17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:
    Bijdrager
    Geert

Welke specs Imac voor fotografie

Ik wil graag een Imac aanschaffen maar twijfel over de specs. Is 8gb genoeg voor werken met Photoshop/lightroom. En is die Fusion drive nou echt een toevoeging of voldoet een harde schijf ook prima?

Ik doe vooral veel fotobewerking en wil ook wel een beetje kunnen gamen zoals WOW.

Bijdrager
    storbuzs

Ik doe fotobewerking op mijn macbook Pro van 2010, en dat loopt lekker vlot. Ik heb 4 gieg RAM. Dus ik denk met een iMac 21″ 8Gb met gewone HDD, denk ik dat je al een heel eind komt. Mss is het wel het overwegen waard een 27″ te nemen, omdat je dan gewoon meer op je beeld krijgt. Ik ken natuurlijk je budget niet, maar met zelfs de goedkoopste configuratie die je nu in de Apple Store ziet, kom je al een heel eind ver.

Bijdrager
    Geert

Ja, een MacBook pro lijkt me ook nog steeds heel praktisch.

Bijdrager
    Mennodeb

27″ RSI in je nek:-) Verder de confugiratie zoals jij voorsteld is ruim voldoende.

Bijdrager
    Shmoo

Retina MacBook Pro natuurlijk, dat scherm hebben we niet voor niets:)

Bijdrager
    Ni3l55

Een MacBook Pro Retina is heel handig voor fotografie met dat retina display.
    Verder is de MacBook Pro Retina krachtig met 8GB aan werkgeheugen.

Ik zou zelf voor de 8GB gaan dat is perfect 16GB is gewoon te veel.

Bijdrager
    Ni3l55

-post verwijderd, dubbele post-

Bijdrager
    scruby
    storbuzs op 04 december 2012

Ik doe fotobewerking op mijn macbook Pro van 2010, en dat loopt lekker vlot. Ik heb 4 gieg RAM. Dus ik denk met een iMac 21″ 8Gb met gewone HDD, denk ik dat je al een heel eind komt. Mss is het wel het overwegen waard een 27″ te nemen, omdat je dan gewoon meer op je beeld krijgt. Ik ken natuurlijk je budget niet, maar met zelfs de goedkoopste configuratie die je nu in de Apple Store ziet, kom je al een heel eind ver.

Ik heb ook een MBP van mid 2010 maar dan met 8GB ram. Ik moet zeggen dat fotobewerking hier niet echt lekker op loopt. Zeker als je met RAW werkt. Als ik hem op een externe monitor aansluit en ik ga via photoshop selecties maken of verder bewerken duurt het te lang voordat de mac bij is.

Als jij veel met RAW werkt is de ‘basis’ iMac 2012 zeker voldoende, echter zou ik als upgrade de fusion drive toevoegen.

Bijdrager
    Cmd-1MT

Je moet ook nog rekening houden met het feit dat een laptop een (veel) kleiner kleurbereik heeft dan een desktop monitor. Waardoor je op een laptop veel minder kleuren kan zien die wel in je foto zitten.
    Links; kleurruimte van een desktop monitor (bvb iMac), rechts die van een gemiddelde laptop.

Inactief
    Anoniem

Maar heeft een retina ook zo\’n klein kleurenberijk?

Bijdrager
    Cmd-1MT

Ook hier moet je dan bij zowel bij laptops en desktops de retina-versies vergelijken. Ik veronderstel dat dit dan een beetje hetzelfde verhaal is? Tenzij iemand mij hier kan tegenspreken…

Bijdrager
    lexvo

Ik bewerk RAW files van 25 tot 40 MB in Lightroom op mijn iMac met 8GB intern geheugen. Dat gaat soepel en snel, heb niets te klagen. Als ik naar het geheugengebruik kijk, is 8GB ruim voldoende. Een fusion drive zal nog wat meer snelheid brengen denk ik, maar ik heb een ‘gewone’ HDD en ben tevreden met de snelheid.

Zoals anderen ook aangaven: de 27″ inch versie is erg fijn voor fotobewerking.

Bijdrager
    1984
    Photistic op 04 december 2012

Ja, een MacBook pro lijkt me ook nog steeds heel praktisch.

Al zou ik niet voor de 15″ retina MBP gaan maar een gewone MBP voor dat prijsverschil heb je een groter en een kwalitatief scherm wat wel zo prettig werkt.

Bijdrager
    Geert

Bedankt voor jullie reacties! Hoe het zit met de processor? Een i5 of i7?

Bijdrager
    1984

The 13-Inch models have dual core Core i5 or i7 processors whereas the 15-Inch models all have considerably faster quad core Core i7 processors with larger L3 caches.

What are all the differences between the “Mid-2012” 13-Inch and 15-Inch MacBook Pro models? Which is best for my needs? klik

[size=2]Maar zelfs met deze MacBook Pro 15″ aluminium 2.53 kun je nog goed mee werken.
    Processor: Core 2 Duo – 2530 MHz Geheugen: 4 MB Harddisk: 250 GB
    Poorten: USB FireWire UTP Mini-DisplayPort
    Te koop aangeboden nette MacBook Pro 15″ 2.53GHz. Core 2 Duo met 3 maanden garantie. Prijs: 829 incl. btw http://www.tweedehandsmac.nl/%5B/size%5D

Bijdrager
    MacRidge

Wel Photistic,

Prestaties hangen allemaal aan elkaar.

Processor, harde schijf, werkgeheugen, beeldscherm-grafische-kaart.
    Als je nu wat meer uitgeeft zit je voor jaren weer goed.

Stel je neemt een iMac 27″:

– De een i5 of i7 processor maakt duidelijk een verschil in werkkracht. Ben je niet echt een ‘pro’ neem dan de i5 maar wel de Fusions schijf.
    – De harde schijf als fusion laad je systeem en programma’s zeker de Adobe Suite, veel vlotter.
    – Het werkgeheugen (wat je beter niet bij Apple maar elders veel goedkoper haalt in special mac uitvoering) is van belang tijdens het opstarten, werkkracht tijdens Photoshoppen én… helpt je grafische kaart als deze geheugen te kort komt.
    – Dus teveel kun je daar eigenlijk niet van hebben.
    – Tot slot de grafischekaart evenzo belangrijk. In de nieuwe komt of een NVidea 675 of 680. De 680 heeft dubbel zoveel geheugen én presteert daarnaast 4x zo snel. Ik zeg, doen.

Tot slot voor Photoshop (al dan niet met 3d of video bewerkingen) en Gamen is het fijn om extra vermogen in rekenkracht en geheugen te hebben. De spellen en programma’s updaten jaarlijks en dan houd je dat weer een jaar of 4 of 5 goed bij. (UItgaande van de ontwikkelingen in de afgelopen 20 jaar…)

Succes met je keuze! En budget :/

MacRidge

Bronnen:
    i5 of i7
    Geekbench snelheidsgegevens
    Nvidea grapische kaart test

Bijdrager
    Geert

Ik twijfelde tussen een Mac mini en een imac. Het wordt toch de imac met veel ram en een goede grafische kaart. Als ik daarnaast een goede monitor neer zet, dan kan ik enerzijds goed gamen en anderzijds heb ik een geschikte monitor voor mijn fotografie werk. Als ik alleen een Mac mini + monitor zou nemen, dan wordt het gamen lastig ivm de grafische kaart in de mini.

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.