27 berichten aan het bekijken - 1 tot 27 (van in totaal 27)
  • Q:

Bijdrager
    Svartvatten

Welke SSD moet ik kopen voor MPB model A1286 ?

De HD (1TB) van mijn MBP mid 2012, model A1286 wil ik vervangen door een SSD van 1TB.

Ik lees dat de Samsung 860 EV een goede vervanger is. Klopt dat of zijn er betere?
    Als ik echter de afbeelding bekijk op Internet dan past dat ding niet, althans ik zie geen bevestigings-schroefjes aan de zijkant die mijn WD HD wel heeft. Zie ook afbeelding.

Wat is wijsheid?

Op de afbeelding links de HD in mijn MBP, rechts wat ik op Internet vindt.

Dan nog de vraag van datatransfer:

– Niet bij alle SSD’s wordt een datatransfer kabel bij geleverd om voor de montage de HD te klonen met de SSD.

– Hoe kom ik aan een Installatie stick (of hoe maak ik dat) om de SSD te kunnen uitleggen dat dat hij bij Apple IOS Moyave moet downloaden als je zonder datatransfer de SSD inbouwt?

schermafbeelding

Bijdrager
    Hydrarchos

Voor zover ik weet kun je de Evo860 kopen in een behuizing die geschikt is om in traditionele harddisk-bays in te bouwen. Zie bijv. deze pagina bij Samsung en deze bij Amazon. Eerlijk gezegd dacht ik altijd dat dat de enige vorm was waarin je ‘m kon krijgen. Perfect ding, trouwens, ga je veel lol van hebben.

Bijdrager
    Hydrarchos

Zie nu pas dat die plaatjes van de mSATA-versie zijn. Die moet je dus inderdaad niet hebben.

Bijdrager
    Brombeer

Kijk anders even bij OWC wat voor harddiskalternatieven die voor jouw model bieden.

Bijdrager
    digilb

Je hebt een 2.5 inch versie nodig.
    Deze zouden moeten passen: Tweakers pricewatch

Bijdrager
    Svartvatten

Beste mensen,

Zeer bedankt zover, daar wordt het duidelijker van, zeker ook door de linken naar de juiste sites.

2.5 Inch HD in een doosje moet het dus zijn en geen sata. Wat zijn de ervaringen met datatransfer via een USB 3.0 kabeltje ?

De SSD moet dan natuurlijk eerst geformateerd worden via schijfhulppprogramme en dan gewoon via Finder kopieren of is daar speciale software voor?

Bijdrager
    Marco85

Zo heb ik het gedaan, werkt prima. Ik heb in mijn Macbook een samsung 860 evo werkt ook prima.

Bijdrager
    mtooster

– Time Machine Backup maken/bijwerken

– 2,5 inch SATA SSD kopen

– Macbook openschroeven, HDD eruit, SSD erin

– Opstarten met CMD+R ingeduwd, verbinding maken met netwerk (wifi of bedraad)

– Herstellen van Time-Machine backup, of nieuwe installatie doen en later data van Time machine backup halen.

– klaar

(HDD niet formatteren, goed bewaren totdat je zeker weet dat je al je data overgezet hebt)

Bijdrager
    JJmac

Vergeet niet de trim Enabler te installeren.

https://www.cindori.org/software/trimenabler/

Er zijn geruchten dat je deze moet herinstalleren na een grote update, misschien kan iemand dat bevestigen.

Bijdrager
    EagerB0bNerd

2.5 Inch HD in een doosje moet het dus zijn en geen sata.

Wél sata.Ik heb goede ervaringen met  zowel  Crucial  als Samsung

Wat zijn de ervaringen met datatransfer via een USB 3.0 kabeltje ?\

Dat gaat prima en redelijk snel. Je klikt hem aan de SSD en kan dan je data vanaf je HDD clonen. Ik heb deze van Ewent

De SSD moet dan natuurlijk eerst geformateerd worden via schijfhulppprogramme en dan gewoon via Finder kopieren of is daar speciale software voor?

