb al rond gekeken in de forum en vindt niet direct een antwoord of een oplossing?
    Wat is de simpelste oplossing of welke SSD werkt wel een MacBook mid 2007? En waar kan ik dan de SSD kopen.

Groeten Raf

Bijdrager
    TheBigZ

Welke SSD heb je gekocht?
    http://tweakers.net/pricewatch/442533/sandisk-ssd-plus-240gb.html

Ook een Sandisk SSD moet gewoon werken.

Bijdrager
    Melle

Kwestie van juist te formatteren? Google even op formaat ssd for Mac.

Bijdrager
    SunKeeper

Probeer de Kingston SSDNow V300. Die staat goed bekend om compabiliteit, ook met oudere chips.

Het is niet de snelste, 450/450MB/s maar dat kun je op die MacBook toch niet halen. Wel een van de goedkoopste.

Bijdrager
    Rafke242

Ik heb sandisk SD8SBAT -128G, Aphrodite ll- Z400s gekocht. Normaal gezien hebt ik de SSD al een paar keer goed geformatteerd maar zeker nog eens zoeken ” melle” het zegt : op zoeken via Google ….
    Als ik aansluit via USB zie de MacBook wel en kan ik ze zelfs installeren …. Maar als ik ze monteer in de MacBook waar normaal de oude HDD zit , vindt de MacBook ze niet en komt er telkens dat mapje met een vraagteken op t scherm.

Bijdrager
    Rafke242

Ik heb eens gekeken voor die kingston SSD en is nog verkrijgbaar:) . Snelheid idd 450mbs… Dus eigenlijk moet ik kijken naar eens SSD niet sneller dan 450mbs?

Bijdrager
    SunKeeper

Klopt, want je MacBook gaat zelfs niet sneller dan 150MB/s. Wat nog wel steeds 2x sneller is dan een gemiddelde harde schijf.

Via USB heb je een andere SATA-chip. (dat is daar waar de SSD vastzit) Die kan wel goed communiceren met de SSD, maar de interne chip in je MacBook niet.

Op internet zijn behoorlijk wat ervaringen te vinden dat de Kingston wel werkt in 2007-Macs. Eigenlijk in alle Macs.

Sleutelbeheerder
    Night

Dat er een mapje met een vraagteken verschijnt is natuurlijk niet zo raar: Er staat geen OSX op de SSD en ook geen Recovery partitie. Je zult dus vóórdat je aan het werk gaat éérst een bootable USB stick of USB harddisk moeten maken waarop de installer van het OS staat dat je op je laptop wilt hebben. Dan start je op vanaf de USB stick/USB disk (opstarten met alt ingedrukt gehouden en kiezen voor de juiste disk/stick). Dan kan je de SSD formatteren/initialiseren op de juiste manier (Google en dit forum zijn je vriend) en OSX installeren.

Bijdrager
    TheBigZ
    Rafke242 op 02 januari 2016

Als ik aansluit via USB zie de MacBook wel en kan ik ze zelfs installeren …. Maar als ik ze monteer in de MacBook waar normaal de oude HDD zit , vindt de MacBook ze niet en komt er telkens dat mapje met een vraagteken op t scherm.

Heb je OS X al geinstalleerd op de SSD? (via USB)

Bijdrager
    GoeieDag

Ik volg dit topic met een grote glimlach…:)

(Ja, geen OS erop, dan wel vraagteken; is toch niet zo moeilijk…)

Bijdrager
    jurgen

1. clone hdd naar ssd
    2. mac opstarten via ssd, aangesloten via usb
    3. ssd inbouwen
    4. testen voor dichtschroeven.

Bijdrager
    jurgen

samsung evo 850 werkt perfect in mijn macbook pro 2008

Bijdrager
    Soulshaker

De SSDNow V300 is nu niet echt goedkoper als de 250GB 850 evo. Bij de 850 evo heb je wel 5 jaar garantie. En dat is wel leuk meegenomen:)
    Daarbij heeft de evo 850 een pak hogere IOPS waardes , wat de respons te goede komt , ook onder sata 1 snelheden.

