17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:
    Bijdrager
    deem-xl

Welke specs voor videobewerken

Ik ben na heel wat jaren ergenis op mijn windows pc met pinnacle (inmiddels versie 15) toe aan een stabiele computer en een stabiel programma voor videobewerking.

Tja, alle voors en tegens daargelaten maar dan kom je dus toch uit bij Apple!?

Maar aan welke specificaties moet de iMac (want dat gaat het worden) dan voldoen?

Is de standaard i5 processor krachtig genoeg?

Is de standaard grafische kaart voldoende?

Is de fusion drive aan te raden?

Welk programma ga ik gebruiken? imovie, final cut pro?

Ik maak nu semi professionele HD films van ruim 60 minuten. Dit wil ik straks zonder PROBLEMEN kunnen maken. Verder zal er niet veel meer gedaan gaan worden met de iMac (geen zware spellen etc.)

Ben benieuwd naar jullie gebruiks ervaring.

Alvast bedankt!

Bijdrager
    Moos

BTO Mac Mini. Zelf geheugen uitbreiden.

Bijdrager
    Moos

BTO Mac Mini. Zelf geheugen uitbreiden.

Als programma gewoon FCP.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Is de standaard i5 processor krachtig genoeg?

Ja, maar aangezien je het over HD e.d. hebt is een i7 aan te bevelen.

Is de standaard grafische kaart voldoende?

Zonder meer want op een enkele uitzondering na wordt de GPU nauwelijks gebruikt bij film editing.

Is de fusion drive aan te raden?

Zonder meer want het versneld de totale werking van de Mac enorm of je nu films edit of iets anders doet.

Welk programma ga ik gebruiken? imovie, final cut pro?

Gezien je ambities kom je bij FCP uit want iMovie is meer voor huis tuin en keuken kiekjes.
    Verder moet je er zoveel mogelijk RAM in zetten. Hou er rekening mee dat alleen bij de 27″ dit door de gebruiker kan worden gedaan en niet (meer) bij de 21,5″ daar moet je het bij aankoop in laten zetten tegen een aanzienlijke meerprijs.

Bijdrager
    royhuetink

Ga voor Adobe Premiere en niet voor de nieuwe FCP.
    Dat kan ik je aanraden!

Bijdrager
    deem-xl

@hendrik ijzerboot, waar is die RAM goed voor? Gaat dit alleen maar om sneller renderen en werken of zorgt het er ook voor dat er minder “vastlopers” komen en geld dit ook voor de processor ?

@royhuetink, Kan je ook uitleggen waarom?

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Naast het feit dat elke computer sneller loopt als er genoeg RAM in zit heb je voor film editing doorgaans veel RAM nodig. En of een computer al dan niet vast loopt hangt vaak van de software af en niet het RAM of de CPU. Bij een kernel panic kan RAM de oorzaak zijn.

Bijdrager
    royhuetink

@royhuetink, Kan je ook uitleggen waarom?

Jarenlang gewerkt met FCP7. Vervolgens trok FCP7 Full-HD niet meer en liep het erg achter met bijv. editing van raw footage uit een dslr. Vervolgens FCPX meerdere malen geprobeerd, maar FCPX is een ramp. Althans.. Vind ik, maar hier zijn uiteraard meningen over verdeeld. Het ziet er uit als een veredelde iMovie en werkt totaal anders dan bijvoorbeeld FCP7 of Premiere. Je moet dus helemaal opnieuw leren editen – in mijn geval.
    Premiere ziet er uit als een normaal editing programma dat ook daadwerkelijk werkt als een volwaardig editing programma. Daarnaast werkt Premiere erg goed samen met de overige Adobe software (After Effects d.m.v. dynamic links als voorbeeld). Ik was eerst ook tegen Premiere totdat CS6 uit kwam en ik mee aan het werk ging.

Dit is mijn mening… Maar zoals ik al zei. Meningen verschillen hier enorm in.