Als je een kloon (opstartbare kopie) van je HDD wilt maken heb je speciale software nodig inderdaad.

Ik gebruik Carbon Copy Cloner. Is ook een 30 dagen trial van als je denkt het daarna niet meer nodig te hebben.

Alternatief is Super Duper,

Bijdrager
    Svartvatten

Inmiddels hangt de ssd aan de usb-poort en is copy-cloner bezig met klonen van de hd. Gaat nog wel even duren, in excakt een uur tijd 8,21 gb. Nog 450,21 gb te gaan. Gaat dat 55 uur duren? De software van Samsung, Magician, werkt alleen op windows. Gek dat ze daarvoor in de manual niet even op wijzen.

Bijdrager
    EagerB0bNerd

Magician heb je niet nodig. Dat het zo lang duurt komt me wel bekend voor, heb ook tijd geleden mijn oude MBP Zelfde model) gekloond en dat duurde ook heel lang. Weet alleen niet meer hoelang. Je hebt de SSD wel eerst geformateerd?

Komt denk ik omdat je van een langzame HDD (die ook nog eens heel groot is) naar SSD gaat. Ik zou hem gewoon laten draaien, zorg dat ie niet in de sluimerstand gaat. Eén troost: als je SSD er eenmaal inzit dan heb je opeens een heel andere computer. Toen ik die van mij, die ik al een tijdje niet meer gebruikte, had voorzien van een SSD vroeg ik me af waarom ik hem destijds eigenlijk vervangen had door een 2015 model. Vooral omdat het keyboard best prettig is.

Bijdrager
    Shmoo

Wél sata.Ik heb goede ervaringen met  zowel  Crucial  als Samsung

Omdat de @thebigz algemeen directeur van het logistieke gedeelte bij Cricual is heb ik ooit op zijn advies zo’n SSD gekocht. Persoonlijk had ik meer de neiging om richting Samsung te kiezen, bekender merk en het toch wel voor X kwaliteit.

Crucial is het toen geworden en nog geen dag spijt van gehad. ūüí™

Bijdrager
    Svartvatten

CopyClone kon er eerst niets mee. Met schijfhulpprogramma heb ik hem daarna APFS geformateerd. Die 55 uur zal wel terug lopen.

De Crusial ben ik nergens tegen gekomen, kan best zijn  dat die net zo goed is maar dat is nu niet meer ad orde. Evengoed sank voor de tip, er os nog een oude windows laptop in huis waar misschien ook nog wat mee gedasn moet worden.

Bijdrager
    EagerB0bNerd

Crucial is minstens zo snel als Samsung, goedkoper en geeft 5 jaar garantie. Toevallig verleden week weer een nieuwe SSD gekocht, Samsung ditmaal vanwege snelst mogelijke levertijd en wilde die adapter bij dezelfde zaak kopen ivm verzendkosten. Als ie eenmaal erin zit merk je uiteraard geen verschil.

Crucial koploper in budgetsegment

Bijdrager
    Svartvatten

5 jaar garantie is mooi. Hoe dat bij Samsung is weet ik niet.  2 tientjes goedkoper wordt ik niet warm van als het gaat om iets dat tenminste 5 jaar goed moet functioneren. Budget merken hebben in veel gevallen ook zwakke punten die onderbelicht blijven.

Bijdrager
    EagerB0bNerd

“Budget” heeft betrekking op het feit dat het een SATA drive is en geen NVME.

Althans, dat schrijft tweakers in hun SSD best buy guide:

We hebben ervoor gekozen de ssd’s op te splitsen in twee hoofdcategorie√ęn: satadrives en nvme-drives. De eerste groep is vooral bedoeld voor budgetsystemen, waarbij de prijs van de drive zwaarder weegt dan de prestaties. De sata-interface is immers inmiddels niet meer de snelste en de ssd’s in het high-end segment maken gebruik van de veel snellere pci-e-interface in combinatie met het nvme-protocol.

