One More Thing » Community » Forum » Mac Hardware » Laptop » Welke SSD is het beste voor mijn MacBook?

Welke SSD is het beste voor mijn MacBook?

Profielfoto van ind0wtjuh

ind0wtjuh op 09 september 2017 #

Beste leden,
Omdat mijn MacBook Pro langzaam begint te worden en al moeite heeft met het draaien van Word of Safari, ben ik op zoek naar een goede SSD om hem weer twee jaar mee te kunnen laten draaien. Nu vroeg ik mij af of jullie een advies hebben voor de aanschaf van een goede SSD die bij mijn MacBook past.

Systeeminfo:
MacBook Pro (13 inch, Mid 2012) 2,5GHz i5, 4GB 1600MHz DDR3

Profielfoto van TheBigZ

TheBigZ op 09 september 2017 #

MBP 13″

Crucial MX300
https://tweakers.net/pricewatch/525475/crucial-mx300-2-komma-5-inch-525gb.html

Profielfoto van Shmoo

Shmoo op 09 september 2017 #

De verschillen in prijzen zijn tientjes werk dus gewoon eentje kiezen waar je een goed gevoel bij hebt en die veel verkopen.

Als je via Tweakers kijkt dan zijn er twee heel poppair.
De Samsung Evo gedoe

Die van Crucial

Het past allemaal en de verschillen zijn echt niet mega groot.

Profielfoto van fatboysmart

fatboysmart op 09 september 2017 #

Jouw computer heeft een SATA-3 aansluiting voor de harde schijf. Dat betekend dat je een SSD met 6G kunt plaatsen voor maximale snelheid. Als je van plan bent de dvd drive te vervangen voor een SSD dan val je terug naar SATA-2 en zul je een SSD met 3G moeten plaatsen. De snelheid zal dan gehalveerd zijn, maar nog steeds veel sneller dan je huidige harde schijf.

Populaire 6G SSD is bijvoorbeeld de Samsung 850 EVO

Een goede 3G SSD is bijvoorbeeld de OWC Mercury electra 3G

Wil je hem zelf inbouwen of laat je het doen?

Ik ben van plan om de SATA-3 aansluiting te gaan gebruiken en de schijf zelf in te bouwen. Ik heb de 850 EVO veel langs zien komen op dit forum. Ook zie ik dat de 850 een PRO versie heeft. Is er veel verschil tussen een EVO en een PRO?

Profielfoto van McPim

McPim op 09 september 2017 #

http://www.tomshardware.co.uk/answers/id-2632684/samsung-850-evo-850-pro-differences.html

fatboysmart op 09 september 2017 #

Ik zou het prijsverschil liever besteden om je interne geheugen minimaal naar 8GB te brengen. Daar heb je meer snelheidsvoordeel van.

Profielfoto van TheBigZ

ind0wtjuh op 09 september 2017

Is er veel verschil tussen een EVO en een PRO?

De PRO is stukken duurder. Het verschil merk je niet.
https://tweakers.net/pricewatch/compare/422396;398667/

Profielfoto van Joost

Joost op 09 september 2017 #

FF kort, ik zou allereerst je ram upgraden naar minimaal 8 GB. Dat verschil is echt enorm zoals ik heb ervaren met mijn ‘media’ macbookpro 13″ uit 2012 (2,5 I5). Wat de ssd betreft, in mijn werk macbookpro (13″ 16 GB ram) zit een Samsung Evo 500 en dat is snel. Helaas is mijn werk macbookpro een beetje aan het einde van mijn latijn, te traag voor zware grafische documenten in combinatie met sierra, affinity en adobe cs6. Tijd voor een nieuwe na vijf jaar trouwe dienst (mijn normale cyclus).

Ik denk dat ik het prijsverschil ga gebruiken om m’n RAM fe upgraden. Denk zelf dat ik voor de EVO 250gb ga. Wat voor RAM kan ik het beste gebruiken?

Profielfoto van TheBigZ

https://tweakers.net/pricewatch/325625/crucial-mac-memory-ct2c8g3s160bmceu.html

of

https://tweakers.net/pricewatch/321638/corsair-mac-memory-cmsa16gx3m2a1600c11.html

Profielfoto van penseel

penseel op 09 september 2017 #

https://www.dataio.nl/8gb-kit-macbook-pro-2012-2013/?gclid=EAIaIQobChMI5qyxluKY1gIVU8-yCh36hwx3EAQYAiABEgJN4vD_BwE

Profielfoto van brusk

brusk op 10 september 2017 #

Eerst je HDD upgraden, dat merk je direct. Daarna je RAM upgraden. Standaard 4GB RAM, maar wel een snelle SSD geeft ook voordeel. Omdat je virtual memory / swap file toch snel benaderd kan worden dan.

Profielfoto van Brombeer

Brombeer op 10 september 2017 #

fatboysmart op 09 september 2017

Ik zou het prijsverschil liever besteden om je interne geheugen minimaal naar 8GB te brengen. Daar heb je meer snelheidsvoordeel van.

Wat hier ook tot in den treure is besproken: Één origineel reepje van 2 GB vervangen door een van 8GB. Heb je in totaal 10 GB RAM. Dan moetje het wel heel bont maken, wil je het verschil met 16 GB nog merken.
een paar weken geleden heeft de Duitse c’t een Langzeittest van SSD’s gepubliceerd, en de verheugende conclusie was dat de merkproducten hun beloofde levensduur allemaal met gemak voorbij gingen.

Profielfoto van Shmoo

Shmoo op 10 september 2017 #

Mag dat wel van de politie, twee verschillende reepjes naast elkaar.:-P

OT: 8GB zou ik wel in zo’n computer zetten en alles meteen doen, niet nu de SSD en over 6 maanden het RAM, allemaal dat soort half werk heb je niets aan. Meteen de boel zo goed als het kan aanpakken.

Profielfoto van petermr

petermr op 11 september 2017 #

ik heb mijn 13″MB pro (early 2011) vorigjaar voorzien van een 500Gb evo850 en meteen de RAM modules van 2x2Gb vervangen door 2×8 Gb.
het loopt weer als een zonnetje, opstarten tot het aanlogscherm in goed 10 sec, aanloggen tot bureaublad in 15sec

ind0wtjuh op 11 september 2017 #

Ik heb er over nagedacht en denk dat ik voor de Evo 850 500GB ga en mn RAM update naar 8GB (2x 4GB)

fatboysmart op 11 september 2017 #

Lijkt me de juiste keuze… Succes!

Profielfoto van TandMac

TandMac op 11 september 2017 #

ik heb in de ene laptop een cruciale en in de nadere een evo geplaatst.
Merkbaar verschil in werking: 0 , nul, zero.
Dus ga voor de goedkoopste en geef eventueel geld aan RAM

Profielfoto van Brombeer

Brombeer op 12 september 2017 #

ind0wtjuh op 11 september 2017

… en mn RAM update naar 8GB (2x 4GB)

Doe 1×8 en laat een reepje van 2 zitten. Kost evenveel en je hebt 25% meer beenruimte.

Over dit topic

Gestart op 09 september 2017 door ind0wtjuh

Laatste reactie door Brombeer

Je kunt alleen reageren met een gratis OMT account.
Heb je geen OMT account? Registreer je dan nu gratis!

Inloggen

of Wachtwoord resetten?