Bijdrager
    Rafke242

Ik ben hier al terug en met slecht nieuws:( ik ben dus om kingston SSD Now 300v geweest en wat raad je…. Mijn MacBook herkent de SSD niet:(
    Heb de SSD geformatteerd als :Mac os uitgebreid ( journaled) maar komt niet voorschijn als opstart met alt-toets ingedrukt
    Weet niet wat ik verkeerd doe? Nog iemand tips?

Bijdrager
    Rafke242

Ik heb dus ook al de stappen van Jürgen doorlopen met close van hdd naar SSD enz…
    Via USB al wat wil en werkt goed maar vanaf ik de SSD in de MacBook plaats komt dat mapje met vraagteken erop.
    Dus herkent het de SSD niet:(

Bijdrager
    Soulshaker

Heb je al met een install disk/stick geprobeerd te booten ?
    Heb je nog de install DVD’s die bij deze macbook zaten?

Bijdrager
    Afroman

Interessant topic. Zeker omdat tegenwoordig SSD’s geen reet meer kosten.(destijds in 2008 was 32 Gb al een paar honderd euro).

Waar moet je tegenwoordig nou rekening mee houden? TRIM?

Ik heb twee MacBooks staan die ik wil upgraden.

-MacBook Pro 13 inch 2,4 GHz 2010 model
    MacBook 13 inch 2,20 GHz end 2007 model.

Omdat dit totaal niet mijn main machines zijn maar af en toe gebruik op feestjes of voor downloads of andere taken is het fijn dat ze een beetje snel zijn voor weinig geld. Heb al op tweakers SSD’s gezien van 128 Gb 2,5 inch voor onder de 50 euro. Alleen weet ik niet of het precies hetzelfde is als een harddisk in een MacBook inbouwen.

Bijdrager
    Rafke242

ik heb ook al geprobeerd met install via usb en telkens nopjes #soulshaker… de dvd heb ik niet meer:( misschien kan ik zelf dvd branden ?

Bijdrager
    Soulshaker

@Afroman

Wel vergelijk maar eens de prijzen op tweakers.

Ze zitten allemaal rond dezelfde prijs. Met uitzondering de high end models zoals de 850 pro .
    Wel alle recente moddeltjes hebben normaal gezien hun ingebouwde garbage collection (variant op de TRIM) , er is dus weinig sleutelen aan.
    TRIM en garbage collection tegelijk actief zetten kan zelfs problemen geven.

Jouw macs zijn wat aan de oudere kant , nog niet eens sata III , maar sata I en II. Elke huidige ssd zit vlot voorbij die grens. Dus de sequentiele snelheid maakt niet uit.

Dan heb je nog de IOPS (Input/Output Operations per Second) , dus het aantal handelingen dat die kan per seconde. Hoe hoger de IOPS, hoe sneller gegevens verwerkt kunnen worden. Hoge IOPS zijn steeds relevant, ook onder sata 1 connectie.

Dus pak een ssd met goede iops waarden , sequentieel maakt het niet uit. Die 520MB/s haal je toch niet.
    En kijk ook naar garantie, de 850 evo heeft 5 jaar. Andere ssd’s vaak maar 2 a 3 jaar.
    Ook heeft de 850 evo het probleem niet wat de 840 had. Die is namelijk zo buggy dat de snelheid na enkele maanden in elkaar zakt (zowel op windows als osx)

@Rafke242
    , Ja. brand eens een Snow Leopard DVD, of maak er een bootable stick van. Die heeft de app store waar je verder kan updaten.
    Maar als je de HDD met je os hebt moet je eens proberen te booten vanaf usb (of firewire) , en van die HD de recovery partitie gebruiken.(Lion of hoger)
    Lukt dit ?

Bijdrager
    SunKeeper

De TS heeft in dit geval volgens mij een probleem met de MacBook zelf.
    Als twee verschillende SSD’s al niet werken lijkt het me sterk dat de derde wel gaat werken. SATA-kabel defect?

