24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)
  • Q:

Bijdrager
    whaha

Welke toetsencombinatie had jij eerder willen weten?

Strikt genomen ben ik geen switcher, aangezien mijn eerste computer een iMac was (de laatste 17″inch).
    Toch voel ik me vaak wel zo, aangezien ik van huis & school uit ben opgegroeid met Windows.

Veel toetsencombinaties kun je ontdekken via het internet en zo, er zijn genoeg websites voor, maar meestal werkt dat alleen als je iets specifieks wil doen en daar dan naar zoekt. Als je niet weet dat iets kán, dan zul je er ook niet snel op gaan zoeken. In mijn geval was dat ‘Command + `’. Met dit commando kun je wisselen tussen vensters. Het heeft letterlijk jaren geduurd voordat ik deze snelkoppeling ontdekte, totdat iemand het mij vertelde. In de tijden van mijn favoriete besturingssysteem, Snow Leopard, gebruikte ik simpelweg exposé om van venster te wisselen.
    Hopelijk is het doel van dit onderwerp zo duidelijk.
    Het hoeft niet persé iets van OS X te zijn natuurlijk of zelfs maar een toetsencombinatie, het gaat om iets dat je werkwijze (efficiëntie?) dusdanig beïnvloed heeft dat je niet meer zonder wil. Kortom:

Welke toetsencombinatie had jij eerder willen weten?

• Dit onderwerp is gewijzigd 3 jaren, 5 maanden geleden door  whaha. Reden: Snelkoppeling is nu corrrecter benaamd 'toetsencombinaties'

Bijdrager
    Targaryen

Ik ben er eentje vergeten die ik handig vond: direct naar je adresbalk gaan in je browser. Weet je toevallig welke dat is?

Bijdrager
    whaha

Ja, die heb ik ook pas laat ontdekt, dat is:

Command + L

Bijdrager
    Targaryen

(y)

Bijdrager
    Shmoo

F15 = zelf ingesteld om het Emoji board omhoog te krijgen.

Je kunt gewoon niet meer zonder deze dagen. 🐮

• Deze reactie is gewijzigd 3 jaren, 5 maanden geleden door  Shmoo.

Bijdrager
    whaha

Kan een moderator het onderwerp veranderen en de bijbehorende tekst?
    Het gaat namelijk eerder om toetsencombinaties dan om snelkoppelingen natuurlijk…

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    Shmoo op 10 juni 2015

Je kunt gewoon niet meer zonder deze dagen. 🐮

Het zal wel aangeven dat ik oud aan het worden ben (of in elk geval dat ik al veel te lang met deze flauwekul bezig ben:) ) maar ik zie niet in wat er mis is aan opzij staande smileys gemaakt van leestekens.

Bijdrager
    Hydræ

De alt/option + klinker voor de accenten. Weet niet meer of ie standaard aan staat.
    Heel handig en praktisch voor woorden als bijv. Ringløkschüppén.

Bijdrager
    whaha

Dat is ook eentje die ze eerder mogen vertellen inderdaad!

Weet iemand trouwens hoe je de autocorrect in Telegram en andere apps uitzet die gebruik maken van OS X spellcheck? Op een of andere manier maakt deze gebruik van mijn de instellingen van mijn iOS en dat is vervelend want als ik dan ‘as’ typ in Telegram op m’n computer maakt hij er ‘aanstaande’ van, terwijl ik dat wel fijn vind op mijn iPhone, maar niet op m’n iMac. Ik weet niet waar ik het uit moet zetten. Het is dat mijn firefox er geen last van heeft, anders had ik het vast al gevonden, maar misschien is het heel makkelijk. Iemand?

Moderator
    Mac Daddy

@whaha: Je kan zelf ook de titel en openingspost aanpassen. Klik bij de openingspost links op je avatar.
    Heb je weer een nieuwe snelkoppeling geleerd.:wink:

• Deze reactie is gewijzigd 3 jaren, 5 maanden geleden door  Mac Daddy.

Bijdrager
    verwijderd-profiel

Is de eject knop op een MacBook ook aan te passen. ALS ik er eens een cd in heb moet je eerst naar iTunes of Desktop gaan om te knop werkend te krijgen.

Verder is CMD + L erg handig.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    whaha op 10 juni 2015

Weet iemand trouwens hoe je de autocorrect in Telegram en andere apps uitzet die gebruik maken van OS X spellcheck?

Dat kun/moet je per tekstvak aan- en uitzetten:

Wel kans dat je dit na elke keer herstarten opnieuw moet doen.

Zelf vind ik het vooral irritant dat die correctie áánstaat in zoek- en vervangvensters, terwijl dat nu net een plek is waar je vaak bewust spelfouten of niet-volledige woorden typt.

Bijdrager
    whaha

Bedankt, Mac Daddy, het aanpassen van het onderwerp en de ‘openingspost’ is gelukt.