Overigens vinden ze voor de 1TB versie de Samsung de betere keus:

Bij de 500GB-capaciteiten is de Crucial 500 de verstandigere keus, maar bij de 1TB-capaciteiten presteert Samsungs Evo-drive zoveel beter dat we de kleine meerprijs voor lief nemen. De MX500 blijft voor zijn geld wel een uitstekende drive, die het beter doet dan duurdere concurrenten.

Bijdrager
    TheBigZ

Shmoo op 1 november 2018 om 16:26

…¬†ooit op zijn advies zo‚Äôn SSD gekocht.

Crucial is het toen geworden en nog geen dag spijt van gehad. ūüí™

Kijk, dat zouden meer mensen moeten doen.;-)

Bijdrager
    Svartvatten

1 / Puzzle, HD gekloond naar SSD, SSD gemonteerd, MBP aangezet, krijg dan een scherm met een vraagteken in ene vierkant grijs vlak. Na een tijdje schakelt  de MBP uit.

2 / Wat is er fout gegaan en hoe kan ik dat herstellen?

3 / Na de oude schijf aan de usb gekoppeld te hebben opnieuwe ipogestart. Na enige tijd verschijnt het appeltje maar dan stopt de opstart met een rondje met balk er door.

4/ Nieuwe poging, nu  met wifi aangesloten, zonder oude HD, maar met Cmnd+R, gekozen voor opnieuw installeren. Over 1 uur en 50 minuten weet ik meer.

Bijdrager
    Brombeer

Dan kan de machine geen opstartmedium (de SSD) vinden.

Stekkertjes controleren. eventueel de oude schijf weer even terug erin om te zien of de kabel nog wel goed is.

SSD in een externe behuizing en van daaruit opstarten ( ‚Ć•toets ingedrukt houden) om te zien kijken of die √ľberhaupt wel startbaar is.

Bijdrager
    EagerB0bNerd

Als je je HDD gekloond hebt laat je die nog even zitten in je MBP. Stel in je systeemvoorkeuren de opstartschijf in, dat wordt je nieuwe SSD die nog met het kabeltje eraan hangt. Herstart je MBP. Als het goed is start je computer nu op van de SSD. Pas als dat werkt vervang je je HDD door je nieuwe SSD.

Dat is de normale procedure. Begrijp dat jij al een stap verder was.

Met schijfhulpprogramma heb ik hem daarna APFS geformatteerd.

Welke versie van MacOS stond er op de HDD?

Bijdrager
    Svartvatten

Juist, dat heb ik dus niet gedaan. Waardevolle aanvulling, dank

Ik ben nu al Mojave opnieuw aan het installeren op de SSD die ingebouwd is en hij is al halverwege, maar goed om te weten

Bijdrager
    EagerB0bNerd

OK dus er stond al Mojave (hoe spreek je dat eigenlijk uit?) op?

Verder staan er nuttige aanwijzingen m.b.t. tot het formatteren van een nieuwe schijf in de CCC documentatie.

Let vooral op het stukje over formateren van APFS volumes, vanaf de regel:

“Vanaf macOS High Sierra zijn zowel APFS als Mac OS Uitgebreid (journaled) aanvaardbare structuren”

tot en met:

De nieuwe harde schijf is nu klaar voor reservekopie√ęn die door Carbon Copy Cloner zijn gemaakt!

Bijdrager
    Svartvatten

Beste mensen,

Al-met-al, operatie geslaagd. De MBP is nu heerlijk snel.

Dank voor de tips voor onderweg. Ik maak er een draaiboekje van.

Grt, Svartvatten

Bijdrager
    EagerB0bNerd

Mooi!

Had wel wat voeten in de aarde maar goed dat het gelukt is.

Bijdrager
    Svartvatten

.

27 berichten aan het bekijken - 1 tot 27 (van in totaal 27)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.