Kingston biedt overigens tien jaar garantie. Wel even registeren, anders is het twee jaar. Het is qua info lastig terug te vinden.
    Ik ben overigens bang dat je er nooit gebruik van hoeft te maken, ze kennen een zeer laag uitvalspercentage net zoals de Samsungs.

Bijdrager
    Rafke242

dat clonen lukt langs geen meter, alles gevolgd zoals @jurgen zegt… k ga nog een proberen via install met dvd en ook install met usb….
    denk dat het voor morgen ga zijn… nu geef ik het op … maar blijf doorgaan tot het mij lukt moet ergens iets verkeerd doen maar wat?????

Bijdrager
    bassbug

Vanmiddag de HD in mijn Macbook Pro 2006 vervangen door een Samsung EVO 850 (250 Gb) SSD.
    Lastigste was de Macbook openmaken met al die kleine schroeven.

Via Snow Leopard DVD opgestart (C ingedrukt houden), SSD geformatteerd en OS X geïnstalleerd.
    Wat updates erover heen en dan uiteindelijk beland op Lion 10.7.5.

Werkt als een tiet! Alles supersnel.

Heb Trim maar gelaten voor wat het is. Lees zoveel verschillende verhalen erover,

Bijdrager
    Rafke242

Das leuk te horen dat het toch lukt met een MacBook pro 2006. Denk niet dat verschil uit maakt met een MacBook 2006?
    Waar heb je de dvd van snow Leopard gevonden ? Ben eens benieuwd als ik via dvd ga installeren of ie de SSD ga vinden,want dat is nu net het probleem bij mij.

Bijdrager
    bassbug

@Rafke242:
    Een beetje minder uit de hoogte doen maakt een discussie wel zo prettig.

Wat ik wil zeggen is:
    1) Samsung EVO is wel een merk & type wat goed blijkt te werken bij Apple producten.
    2) De snelheidswinst is groot waardoor je met een oudere MacBook (pro) nog met veel plezier kan werken.

Snow Leopard heb ik destijds in de winkel gekocht.

Wellicht heb je gelezen dat je op een nieuwe SSD niet zo maar kan installeren. De SSD moet eerst nog geformatteerd worden zodat het op een Mac werkt.Ik heb vanaf de SL DVD opgestart en bij menu ‘Disk Utility’ de SSD geformatteerd.
    Daarna SL op de SSD installeren.

Bijdrager
    GoeieDag
    Afroman op 02 januari 2016

Alleen weet ik niet of het precies hetzelfde is als een harddisk in een MacBook inbouwen.

Het is hetzelfde.

SunKeeper op 02 januari 2016

De TS heeft in dit geval volgens mij een probleem met de MacBook zelf. Als twee verschillende SSD’s al niet werken lijkt het me sterk dat de derde wel gaat werken. SATA-kabel defect?

Volgens mij doet TS het gewoon 2x niet goed.

Bijdrager
    Rafke242

Ik denk dat ik het toch moet opgeven:( en tot het inzicht komen dat een MacBook van 2006,2007… Geen SSD kan installeren. Ik heb alle verschillende manieren geprobeerd en niks lukt… Telkens ziet de MacBook 2006 de SSD niet …. Zijn er nog mogelijkheden laat me gerust weten…
    Toch al bedankt voor alle reacties…

Bijdrager
    GoeieDag

Je hebt anders nog steeds niet aangegeven of op die SSD’s een geldig OS stond.

Bijdrager
    GoeieDag

Gast, als ze het bij iFixit wèl kunnen met een MB mid 2006, waarom zou jij dat dan niet kunnen?!

https://www.ifixit.com/Guide/MacBook+Core+Duo+Hard+Drive+Replacement/282

Bijdrager
    Rafke242

Ik heb via USB Leopard en lion ook geïnstalleerd en dan in de MacBook gestoken en telkens niks te zien.
    Verschillende keer geformatteerd enz.. Niks dat lukt.

Bijdrager
    Rafke242

Met dat filmke ben ik niks mee, heb ondertussen al 100 keer die hdd schijven verwisseld enz…

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 43)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.