@Jakko Westerbeke
    Is er echt geen manier om het helemaal in zijn geheel uit te zetten? Toen ik alleen nog maar een iPod Touch en iMac had, had ik namelijk nergens last van. Komt het door een latere iOS versie dan versie 5 waardoor dit ontstaat? Hoe synchroniseert Apple die instellingen? Op mijn computer wil ik niet dat ‘as’ veranderd in ‘aanstaande’ omdat ik ook wel eens Engels typ. Wanneer die suggestie op mijn telefoon verschijnt kan ik deze makkelijk vermijden.
    Bovendien kun je dus de instelling niet van te voren aanpassen? Het kan alleen als je al wat getypt hebt?
    Hoe dan ook, toch harstikke bedankt voor hoe ik het enigszins kan pareren, dat is beter dan niets.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    whaha op 11 juni 2015

Is er echt geen manier om het helemaal in zijn geheel uit te zetten?

Dat is wat anders dan wat je eerst vroeg:) Je kunt de automatische correctie helemaal uitzetten in de Systeemvoorkeuren → Toetsenbord → Tekst.

whaha op 11 juni 2015

Op mijn computer wil ik niet dat ‘as’ veranderd in ‘aanstaande’ omdat ik ook wel eens Engels typ.

Die vervanging zal als het goed is alleen gemaakt worden wanneer de computer de indruk heeft dat je in het Nederlands aan het typen bent — tenminste, wanneer de spelling in de bovengenoemde systeemvoorkeuren staat op „Automatisch op taal”. Ook moet ik zeggen dat het mij niet lukt om „as” volautomatisch door „aanstaande” te laten vervangen, hoogstwaarschijnlijk omdat het ook gewoon een Nederlands woord is. Weet je zeker dat het niet om één of andere reden in de lijst met automatische vervangingen staat?

whaha op 11 juni 2015

Bovendien kun je dus de instelling niet van te voren aanpassen? Het kan alleen als je al wat getypt hebt?

Je kunt dat menu ook oproepen wanneer er niks geselecteerd is, inclusief in een leeg tekstvak. Op die manier kun je precies aanpassen op welke plekken je geen controle wilt, bijvoorbeeld voor gevallen zoals ik hierboven noemde.

Bijdrager
    whaha

In systeemvoorkeuren heb ik nu ‘Corrigeer spelling automatisch’ uitgezet. Helaas veranderde ‘as’ toen nog steeds in ‘aanstaande’. Daarna heb ik via zo’n contextmenu ‘tekstvervanging’ uitgezet en nu worden mijn woorden niet meer omgezet. Hopelijk is dit permanent.
    Ik zal er vanzelf wel achter komen. Bedankt voor je hulp Jakko!

Bijdrager
    whaha

Inmiddels heb ik het alweer veranderd en de snelkoppeling voor ‘aanstaande’ verandert in ‘as.’ ipv ‘as’ zodat ik het conflict niet krijg, want ik realiseerde me dat dit het enige punt was waarop ik last had van de autocorrect.

Inmiddels ben ik me wederom aan het verbazen over hoe moeilijk het is om met het toetsenbord het scherm uit te zetten.
    Laatst deed ik het per ongeluk en toen wilde ik het nog een keer doen en toen herstartte de computer…
    Natuurlijk gebruik ik ook een interactieve schermhoek, omdat dit het makkelijkst is, maar ik blijf me er over verbazen dat je 3 knoppen moet gebruiken om het beeldscherm uit te zetten en dat ook nergens in systeemvoorkeuren of de help wordt uitgelegd hoe je alleen het scherm uit zet met behulp van het toetsenbord.

Wat was het? Command, alt, eject?

Bijdrager
    abbenhui

@ Shmoo:

Hoe stel ik dat in? Lijkt me erg handig.

Bijdrager
    Shmoo

Let op de spelling, dit soort dingen zijn hoofdlettergevoelig.

Bijdrager
    abbenhui

En het werkt.
    Thanks.

Bijdrager
    Beakerflo

Mocht iemand nog een lijstje zoeken…
    Ik heb in de tijd van Mac OS X Lion een lijstje gemaakt. Veel daarvan zal nog wel kloppen..
    http://floris.vanenter.nl/2011/sneltoetsen-in-de-mac-os-x-lion/

Bijdrager
    kees32

⌘+Q 😂
    Ik probeerde net nadat ik was geswitcht ⌥+F4 maar dat werkte dus niet 😕

Bijdrager
    whaha

Je kunt in Finder met ‘command + pijltje omhoog’ omhoog in de mappenstructuur en met ‘command + pijltje omlaag’ kun je dieper in de mappenstructuur. Dat had ik in 2007 al willen weten…

Ik kwam er daarnet achter toen ik het per ongeluk deed tijdens het wijzigen van een naam van een bestand in de Finder.

Natuurlijk staat deze gewoon in het lijstje van de poster 2 bijdrages terug…

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 6 maanden geleden door  whaha.

Bijdrager
    whaha

Daarnet achter gekomen dat je met alt+schift niet alleen in kleine stapjes het geluid aan kunt passen, maar ook de helderheid van het scherm in macOS.

Wauw. Ook kwam ik er net per ongeluk achter dat je in systeemvoorkeuren langer kunt klikken op de ‘bolletjes’ / menu en dat je dan direct naar een ander deel van systeemvoorkeuren kunt gaan. Nooit geweten.

Bijdrager
    McPim

Voor de hackers: SHIFT+COMMAND+. (een punt dus als laatste) om verborgen bestanden in de Finder zichtbaar te maken. En nogmaals om ze weer te verbergen.

24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.