Bijdrager
    WalterSteenvoorden

Ik heb premiere elements en dat gebruik ik voor het maken van filmpjes voor straks in onze winkel en op de webshop. De mogelijkheden zijn prima en te samen met photoshop elements, waar je prima titelbalkjes e.d. mee kan maken is het voldoende voor de gebruiker die meer wil dan imovie. Tijdens mijn studie (kunstenonderwijs) maakte we gebruik van Avid Media Composer, dat programma kan heel erg veel maar is voor een amateur moeilijk te bevatten. Premiere is een stuk eenvoudiger van opbouw, ook de Pro uitvoering dan Avid Media Composer maar kan in combinatie met After Effects, Photoshop en Bridge (media-beheer) net zo veel en net zo goed. Je kunt op videocopilot kijken naar tips en trucs voor After Effects. Met name als je een DSLR als bron heb zou ik zeker After Effects overwegen vanwege de kleurcorrectie bij ambiente verlichting. For Adobe After Effects of Premiere Pro zou ik een i7 nemen met tenminste 8gb ram en de eerder genoemde fusion drive. Ook zou je bij, omdat je een uur HD wil monteren (stel je neemt 43 mbit files uit een Canon 5DmII of 32mbit JVC ProHD ) dan zou ik op zoek gaan naar een thunderbolt harddrive.

Inactief
    Anoniem

voor video editen heb je veel ram nodig omdat je met videobestanden werkt en als hij die steeds zou moeten wegschrijven naar je hdd zou je veel minder snel werken, dus slaat hij het op in je ram, want dat heeft een snellere datadoorvoer.
    als programma, het maakt niet echt uit wat je gebruikt, premiere, fcp, after effects, als je maar geen imovie gebruikt voor dit soort filmpjes.
    verder zou ik ook voor de mini gaan een niet voor de imac, want de mini is gewoon even snel en beter te upgraden, moet je alleen wel een eigen scherm hebben. ook zou ik voor i7 gaan, want dat is toch echt een stuk sneller.

Bijdrager
    computer space

Neem ook een monitor die je video-framerate native kan afspelen. De Dell U2713HM ondersteunt bijvoorbeeld 23.98 fps.

Bijdrager
    deem-xl

Ook al wordt er met termen gesmeten die ik niet helemaal begrijp bedankt ik iedereen even voor de info.

Ben er nog niet helemaal uit.
    Wil mijn 1 jaar oude pc verkopen met alles erop en eraan (voor een snellere en aantrekkelijke verkoop) maar heb dan dus niks meer in huis dus qua looks en totaal pakket zou ik toch voor een imac gaan.

Maar ga ik voor: “goedkoop”
    21″ i5 2,9ghz, 8 gb RAM, fusiondrive en koop ik over 3 jaar weer wat anders. Want zo snel gaat het met de technologie. En volgens de mac storen kan ik met deze specs. prima aan de slag.

Of ga ik voor: duur
    27″ standaard met fusion drive en vul ik de imac zelf nog met intern geheugen naar gelang dit nodig zal zijn. Al met al duurdere aankoop dus zal/moet hier dan voorlopig wel even mee vooruit. Haalt de technologie mij dan niet in?

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Voor mij zou de keuze eenvoudig zijn vooropgesteld dat ik het geld had: gewoon de duurdere uitvoering.
    De technologie haalt je altijd vroeg of laat in, maar dat moet je niet als reden zien om dan gelijk maar wat nieuws te kopen.
    Zolang de Mac doet wat jij wil en zolang dat snel genoeg gaat hoef je niets nieuws te kopen vind ik.
    Ik doe gemiddeld 5 a 6 jaar met een Mac en dat was dan nog niet eens het high end model toentertijd.

Maar één ding kan ik je garanderen: ook als het de goedkope wordt zul je merken dat t.o.v. je Windows pc je workflow veel beter zal zijn en dat je veel minder ergernissen tegenkomt.

Bijdrager
    deem-xl

Bedankt voor alle reacties. Ben inmiddels in het bezit van een iMac 21,5” 2,9Ghz

Wel al een serieus probleem ondervonden, wie helpt? KLIK

Hier kan een slotje op!

Bijdrager
    deem-xl
    Bijdrager
    deem-xl
    Bijdrager
    steveb

afhankelijk van uw buget kan 2de hands mac eventueel een tussen oplossing zijn
    waarom geen mac pro? veel meer uitbreidingsmogelijkheden

hier is alvast een goede site voor 2dehadns macs

http://www.tweedehandsmac.nl/

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.